Nowa Mazda 3. Samochód kompaktowy inny niż wszystki

Początek nowej ery - tak Japończycy opisują nową Mazdę 3. Trójka jeszcze bardziej zbliża się do klasy premium, prezentuje kolejny krok w rozwoju języka projektowania KODO, zachwyca dopracowanym i bogato wyposażonym wnętrzem, a pod maską może mieć innowacyjny silnik Skyactiv-X. Do Polski przyjechał jeden z najciekawszych kompaktów od lat.

Nowa Mazda 3 – wymiary. Jak zmieniła się nowa generacja?

Nowa Mazda 3 jest dostępna jako hatchback oraz sedan. Trójka w nadwoziu hatchback mierzy 4459 mm długości (+6 mm), 1797 mm szerokości i 1440 mm wysokości. Sedan na długość urósł o 77 mm do 4662 mm i stał się o 5 mm wyższy. Mazda chwali się rozstawem osi, który wynosi aż 2725 mm i plasuje nową Mazdę 3 w samej czołówce segmentu. Dzięki niemu nowa generacja oferuje wyjątkowo przestronną tylną kanapę.

>>> Nowa Mazda 3 walczy o tytuł Samochodu Roku w plebiscycie The Best of Moto. Swój głos możesz oddać TUTAJ. Na głosujących czekają nagrody z nową Hondą Civic na czele

Samochód, który przyciąga spojrzenia

Mazda podkreśla, że nowa Mazda 3 jako pierwszy produkcyjny model korzysta z dojrzalszej interpretacji języka projektowania KODO. Łączy on w sobie japońską estetykę, elegancję i wysmakowany styl. Nowe linie samochodów Mazdy mogliśmy dotąd oglądać tylko w konceptach.

“Wyjątkowy design Mazdy to dzieło mistrzów, którzy dzięki dziesiątkom lat doświadczenia potrafią z nieosiągalną dla najnowocześniejszej technologii intuicją i precyzją stworzyć własnymi rękoma bryłę, w której zgodnie z filozofią projektową KODO Dusza Ruchu, zaklęta zostaje istota dynamiki, widoczna w grze światła i cienia na nadwoziu. Wierzymy, że samochody z duszą mogą stworzyć wyłącznie ludzkie ręce”

-tak nową Mazdę 3 opisuje sam producent.

Mazda 3 2019Mazda 3 2019 fot. Mazda

Czy to na pewno jeszcze samochód kompaktowy?

Dużo zmieniło się także we wnętrzu Mazdy 3. Japończycy stawiają na minimalizm i materiały wysokiej jakości, chwaląc się, że kompaktowi bardzo blisko do poziomu wykonania, jaki znamy z klasy premium. I trudno się z nimi nie zgodzić - wszystko z czym mamy kontakt jest wykonane i wykończone wzorowo.

Kabina jest jeszcze bardziej ergonomiczna, a podróżowanie nową Mazdą 3 bardziej komfortowe. Dlatego zwiększono zakres regulacji kierownicy i dopracowano fotele. Praktycznie całe wnętrze przeprojektowano pod kątem wygody prowadzenia - przykładowo, podłokietnik jest dłuższy, a dźwignia zmiany biegów znajduje się bardziej z przodu. Projektanci skupili się także na jak najlepszym wyciszeniu auta nawet przy autostradowych prędkościach, co nie tylko wpływa na komfort podróży, ale też pozwala się cieszyć znakomitym audio Bose.

>>> Nowa Mazda 3 walczy o tytuł Samochodu Roku w plebiscycie The Best of Moto. Swój głos możesz oddać TUTAJ. Na głosujących czekają nagrody z nową Hondą Civic na czele

Nowy ekran systemu multimedialnego z nawigacją satelitarną i systemem Apple CarPlay/Android Auto ma 8,8 cala i skierowany jest w kierunku kierowcy. Co jest w tej klasie rzadkością, nowa trójka wyposażona jest w wyświetlacz head-up (standard), dzięki któremu podczas jazdy wszystkie najważniejsze informacje zawsze mamy przed oczami. Kierowcy nic nie rozprasza i może się cieszyć czystą przyjemnością z jazdy.

Mazda 3 2019Mazda 3 2019 fot. Mazda

Takie rozwiązania budują więź człowieka z pojazdem. Zaawansowana technologia jest dla projektantów środkiem, pozwalającym realizować filozofię Mazdy, zgodnie, z którą samochód i kierowca stale pozostają w harmonii. W nowej generacji kompaktu nie mogło zabraknąć nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i wsparcia. Warto tu wymienić nowy system nadzorujący zmęczenie kierowcy (w razie wykrycia rozproszenia jego uwagi, może pomóc np. w przyhamowaniu auta przed przeszkodą), system ostrzegania o ruchu poprzecznym przed pojazdem czy asystenta, który odciąży kierowcę podczas jazdy w korku.

Wierzymy, że kiedy samochód i kierowca stanowią jedność – prowadzenie staje się czystą przyjemnością. Podążamy własną drogą, ponieważ naszym zdaniem samochody służą do czegoś więcej, niż tylko przemieszczania się z punktu A do B. Samochód i kierowca w perfekcyjnej harmonii. Niczym doskonale ułożony wierzchowiec i wprawny jeździec. To filozofia Mazdy. Zgodnie z japońską tradycją nazywamy ją Jinba Ittai.”

- tak producent opisuje filozofię, w myśl której projektuje swoje modele.

Mazda 3 sedan 2.0 Skyactiv-GMazda 3 sedan 2.0 Skyactiv-G fot. Mazda

Silniki nowej Mazdy 3. Oszczędna benzyna i innowacyjna technologia Skyactiv-X

Bazową jednostką, która pracuje pod maską nowej Mazdy 3, jest benzynowy silnik 2.0 Skyactiv-G. To nowy silnik o mocy 122 KM, bazujący na sprawdzonej konstrukcji. Został wyposażony w system dezaktywacji cylindrów, zmodyfikowane porty dolotowe i dzielony system wtrysku paliwa. Co ważne, silnik współpracuje z technologią Mazda M Hybrid (mild hybrid), która pomaga obniżyć zużycie paliwa, wykorzystując energię odzyskaną podczas hamowania do zasilania pokładowego sprzętu elektrycznego. Mazda M Hybrid przyspiesza i usprawnia pracę systemu i-stop, a także wspiera pracę układu napędowego.

>>> Nowa Mazda 3 walczy o tytuł Samochodu Roku w plebiscycie The Best of Moto. Swój głos możesz oddać TUTAJ. Na głosujących czekają nagrody z nową Hondą Civic na czele

Przełomowym rozwiązaniem jest Skyactiv-X. To 180-konny silnik spalinowy, który łączy w sobie zalety silnika benzynowego oraz wysokoprężnego. Nowatorski układ zapłonowy SCCI (zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą) umożliwia dobranie takich przełożeń skrzyni biegów, które podnoszą osiągi bez zwiększania spalania i emisji. Silnik ten cechuje się szybkością reagowania i sprzyja czystej, płynnej jeździe, której towarzyszy poczucie pełnego panowania nad pojazdem. Znacznie więcej o technologii Skyactiv-X pisaliśmy w tym miejscu:

Obydwa silniki dostępne są albo z ręczną, sześciobiegową skrzynią, albo automatem o tej samej liczbie przełożeń.

Kolejna ważna nowość - napęd i-Activ AWD

Nową Mazdę 3 w nadwoziu hatchback można wyposażyć w napęd na wszystkie koła i-Activ AWD, który jest dostępny z silnikiem 2.0 Skyactiv-X. Wykorzystuje on czujniki wykrywające „obciążenie pionowe czterech kół” i współpracuje z zaawansowanym systemem zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+). Obydwa systemy wspólnie odpowiadają za rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy koła osi przedniej i tylnej. Dzięki temu samochód w każdych warunkach jazdy jest w stanie reagować w sposób wiernie odzwierciedlający intencje kierowcy.

Mazda 3 sedan 2.0 Skyactiv-GMazda 3 sedan 2.0 Skyactiv-G fot. Mazda

Wyposażenie standardowe nowej Mazdy 3 zawstydza klasę premium

Nie tylko poziom wykonania i wykorzystane materiały przybliżają nową trójkę do marek premium. Mazda 3 oferuje rzadko spotykane w tej klasie wyposażenie. Już bazowa wersja Kai imponuje długą listą. To najlepiej wyposażone auto w klasie. Dopłacać nie trzeba nawet do dużego ekranu systemu multimedialnego oraz wyświetlacza head-up. Co kierowca trójki dostaje w standardzie? Wybraliśmy najciekawsze pozycje:

  • Zaawansowany system zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+)
  • Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold
  • Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu (HLA)
  • Przednie i boczne poduszki powietrzne + kurtyny powietrzne + poduszka kolanowa dla kierowcy
  • System monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS)
  • System monitorowania martwego pola (BSM)
  • System monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu (RCTA)
  • System e-Call
  • System wykrywający znużenie kierowcy (Driver Alert)
  • Inteligentne wspomaganie hamowania (SBS)
  • Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości (aktywny tempomat - MRCC)
  • System automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania (HBC)
  • System wspomagający hamowanie (SCBS)
  • System rozpoznający znaki ograniczenia prędkości (TSR)
  • System wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu (LAS)
  • Czujnik deszczu i zmierzchu (inteligentne wycieraczki i automatyczne światła mijania)
  • Czujniki parkowania tylne
  • Alarm antywłamaniowy
  • Klimatyzacja manualna
  • Centralny podłokietnik dla kierowcy i pasażera
  • Przycisk do uruchamiania silnika
  • Centralny zamek
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
  • Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów
  • Lusterka w osłonach przeciwsłonecznych z podświetleniem
  • Kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie oraz cyfrowe zegary (7")
  • Multimedialny system rozrywki i łączności MZD Connect (z ekranem 8,8")
  • System nawigacji Mazda oraz Apple Carplay & Android Auto
  • Ergonomiczny system sterowania HMI (pokrętło wielofunkcyjne)
  • System audio z radiem FM, radiem cyfrowym (DAB) i portem USB/MP3 (8 głośników)
  • Zestaw głośnomówiący Bluetooth®
  • Przednie reflektory diodowe (LED) oraz światła do jazdy dziennej diodowe (DRL LED)
  • Przednie matrycowe reflektory diodowe (LED) z systemem oświetlenia adaptacyjnego (ALH) (SKYACTIV-X)
  • Tylne światła diodowe (LED)
  • Spryskiwacze reflektorów przednich
  • Spryskiwacze zintegrowane z wycieraczką przedniej szyby
  • Lusterka boczne podgrzewane, sterowane i składane elektrycznie

Mazda 3 to jeden z najciekawszych kompaktów na rynku

Nowa Mazda 3 nie ściga się z kompaktami produkowanymi masowo przez marki popularne. To propozycja bardziej dojrzała, skierowana do kierowców, którzy do tej pory interesowali się tylko producentami premium. Nowa trójka ma wszystko, żeby ich do siebie przyciągnąć - wyjątkową stylistykę, dopracowane w najdrobniejszym szczególe wnętrze, bogate wyposażenie oraz wydajne silniki.

Materiał powstał we współpracy z Mazdą

Więcej o: