O Mazdzie CX-3 świat usłyszał bardzo szybko po jej rynkowym debiucie. W konkursie World Car of The Year 2016 japoński SUV trafił do grona trzech najlepszych aut w kategorii Design - po raz kolejny stylistyka KODO została doceniona nie tylko przez klientów, ale też ekspertów. Do dziś CX-3 wygląda nowocześnie, dynamicznie i stylowo. Jednak Mazda z każdym kolejnym rokiem produkcji udoskonalała i udoskonala swojego najmniejszego SUV-a, wyposażając go w szereg najnowocześniejszych technologii.
Mazda CX-3 nie wymagała znaczących poprawek. Japończycy wsłuchali się jednak w sugestie klientów i nieco zmienili detale. Przeprojektowano przedni grill, użyto nowych materiałów w oprawach reflektorów przeciwmgielnych oraz w panelach na słupkach dachowych. Tylnym lampom nadano kształt pierścieniowy. Dodatkowo nowe felgi ze stopu aluminium, o średnicy 18 cali, z ramionami o zróżnicowanych powierzchniach, wyróżnia głęboko rzeźbiony wzór, który ma sugerować stabilność prowadzenia. Zresztą nie tylko zabiegi wizualne zadbały o zachowanie na drodze.
System zawieszenia został dostrojony, a system GVC (G-Vectoring Control) udoskonalony w celu poprawy stabilności. Zwiększono średnicę przednich amortyzatorów przy jednoczesnym zmniejszeniu przekroju przedniego stabilizatora. Efekt? Poprawa komfortu.
Za modyfikacjami zawieszenia poszły zmiany w układzie kierowniczym. CX-3 2018 prowadzi się jeszcze lepiej niż dotychczas. Dla najnowszego roku modelowego japońskiego SUV-a opracowano też nowe opony niskoprofilowe w rozmiarze 215/50R18, które zapewniają bardziej miękkie resorowanie. W trosce o komfort Japończycy zwiększyli też grubości zewnętrznych paneli oraz szyb, dodali wyściółkę z gąbki w płatach drzwi oraz pogrubili podsufitkę. We wnętrzu nie jest jednak wyłącznie ciszej. Sam projekt wizualny również został dopracowany.
Kabina Mazdy CX-3 dostępna jest w jednym z trzech głównych kolorów, zgodnych ze stosowanymi tylko przez Mazdę zasadami japońskiej estetyki. Do wyboru są:
Mazda CX-3 2018 fot. Mazda
Z japońskiego SUV-a zniknął mechaniczny hamulec ręczny. Zastosowanie odmiany elektrycznej umożliwiło przeprojektowanie konsoli środkowej z korzyścią dla jej funkcjonalności. Dodany został środkowy podłokietnik z konsolą i ukrytym pod nią schowkiem (podłokietnik dostępny jest również dla drugiego rzędu siedzeń), a pokrętło wielofunkcyjne sterowania HMI przesunięto ku przodowi, poprawiając ergonomię jego obsługi.
Pod maskę CX-3 trafiają dwa silniki: jeden benzynowy i drugi wysokoprężny. Ten pierwszy występuje w dwóch wariantach mocy: 121 i 150 KM. Wolnossący motor to sprawdzona i wytrzymała konstrukcja przepełniona technologią SKYACTIV. Rozwiązania stosowane przez japońskich inżynierów maksymalnie zwiększają wydajności silnika bez narażania go na spadek trwałości.
Mazda CX-3 2018 fot. Mazda
Drugim wariantem napędu jest opcja wysokoprężna. Zupełnie nowy silnik 1.8 SKYACTIV-D zadebiutował właśnie pod maską CX-3. To najbardziej oszczędny wariant. Średnie zużycie paliwa w jego przypadku oscyluje w granicach 4,4-5,2 l/100 km. Względem znanego, wysokoprężnego silnika 1.5 poprawiono w zasadzie wszystko: kulturę pracy, zużycie paliwa, reakcję na gaz oraz dźwięk. Tu również daje się we znaki technologia SKYACTIV, która przejawia się maksymalizacją wydajności bez minimalizacji trwałości. W Mazdzie jedna rzecz nie odbywa się kosztem drugiej.
Poszerzony zakres zaawansowanych urządzeń z dziedziny bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE, który obecnie dostępny jest w Mazdzie CX-3, do niedawna zarezerwowany był dla samochodów z wyższych segmentów. Co trafia na pokład japońskiego SUV-a i jakie technologie udoskonalono w roku modelowym 2018?
Mazda CX-3 2018 fot. Mazda
Od zawsze stylowy, miejski SUV Mazdy jest teraz jeszcze wydajniejszy i jeszcze bezpieczniejszy, choć od chwili debiutu był jednym z liderów segmentu. Mimo niewielkich zmian z zewnątrz, pod karoserią ukryto ogrom udoskonaleń - od dodatkowych mat wygłuszających, przez nowoczesne systemy wsparcia kierowcy aż po dostrojone zawieszenie i układ kierowniczy. Wszystko to sprawia, że Mazda jest mocnym kandydatem do tytułu "Małe auto dla aktywnych" w plebiscycie The Best of Moto.pl.
Materiał powstał we współpracy z Mazdą