Tak będzie wyglądał polski samochód elektryczny. Znamy czterech finalistów!

Polski samochód elektryczny powoli nabiera realnych kształtów. Na dzisiejszej uroczystej gali zorganizowanej przez ElectroMobility Poland wybrano 4 finałowe projekty. Jedno z tych aut ma już za parę lat trafić do sprzedaży.

Trudne początki polskiego samochodu elektrycznego

Początki konkursu na polski samochód elektryczny ogłoszonego przez spółkę ElectroMobility Poland były trudne. Pierwszy etap odbił się szerokim echem w mediach i polskim Internecie. Wszystko przez wątpliwą jakość zgłoszonych prac. Znakomita większość z nich wyglądała jak zrobiona po godzinach w Paincie przez grafika-amatora. Hasło "polski samochód elektryczny" szybko stało się obiektem kpin oraz żartów. Pisaliśmy o tym w tym miejscu: Jedno z tych aut ma zrewolucjonizować polskie drogi. "Już wiem, dlaczego Kowalczyk zrezygnował z funkcji prezesa ElectroMobility Poland".

ElectroMobility Poland jednak się nie zraziło i z ponad 100 przesłanych propozycji wyłoniono w lipcu finałową dziewiątkę. "Szukamy małego miejskiego auta elektrycznego, wpisanego w ogólnoświatowe trendy miasta przyszłości. Chcemy, żeby był bezpieczny, wygodny i przyjazny w użytkowaniu oraz łatwy do zaparkowania. Oczywiście ma być także ekonomiczny" – mówił wtedy Maciej Kość, Prezes spółki. 

Tak prezentowała się wyłoniona przez jury dziewiątka:

9 finałowych projektów polskiego samochodu elektrycznego9 finałowych projektów polskiego samochodu elektrycznego fot. ElectroMobility Poland

Uroczyste rozstrzygnięcie drugiego etapu. Czas na cztery finałowe projekty!

Na dzisiejszy wieczór zaplanowano uroczyste zakończenie drugiego etapu. ElectroMobility Poland zadbało o prestiż całego wydarzenia. Uroczystą konferencję zorganizowano w warszawskim hotelu Hilton i zatrudniono piękne hostessy.  Za to prowadzenie imprezy powierzono Annie Dereszowskiej i Piotrowi Gąsowskiemu. Prezentację finalistów poprzedził występ artystyczny, a wśród zaproszonych gości był m.in. Prezydent RP, Premier RP oraz Marszałkowie Sejmu i Senatu. Prezydent i Premier się niestety nie pojawili, ale doradczyni Prezydenta odczytała jego list, a rząd reprezentował Minister Energii Krzysztof Tchórzewski, który wygłosił przemówienie. Panel wystąpień zamknął swoim przemówieniem prezes ElectroMobility Poland Maciej Kość.

Tuż przed ósmą zaprezentowano nam dziewiątkę konceptów, które dotarły do tego etapu. Nadszedł czas finału. Jury, w skład, którego weszli specjaliści i dziennikarze nie tylko z branży motoryzacyjnej, mieli za zadanie wybrać cztery projekty, które przejdą do ostatecznego etapu. Co jury brało pod uwagę? Między innymi: możliwość zbudowania i produkcji auta, jego bezpieczeństwo, efektywność energetyczną, ergonomię, a także wartość artystyczną projektu.

Do ścisłego finału awansowały następujące projekty: Concept Curie (Mateusz Tomiczek), Be-E (Sebastian Nowak), JUNIOR (Łukasz Myszyński) oraz SE1 (Damian Woliński).

Projekt JUNIORProjekt JUNIOR fot. Łukasz Muszyński

Mamy 4 finałowe projekty. Co teraz?

Nagrodą na tym etapie było 50 tysięcy złotych dla każdego z projektantów. Tak naprawdę dopiero teraz konkurs na polski samochód elektryczny wchodzi w poważną fazę. Zwycięskie koncepcje stanowić będą podstawę do produkcji prototypów. Do tego etapu konkursu zostaną zaproszeni przede wszystkim producenci. Co ważne, będą to prototypy jeżdżące i w pełni sprawne. Rozpoczną się wymagające testy.

W drugim etapie (wiosna 2018), kolejny konkurs wyłoni najlepsze jeżdżące prototypy, a każdy spełniający minimalne wymagania otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł. Trzeci krok (2018+) to uzyskanie homologacji, wyprodukowanie i przetestowanie krótkich serii pojazdów (do 100 sztuk). I ostatni, czwarty, wybór modelu, który będzie przedmiotem komercjalizacji oraz rozpoczęcie produkcji. ElectroMobility Poland ostrożnie szacuje, że gotowego auta możemy się spodziewać w okolicach 2020 roku może trochę później.

Polski samochód elektryczny... Czy to może się udać?

Mimo początkowego negatywnego podejścia do konkursu branży, teraz całe przedsięwzięcie nabiera realnych kształtów. Za ElectroMobility Poland stoją państwowi giganci energetyczni - Enea, Energa, Tauron oraz PGE. Projekt jest też bardzo mocno wspierany przez polski rząd. Minister Energii Krzysztof Tchórzewski stwierdził ostatnio, że „administracja będzie systematycznie przechodziła na samochody elektryczne – to już nie jest deklaracja, a pewność. Ustawa o elektromobilności zakłada, że floty samochodowe będą systematycznie wymieniane na elektryczne”. To duża szansa dla polskiego auta elektrycznego, który mógłby liczyć na zamówienia ze strony instytucji rządowych. Te słowa Minister potwierdził podczas dzisiejszej prezentacji. Co równie ważne zapowiedział także budową sieci 6 tysięcy stacji szybkiego ładowania.

Raczej nie spodziewajmy się, że polskie auto elektryczne zagrozi na rynku Tesli Motors, aliansowi Renault-Nissan czy Volkswagenowi, który już rozpoczął elektryczną ofensywę. Jednak projektu nie można przedwcześnie skreślać. Jeżeli konkurs ElectroMobility Poland w dalszym ciągu będzie tak mocno wspierany, to jest szansa, że w przyszłej dekadzie zobaczymy na drogach elektryka znad Wisły.

A co Wy myślicie o konkursie? My wciąż podchodzimy do sprawy z lekką rezerwą, ale całe przedsięwzięcie robi się coraz ciekawsze. Dajcie nam znać w komentarzach i sondażu poniżej.

Czy Twoim zdaniem projekt polskie samochodu elektrycznego ma szansę realizacji?
Więcej o:
Komentarze (213)
Polski samochód elektryczny - finał, konkurs, zdjęcia, silnik, premiera
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Mormegil

    0

    Ponieważ właśnie mijają dwa lata od chwili opublikowania tego artykułu, to cytat:

    "...gotowego auta możemy się spodziewać w okolicach 2020 roku może trochę później."

    brzmi bardzo wiarygodnie.

  • Gość: ja!

    0

    a ja powiem ELV001. My już mamy samochód elektryczny! Jest, jeździ, wystarczy go lekko unowocześnić by pasował do dziesiejszych trendów - bateria i silnik. Po co wywarzać otwarte drzwi?

  • Gość: mlody

    0

    polski rzad pis sprzedal pomysly prototypow polskich samochodow elektrycznych chinom i niemcom wlasnie polskie pomysly samochodow elektrycznych wlasnie , w polsce nigdy nie bedzie produkowac samochodow elektrycznych w polsce , polski rzad pis bedzie sprowadzal samochody elektryczne z chin i kazachstanu - byd yuan suv electric , byd e 6 suv electric , hiundai kona suv electric , kia k x 3 suv electric , jac i ev 6 s suv electric i inne samochody elektryczne z chin osobowe do polski jako elektromobilnosc polska , polacy beda jezdzic chinskimi samochodami elektrycznymi w polsce ...

  • 0

    ...,ponownie witam...,jeszcze jedna moja wypisana wypowiedź..., wszyscy ganiący produkcję prądu ze złóż kopalnych..., nie będzie takiej potrzeby,.., obniżające się rok do roku cena produkcji ogniw fotowoltaicznych..., zwanych profesjonalnie PV oraz spadająca cena produkcji bateii Li-ion pozwoli autonomicznie produkować energię elektryczna...,w istocie...,czy to komuś się podoba lub nie...,ale to nie podoba się..., WIELKIM KARTELOM ENERGETYCZNYM...,i co...?

  • 0

    ...,aha i jeszcze dla zatwardzialych sceptyków dodam jeszcze,że do tej elektrycznej rewolucji dołoży się produkcja elektryczności z paneli PV ,które w połączeniu z zestawami baterii Li-ion dadzą autonomię w korzystanie z elektryczności w domach..., Panasonic juz sprzedaje takie przydomowe power-banki na 20,30 lub 40 kWh ...,w Australii już dzisiaj 25% całej produkcji prądu jest z ogniw PV a koszt 1kWh energii z ogniw PV wynosi 0.025 dolara w porównaniu do 0.04 dolara za 1kWh PRZESYŁU prądu z elektrowni nie mówiąc juz o koszcie wytworzenia tego prądu w elektrowni nawet jeśli byłby za darmo...,oj czekają nas ciekawe czasy...

  • 0

    ...,cytaty z "Misia" są fajne ,ale koncern samochodowy Renault jest państwowym koncernem jeśli ktoś nie wie..., nie cierpię PISiorów ale temu projektowi kibicuje elektryczne samochody to przyszłość czy ktoś chce czy nie..., auto elektryczne jest dwa i pół faza sprawniejsze i tyle samo oszczedniejsze..., po 2025 produkcja aut z silnikami spalinowymi będzie nieopłacalna..., Volvo już teraz ogłosiło, że od 2019 wszystkie ich nowe auta będą wyłącznie elektryczne..., kumuwadze zainteresowanych nadmiernie, że właścicielami Volvo są Chińczycy a to w tej chwili największy producent aut elektrycznych oraz baterii Li-ion na świecie..., czy ktoś się zastanowił co robi LG Chem w Kobierzycach pod Wrocławiem budując z 2,5 mld.Euro fabrykę baterii Li-ion. Takie baterie tej firmy LG-Chem ma Chevrolet Bolt, który został wybrany autem roku 2017 w Stanach..., obecnie koszt produkcji 1 kWh w baterii Li-ion wynosi 180 dolarów do jeszcze 500 dolarów w 2014 ..., łatwo policzyć jaki będzie koszt 40kWh baterii dzisiaj to 25K PLN a za dwa lata 15K PLN..., koszty produkcji baterii Li-ion spadają obecnie o 20% rocznie jak ktoś ma wątpliwości polecam sprawdzić źródłowe Informacje..., to rok 2025 będzie rokiem kiedy koszt 1kWh przekroczy poziom poniżej 100 dolarów i to będzie ...koniec motoryzacji jaką znamy dzisiaj..., to będzie tak zwana "clean desruption" takie sytuacje miały miejsce juz wcześniej i dotyczyły innych branży..., że przypomnę firmę Nokia do której w 2007 roku należało prawie 70 procent rynku telefonów komórkowych..., i który to rok był początkiem końca tej firmy..., a!dla czego..., bo w 2007 roku pojawił się pierwszy smartphone na rynku z dotykowym ekranem i jednym guzikiem..., i co...?, i nic główni analitycy skomentował i ten fakt, ze nie widzą zagrożenie ze strony jakiegoś Iphona firmy Apple i to jest produkt dla geek-ów i nie ma szans...,
    Dzisiej firma Apple jest dróga co do wartości firma na świecie a Nokia nie istnieje...,

  • 0

    Sznowni Państwo, moim skromnym zdaniem jest na to duża szansa, skoro nawet brytyjska firma robiaca odkurzacze niejaki Dyson zapowiedziała produkcję aut elektrycznych i inwestuje 2 miliardy funtów w firmę z Ilinoi produkującą baterie to dlaczego Polsce i naszym specjalistom miało to się nie udać..., życzę powodzenia i jak najszybszej produkcji!

  • Gość: Loko

    0

    Jak spojrzeć po rycinach - to widać toyotę aygo, fiata pandę micrę i suzuki swift...Polska miała swoją szansę na akumulatory ale do okrętów podwodnych w latach 20-30 XXw. ale sprzedano licencję Japonii...Niedawno obliczałem, że na chińskim sprzęcie i ładowaniu na polskich stacjach wyjdzie taniej jeździć LPG- 0,35gr/km elektyk do 0,22gr/km LPG...Koszt ekologiczny jednego eletryka chińskiego równa się użytkowaniu 10 diesili przez 10 lat

  • Gość: hela

    0

    Czy to Niemiecki portal?Kasują pozytywne łapki.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX