Kodeks rowerzysty, czyli zasady, które powinien znać każdy cyklista

Dobre opony, sprawne hamulce, zdrowy rozsądek i znajomość przepisów - to najważniejsze rzeczy, o których powinien pamiętać każdy rowerzysta.

Za około 40 proc. wypadków z udziałem rowerzystów odpowiadają sami rowerzyści. Dlatego tak ważne jest, by każdy z nich wiedział, jakie ma prawa i obowiązki, wsiadając na rower. Przyswojenie tych zasad pozwoli uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji.

Po pierwsze, zadbaj o rower

Tak jak o stan techniczny samochodu, tak i o kondycję roweru trzeba dbać. Przed wyjazdem w każdą dłuższą trasę i regularnie przy codziennym użytkowaniu warto sprawdzić kilka kluczowych elementów:

Ciśnienie powietrza należy sprawdzać przez dociskanie opon. Dobrą ogólną zasadą jest przestrzeganie zakresu ciśnienia powietrza zalecanego przez producenta, które jest wytłoczone na ścianie bocznej opony oraz dostosowywanie do indywidualnych preferencji. Niskie ciśnienie powietrza niekoniecznie utrudni jazdę, ale zbyt małe może wpłynąć na prowadzenie po drodze i stabilność. W skrajnych przypadkach może doprowadzić do uszkodzenia opony, jej zużycia, usterek obręczy, a nawet do przebicia. Jeżeli natomiast ciśnienie jest za wysokie, na drodze wyczuwalne mogą być wyboje i jej gorszy stan. Może to negatywnie wpływać na komfort, zwłaszcza podczas długiej jazdy na siodełku.

Należy sprawdzać bieżnik opony rowerowej pod kątem zużycia. Kontrola obejmuje nacięcia lub przecięcia oraz brak ostrych przedmiotów zaklinowanych między bieżnikami, które mogą spowodować przebicia. Jest to prosty sposób na usuwanie krzemieni, żwiru lub kamyków, które się tam wbiły.

Kontrola hamulców. Zakładając, że w rowerze są raczej hamulce tarczowe, a nie hydrauliczne, pierwszym testem jest obrócenie kół, aby upewnić się, że klocki hamulcowe nie ocierają o obręcze. Następnie należy docisnąć każdą dźwignię hamulca po kolei, aby potwierdzić, że klocki prawidłowo uderzają w powierzchnię hamowania i nie ocierają się o oponę. Jeżeli nie, należy ponownie wyśrodkować szczęki.

Jeśli opony w twoim rowerze są zużyte, koniecznie je wymień. Pamiętaj, że ogumienie to razem z hamulcami najważniejszy element wpływający na twoje bezpieczeństwo. W końcu opona to jedyny element roweru, który łączy go z nawierzchnią. Producenci opon samochodowych wytwarzają też ogumienie rowerowe. Np. podczas Tour de France w 2019 r. ujrzymy pierwszą serię opon wyścigowych Continental wykonanych w całości z odnawialnej gumy z mniszka lekarskiego. Co ważne, nie są one zarezerwowane tylko dla zawodowych kolarzy – każdy może je kupić. W ofercie niemieckiego producenta opon znajdują się modele przeznaczone do każdego rodzaju roweru.

PETER DEJONG/AP

Najważniejsze zasady jazdy rowerem - o czym trzeba pamiętać?

Zasady jazdy rowerem zostały opisane w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Rowerzyści, podobnie jak kierowcy, muszą się stosować do ruchu prawostronnego, a to oznacza, że powinno się jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni lub ścieżki rowerowej. Blisko wcale nie oznacza "tuż przy samym krawężniku". Na ulicy najlepiej zachować ok. metra odstępu. Wtedy ograniczymy ryzyko najechania na krawężnik.

Jeżeli w kierunku, w którym jedziemy, wyznaczono drogę lub pas dla rowerów, to mamy obowiązek korzystania z nich. Tak samo rowerzysta musi jechać poboczem, o ile nadaje się ono do jazdy. Pamiętajmy też o wyraźnym sygnalizowaniu manewrów. Nie wolno tego robić w ostatniej chwili. Jeżeli rowerzysta zasygnalizuje manewr odpowiednio wcześnie, to da kierowcom czas na reakcję.

Schodzenie z roweru na przejściu

Przejeżdżanie przez przejście dla pieszych jest co do zasady zabronione. Powinno się zejść z roweru i go przeprowadzić. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy jedziemy drogą rowerową, a na pasach wymalowany jest przejazd rowerowy.

To chyba jeden z najczęściej łamanych przez rowerzystów przepisów, a może prowadzić do bardzo groźnych sytuacji. Kierowca skręcając w prawo może się po prostu nie spodziewać szybko jadącego roweru, co doprowadzi do kolizji.

Czy rowerzysta może wymijać auta w korku?

To kwestia, która często denerwuje kierowców, ale jest dozwolona przez polskie przepisy. Dopuszczalne jest wyprzedzanie i omijanie stojących lub wolno jadących samochodów w ramach jednego pasa ruchu. Można to robić i z prawej, i z lewej strony.

Jednak rowerzysta zawsze musi pamiętać o zachowaniu najwyższej ostrożności. Slalom między samochodami na jezdni może być bardzo niebezpieczny, a przy wymijaniu aut musimy mieć pewność, że kierowca nas widzi i nie wykona nagle groźnego manewru. Uważać trzeba przede wszystkim na większe pojazdy, które mają duże tzw. martwe pole w lusterkach.

Jak sygnalizować manewry?

Zbyt krótkie lub zbyt późne sygnalizowanie naszego zamiaru może doprowadzić do tragedii. Samochody jadą zwykle dużo szybciej od roweru, musimy więc kierowcy dać czas na reakcję. Zamiar skrętu lub zmiany pasa powinno się sygnalizować wyciągnięciem ręki. Trzeba to zrobić co najmniej kilka sekund przed manewrem. Podczas samego manewru obie dłonie trzymamy na kierownicy. Przed skręceniem lub zmianą pasa ruchu trzeba upewnić się, czy nie jedzie za nami pojazd, który planuje wyprzedzanie. Swoje manewry sygnalizujemy także, jadąc ścieżką rowerową.

Czy rowerzysta może jechać pod prąd jednokierunkową ulicą?

Rowerzysta może jechać pod prąd jednokierunkową ulicą, kiedy pod znakiem z informacją o ruchu jednostronnym umieszczono tabliczkę z symbolem roweru i napisem "nie dotyczy". Rowerzysta może także jechać pod prąd, jeżeli na jezdni wyznaczony jest specjalny kontrpas, na którym zaznaczono kierunek jazdy dla rowerów.

W przyszłości wypadków nie będzie

„Wizja Zero” to idea przyświecająca firmie Continental. Zakłada ona zredukowanie wypadków do zera. Inicjatywa dzieli się na cztery główne filary:

  1. Edukację kierowców
  2. Rozwiązania poprawiające jakość infrastruktury drogowej
  3. Tworzenie zaawansowanych technologicznie opon
  4. Tworzenie i rozwój inteligentnych systemów bezpieczeństwa

Minie jeszcze sporo czasu zanim inteligentne samochody z technologią Continentala, jeżdżące na zaawansowanych technologicznie oponach i po inteligentnych drogach zaczną – przy użyciu sztucznej inteligencji – redukować liczbę wypadków. Ale już dziś każdy rowerzysta może realizować pierwszy filar Wizji Zero. Wystarczy stosować się do zasad, które opisaliśmy.

Więcej o Wizji Zero przeczytasz tutaj:

Tour de FranceTour de France fot. Continetal

Więcej o: