Na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać!

Opony są jedynym elementem, który łączy samochód czy rowerem z nawierzchnią, dlatego ich jakość i stan mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. A tam gdzie chodzi o bezpieczeństwo nie warto oszczędzać. Dlatego należy stawiać na opony z najwyższej półki, zapewniające komfort, optymalną przyczepność w różnych warunkach i krótką drogę hamowania, a także odpowiednio o nie dbać.

Oszczędzanie na oponach to oszczędzanie na bezpieczeństwie

Coraz większa grupa kierowców ma świadomość tego, jak istotne znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze mają technologie wykorzystywane w produkcji ogumienia. Już nie tylko cena, a wysoka jakość i wyjątkowe właściwości decydują o wyborze opon. Nadal jednak cześć kierowców przy wyborze ogumienia kieruje się tylko i wyłącznie kosztem zakupu nowego kompletu. A to błąd! Wszyscy eksperci są zgodni. Oszczędzanie na oponach to oszczędzanie na bezpieczeństwie. Naszym, naszych najbliższych, a także innych uczestników ruchu drogowego.

Ogumienie niskiej jakości zapewnia znacznie gorszą przyczepność, co może się skończyć tragicznie zwłaszcza w trakcie jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Czasem wystarczy lekki deszcz – zużyta czy niskiej jakości opona może nie poradzić sobie z szybkim i efektywnym odprowadzaniem wody spod koła, co może doprowadzić do utraty kontroli nad autem. Opony sezonowe klasy premium zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy w warunkach atmosferycznych i drogowych do których zostały przystosowane. Technologie wykorzystane w produkcji ogumienia premium mają znaczący wpływ na właściwości jezdne opon – czyli lepszą przyczepność, krótszą drogę hamowania, wyższy komfort jazdy czy niższy opór toczenia.

Uznany producent to gwarancja jakości

Debiut każdej nowej opony renomowanego producenta poprzedzony jest długim procesem projektowo-testowym. To w tym czasie badane są różne rodzaje mieszanek – ich wpływ na poprawę stabilności podczas jazdy, trwałość opony czy zachowanie w różnych temperaturach. Każdy milimetr bieżnika ma wpływ na to, jak samochód zachowuje się na drodze. Przykładowo, wszystkie produkowane przez Continental opony są testowane w różnych warunkach pogodowych i na każdej możliwej nawierzchni. Testowanie przebiega przy użyciu najnowocześniejszych metod i technologii pomiarowych. Firma każdego roku poddaje testom 140 tysięcy opon na łącznie 200 milionach kilometrów. Zanim jakakolwiek innowacja zostanie wdrożona, międzynarodowy zespół profesjonalnych kierowców testowych przeprowadza w tym czasie ponad 67 tysięcy prób, co odpowiada ponad 500 okrążeniom kuli ziemskiej. Dopiero po uzyskaniu pozytywnego wyniku w rygorystycznych testach, dana opona może wejść do sprzedaży.

Kiedy opony kwalifikują się do wymiany?

To pytanie bardzo ważne w kwestii bezpieczeństwa. Istnieje wiele powodów, dla których należy wymienić opony na nowe. Należą do nich między innymi: wszelkiego rodzaju

uszkodzenia (przebicia, rozcięcia, uszkodzenia mechaniczne, wybrzuszenia, mikropęknięcia), nierówne zużycie bieżnika i wyząbkowanie czy osiągnięcie minimalnej głębokości bieżnika.

Głębokość bieżnika nowej opony samochodowej wynosi ok. 8 mm. Prawo zezwala na jazdę z oponami o minimalnej głębokości bieżnika 1,6 mm. Pomimo to w Continental rekomendujemy wymianę opon letnich po osiągnięciu 3 mm, a opon zimowych 4 mm. Wynika to z faktu, że wraz ze zużyciem bieżnika, możliwości opony do odprowadzania wody czy błota pośniegowego spadają, a droga hamowania sukcesywnie wydłuża się. Tym samym zmniejsza się poziom bezpieczeństwa jazdy

- powiedział Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska.

Ogumienie trzeba bezwzględnie wymienić na nowe po 10 latach od daty produkcji. Jest to niezależnie od stopnia zużycia bieżnika czy ogólnej kondycji opony. Guma starzeje się wraz z wiekiem, zmieniając swoje właściwości zarówno fizyczne, jak i chemiczne.

Tour de FranceTour de France ASO/Alex BROADWAY / ASO/Alex BROADWAY

Continental to nie tylko opony samochodowe

Nie każdy wie, że historia Continental od lat związana jest z kolarstwem. W 1892 roku firma wprowadziła na rynek pierwszą oponę „Pneumatics”, co sprawia, że Continental jest producentem ogumienia o najdłuższej tradycji w Niemczech. Ciekawostką jest fakt, że obecnie niektóre mieszanki opracowywane przez Continental są stosowane zarówno w oponach samochodowych, jak i rowerowych. Dzięki ich wykorzystaniu opony zapewniają wyjątkową przyczepność.

Continental jest także oficjalnym partner Tour de France w latach 2018–2022. W 2019 roku zacieśnił współpracę z organizatorami największego wyścigu kolarskiego świata, zostając jego głównym partnerem.

Zostając partnerem Tour de France, możemy zaprezentować się jako najbardziej doświadczony pod względem technologicznym producent opon rowerowych na świecie. Szczycimy się wieloletnim doświadczeniem w produkcji opon wyścigowych na potrzeby Tour de France oraz długą tradycją zaopatrywania zespołów w ogumienie Continental

- mówi Christian Kötz, dyrektor działu opon w Continental.

Kolarze z całego świata zameldowali się na starcie 106. edycji Tour de France 6 lipca. W sumie mają do pokonana aż 3460 km. W tym roku sześć zespołów z World Tour (Ineos, FDJ, Movistar, Bahrain-Merida, Katusha-Alpecin i Sunweb) jedzie na najwyższej klasy oponach Competition Pro LTD marki Continental.

Radość z wygrania danego etapu to emocja, która pojawia się codziennie podczas Tour de France. Kolarz unoszący ręce na linii mety, niezależnie od tego czy jest wielokrotnym zwycięzcą czy odnosi jedyny tryumf w swojej karierze, z pewnością przeżywa jedną z najbardziej wyjątkowych chwil w swoim życiu. Continental jest kojarzony właśnie z takimi silnymi emocjami i wysokimi wynikami. Zwycięzcy touru, od Brukseli do Paryża przez Saint-Etienne, Tourmalet czy Nîmes, odnajdą siebie w tym poszukiwaniu doskonałości, które definiuje markę Continental

-komentuje Christian Prudhomme, dyrektor, Tour de France.

Bezpieczeństwo na rowerze

Aby czuć się bezpiecznie i jednocześnie czerpać przyjemność z jazdy rowerem, należy regularnie kontrolować stan opon, kół i hamulców. Przygotowując rower do wakacyjnych wycieczek powinniśmy pamiętać także o:

  • wyborze odpowiednich opon do naszego roweru,
  • kontroli ciśnienia w oponach,
  • kontroli bieżnika opon,
  • kontroli hamulców,
  • kontroli kół,
  • zamontowaniu oświetlenia,
  • kontroli elementów odblaskowych,
  • kasku.

Bez względu na to czy jeździmy samochodem czy rowerem - bezpieczeństwo zawsze powinno stać na pierwszym miejscu. Oszczędności wynikające z zakupu tańszego ogumienia niskiej jakości są tylko pozorne. Musimy pamiętać, że oszczędzamy na bezpieczeństwie – własnym, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. W tak ważnej kwestii lepiej zaufać sprawdzonej, uznanej i doświadczonej marce.

O oponach wysokiej jakości warto pomyśleć zwłaszcza teraz, w okresie wakacyjnym – planując samochodową wyprawę z całą rodziną czy rowerową wycieczkę z bliskimi.

ContinentalContinental fot. Continental

Więcej o: