Pierwszy oferowany w Europie SUV Hondy z napędem hybrydowym - sprawdzamy, czym CR-V Hybrid chce do siebie przekonać klientów

Hybrydowa Honda CR-V łączy najlepsze cechy japońskiego SUV-a z innowacyjnym napędem, który nie tylko oszczędza paliwo, ale też oferuje zupełnie nowy poziom kultury pracy.

Nowa Honda CR-V to SUV pod wieloma względami wzorowy. Ma muskularną sylwetkę, przestronny bagażnik z nietypowym dla SUV-ów niskim progiem załadunkowym, mnóstwo miejsca w kabinie, wiele nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy, a poziom bezpieczeństwa oceniono w nim na pięć gwiazdek (niezależne testy Euro NCAP). Najnowszą odmianą CR-V jest wersja Hybrid, czyli pierwszy hybrydowy SUV, którego Honda oferuje w Europie. Układ hybrydowy w Hondzie CR-V to nie tylko mniejsze zużycie paliwa, ale też nowy poziom kultury pracy.

>>> Honda CR-V Hybrid jest jednym z faworytów w plebiscycie The Best of Moto w kategorii "Napęd alternatywny". Swój głos możesz oddać w tym miejscu. Każdy głos to szansa na wygraną nowej Hondy Civic. <<<

CR-V Hybrid wyposażony jest w 2-litrowy silnik benzynowy i-VTEC o mocy maksymalnej 145 KM i motor elektryczny o mocy maksymalnej 184 KM. Japoński SUV z napędem na przednią oś przyspiesza do 100 km/h w 8,8 sekundy, a wersja AWD – w 9,2 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi odpowiednio 5,3 i 5,5 l/100 km.

Honda CR-V HybridHonda CR-V Hybrid Fot. Honda

Automatyczny wybór trybów jazdy

Hybrydowa Honda CR-V umożliwia jazdę w trzech trybach:

  • elektrycznym (EV Drive), podczas którego akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy
  • hybrydowym (Hybrid Drive), w którym silnik benzynowy dostarcza moc do silnika elektrycznego/generatora, który z kolei przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego
  • silnika spalinowego (Engine Drive), w którym silnik benzynowy przekazuje napęd bezpośrednio na koła za pośrednictwem sprzęgła blokującego.

Za wybór trybu jazdy odpowiada inteligentne oprogramowanie sterujące pracą systemu i-MMD. Czujniki bez przerwy analizują zachowanie kierowcy oraz zapotrzebowanie na moc i błyskawicznie reagują na sytuację drogową, maksymalizując wydajność układu hybrydowego. Przykład?

Podczas jazdy miejskiej, CR-V Hybrid samodzielnie przechodzi pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym, dbając o maksymalną wydajność napędu. Podczas jazdy w trybie hybrydowym, nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiej maszyny elektrycznej, pełniącej rolę generatora. Tryb elektryczny (EV Drive) daje CR-V zasięg do około 2 km bezemisyjnej jazdy, uzależniony jednak od warunków drogowych, poboru prądu i stopnia naładowania akumulatora hybrydowego. Tryb jazdy silnikowej jest najbardziej wydajny na szybko pokonywanych odcinkach, a dodatkowo może być chwilowo wspomagany mocą silnika elektrycznego, kiedy niezbędne jest chwilowe podniesienie momentu obrotowego.

CR-V Hybrid informuje też o bieżącym przepływie mocy, wskazując źródło zasilania pojazdu i stopień naładowania akumulatora. Ponadto, poprzez wskazówki ‘ECO Guide’ sugeruje bardziej wydajne techniki jazdy.

Kierowca – za pomocą przełączników – może również skorzystać z trybu «Sport» lub wymusić tryb EV. Pierwszy podnosi responsywność i przestawia system hybrydowy na żywsze reakcje, a drugi – jeśli akumulator jest wystarczająco naładowany – umożliwia jazdę tylko na silniku elektrycznym na dystansie do około 2 km.

Honda CR-V HybridHonda CR-V Hybrid Fot. Honda

Bezstopniowa przekładnia e-CVT bez „efektu wycia”

Przekładnia e-CVT Hondy jest mniejsza i sprawniejsza niż układy posiadające przekładnie planetarne, zazwyczaj stosowane w pojazdach hybrydowych. Inżynierowie pracujący nad CR-V Hybrid zadbali, by zmiany trybu jazdy, w tym funkcja wyłączenia i uruchomienia silnika stop-start, były nieodczuwalne dla pasażerów.

Co ważne, pierwszy raz w modelu CR-V zastosowano układ Active Sound Control, którego zadaniem jest dostarczanie naturalnego dźwięku wchodzącego na obroty silnika podczas przyspieszania. Dzięki niemu nie ma tu typowego dla przekładni bezstopniowych wycia.

>>> Honda CR-V Hybrid jest jednym z faworytów w plebiscycie The Best of Moto w kategorii "Napęd alternatywny". Swój głos możesz oddać w tym miejscu. Każdy głos to szansa na wygraną nowej Hondy Civic. <<<

Safety for Everyone

Podczas gdy inni producenci oferują najbardziej zaawansowane systemy wsparcia wyłącznie w topowych odmianach swoich SUV-ów, Honda zapewnia je bez względu na poziom wyposażenia – otrzyma je każdy, kto zdecyduje się na zakup CR-V.

Oprócz elementów bezpieczeństwa biernego, CR-V wyposażono w rozbudowany system Honda Sensing obejmujący liczne systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne oraz wspomagające kierowcę. Wykorzystuje on informacje z radaru, kamery i wielu innych czujników, by wspierać i ostrzegać kierowcę o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Standardem we wszystkich wersjach modelu CR-V w Europie jest również system eCall umożliwiający połączenia alarmowe.

W skład Honda Sensing wchodzą m.in.:

  • system ograniczający skutki kolizji
  • system ostrzegający o ryzyku kolizji (FCW)
  • system ostrzegający przed zjechaniem z pasa ruchu (LDW)
  • system chroniący przed zmianą toru jazdy (RDM)
  • układ ułatwiający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (LKAS) -
  • tempomat adaptacyjny (ACC)
  • system rozpoznawania znaków drogowych (TSR)

CR-V Hybrid to najbardziej dopracowany, najbardziej innowacyjny i wszechstronny CR-V w historii. Właśnie dlatego auto zostało nominowane do tytułu najlepszego samochodu w kategorii „Napęd alternatywny” w plebiscycie The Best of Moto.

Partnerem materiału jest Honda.

Honda CR-V HybridHonda CR-V Hybrid Fot. Honda

Więcej o: