Cztery fundamentalne pytania na temat instalacji LPG

Oszczędność to fundamentalny argument przemawiający za montażem instalacji LPG. Jednak nie powinien być jedynym. Odpowiadamy na cztery najważniejsze pytania dotyczące gazu.

16 proc. samochodów jeżdżących po Polsce jest wyposażonych w instalację LPG. To zdecydowany rekord w Unii Europejskiej. Wynika to przede wszystkim z faktu, że polski autogaz jest wyjątkowo tani (dwa razy tańszy od francuskiego), co bardzo wyraźnie przekłada się na koszty eksploatacji samochodu.

O ile kwestia oszczędności jest dla zdecydowanej większości kierowców czymś oczywistym, o tyle pozostałe zagadnienia związane z LPG wciąż mogą nie być wyjaśnione. Dlatego odpowiadamy na cztery najważniejsze pytania dotyczące instalacji gazowych.

Czy gaz LPG jest paliwem ekologicznym? Tak.

Najnowsze generacje instalacji gazowych znacznie różnią się od tych pierwszych – są bezpieczne nie tylko dla samych użytkowników, ale także dla środowiska. Aspekt ekologiczny zaraz obok oszczędności, jest najmocniejszym argumentem przytaczanym przez zwolenników instalacji gazowych. Samochody jeżdżące na gaz wytwarzają znacznie mniejszą ilość gazów cieplarnianych w porównaniu z autami napędzanymi benzyną lub olejem napędowym.

LPG jest paliwem o małej zawartości węgla w stosunku do benzyny i oleju napędowego, bo składa się z propanu i butanu.

Budowa cząsteczek węglowodorów ciekłych, z których składa się benzyna, jest znacznie bogatsza w węgiel niż LPG. Skutkuje to tym, że w produktach spalania benzyny i oleju napędowego jest znacznie większy procent cząstek tlenku węgla, niż w przypadku spalania LPG

- wyjaśnia dr inż. Krzysztof Garbala z Centrum Badań i Rozwoju firmy AC S.A., producenta instalacji firmy STAG oraz Instytutu Inżynierii Laserowej w Bielsku-Białej.

Czy instalacja LPG jest bezpieczna? Tak.

Każda butla ma homologację na 10 lat, a w razie poważnego wypadku, często stanowi jedyną część, która po zmiażdżeniu elementów konstrukcyjnych, pozostaje w nienaruszonym stanie. Wszystko przez względy bezpieczeństwa. Gaz zyskuje wybuchowe właściwości w momencie, gdy jego stężenie w powietrzu zawiera się pomiędzy 1,5 a 3 proc. W razie pożaru, zbiorniki są zabezpieczone na wypadek gwałtownego wzrostu ciśnienia. Niemieckie ADAC zbadało temat. Specjaliści opublikowali raporty, z których jednoznacznie wynika, że nie ma możliwości rozerwania butli.

Czy LPG pogarsza osiągi samochodu? Nie.

Według licznych pomiarów przeprowadzanych przez wiele europejskich instytucji, zasilanie LPG nie ma wpływu na osiągi auta. Dobrze wyregulowana instalacja utrzymuje fabryczne parametry jednostki i wartości przyspieszeń przewidziane przez producenta. Niekorzystne różnice będą odczuwać jedynie właściciele systemów mieszalnikowych dedykowanych do silników sprzed dwóch, trzech, a nawet czterech dekad. Gdy mamy do czynienia z bezpośrednim wtryskiem gazu, osiągi mogą się wręcz poprawić. Wiele zależy od jakości komponentów i kondycji jednostki napędowej.

Gaz LPG przyspiesza zużycie silnika. Nie. Ale pod dwoma warunkami.

Gaz LPG przyspieszy zużycie silnika tylko w dwóch przypadkach: jeśli źle dobierzemy instalację do swojego samochodu lub jeśli mechanik niedbale ją zamontuje. Jeśli jednak wybierzemy renomowany produkt dedykowany do danej jednostki, żywotność motoru jest dokładnie taka sama jak w przypadku zasilania benzyną. Na rynku spotkamy wiele samochodów z fabrycznymi instalacjami, które na liczniku mają 500-600 tysięcy kilometrów.

O tym, jak ważny jest odpowiedni dobór instalacji i montaż w renomowanym warsztacie, pisaliśmy tutaj: Trzy najważniejsze zasady przy wyborze instalacji LPG.

Więcej o:
Copyright © Agora SA