Czego jeszcze nie wiesz o instalacjach LPG, czyli o autogazie w konkretach

Stereotypów na temat autogazu jest mnóstwo. Pytań bez odpowiedzi też. Wzięliśmy pod lupę najważniejsze kwestie dotyczące LPG.

Czy LPG jest niebezpieczne?

Ryzyko związane z wybuchem LPG w samochodzie właściwie nie istnieje. Kompletne instalacje, w tym butle na gaz, muszą przechodzić specjalistyczne testy i spełniać wyśrubowane normy jakości. W efekcie nawet podczas wypadków nie ma zagrożenia wybuchem.

Firma AC S.A. wzięła udział wraz z niezależnymi ekspertami i przy asyście mediów branżowych w spektakularnym teście zderzeniowym aut z zamontowanymi instalacjami LPG. Wyniki jasno wykazały całkowite bezpieczeństwo instalacji LPG w trakcie wypadku.

Czy gaz LPG brzydko pachnie?

Do gazu dodawany jest specjalny dodatek zapachowy, który ma sygnalizować ewentualną nieszczelność czy wyciek. Zapach ten czasami czuć za starymi, wyeksploatowanymi samochodami, z prostymi instalacjami mieszalnikowymi. Jednak prawidłowo zamontowana nowoczesna instalacja gazowa musi być szczelna i nie ma prawa emitować żadnego zapachu.

Czy gaz powoduje spadek osiągów?

Taka opinia to kolejny stereotyp spowodowany pracą starych instalacji mieszalnikowych. W stosowanych dzisiaj nowoczesnych instalacjach sterowanych komputerowo spadek mocy, o ile występuje, wynosi poniżej pięciu procent, co dla kierowcy jest kompletnie nieodczuwalne. Kluczem do pełnego zadowolenia są jednak trzy warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów, najlepiej od jednego producenta np. marki STAG, a montaż powinien mieć miejsce w profesjonalnym warsztacie. Chcąc zaoszczędzić na komponentach instalacji, można w efekcie więcej stracić niż zyskać. Aby cieszyć się dynamiczną jazdą bez niespodzianek, warto więc rozpocząć liczenie oszczędności wynikające z różnicy cen między gazem a benzyną, a nie wcześniej przy wyborze komponentów instalacji.

Czy butla zajmuje miejsce w bagażniku?

To już zależy od kierowcy. Można zdecydować się rzeczywiście na butlę, która jest montowana w bagażniku i wówczas zajmie ona nieco miejsca, dla odmiany oferując dużą pojemność, a więc i zasięg. Jednak na rynku dostępne są nieco mniejsze zbiorniki toroidalne, które montuje się w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe. Wówczas pojemność bagażnika jest zachowana.

Czy gaz wpływa negatywnie na trwałość silnika?

Odpowiedź jest prosta - nie bardziej niż benzyna czy olej napędowy. Po prostu, silnik podczas pracy ulega naturalnemu zużyciu eksploatacyjnemu, ale rodzaj paliwa nie ma na to wpływu.

Obiegowa opinia mówi o wypalaniu gniazd zaworowych przez LPG, ale to również dotyczy starych instalacji mieszalnikowych, które często nie były właściwie wyregulowane (kierowcy przykręcali dopływ gazu, chcąc oszczędzić jego zużycie; w efekcie silnik pracował na zbyt ubogiej mieszance, co powodowało wypalanie gniazd). Nowoczesne systemy, dzięki wielu czujnikom i komputerowemu sterowaniu, nie powodują zwiększonego zużycia silnika, w tym wypalania gniazd zaworowych.

Czy do wszystkich silników benzynowych można zainstalować gaz?

Tak. Do niedawna problem sprawiały nowoczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w których wtryskiwacze benzyny umieszczone są w cylindrach i chłodzone wtryskiwaną benzyną. W takiej sytuacji odłączenie wtrysku benzyny prowadziłoby do zniszczenia wtryskiwaczy, więc silnik przestawałby pracować na benzynie. Jednak istnieją już instalacje dedykowane do takich silników, w których oprócz gazu do cylindra podawane są co pewien czas również niewielkie dawki benzyny (tzw. dotrysk), których zadaniem jest chłodzenie wtryskiwaczy.

Czy samochód na gazie pali więcej?

Owszem, niższa kaloryczność gazu powoduje, że jego zużycie na 100 km jest nieco większe niż benzyny (w zależności od instalacji od 10 do 20 proc.). Jednak znacznie niższa cena powoduje, że jazda na LPG i tak jest znacznie tańsza niż na benzynie.

Czy autem zasilanym LPG można wjeżdżać na parkingi podziemne?

Tak, chociaż nie wszystkie. Nie regulują tej kwestii żadne ogólne przepisy, a nowoczesne parkingi wyposażone są zwykle nie tylko w czujniki CO2 i gazu, ale również wydajną wentylację mechaniczną. Wówczas nie ma żadnych przeszkód, by parkować samochody z LPG.

Spotykane czasem tabliczki mówiące o zakazie wjazdu aut z instalacją gazową montowane są przez administratorów parkingów, ale nie mają one mocy prawnej. Prawo nie przewiduje również żadnych sankcji za ich ignorowanie.

Więcej o: