Technologie jutra dostępne już dziś. Inteligentne opony i inne nowinki technologiczne, które odmienią obraz naszych miast

Obraz naszych miast będą zmieniać producenci opon. Najwięksi gracze na rynku pracują nie tylko nad inteligentnym ogumieniem, ale dbają też o inne aspekty związane z bezpieczeństwem i mobilnością. Jak dzięki nim w przyszłości będą wyglądać nasze miasta?

Opona jest jedynym punktem styku samochodu z nawierzchnią – właśnie dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór ogumienia. Ale opony to nie tylko bezpieczeństwo. To też element mobilności. Tak zwane inteligentne opony odpowiadają na potrzeby dzisiejszych czasów – nieuchronnej autonomizacji czy elektryfikacji samochodów. Doskonale zdają sobie z tego sprawę najwięksi producenci na świecie.

Dzisiejsze opony posiadają wyjątkowe właściwości - dopasowują się do podłoża, są zdolne do jazdy nawet po przebiciu, znacznie skracają drogę hamowania czy zmniejszają opory toczenia. Nasze ambicje sięgają jednak znacznie dalej. Priorytetem jest odpowiadanie na coraz bardziej wymagające oczekiwania rynku i wyzwania mobilności przyszłości, w tym te związane z autonomiczną jazdą. Od lat pracujemy nad rozwojem inteligentnego ogumienia

- powiedział prof. dr Burkhard Wies, Vice President R&D PLT Replacement Worldwide w Continental.

Technologie jutra dostępne już dziś

Debiut każdej nowej opony renomowanego producenta poprzedzony jest długim procesem projektowo-testowym. To w tym czasie sprawdzane są różne wersje mieszanki, jej reakcja na zmiany temperatur, wilgotności czy nawierzchni. Każdy milimetr bieżnika ma wpływ na to, jak samochód zachowuje się na drodze. Na specjalnych torach testowych sprawdzane są wszystkie, a szczególnie te najczarniejsze scenariusze. Dopiero po uzyskaniu pozytywnego wyniku w rygorystycznych testach opona może wejść do sprzedaży.

Przykładem najnowszych technologii stosowanych w ogumieniu jest opona EcoContactTM 6. Nowy letni produkt w porównaniu do poprzednika oferuje o 15 proc. mniejszy opór toczenia, o 20 proc. większy przebieg, lepszą precyzję prowadzenia oraz krótszą drogę hamowania na mokrych i suchych nawierzchniach – o czym opowiadali przedstawiciele Continentala na zorganizowanej w Warszawie konferencji. To efekt zastosowania nowej mieszanki „Green Chili 2.0”. Została ona zaprojektowana tak, aby równomierniej rozprowadzać składniki chemiczne w oponie. Efektem tego są silniejsze wiązania między polimerami, co pozwala zapobiegać deformacji opony podczas jazdy i zmniejsza jej opór toczenia.

Opona Continental EcoContact 6Opona Continental EcoContact 6 materiały prasowe - Continental

Wzór bieżnika jest uzależniony od rozmiaru opony. Jego środkowa część składa się z trzech, czterech lub pięciu rowków obwodowych. Rowki znajdujące się w centralnej części bieżnika pomagają odprowadzać wodę podczas jazdy w deszczu oraz zmniejszają ryzyko występowania zjawiska aquaplaningu. Dla lepszej przyczepności na mokrych drogach, rowki w strefie barkowej nowego modelu odprowadzają wodę spod powierzchni styku ogumienia z podłożem na zewnątrz. Poza tym nie zabrakło asymetrycznej geometrii żebra bieżnika z zaokrąglonymi krawędziami.

Inteligentne opony

Rozwój inteligentnych opon zaowocował dwoma technologiami przyszłości – ContiSense i ContiAdapt. Pierwszy termin określa technologię opierającą się na wykorzystaniu specjalnej gumy o właściwościach przekaźnika elektrycznego i czujnika znajdującego się w oponie. Jego zadaniem jest mierzenie temperatury oraz głębokości bieżnika.

W sytuacji, kiedy jeden z czujników wykrywa jakąś nieprawidłowość, od razu wysyłany jest sygnał do komputera sterującego, a następnie o niebezpieczeństwie informowany jest kierowca. Co ciekawe czujnik może rozpoznać mechaniczne uszkodzenia opony, jak również ośnieżenie lub oblodzenie drogi.

Drugi system – ContiAdapt – wykorzystuje mikroprocesory, które wpływają na zmianę ciśnienia oraz szerokości powierzchni jezdnej opony. Umożliwia to dostosowanie ogumienia do rodzaju nawierzchni oraz pogody – w trudnych warunkach atmosferycznych opona automatycznie dostosowuje swoją szerokość, zapewniając lepszą przyczepność.

Miasta przyszłości

Firma Continental nie zajmuje się wyłącznie ogumieniem. Ich główną działalnością jest technologia. To dzięki ciężkiej pracy wielu pracowników możemy obecnie cieszyć się z niektórych systemów. Już niedługo następna generacja pojazdów będzie dysponowała szybkim i praktycznym łączem o przepustowości 10 Gb/s (sieć 5G). Continental prowadząc badania w zakresie 5G na skalę globalną, utorował sobie drogę do tego, aby samochody mogły szybko i płynnie komunikować się między sobą, a także z infrastrukturą wokół nich.

Inteligentne latarnie ContinentalaInteligentne latarnie Continentala fot. Continental

Dowodem na zaangażowanie firmy w rozwój technologiczny są liczby. W samym 2018 roku wydatki kapitałowe oraz nakłady na badania, rozwój oraz rozbudowę zakładów produkcyjnych i zwiększenie ich wydajności przekroczyły 6,3 mld euro. Obecnie około 49 tys. inżynierów w Continental zajmuje się nowymi trendami i technologiami, a niemal jedna trzecia z nich ma doświadczenie związane z oprogramowaniem. Do końca 2022 roku Continental planuje zwiększyć liczbę zatrudnianych ekspertów ds. oprogramowania oraz IT o 30 proc. – z obecnych 19 tys. do 25 tys. specjalistów.

Niemiecki gigant w 2017 roku kupił izraelską firmę Argus Cyber Security, która specjalizuje się w ochronie samochodów przed potencjalnymi atakami hakerów. Wcześniej Continental zaprezentował koncept inteligentnych latarni, które nie tylko zużywałyby znaczniej mniej energii niż dziś, ale efektywniej doświetlały pieszych i rowerzystów, kierując na nich wiązkę światła, by zwiększyć ich bezpieczeństwo. Inteligentnych rozwiązań jest znacznie więcej, a każdy z nich ma szansę w nieodległej przyszłości zmienić obraz naszych miast.

Więcej o: