RS, czyli z rajdowych szutrów na cywilne drogi

Już od lat 70. ŠKODA związana jest ze skrótem RS. Zarezerwowany jest on dla najbardziej sportowych modeli marki.

ŠKODA z motorsportem związana jest od ponad 115 lat. Jej złota era w rajdach rozpoczęła się wraz z modelem 130 RS, który w latach 70. brylował w klasie A2. Jego duchowa następczyni – FABIA SUPER 2000 – to najbardziej utytułowane auto rajdowe w historii ŠKODY, które dało podwaliny pod powstanie FABII R5. Inżynierowie wykorzystują doświadczenie nabyte w rajdach przy projektowaniu cywilnych samochodów. Ich wyrazem jest seria RS.

Skoda Octavia RS 245Skoda Octavia RS 245 fot. Skoda

ŠKODA związana jest z tym skrótem już od 1974 roku, od kiedy wykorzystywała go dla swoich modeli wyczynowych. Oznaczenie powróciło w roku 2000, stając się w gamie modelowej marki synonimem sportowych emocji. Specjalne odmiany czeskich samochodów stały się kolejnym sukcesem ŠKODY: po dziś dzień sprzedano już ponad 200 tys. egzemplarzy modeli RS, z czego aż połowa przypada na OCTAVIĘ RS trzeciej generacji, która została wprowadzona na rynek w 2013 roku.

Najszybsza OCTAVIA w historii

Póki co jedynym przedstawicielem najbardziej sportowych odmian ŠKODY jest OCTAVIA. Standardowa odmiana RS ma pod maską 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 230 KM lub 2-litrowego diesla o mocy 184 KM. W ofercie znajduje się jeszcze topowa wersja RS 245, której nazwa zdradza moc silnika. Najszybsza OCTAVIA w historii przyspiesza do pierwszej setki w 6,6 s.

Skoda Octavia RS 2017Skoda Octavia RS 2017 fot. Skoda

Charakterystycznymi elementami RS-ów są m.in.:

  • Trójramienna kierownica z perforowanej skóry z łopatkami do zmiany biegów.
  • Sportowo wyprofilowane fotele zapewniające dobre trzymanie ciała.
  • Wykonane ze stali nierdzewnej nakładki na pedały, które nie pozwalają na ślizganie się nogi.
  • Wybór trybu jazdy Normal, Eco, Sport i Individual, który pozwala OCTAVII RS zmienić charakterystykę układu kierowniczego i innych systemów.
  • Dyferencjał VAQ dostępny w OCTAVII RS 245, który w ostrych zakrętach przenosi większość mocy do zewnętrznego przedniego koła (jest to koło z największą przyczepnością). Taka pomoc zmniejsza ryzyko utraty przyczepności.
  • Elektroniczna blokada dyferencjału XDS+, która zawiera elektroniczną kontrolę stabilności (ESC) i sprawia, że szybka jazda staje się bezpieczniejsza nawet podczas bardzo szybkiego pokonywania zakrętów.

Dzięki doświadczeniom w motorsporcie ŠKODA tworzy samochody, dzięki którym każdy – nie tylko kierowca rajdowy – może poczuć sportowe emocje w najlepszym wydaniu.

Więcej o: