Kolejny elektryczny SUV od Audi - e-tron Sportback jest "klonem" swojego brata

Po pojawieniu się Audi e-tron, kwestią czasu był debiut jego odpowiednika w wersji SUV-coupe. Ta coraz modniejsza linia nadwozia szturmem wdziera się do segmentu podwyższonych aut.

Audi e-tron Sportback pod względem parametrów jest łudząco podobny do swojego większego brata. Ma ponad 400 KM i oferuje zasięg do 448 km na jednym ładowaniu. Jego wymiary są identyczne jak modelu e-tron (4901 mm długości i 1935 mm szerokości), za wyjątkiem wysokości. Wersja Sportback ma 1616 mm wzrostu, co czyni go niższym o niecałe 1,5 centymetra. Jednak płasko poprowadzona linia dachu, która mocno opada ku tyłowi, nadaje nadwoziu lekkości i stylu charakterystycznego dla aut coupe.

Audi e-tron SportbackAudi e-tron Sportback Audi

Audi e-tron Sportback w połączeniu z pakietem wyposażenia zewnętrznego S line i wirtualnymi lusterkami bocznymi może pochwalić się niskim współczynnikiem oporu powietrza, który wynosi 0,25. Łącznie dla Audi e-tron Sportback jest do wyboru 13 kolorów nadwozia, w tym nowy kolor niebieski Plasma metalik, przewidziany wyłącznie dla modelu e-tron Sportback.

Rewolucja w oświetleniu?

Cyfrowe, matrycowe reflektory Matrix są innowacją na skalę światową w produkcji masowej. Światło reflektorów diodowych jest rozbite na malutkie piksele. Kryje się za tym technika DMD (ang. Digital Micromirror Device – cyfrowe matryce zwierciadeł), stosowana także w wielu projektorach video. Jej sercem jest mały czip z około milionem mikrozwierciadeł, których krawędź ma długość zaledwie kilku setnych milimetra. Za pomocą pól elektrostatycznych każde z nich można przechylić nawet pięć tysięcy razy na sekundę. W zależności od ustawienia, światło diodowe albo dociera poprzez soczewki na drogę albo jest pochłaniane przez absorber, co zapobiega oślepianiu innych kierowców.

Audi e-tron SportbackAudi e-tron Sportback Audi

Napęd elektryczny i tryb "boost" przez 8 sekund

Audi e-tron Sportback 55 quattro przy każdej z osi posiada silnik indukcyjny zasilany prądem trójfazowym przez własny układ energoelektroniczny. Łącznie oba silniki elektryczne mają moc 265 kW i wytwarzają moment obrotowy rzędu 561 Nm. E-tron Sportback przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 200 km/h. Jeśli kierowca zmieni tryb jazdy z D na S i do końca wciśnie pedał gazu, to aktywuje tryb boost. W trybie tym napęd wytwarza przez 8 sekund moc systemową 300 kW i moment obrotowy 664 Nm.

Audi e-tron SportbackAudi e-tron Sportback Audi

Odzyskiwanie energii z hamowania

Podczas hamowania ze 100 km/h, Audi e-tron Sportback może rekuperować z siłą max. 300 Nm i mocą 220 kW – podobnie jak w przypadku modelu siostrzanego stanowi to ponad 70 procent mocy napędowej i zarazem więcej niż w przypadku każdego innego modelu produkcji seryjnej. Łącznie ten SUV coupe do 30 procent swojego zasięgu zawdzięcza rekuperacji.

Audi e-tron Sportback będzie również dostępnie w drugiej odmianie silnikowej. Model e-tron Sportback 50 quattro generuje moc 230 kW i moment obrotowy 540 Nm. Specjalny akumulator nie posiada dolnej „podłogi“, a każdy z jego 27 modułów składa się z dwunastu ogniw pryzmatycznych. System ten waży ok. 120 kg mniej niż akumulator w modelu Sportback 55 quattro, magazynuje 71 kWh energii. Dzięki temu według pomiarów WLTP na pełnym ładowaniu może pokonać do 347 km. Audi e-tron Sportback 50 quattro przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiąga w 6,8 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 190 km/h.

Audi e-tron Sportback wejdzie na rynek europejski wiosną 2020 r.

Audi e-tron SportbackAudi e-tron Sportback Audi

Więcej o: