Nie każda instalacja autogaz jest taka sama, czyli jakie silniki nadają się do "zagazowania"

Czy silniki z bezpośrednim wtryskiem faktycznie nie nadają się do montażu instalacji LPG? I dlaczego wybór odpowiedniej instalacji jest tak ważny?

Starsi kierowcy pamiętają ułomności minionych generacji instalacji LPG: ręczne przełączanie na gaz, "detonujące" obudowy filtrów powietrza czy regulację składu mieszanki za pomocą śrubokręta. W tych zamierzchłych czasach auta zasilane LPG traciły na mocy i czuć je było z daleka. Dzisiejsza rzeczywistość nie ma z tym nic wspólnego. Nowoczesne instalacje gazowe nie powodują spadków mocy i nie szkodzą silnikowi. Ale pewne zasady podczas wyboru i montażu instalacji LPG wciąż muszą być zachowane.

Coś, co powtarzamy za każdym razem, pisząc o instalacjach LPG, powtórzymy również i teraz: Kompletna instalacja gazowa od jednego producenta to klucz do sukcesu. Praca nad instalacją w jednym miejscu pozwala na odpowiednią kalibrację i niezawodne działanie oraz kontrolę jakości produktu. Przekłada się to na bezawaryjną pracę instalacji. Taka instalacja nie ma negatywnego wpływu na silnik. Szeroko opisaliśmy to w tym artykule: Jeżeli autogaz, to cały system od jednego producenta - składakom mówimy nie.

Odpowiednio dobrane wtryskiwacze i reduktor gazu

Instalacja LPGInstalacja LPG fot. AC S.A.

Wśród komponentów sekwencyjnej instalacji gazowej elementy typowo eksploatacyjne i kluczowe dla poprawnego działania instalacji autogaz to wtryskiwacze oraz reduktory gazu. Właściwy reduktor nie spowoduje spadku dynamiki samochodu. Kierowca nie powinien odczuwać różnicy zarówno w przyspieszaniu od startu jak i podczas wyprzedzania przy większych prędkościach na autostradzie.

Kolejny ważny aspekt stanowią wtryskiwacze. Dostępne na rynku różnią się między sobą szybkością działania, precyzją dawkowania gazu, trwałością i wydajnością. Jeśli fachowiec dobierze niedopasowany do silnika wtryskiwacz, jednostka może informować o błędach i przechodzić w tryb awaryjny. Komponenty z najniższej półki również dość szybko się rozkalibrowują.

W renomowanych warsztatach to nie my sami będziemy musieli dobierać odpowiednie wtryskiwacze i reduktor do silnika naszego samochodu. Zrobi to za nas specjalista. Ale warto wiedzieć, że to kluczowe elementy eksploatacyjne każdej instalacji LPG.

Silnik z bezpośrednim wtryskiem a instalacja LPG

Do niedawna warsztaty unikały montażu instalacji w samochodach z silnikami wyposażonymi w bezpośredni wtrysk. Dzisiaj, gdy udział silników zasilanych bezpośrednim wtryskiem sięga kilkudziesięciu procent, sytuacja zmieniła się. Wrażliwość wtryskiwaczy została wyeliminowana poprzez dotrysk benzyny. Na wolnych obrotach silnik spala praktycznie wyłącznie paliwo bezołowiowe. Przy większych obciążeniach sterownik jedynie dotryskuje paliwo. Przełączanie między zasilaniem gazem a benzyną dokonuje się automatycznie.

Przykład? Jedno z bardziej nowoczesnych rozwiązań to system oparty o jednostkę sterującą o oznaczeniu STAG 400 DPI. Komputer ten zapewnia precyzyjne dawkowanie gazu w pełnym zakresie obrotów, stabilną pracę motoru oraz ograniczony pobór benzyny. Sterownik jest też bezpieczny dla wtryskiwaczy. Brak negatywnego wpływu został potwierdzony długodystansowymi testam. Sterownik STAG 400 DPI jest dedykowany najczęściej spotykanym silnikom z bezpośrednim wtryskiem na rynku.

Autoadaptacja instalacji LPG

Dobór odpowiedniej instalacji to jedno, a dostosowanie jej do zużycia silnika to druga sprawa. Dawniej to instalator musiał programować sposób pracy instalacji do pracy silnika w różnych zakresach obrotów. Dziś dzieje się to automatycznie. To tak zwana autoadaptacja.

Aktywna autoadaptacja jest bardzo korzystna dla kierowcy, jak i instalatora (system cały czas czuwa nad składem mieszanki). Często bywa tak, że instalator nie ma fizycznej możliwości wyregulowania instalacji w całym zakresie obciążenia silnika. Aktywna autoadaptacja korzystając z zapisanej mapy benzynowej, bądź korekt OBD jest w stanie dokładnie doregulować dawkę gazu w zakresach pracy gdzie nie był w stanie zrobić tego instalator

- mówi Marcin Dziewiątkowski, doradca techniczny firmy AC, producenta instalacji STAG.

W nowoczesnych instalacjach LPG mamy do czynienia z systemami autoadaptacji trzeciej generacji (ISA3). Podczas wieloletniej eksploatacji, gdy zmieniają się parametry pracy silnika z powodu np. obniżonej kompresji czy zużytych wtryskiwaczy gazowych lub nawet niedbalstwa kierowcy (np. zabrudzonych filtrów), ISA3 samoczynnie, w czasie rzeczywistym, dąży do jak najlepszego dopasowania parametrów instalacji gazowej do aktualnych potrzeb silnika. W efekcie, bez ingerencji mechanika, silnik pracuje nieustannie podobnie i spala tę samą ilość paliwa. W ten sposób można ograniczyć częstotliwość wizyt w warsztacie, a tym samym obniżyć koszty eksploatacji.

Nowoczesne instalacje gazowe tworzone są z myślą o wygodzie kierowców i prostocie obsługi oraz regulacji. Przez lata doskonalenia instalacji LPG, inżynierowie stworzyli narzędzia, które, choć niewidoczne dla kierowcy, są szalenie istotne dla komfortowej eksploatacji.

Więcej o: