Jaki powinien być SUV i dlaczego to właśnie Citroen na pewno to wie?

Ekspansja SUV-ów trwa w najlepsze. Większość kierowców docenia taki rodzaj samochodów za przestronność, wyższą pozycję za kierownicą, bezpieczeństwo i wygodę. A w kwestii komfortu największy przedstawiciel francuskiej marki nie ma sobie równych - poznajcie Citroena C5 Aircross.

C5 we francuskiej marce zawsze oznaczało przedstawiciela klasy średniej. Teraz jednak z dopiskiem "Aircross" symbol ten reprezentuje SUV-a stojącego na granicy dwóch segmentów - C i D.

W tym miejscu warto zadać sobie pytanie – jaki tak naprawdę powinien być SUV idealny? Wymagania stawiane przed współczesnymi samochodami to lista, która nie ma końca. Oczekujemy praktycznego nadwozia, przestronnej kabiny pasażerskiej, ogromnego bagażnika, ale i rozsądnych gabarytów zewnętrznych, pozwalających zaparkować w zatłoczonym mieście. A do tego poszukujemy dynamiki, przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa. Brzmi jak lista niemożliwa do zrealizowania. A jednak niektórym producentom się to udaje.

Po co komu SUV-y?

Citroen C5 AircrossCitroen C5 Aircross fot. Filip Trusz

SUV-y powstały jako odpowiedź na zapotrzebowanie kierowców na większe i bezpieczniejsze auta. Miały być samochodami przestronnymi i praktycznymi. Jednym słowem - miały wyprzeć nudne vany. Jeremy Clarkson powiedział kiedyś, że nic dobitniej nie powie o tobie, że machnąłeś ręką na życie jak fakt, że jeździsz minivanem. Podczas gdy te prorodzinne wozy traciły zainteresowanie kierowców, SUV-y odcinały kolejne kupony od rosnącej popularności. Wszystko dzięki atrakcyjnej sylwetce, podobnym do vanów własnościom transportowym, a w niektórych przypadkach także zdolnościom terenowym.

Citroen słynie z komfortu

Citroen od zawsze produkował samochody, które pod względem komfortu nie miały sobie równych. Podczas gdy inni producenci prześcigali się w kwestii sportowych właściwości, marka spod znaku dwóch szewronów postawiła na wygodę i nieporównywalny z innymi komfort. Taka sama idea przyświecała konstruktorom Citroena C5 Aircross. Największy francuski SUV ma wszystko to, czego od aut tego typu oczekujemy - przestrzeń, bezpieczeństwo i wygodę. Ta ostatnia jest na szczególnie wysokim poziomie.

Citroen C5 AircrossCitroen C5 Aircross fot. Citroen

Pierwsze komfortowe doznania czekają na kierowcę i pasażerów tuż po zajęciu miejsca w kabinie. Fotele nazwane przez producenta Advanced Comfort, wyłożono potrójną warstwą pianki o grubości 15 mm. Tuż po zajęciu miejsca w aucie poczujemy się jak na naprawdę wygodnym krześle. Ponadto siedzenia mają bardzo szerokie siedziska i szeroką, elektryczną regulację, a na liście opcji możemy zaznaczyć nawet masaż dla kierowcy i pasażera. Tylna kanapa (a będąc precyzyjnym - trzy niezależnie przesuwane fotele) przypomina raczej wygodną sofę niż samochodowe siedzenia i nawet pasażerowie o koszykarskiej aparycji nie będą tam narzekać na brak przestrzeni (to też zasługa dużej ilości przestrzeni nad głowami).

Praktyczność przede wszystkim

SUV to samochód łączący w sobie zalety rodzinnego vana i praktycznego kombi. Dowodem na to jest bagażnik Citroena C5 Aircross, który pomieści 580 litrów bagaży. Jeśli zdecydujemy się na złożenie oparcia tylnej kanapy, uzyskamy dostęp do ogromnej przestrzeni, zdolnej pomieścić aż 1680 litrów pakunków.

Ciekawym rozwiązaniem jest przesuwana w zakresie 15 centymetrów tylna kanapa. Dzięki takiemu rozwiązaniu w zależności od potrzeb możemy powiększyć i tak niemały bagażnik, lub zaoferować pasażerom tylnej kanapy nieco więcej miejsca na nogi. Choć tego i tak nie powinno brakować, za sprawą płaskiej podłogi.

Citroen C5 Aircross (wyciek zdjęć)Citroen C5 Aircross (wyciek zdjęć) fot. Citroen

Duży, ale zwinny

Może się wydawać, że duże auto będzie sprawiało kłopoty w zatłoczonych miastach. Jednak Citroen C5 Aircross może pochwalić się średnicą zawracania wynoszącą zaledwie 10,7 metra. Przy aucie o długości 4,5 metra jest to naprawdę świetny wynik, którym konkurencja nie może się pochwalić. Całość dopełnia prześwit, który wynosi aż 23 centymetry. Pod "brzuchem" C5 Aircross dosłownie można się przeczołgać. Choć nie namawiam do tego typu gimnastyki, tak duża przestrzeń pod autem zapewni kierowcy spokój ducha na szutrowej drodze, czy podczas wjeżdżania na niebotycznie wysoki krawężnik. A tych drugich w miastach nie brakuje.

Latający dywan

Podczas gdy większość producentów dość sztywno zestraja swoje SUV-y, Citroen postawił na niczym niezmąconą wygodę. W C5 Aircross zastosowano zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, które charakterystyką pracy mają przypominać legendarne hydropneumatyczne zawieszenie, z którego marka Citroen słynęła przez lata. Jaki jest tego efekt? Citroen C5 Aircross dosłownie przepływa nad nierównościami, niczym latający dywan. Szczególnie poczujemy to opuszczając utwardzone szlaki. Mimo, że C5 Aircross posiada napęd tylko na przednią oś, układ Grip Control w połączeniu z "nierównościo-odpornym" zawieszeniem sprawia, że nawet na bezdrożach największy Citroen radzi sobie równie dobrze co w miejskiej dżungli. A tego przede wszystkim oczekujemy od SUV-ów - posuniętej do granic możliwości uniwersalności.

Kiedyś mówiąc o SUV-ach myśleliśmy o konkretnym rodzaju samochodu. Dziś mimo wielu cech wspólnych, mianem tym możemy określać auta o różnych obliczach. Jedni producenci stawiają na zdolności terenowe, inni na sztywne zawieszenie i sportowe prowadzenie, a jeszcze inni przekładają komfort ponad wszystko. W tym ostatnim Citroen C5 Aircross nie ma sobie równych.

Więcej o: