Bezpośredni wtrysk nie boi się LPG

Silnik z bezpośrednim wtryskiem i instalacja LPG? Dawniej jedno wykluczało drugie. Ale dziś to już zgrany tandem.

Dekadę temu nie montowało się instalacji LPG do samochodów z silnikami wyposażonymi w bezpośredni wtrysk. Po pierwsze, nie było takiej potrzeby, bo motory tego typu występowały marginalnie. Po drugie, bezpośredni wtrysk stawiał swoiste wymagania przed instalacją gazową.

Gazownicy niechętnie patrzyli w stronę silników z bezpośrednim wtryskiem, bo mieli poważny problem z nowoczesnymi wtryskiwaczami. Urządzenia wprowadzone wprost do komory spalania w trakcie pracy silnika są narażone na działanie wysokiej temperatury. Jeżeli nie przepływa przez nie paliwo, bardzo szybko mogą się przegrzać. A wtedy kierowcę czeka kosztowna wymiana. Poza tym wtryskiwacze działają z ogromną precyzją, a parametry ich pracy mogą się zmienić w sposób diametralny i to praktycznie z sekundy na sekundę.

Co prawda firmy produkujące instalacje LPG już dawno temu mogły poradzić sobie z tym problemem, ale kilka lat temu nie było jeszcze takiej potrzeby. Dziś, gdy udział silników zasilanych bezpośrednim wtryskiem sięga kilkudziesięciu procent, sytuacja wygląda zupełnie inaczej. "Nadwrażliwość" wtryskiwaczy została wyeliminowana poprzez dotrysk benzyny. Na wolnych obrotach silnik spala praktycznie wyłącznie paliwo bezołowiowe. Przy większych obciążeniach sterownik jedynie dotryskuje paliwo. Żonglowanie między zasilaniem gazem a benzyną dokonuje się automatycznie. Kierowca nawet nie wie, w którym momencie następuje przejście. Właśnie tak działają nowoczesne instalacje LPG.

LPG z lekką nutą benzyny

Zasadnicze pytanie brzmi: Czy przy dotrysku benzyny instalacja LPG nadal się opłaca? Odpowiedź jest prosta - jak najbardziej. Specjaliści oceniają, że spalanie gazu będzie mniej więcej o 20 proc. wyższe od wartości podawanej przez komputer pokładowy. Poza tym kierowca musi się liczyć z dotryskiem półtora gazu do dwóch litrów benzyny na dystansie 100 kilometrów. Ostateczna wartość zużytej benzyny zależy przede wszystkim od rodzaju zastosowanej instalacji i warunków eksploatacyjnych.

Sumując ogólne spalanie LPG i paliwa: kierowca może liczyć na oszczędności sięgające nawet 40 proc. To bardzo dużo, ale mimo wszystko opłacalność nadal zależy od przebiegów. Dla przykładu, kierowca pokonujący miesięcznie 2 tys. km może liczyć na to, że koszt montażu układu zasilającego zamortyzuje się już po około roku. Później instalacja zacznie generować realne i niemałe oszczędności. Oczywiście LPG to ekonomia, ale też i ekologia. Składniki produkowane w wyniku procesu spalania gazu są dużo mniej toksyczne dla środowiska naturalnego.

Na rynku funkcjonuje szereg systemów LPG dedykowanych samochodom z silnikiem z bezpośrednim wtryskiem. Jeden z bardziej nowoczesnych pochodzi z firmy AC S.A., producenta instalacji autogaz marki STAG. System jest oparty o jednostkę sterującą o oznaczeniu STAG 400 DPI. Komputer ten zapewnia precyzyjne dawkowanie gazu w pełnym zakresie obrotów, stabilną pracę motoru oraz ograniczony pobór benzyny. Sterownik jest też bezpieczny dla wtryskiwaczy. Brak negatywnego wpływu został potwierdzony długodystansowymi testami wykonanymi przez producenta.

Sterownik STAG 400 DPI jest dedykowany najczęściej spotykanym silnikom z bezpośrednim wtryskiem na rynku. Mowa m.in. o:

  • silnikach z grupy Volkswagena FSI 2.0, 3.2, 4.2 l oraz TSI 1.4, 1.8 i 2.0 l,
  • silnikach Mazdy 2.0 DISI oraz 2.3 DISI Turbo,
  • silnikach Toyoty 2.0 VVTi i 2.0 D4 VVTI
  • silnikach Kii i Hyundaia 1.6 GDI,
  • silnikach Opla 2.0T (220 KM)

Obawy gazowników

Niektóre warsztaty wciąż niechętnie postrzegają montaż instalacji LPG w silnikach z bezpośrednim wtryskiem. Dlaczego? Montaż instalacji w samochodzie z takim silnikiem wymaga większej uwagi i wiedzy, bo motory z bezpośrednim wtryskiem benzyny są bardzo skomplikowane.

Świadoma tego firma AC dba o wiedzę montażystów oraz o niezbędne przy montażu akcesoria. Organizowane są szkolenia wraz z praktycznymi warsztatami montażu instalacji do trudnych jednostek. Dokumentacja montażowa opracowywana jest w sposób w jak największym stopniu ułatwiający zadanie montażystom. Do każdej instalacji STAG 400 DPI oferowana jest bogato ilustrowana (kolorowymi zdjęciami) instrukcja montażu, która krok po kroku opisuje poszczególne etapy montażu, podłączenia i kalibracji. Dodatkowo proces kalibracji jest wspomagany przez specjalnego asystenta, który prowadzi montażystę przez poszczególne czynności niezbędne do prawidłowego wykonania kalibracji instalacji STAG 400 DPI.

LPG nie zagrażało i nadal nie zagraża silnikom

Instalacji zamontowanej w jednostce korzystającej z bezpośredniego wtrysku benzyny nie ma się co bać. Układy są gruntownie testowane przed wprowadzeniem ich na rynek. Tym samym nie ma możliwości, aby w trakcie jazdy w jakikolwiek sposób zagrażały tłokom, zaworom czy wtryskiwaczom. Najlepszą gwarancją jakości może być fakt, że na zasilanie gazem decydują się nie tylko kierowcy prywatni, ale też m.in. importerzy. W ofercie wielu firm motoryzacyjnych w Polsce znajdują się instalacje dedykowane autom fabrycznie nowym.

Kierowca decydujący się na montaż instalacji LPG w swoim samochodzie musi pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Bez względu na fakt, czy mówimy o silniku z bezpośrednim wtryskiem, czy klasycznym benzyniaku, absolutną podstawą jest wybór usług fachowego i renomowanego warsztatu. Tylko ten zagwarantuje wysoką jakość komponentów oraz wykonanej usługi. To ważne, bowiem bez prawidłowego montażu i kalibracji układu, kierowca nigdy nie będzie usatysfakcjonowany podczas eksploatacji.

Dziś nowoczesne instalacje LPG można montować właściwie w każdym typie silnika. Inwestycja w gaz staje się coraz bardziej opłacalna również dla tych, którzy nie pokonują miesięcznie kilku tysięcy kilometrów. Powód? Rosnące w szybkim tempie ceny benzyny.

Więcej o:
Copyright © Agora SA