Gdzie kupić akumulator i na co zwrócić uwagę, jeśli już szukamy go w internecie

Producent, cena i model - to oczywiste czynniki wpływające na wybór odpowiedniego akumulatora. A co powinno decydować o wyborze sklepu, w którym go kupimy? Jedno słowo. Recykling.

Akumulator nie jest zwykłym towarem, który można zamówić w internecie jak wycieraczki czy dywaniki samochodowe i wymienić. Jego transport i utylizacja podlegają szczegółowym regulacjom. Akumulator zbudowany jest częściowo z silnie trującego ołowiu. Nie można go tak po prostu wyrzucić do kosza z innymi śmieciami. Jego recyklingiem zajmują się wyspecjalizowane firmy. To bardzo ważne, bo akumulatory, które nie zostaną mu poddane, mogą skazić glebę i wodę. Tylko jedna mała bateria guzikowa potrafi zatruć aż 400 l wody. W akumulatorach samochodowych szkodliwych substancji jest znacznie więcej.

Co znajduje się w akumulatorze samochodowym?

- Ołów
- Kadm
- Rtęć
- Kwas siarkowy o wysokim stężeniu

Wszystkie te substancje są zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia. Właśnie dlatego tak ważne jest, by zużyte akumulatory przekazywać firmom posiadającym decyzje na zbieranie zużytych akumulatorów, ich transport oraz recykling. Robiąc to, nie tylko nie narażamy zdrowia swojego i innych, ale też realnie wpływamy na zmniejszenie wydobycia m.in. ołowiu.

Co roku na świecie wydobywa się prawie 3,5 mln ton tego surowca. 70 proc. służy do produkcji akumulatorów i baterii. Odpowiedni recykling pozwala odzyskać znaczną część surowców zużytych do ich produkcji.

Gwarantem ekologicznego recyklingu zużytych akumulatorów jest program Bio Service. Biorą w nim udział wszystkie punkty popularnej sieci Inter Cars oraz wiele niezależnych warsztatów. Dowodem na przynależność do programu jest ten symbol:

Jaki sklep wybrać

Wybierając internetowy sklep, w którym kupimy akumulator, trzeba pamiętać o trzech rzeczach:

Po pierwsze, akumulator nie może być transportowany jak zwykła paczka i wysłany kurierem. Musi być odpowiednio zabezpieczony i przewożony w pozycji pionowej – w innym przypadku szkodliwy dla zdrowia elektrolit mógłby się rozlać.

Po drugie, kurier nie tylko nie daje gwarancji odpowiedniego obchodzenia się z przesyłką, ale też nie odbierze starego akumulatora.

Po trzecie, kurier nie wymieni starego akumulatora na nowy.

Najlepiej wybrać sklep, który oferuje dostawę wybranego akumulatora do zaprzyjaźnionego, pobliskiego warsztatu, w którym można nie tylko odebrać przesyłkę (mając gwarancję jej odpowiedniego transportu), ale też oddać stary akumulator. Ze świadomością że pozostawiony akumulator, zgodnie ze wszystkimi zasadami bezpieczeństwa, trafi do recyklingu a nie na śmietnik.

Komentarze (48)
Gdzie kupić akumulator i na co zwrócić uwagę, jeśli już szukamy go w internecie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: olo22

    Oceniono 32 razy 22

    Po pierwsze- żaden zdrowy na umyśle użytkownik samochodu nie kupuje akumulatora z opcją wysyłki, jeżeli już to zamawia się z odbiorem własnym.
    Po drugie-Czy autor nie słyszał o kaucji za zużyty akumulator doliczanej do zakupu nowego ? Jeżeli kupujący nie odda starego akumulatora albo nie pokaże kwitu z punktu skupu to płaci 30 złotych drożej więc w czym problem ? Sklepy sprzedające akumulatory samochodowe są zawalone złomem akumulatorowym.
    Po trzecie- wystarczy zużyty akumulator wystawić obok pojemników na śmieci. Na sto procent nie poleży dłużej niż pół godziny bo zostanie sprzedany w najbliższym skupie przez złomiarzy albo przez miłośników tanich wyrobów alkoholowych. recycling akumulatorów w Polsce działa perfekcyjnie, Żaden akumulator nie zatruwa środowiska.

  • vomiting_frog

    Oceniono 19 razy 17

    Po pierwsze gdzie w akumulatorach samochodowych kadm i rtęć. Po drugie elektrolit to nie jest kwas siarkowy o wysokim stężeniu a wręcz przeciwnie o niskim. Po trzecie to czy coś się wyleje z akumulatora czy nie zależy od technologi w jakiej jest wykonany.
    PO wtóre akumulator dobieramy ze względu na parametry takie jak napięcie pojemność oraz prąd rozruchowy.Napięcie sprawa prosta w większości pojazdów będą to akumulatory 12V Ale w starym trabancie czy motocyklach już może być 6V. Pojemność akumulatora taką jak podaje producent pojazdu pojemność wpływa na wielkość akumulatora a najczęściej do pojazdu pasuje określony rozmiar. Prąd rozruchowy jest istotny szczególnie w pojazdach z silnikiem Diesla. Kolejna rzecz na jaką zwracamy uwagę to rodzaj obudowy i umiejscowienie bieguna plusowego. Plusowy styk jest najczęściej większy tak by nie dało się na niego założyć klemy masowej natomiast najprawdopodobniej nie podepniemy swoim aucie akumulatora z plusem po złej stronie bo przewody będą za krótkie właśnie dla tego żeby prawidłowo dobrany akumulator dało się podłaczyć tylko w jeden sposób. Akumulatora nie oddajemy a zawozimy do skupu sprzedajemy i bierzemy świstek że zutylizowany w ten sposób mamy kasę za akumulator i nie płacimy kaucji tak jak byśmy oddali stary.
    Zamontowanie akumulatora to żadne rocket science ale jak dla kogoś tak jest to lepiej do warsztatu i niech to warsztat kupi akumulator, bo kupi go ze zniżką a wymiana dzięki temu może być w gratisie coś jak olej kupiony u nas wymieniamy gratis. Kupowanie samemu akumulatora to tylko zapłacenie więcej pośrednikowi a potem w warsztacie za usługę.
    Akumulatory różnią się ze względu na elektrolit może być płynny lub żelowy żelowe wymagają ostrożnego ładowania bo przekroczeniu napięcia spowoduje gazowanie a bąble gazu z żelu nie ulecą. Są jeszcze AGMy gdzie elektrolit jest na macie miedzy płytami. Teraz mamy technologie wykonania płyt cięto-ciągnione etc. Do tego różne technologie np płyt np CaCa wapniowe lub kombinowane etc. Ważny przy montażu jest pomiar prawidłowego ładowania w pojeździe szczególnie jeśli poprzedni akumulator umarł wcześniej jak po dwóch latach dwa lata powinien wytrzymać KAŻDY nawet najtańszy. Akumulator kupujemy zanim nam zdechnie, jak daje znaki bliskości końca to można spróbować pomierzyć i doładować jak pomoże to pomoże dzięki temu możemy kupić wtedy jak po pierwszych przymrozkach wyczyszcza ludzie pułki ze starych zapasów. Akumulator musi swoje ważyć nie ma cudów trzeba uważać na dystrybutorów naklejających naklejki z parametrami jakie im wpadły na klawiaturę. I dobrze jest po wybraniu producenta sprawdzić jak koduje datę produkcji. Nie kupujemy raczej w marketach bo tam starego aku nikt nie doładowywał i stoi na półce jak go postawili jak ktoś sprzedaje aku to o nie dba i nawet starszy może mieć nominalne parametry. Na koniec uwaga na auta z systemem START_STOP te wymagają odpowiednich akumulatorów. Akumulatory nie używane doładowujemy co jakiś czas ze względu na samo rozładowanie. Ja używam akumulatorów bannera ale to nie zawsze uzasadniony wydatek centra (marka exide) jak i samo exide czy varta też są ok jest jeszcze kilka marek/producentów pewnie dobrych ale nie mam z nimi doświadczenia jako użytkownik.
    A sam artykuł to kupa na biegunach.

  • mark6

    Oceniono 12 razy 8

    Idiotyczny sponsorowany artykuł / Inter Cars/.
    Jako iż mam niestety doświadczenie w zakupie akumulatorów absolutnie nie polecam:
    - akumulatory Banner, podobno najlepsze na świecie! Kupiłem ten szajs w ich sklepie w
    Łodzi. Wytrzymał około 8 miesiećy. Najprawdopodobniej wewnętrzne zwarcie. Po zbadaniu
    w sklepie przyrządem nie było wątpliwości , że to szmelc! Myślicie , że dostałem odszkodowanie? Ha ha ha . To arcydzieło musiało być wysłane gdzieś jeszcze aby ktoś
    " mądrzejszy" się wypowiedział. Pieniądze zostały zwrócone po 2 miesiącach.
    NIGDY BANNER !!!
    - Tak samo nigdy akumulator z Inter Cars !! Siadł po rok i 1 miesiąc. Nawet nie oddałem bo gwarancja była na rok / zakup na firmę/.
    - po długich " studiach" stwierdziłem, że w zasadzie nie ma większej różnicy między produktami na rynku.
    - opinie użytkowników prywatnych są bez sensu. Każda inna.
    - ostatni zakup przygotowałem szczególnie troskliwie. Wzięłem pod uwagę opinie m.in.
    taksówkarzy bo są one miarodajne. Okazało się, że polecają rosyjsko- ukraiński ?
    akumulator FORSE !!! miejsce 2 na rynku.Zobaczymy jak to będzie.Na miejscu nr.1 jest
    akumulator jakiejś małej firmy , chyba ze Śląska? Niestety zapomniałem nazwę.
    Miałem chyba wyjątkowego pecha? Samochód posiadam " z wyższej pólki". Elektrycznie
    sprawny.
    poz\drawiam

  • mirmarko

    Oceniono 7 razy 5

    Bzdury wyssane z palca. Oczywiście trzeba poszukać, ale ja nabyłem ostatnio aku. do auta z dowozem przez kuriera. Oczywiście upewniłem się jak to ma wyglądać a było to tak. Od sprzedawcy otrzymałem potwierdzenie, że umówionego dnia będzie dostawa (aku zapakowany w szczelną, plastikową skrzynkę i obłożony specjalnym wypełnieniem zabezpieczającym). W środku aku. gwarancja 24 mce i instrukcja, jak postępować przed uruchomieniem. Mailowo uzgodniłem dzień odbioru zużytego aku, zapakowanego w sposób jak otrzymałem nowy. Nie płaciłem żadnej kaucji a cena znacznie niższa niż w sklepie stacjonarnym, gdzie też nikt nie gwarantuje poprawności w obchodzeniu się z bateriami (mało miejsca, bo trzeba za nie zapłacić odpowiedni czynsz.

  • zartiepl

    Oceniono 10 razy 4

    Brak wzmianki o najważniejszym, na co należy zwracać uwagę - czasie, jaki upłynął od daty produkcji akumulatora. Akumulator, który przez ponad rok stał na półce i nie był doładowywany nadaje się tylko do tego, żeby od razu odwieźć go do punktu skupu złomu.

  • Gość: Tomek

    Oceniono 7 razy 3

    Kupujcie tylko i wyacznie tam, gdzie nie wymagają zwrotu starego. A stary akumulator sprzedajemy w najbliższym punkcie skupu złomu - całkiem sporo za niego się dostaje :)

  • student_zebrak

    Oceniono 7 razy 3

    kupujac akumulator olowiowy sprawdz ilosc plyt
    powinien byc hermetyczny, odpada dolewanie wody
    sa ulepszone odmiany z wapniem, srebrem
    mozna sprobowac zastapic litowymi, ale to wydatek
    Ja sobie chwale Panasonic

  • Gość: Gregor

    Oceniono 2 razy 2

    UWAGA! Nie kupujcie akumulatorów, które mogły stać na pułkach przez wiele miesięcy. Kilka lat wcześniej miałem nowy akumulator przez 8 miesięcy i niestety przestał działać. Zgłosiłem go do serwisu w ramach gwarancji - została odrzucona. Odwołałem się do centrali w Polsce - została odrzucona. Stwierdzono zasiarczenie akumulatora - UWAGA! - 8 miesięcznego. W tym czasie rozmawiałem z kilkoma fachowcami oraz sprzedawcami i dowiedziałem się, jak rozszyfrować kody producenta dot. daty produkcji (wtedy żadna firma - poza jedną, nie biła daty produkcji na akumulatorach). Okazało się, że akumulator został sprzedany jako nowy w 16 miesiącu po wyprodukowaniu!!! PROSZĘ - nie kupujcie akumulatorów z niepewnych źródeł. Kupujcie tam gdzie jest duży punkt sprzedaży i sprzedawca nie będzie mógł pozwolić sobie na wpadkę z wprowadzaniem do obiegu starych - stojących na pułkach aku. Kupujcie akumulatory, które mają datę produkcji lub da się ją łatwo odszyfrować z kodów wybitych na obudowie. Pozdrawiam również pracowników i kierownictwo firmy BOSCH za "cywilizowane" załatwienie mojej gwarancji - byli "bardzo empatyczni i wierzący w swój super profesjonalizm". Ciekawe jak długo z takim podejściem funkcjonowaliby na rynku niemieckim? ;)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX