Rozwijany przez mistrzów rajdów, dziś dostępny dla każdego - co potrafi napęd 4x4 w Eclipse Cross

80 lat doświadczeń w produkcji samochodów 4x4, liczne zwycięstwa w rajdach terenowych i tych organizowanych w ramach WRC zaowocowały powstaniem jednego z najdoskonalszych napędów 4WD na rynku. Poznajcie S-AWC, czyli zaawansowany napęd na cztery koła Mitsubishi, który trafił m.in. do modelu Eclipse Cross.

Eclipse Cross całymi garściami czerpie ze 150-letniej tradycji marki Mitsubishi. Japoński SUV coupe przywrócił do życia nazwę Eclipse, która zawsze była synonimem sportu i emocji. Połączenie jej ze słowem Cross doskonale oddaje charakter modelu Mitsubishi – sportowego SUV-a, dla którego koniec asfaltu to dopiero początek podróży. Wszystko za sprawą nowego napędu 4x4, który jest wzorowany na legendarnym Lancerze Evolution.

80 lat doświadczeń z napędem 4x4

Jest rok 1936. Mitsubishi pokazuje światu model PX33. Dla Japończyków to bardzo ważna chwila – PX33 jest pierwszym autem z logo trzech diamentów, które ma napęd na cztery koła. Dziś to ikona i punkt odniesienia dla Mitsubishi Motors, które od ponad 80 lat rozwija i udoskonala napęd 4WD. Jego najnowszą odsłoną jest S-AWC, czyli Super-All Wheel Control.

Jego początków należy dopatrywać się na rajdowych szlakach, które były przemierzane przez terenowe Pajero czy słynnego Lancera Evolution. Ten pierwszy zadebiutował w profesjonalnym offroadzie w 1983 roku. Japończycy rzucili go na głęboką wodę – auto przejechało słynny, wymagający Rajd Dakar. W latach 1985-2007 Pajero ustanowiło imponujący rekord 12 zwycięstw. Równolegle na trasach WRC swe triumfy święcił Lancer Evolution. To właśnie ten model otworzył możliwość dopracowania zaawansowanej technologii, którą Mitsubishi zastosowało w modelach produkcyjnych.

Fot. Patryk Ogorzałek / Agencja Gazeta

Po raz pierwszy system ten pojawił się w 1987 r. w modelu Galant VR4. Później został dopracowany wraz z wprowadzeniem aktywnej kontroli znoszenia (AYC) w 1996 r. w Galancie VR4 i Lancerze Evolution, przy czym ten ostatni zyskał dodatkowo aktywny centralny dyferencjał – ACD. Ostatnia generacja Lancera Evolution z 2007 otrzymała jeszcze bardziej rozbudowany układ napędowy S-AWC sterujący dynamiką pojazdu. Składał się on z czterech zintegrowanych systemów:

  • ACD (Aktywny Centralny Dyferencjał)
  • AYC (Aktywna Kontrola Znoszenia)
  • Active Stability Control (Aktywna Kontrola Stabilizacji)
  • Sportowy ABS S-AWC

Dziś z tych doświadczeń korzysta m.in. Eclipse Cross wyposażony w najnowszą odsłonę napędu S-AWC.

S-AWC – jak to działa

Super-All Wheel Control (S-AWC) to mechaniczno-elektroniczny układ zapewniający w każdych warunkach optymalną dystrybucję siły napędowej pomiędzy koła samochodu.

Wyróżnikiem napędu 4x4 w Mitsubishi Eclipse Cross jest Układ Aktywnej Kontroli znoszeni (AYC), którego zadaniem jest korekta toru jazdy samochodu w zakręcie i – w miarę możliwości – uniknięcie zjawiska poślizgu podsterownego lub przynajmniej ograniczenie jego skutków. Funkcja AYC realizowana jest poprzez dohamowanie wewnętrznego przedniego koła, co sprawia że pojazd ma mniejszą tendencję do poszerzania zadanego toru jazdy. Sterownik podejmuje decyzję o aktywacji systemu AYC na podstawie sygnałów z czujnika skrętu kół i czujnika żyroskopowego (mierzącego stopień obrotu pojazdu wokół jego osi pionowej).

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 CVT AWDMitsubishi Eclipse Cross 1.5 CVT AWD fot. Jan Zomer

Układ napędu na 4 koła w Mitsubishi Eclipse Cross zapewnia doskonałe właściwości jezdne w każdych warunkach, zwłaszcza gdy podróżujemy po nawierzchniach o ograniczonej przyczepności (mokry asfalt, śnieg itp.). O odpowiedni podział momentu napędowego pomiędzy oś przednią i tylną dba elektronika – w pewnych warunkach (np. uślizg kół przednich) nawet 50% napędu może trafić na tył. W większości sytuacji drogowych większa ilość siły napędowej jest przekazywana na koła przednie. Kierowca może wybierać spośród trzech trybów jazdy: Auto, Gravel oraz Snow. Tryb Auto jest uniwersalny, sprawdza się doskonale podczas jazdy po przyczepnych nawierzchniach, Gravel przeznaczony jest na nawierzchnie sypkie, szutrowe, z kolei przeznaczeniem trybu Snow jest jazda po drogach pokrytych śniegiem oraz lodem. W każdym z trzech trybów częstotliwość pracy napędu 4x4 oraz podział momentu napędowego przód/tył są zmienne i dostosowane do danego rodzaju nawierzchni.

Mitsubishi korzystając z triumfów w rajdach terenowych i tych organizowanych w ramach WRC stworzyło cywilny napęd na cztery koła, który sprawdza się w każdych warunkach. Nie tylko poprawia pewność i precyzję prowadzenia, wpływając na osiągi, ale też gwarantuje bezpieczeństwo bez względu na nawierzchnię. Nie bez przyczyny niezależna organizacja Euro NCAP badająca poziom bezpieczeństwa samochodów przyznała sportowemu SUV-owi Japończyków maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Więcej o:
Komentarze (25)
Napęd 4x4 w Mitsubishi - jak działa S-AWC?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • alakyr2

    Oceniono 2 razy 2

    Ale jaka głupia polityka tej firmy. Zarżnęła jedyny fajny model w swojej gamie - ikonę.

  • Gość: bella96

    0

    "co potrafi napęd 4x4 w Eclipse Cross"
    Może potrafi to samo, co 4x4 w Eclipse PHEV?

  • jesiotr99

    0

    ale szkarada

  • Gość: Hill

    0

    Prawie 10 do setki? Każdego 80-latka wbije w fotel i przyprawi o zawrót głowy!

  • Gość: doświadczony

    0

    Nigdy więcej nie kupię żadnego modelu tej firmy. Mam nauczkę po L200. Totalna porażka i tyle...

  • Gość: vojtec_aa

    0

    Najważniejszego nie znalazłem - jest centralny dyfer czy nie?

  • Gość: gosc

    0

    Reklama, w górach widziałem jak to działa - sam pojedzie po sniegu, ale żeby coś wciąnąc to juz nie. Staru samochodzik innej marki wciagnal pod gore bez problemu. Tak wiec reklama mitsubishi jest niezbyt prawdziwa....

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX