Ford: Nowy Edge to najbardziej zaawansowany technicznie SUV w segmencie. Sprawdzamy, jakie systemy kryją się pod karoserią nowego Edge'a

Nowy Edge zachował swój oryginalny, wyjątkowy charakter, ale zyskał ogrom nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy. Co potrafi nowy SUV Forda?

Dostępny w wielu wersjach, z nowym silnikiem, automatyczną skrzynią biegów i aplikacją, która pozwala na zdalny dostęp do samochodu – Ford Edge jeszcze nigdy nie był tak nowoczesny. O tej nowoczesności najlepiej świadczy szereg systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, które bez przerwy monitorują otoczenie wokół samochodu i reagują na nieprzewidziane sytuacje. Co potrafi nowy Edge?

Co-Pilot360

Pod zbiorczą nazwą Co-Pilot360 Ford ukrył wszystkie najnowocześniejsze technologie, które znajdziemy w nowym Edge’u.

Za enigmatycznymi skrótami RSC, TCS i ESC kryją się system zapobiegający przewróceniu, zaawansowany układ kontroli trakcji zapobiegający buksowaniu kół i system stabilizacji toru jazdy. Wszystkie trzy wpływają na stabilne, przewidywalne prowadzenie i reagują na zmiany nawierzchni, by zapewniać komfort i bezpieczeństwo bez względu na warunki. To jednak wciąż nie koniec.

Pre-Collision Assist to system kamer i czujników, które wykrywają wolno poruszające się lub nieruchome samochody czy pieszych. Auto najpierw wyświetla ostrzeżenie dla kierowcy, a później włącza sygnał ostrzegawczy. Jeśli nie spowoduje to żadnej reakcji, samochód sam zahamuje, by uniknąć lub zminimalizować skutki ewentualnej kolizji. Jeśli mimo wszystko do kolizji dojdzie, kolejny system Forda wyhamuje auto do zera, by zminimalizować ryzyko tzw. kolizji wtórnej.

Ford Edge 2019Ford Edge 2019 fot. Ford

Kamery, radary i czujniki ultradźwiękowe są też wykorzystywane przez system adaptacyjnego przedniego oświetlenia, system informacji o obiektach w martwym polu lusterek, nieoślepiające światła drogowe, inteligentny ogranicznik prędkości czy przez system rozpoznawania znaków drogowych. Nowy Edge jest dosłownie naszpikowany technologią.

Komfort w parze z bezpieczeństwem

Nowoczesne technologie, które Ford zaszczepił w Edge’u, nie tylko poprawiają bezpieczeństwo i wpływają na poczucie pewności prowadzenia, ale też zwiększają komfort w długiej podróży. Mowa chociażby o adaptacyjny tempomacie ACC, który utrzymuje zadaną odległość między Edgem a autem jadącym z przodu.

Dodatkowo tempomat ACC wyposażono w system Stop & Go. To tak naprawdę asystent jazdy w korku. Jak to działa? W ruchu miejskim nowy Edge sam hamuje (aż do całkowitego zatrzymania) i sam przyspiesza, jeśli postój nie trwa dłużej niż 3 sekundy. Jeśli jest dłuższy, wystarczy delikatne muśnięcie pedału gazu, by auto znów zaczęło podążać za poprzedzającym pojazdem. Stop & Go współpracuje z systemem utrzymywania pasa ruchu, który monitoruje oznakowanie poziome na drodze i może zastosować delikatną, ale odczuwalną korektę kierownicą, by pomóc kierowcy utrzymać się na środku pasa. System ten działa nie tylko w ruchu miejskim, ale też na autostradzie (do prędkości 200 km/h).

Ford Edge 2019Ford Edge 2019 fot. Ford

Edge wspiera kierowcę nie tylko podczas jazdy, ale również przy parkowaniu. Asystent parkowania wykrywa wolne miejsca i na życzenie przejmuje panowanie nad kierownicą – kierowca musi tylko kontrolować pedały i dźwignię zmiany biegów. Systemy wspomagające parkowanie ułatwiają też opuszczanie zajętego miejsca – monitorowanie ruchu poprzecznego za pojazdem minimalizuje ryzyko kolizji podczas opuszczania miejsca parkingowego tyłem.

Nowy Edge zachował swój oryginalny, wyjątkowy charakter, ale został wyposażony w szereg nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy. Ford ma wiele powodów, by nazywać swojego najnowszego SUV-a najbardziej zaawansowanym technologicznie autem w swojej klasie.

Więcej o:
Komentarze (13)
"Ford: Nowy Edge to najbardziej zaawansowany technicznie SUV w segmencie. Sprawdzamy, jakie systemy kryją się pod karoserią nowego Edge'a"
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: h2o

    Oceniono 3 razy 3

    no super, tyle że wersja z automatem to wydatek ponad 200 tys., więc jego sprzedaż systemu nie rozwali

  • Gość: TEXMEX

    Oceniono 5 razy 3

    Takie rozwiązania to ja miałem już 6 lat temu w poprzednim samochodzie - A6 z 2013 roku. I nie były one niczym nadzwyczajnym w tej klasie.
    No faktycznie przełomowe.

  • cyrkonowy_szerszen

    Oceniono 2 razy 2

    System zapobiegajacy przewroceniu.... hmmm... przekonaliscie mnie.

  • Gość: pirex

    Oceniono 4 razy 2

    "hamuje i rusza sam" - strach się bać

  • Gość: Americano

    Oceniono 10 razy 2

    Tesknie za autami z dawnych lat,gdy liczyla się tylko naga moc silnika a on sam był tak prosty,ze wszystko każdy mogl zrobić w swoim garażu.Auta miały dusze i tak naprawdę nic się nie zmienilo.Wciaz liczy się tylko moc,a reszta to gadżety do ogłupiania kierowcow i nabijania ceny.

  • aerofan

    Oceniono 5 razy 1

    Szkoda tylko, że LCD obudowany taką kupą plastiku.

  • Gość: Late

    Oceniono 2 razy 0

    Jak ja kocham te nowoczesne systemy, które lepiej ode mnie wiedzą, czego chcę i potrzebuję oraz co jest dla mnie dobre. Jechałem takim autem ostatnio - ciągle mnie namawiało na kawę (nie lubię kawy), brzęczało i migało na czerwono, gdy zdjąłem na ponad sekundę rękę z kierownicy (w łeb się chciałem tylko podrapać) i usiłowało ściągnąć mnie z drogi w pole, bo po jakimś remoncie została na jezdni stara linia ciągła prowadząca niekoniecznie środkiem drogi.

  • mustermann

    Oceniono 2 razy 0

    A napiszecie coś o samochodzie, czy to dział RTV?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX