Tesla obniża cenę samochodów o 20 proc. Elektryki będą tańsze?

Głównym problemem samochodów elektrycznych jest ich wysoka cena. Elon Musk, założyciel marki Tesla, ma pomysł, jak sprawić, by nowoczesna technologia była bardziej przystępna finansowo. By to osiągnąć, obniży cenę najpopularniejszego modelu w gamie oraz uruchomi produkcję w Chinach.

W ostatnim tygodniu grudnia koncern wyprodukował 7 tysięcy egzemplarzy samochodu Tesla Model 3 – najpopularniejszej i zarazem najtańszej Tesli na rynku. To rekord produkcyjny – wszystko przez ogromny popyt. W 2018 roku Model 3 był najlepiej sprzedającym się samochodem w USA. W czwartym kwartale sprzedano aż 90 tysięcy samochodów, a ciągu całego roku – 140 tysięcy. Choć auta elektryczne stanowią w Stanach Zjednoczonych zaledwie 2 proc. rynku motoryzacyjnego, dynamika wzrostu w tym segmencie jest zaskakująca.

Cięcie kosztów Tesli

Elon Musk kuje żelazo, póki gorące. Wysoki popyt oznacza wysoką podaż, a to z kolei wymaga obniżenia kosztów produkcji. Kwartał do kwartału obniżono cenę produkcji najpopularniejszego modelu o jedną piątą. Zwolniono także część pracowników, a Musk zapowiada kolejne zwolnienia (mówi się, że redukcja będzie wynosiła 7 proc.). Wszystko po to, by zamortyzować utratę dotacji – do tej pory państwo dopłacało klientom 7,5 tys. dolarów do zakupu pojazdu elektrycznego. Takie zabiegi pozwoliły Tesli utrzymać się na wysokiej rynkowej pozycji – nadal „na czysto” zarabia około 20 proc. wartości auta.

Przeczytaj także: Auto Tesli przejechało prawie 600 tys. km i wciąż trzyma się świetnie. To rekord

Jak to wszystko wpłynie na potencjalnych klientów? Teraz Tesla Model 3 kosztuje 44 tys. dolarów, ale już w połowie 2019 roku auto ma być tańsze o 9 tysięcy. To jednak jest uzależnione od wydajności chińskiej fabryki.

Tesla z Chin

Tesla Model 3 powstaje w fabryce we Fremont, w Kaliforni. Zakład ma jednak za małe moce przerobowe, by zaspokoić potrzeby rynku. Tygodniowo z linii produkcyjnej zjeżdża 7 tysięcy aut. Pomóc w śrubowaniu wyników ma fabryka w Szanghaju, która dołoży kolejne 3 tysiące samochodów. Z wynikiem produkcyjnym 10 tysięcy aut tygodniowo, Tesla rocznie sprzeda ponad pół miliona aut elektrycznych na całym świecie. Było to już założenie na rok 2018 rok, ale firmie nie udało się go zrealizować. Takie wyniki pozwolą obniżyć koszty, a tym samym zapewnią wzrost sprzedaży. I elektryczna machina Tesli sama zacznie się napędzać.

Źródło: money.pl

Samochody Tesla Model 3 w fabryce.Samochody Tesla Model 3 w fabryce. Tesla

Więcej o:
Copyright © Agora SA