BMW sprzedaje coraz więcej "elektryków"

Bawarski koncern chwali się wzrostem sprzedaży samochodów elektrycznych w październiku. Przy okazji informuje, że akumulatory i silniki z modelu i3 trafią już niebawem do... autobusów.

Tylko w październiku dostarczono 13 016 egzemplarzy elektrycznych modeli BMW, BMW iPerformance i MINI Electric na całym świecie – to wzrost o 38,4 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym.

Licząc od początku roku, koncern BMW sprzedał 110 560 takich samochodów. To daje wzrost o 41,6 proc., porównując z ubiegłym rokiem. Do końca tego roku producent chce uzyskać cel 140 tys. sprzedanych zelektryfikowanych samochodów.

Cel na przyszły rok jest jeszcze bardziej ambitny – 500 tys. takich aut ma trafić do klientów. Dlatego gama modelowa aut wspomaganych silnikiem elektrycznym musi się zwiększyć. W 2025 r. pojawi się w sprzedaży aż 25 zelektryfikowanych modeli, a 12 będzie całkowicie elektrycznych (m.in. BMW i3, MINI Electric, BMW iX3, BMW i4 oraz BMW iNEXT). Najbliższa premiera takiego samochodu już w listopadzie. Podczas LA Auto Show zadebiutuje długo oczekiwany koncept iNEXT Vision Vehicle.

W tej chwili grupa BMW rozwija 5. generację elektrycznego układu napędowego. Cechuje się on zoptymalizowanym współdziałaniem motoru elektrycznego, przekładni mocy i akumulatora. Nowością jest fakt, że silnik elektryczny nie będzie już wykorzystywać metali ziem rzadkich. Pierwsze silniki tej generacji pojawią się na drogach już w modelu iX3 w 2020 roku.

Silniki elektryczne oraz akumulatory wysokonapięciowe przeznaczone do BMW i3 trafią do miejskiego autobusu produkowanego przez turecką firmę Karsan. Dostawy podzespołów będą realizowane na podstawie umowy zawartej pomiędzy Karsan i BMW Group. Autobus jest produkowany w tureckim mieście Bursa i oferowany zarówno na lokalnym rynku, jak i za granicą. Elektryczny silnik z modelu i3 oferuje 170 KM maksymalnej mocy i 250 Nm momentu obrotowego.

Zainstalowano w nim wysokonapięciowe akumulatory składające się z 8 modułów (po 12 ogniw każdy) o pojemności do 44 kWh. Karsan Jest Electric otrzyma dwa takie akumulatory o łącznej pojemności 88 kWh, które zapewnią zasięg do 210 km na jednym ładowaniu.

Autobus będzie w stanie pełnić służbę przez 18 godzin bez potrzeby dodatkowego uzupełniania energii. Mierzący 6 metrów długości pojazd zapewni miejsca dla 26 pasażerów – o 4 więcej niż konwencjonalna wersja tego modelu. Dzięki niskiej podłodze, autobus będzie przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.

Więcej o:
Copyright © Agora SA