Uniwersalne, praktyczne i bezpieczne - dlaczego kierowcy pokochali SUV-y?

Od małych, typowo miejskich aut po duże samochody klasy średniej - w każdym segmencie wzrasta popyt na SUV-y. Skąd bierze się ich popularność? Kierowcy na całym świecie pokochali ich wszechstronność.

Co trzeci samochód wyjeżdżający z europejskich salonów jest SUV-em. Sprzedają się lepiej niż kompakty, które od niepamiętnych czasów dominowały na rynku Starego Kontynentu i wydawało się, że nic tego nie zmieni. W Stanach Zjednoczonych udział SUV-ów w sprzedaży nowych samochodów przekracza już 40 proc. i stale rośnie. Według szacunków firmy JATO w tym roku co drugi wyprodukowany na świecie samochód osobowy będzie SUV-em.

Co sprawia, że SUV-y są tak popularne?

Po pierwsze, bezpieczeństwo

W SUV-ie siedzi się wyżej niż w klasycznym samochodzie, a to daje poczucie bezpieczeństwa – głosi popularne stwierdzenie. To prawda. Dzięki innej pozycji za kierownicą w SUV-ie górujemy nad innymi kierowcami, widzimy więcej, łatwiej zorientować się na drodze i manewrować. Nie każdemu musi to pasować, ale, co pokazują statystyki sprzedaży, wielu kierowców właśnie tego szuka.

Masywna, muskularna sylwetka daje nam też pewność, że jedziemy bezpiecznym samochodem. Jesteśmy odizolowani od otoczenia, a w razie wypadku będziemy chronieni.

W ofertach wielu marek coraz częściej pojawiają się nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Ich lista staje się coraz dłuższa. Świetnym przykładem jest nowy SUV marki SEAT. W Tarraco znajdziemy system ochrony pasażerów Pre-Crash Assist, który zaciska pasy bezpieczeństwa i zamyka okna w przygotowaniu na nadchodzący wypadek. Kiedy już dojdzie do wypadku, to system powiadamiania ratunkowego Ecall automatycznie powiadomi odpowiednie służby. Mamy tu też system chroniący pasażerów w przypadku dachowania. Z kolei w mieście nieoceniony może się okazać Front Assist. Jeśli naszą drogę nagle przetnie rower albo samochód przed nami nieoczekiwanie zatrzyma się, nowy SUV SEAT-a zareaguje natychmiastowo automatycznie hamując. To tylko niektóre z systemów bezpieczeństwa, które znajdziemy w nowoczesnych SUV-ach.

SUV-y bardzo często występują w roli samochodu rodzinnego. Stąd tak ważne jest bezpieczeństwo.

Nowy Seat TarracoNowy Seat Tarraco fot. Seat

Po drugie, praktyczność

Dla kierowców równie istotna okazuje się praktyczność. SUV czy crossover pod względem wielkości bagażnika i miejsca na tylnej kanapie zawsze ma więcej do zaoferowania od hatchbacka

Przykład? Nowy SEAT Ibiza jest wzorem przestronnego małego auta. Pojemność bagażnika to aż 355 l. Jednak siostrzany model Arona stawia jeszcze krok dalej i oferuje okrągłe 400 l. Wynik imponujący, a mówimy o miejskim aucie o długości ok. 4 m.

Jeszcze więcej przewieziemy w większych SUV-ach. SEAT Tarraco mierzy 4,7 m długości, czyli tyle, co auta klasy średniej. Jednak pod względem praktyczności znacznie nad nimi góruje. Jego mocną stroną jest bagażnik o pojemności od 760 do 1920 litrów. Klienci mogą wybierać pomiędzy wersją 5- i 7-osobową.

Po trzecie, uniwersalność

Wymieniliśmy już dwie cechy nowoczesnego SUV-a – bezpieczny i praktyczny. Do tego trzeba dopisać jeszcze uniwersalność. Auta tego typu często porównuje się do szwajcarskich scyzoryków, bo dają kierowcy poczucie, że potrafią zrobić wszystko.

Większość jeździ nimi tylko po mieście, gdzie mimo większych rozmiarów i masywniejszej sylwetki, czują się bardzo dobrze, dzięki systemom wsparcia. Kierowca może liczyć na pomoc czujników, kamery cofania (czasem i kamer 360) oraz asystentów parkowania i wyjazdu tyłem. Jednak SUV-y dobrze czują się także poza miejskim terenem i walką z krawężnikami.

Te większe bardzo często można wyposażyć w napęd 4x4, ale także te mniejsze mogą się pochwalić wyższym prześwitem i sporymi zdolnościami terenowymi. Oczywiście nie są to auta do profesjonalnej jazdy po bezdrożach, ale nie boją się trudniejszych dróg, błota i dziur. SUV może cały tydzień jeździć po mieście, a na weekend bez problemu dowieźć całą rodzinę z rowerami na działkę albo nad jezioro, gdzie nie ma asfaltowych dróg. Wspomniany SEAT Tarraco ma system napędu na cztery koła 4Drive, który sprawdza się w każdych warunkach drogowym dzięki lepszej trakcji, stabilności i przyczepności. Do tego kierowca może wybrać jeden z kilku trybów jazdy - Comfort, Eco, Sport oraz Individual. W wersjach z 4x4 dochodzi do tego jeszcze tryb Off-Road na bezdroża oraz Snow przeznaczony do jazdy w zimowych warunkach.

Nowy Seat TarracoNowy Seat Tarraco fot. Seat

Po czwarte, styl

Nie da się ukryć, że w tym segmencie bardzo ważny jest wygląd. Europejscy kierowcy chcą się wyróżniać na drodze, a klasyczne modele uchodzą za auta nudne. SUV-y proponują świeżą, odważną stylistykę, a ich masywne sylwetki nawiązują do najdroższych i największych aut klasy premium. Jazda SUV-em często podkreśla prestiż kierowcy. Jednym z ciekawszych nowych aut tego typu na rynku jest SEAT Tarraco, który łączy w sobie elegancję, dynamiczną sylwetkę i doskonałe proporcje. Styliści zastosowali w nim kilka ciekawych zabiegów z nową osłoną chłodnicy, chromowanymi akcentami i 20-calowymi obręczami kół na czele.

SUV-y pozwalają także wyrazić siebie. W jakim sensie? Tu nie ma mowy o paru kolorach lakieru w konfiguratorze, bo producenci starają się zaoferować jak najszersze możliwości personalizacji swojego auta. Do wyboru są ciekawe lakiery, które można łączyć z innym kolorem dachu czy lusterek.

Wszechstronność to najmocniejsza strona SUV-ów

SUV-em mogę pojechać na prestiżowe spotkanie biznesowe, na front walki i bezpiecznie zawieźć nim dzieci do szkoły

- tak o fenomenie SUV-ów obrazowo opowiadał portalowi "Spiegel Online" niemiecki socjolog transportu, Christian Lasse Mevert.

I to chyba najlepsze podsumowanie.

Kierowcy na całym świecie pokochali SUV-y za ich wszechstronność. Są bezpieczne, praktyczne, przestronne, prestiżowe, uniwersalne, nowoczesne i bogato wyposażone. Z każdego zadania, jakie można postawić przed samochodem, wywiążą się na bardzo wysoką ocenę.