Rajd Monte Carlo - jak ŠKODA upamiętnia swoje sukcesy w legendarnym rajdzie

Są takie miejsca na motoryzacyjnej mapie świata, w których serce każdego fana samochodów bije mocniej. Jednym z nich jest Rajd Monte Carlo. Na wymagających odcinkach specjalnych we Francji i Monako wyjątkowo pewnie czują się samochody ŠKODY.

Rajd Monte Carlo to wyjątkowe miejsce na rajdowej mapie świata i data, którą podkreśla każdy miłośnik rajdów. Rozgrywany we wschodniej Francji i Monako rajd po raz pierwszy zorganizowano już w 1911 roku, co czyni tę imprezę najstarszym kontynuowanym cyklicznie rajdem na świecie! Pierwszą edycję zorganizował sam książę Monako, Albert I.

W tym sezonie w klasie WRC-2 zwyciężyła fabryczna załoga ŠKODY w FABII R5. Dwóch czeskich kierowców, Jan Kopecky i Pavel Dresler, nie dali szans rywalom, a FABIA R5 po raz kolejny pokazała, jak niezawodnym jest samochodem.

Otwierająca runda Rajdowych Mistrzostw Świata, słynny Rajd Monte Carlo, był sprawdzianem kierowców we wszystkich warunkach pogodowych i drogowych. Cztery ostatnie odcinki specjalne, z dwoma przejazdami przez legendarną przełęcz Col de Turini, były szczególnym wyzwaniem dla zawodników. Od 1978 r. Rajd Monte Carlo odbywa się w styczniu, co jeszcze podwyższa trudność zawodów.

Rajd Monte Carlo 2018Rajd Monte Carlo 2018 fot. Skoda

Tegoroczny wynik to nie pierwsze takie osiągnięcie w historii ŠKODY

Historia ŠKODY w Rajdzie Monte Carlo jest wyjątkowo bogata. Pierwsza edycja imprezy odbyła się w 1911 r. W 1912 r. piekielnie trudnego zadania podjął się hrabia vol Kolowrat-Krakowski. Swoich sił spróbował w otwartym wozie Laurin & Klement. W roku 1936 ŠKODA POPULAR z nadwoziem roadster, prowadzona przez załogę Pohl/Hausman zajęła drugie miejsce w kategorii dla samochodów z silnikami do 1500 cm3.

Wyjątkowo ważną datą jest 1961 r., kiedy to Rajd Monte Carlo zdominowały dwie ŠKODY OCTAVIA Touring Sport wystawione przez skandynawskie prywatne zespoły. Para Finów Keinänen/Eklund zwyciężyła w kategorii samochodów z silnikami do 1300 cm3, podczas gdy norweski duet Gjolberg/Martinsen stanął na drugim miejscu podium. W 1977 ŠKODA zdołała powtórzyć ten sukces w jeszcze bardziej konkurencyjnej stawce. Osiągnęli to Czesi, Vaclav Blahna i Lubislav Hlavka, na pokładzie legendarnej ŠKODY 130 RS.

Historia startów samochodów z Mladá Boleslav w Rajdzie Monte Carlo sięga roku 1912” - z dumą podkreśla Andrea Frydlová, dyrektor Muzeum ŠKODY. „Reputację marki w motorsporcie ukształtował jednak model 130 RS. Skonstruowanie konkurencyjnego samochodu rajdowego w czasach centralnie sterowanej gospodarki Czechosłowacji było podwójnym wyzwaniem. Osiągnięte wyniki pokazują, jak dużą wiedzą i poświęceniem wykazywali się inżynierowie ŠKODY w tamtych czasach.

Skoda 130 RS na Rajdzie Monte Carlo w 1977 r.Skoda 130 RS na Rajdzie Monte Carlo w 1977 r. fot. Skoda

Równo po 40 latach od historycznego wyczynu, w 2017 r., sportowy oddział ŠKODY potwierdził, że wciąż potrafi zdominować stawkę. Norwegowie, Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger, zwyciężyli w najsłynniejszej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata. Za nimi sklasyfikowano czeską parę, jeżdżącą dla ŠKODY, Jana Kopecky i Pavela Dreslera. ŠKODA FABIA R5 ustrzeliła więc dublet, w piękny sposób nawiązując do legendarnego poprzednika.

W 2018 r. ŠKODA FABIA R5 znowu okazała się bezkonkurencyjna. Tym razem Jan Kopecky i Pavel Dresler przyjechali na pierwszym miejscu. Dubletu nie było, ale ŠKODA już szykuje się na kolejną edycją Rajdu Monte Carlo.

Specjalna edycja Monte Carlo - coś dla fanów sportowych emocji

ŠKODA ma bardzo bogatą historię w motorsporcie i nic dziwnego, że tak chętnie z niej czerpie przy projektowaniu swoich cywilnych modeli. Niedawno na drogi wypuszczono limitowaną FABIĘ R5, która nawiązuje do rajdówki. Za to już od dłuższego czasu w ofercie czeskiej marki znajdziemy specjalne wersje wyposażenia Monte Carlo.

Skoda Monte CarloSkoda Monte Carlo fot. Skoda

Wersje Monte Carlo wyróżniają się wyjątkową stylistyką. Charakterystyczny czerwony lakier kontrastuje z czarnymi akcentami. Ciemny jest grill, lusterka zewnętrzne i felgi, przyciemnione są również szyby. Nadaje to autu dynamiczności i zdradza, jaki charakter w nim drzemie. Nie braknie też takich smaczków, jak delikatny spojler z tyłu i czarny dyfuzor.

Hasło tych modeli najlepiej świadczy o tym, co ŠKODA chciała osiągnąć - "Nasze sportowe korzenie w Twojej codziennej jeździe". Sportowe zacięcie i wyróżniający wygląd nie odbierają nic z praktyczności i wygody, jaką oferują samochody ŠKODY. Wnętrze również jest drapieżne - kierowcę witają matowo czarne progi z logo Monte Carlo, kierownica jest świetnie wyprofilowana, a kabina w najważniejszych miejscach wykończona jest skórą. Charakteru dodają czerwone przeszycia i motywy. Nie można też zapomnieć o bogatym wyposażeniu standardowym wersji Monte Carlo.

W aktualnej ofercie Czechów w wersji Monte Carlo dostępne są następujące modele: CITIGO, FABIA oraz RAPID.

ŠKODY Sportline - sportowe emocje w największych modelach

Skoda Kodiaq SportlineSkoda Kodiaq Sportline fot. Skoda

Sportowej odmiany nie mogło oczywiście zabraknąć dla dwóch flagowych modeli ŠKODY, SUPERBA i KODIAQA. Tutaj nacechowana emocjami wersja nazywa się Sportline. Czym się wyróżnia? Sprawdźmy na przykładzie SUV-a.

Unikalny wygląd ŠKODA zawdzięcza czarnym lusterkom, przedniemu grillowi i spojlerowi. Czarne są też wykończenia na listwach okiennych i opcjonalne relingi dachowe, a boczne progi pomalowano w kolorze nadwozia. Za to z tyłu dostrzeżemy chromowane wykończenie zderzaka i sportowe rury wydechowe. Do wyboru specjalne felgi o rozmiarze 19 lub 20 cali.

Skoda Kodiaq SportlineSkoda Kodiaq Sportline fot. Skoda

Czarna podsufitka w kabinie podkreśla sportowy charakter modelu. Sportowe fotele wykonano z Alcantary i ozdobiono srebrnymi szwami, kierownicę obszyto perforowaną skórą, wnętrze ozdobiono karbonowymi dekorami, a o nastrój dba ambientowe oświetlenie, w którym można ustawić jeden z 10 kolorów.

Podobnie, jak w przypadku wersji Monte Carlo, również w Sportlinie na wyposażeniu standardowym znajdziemy wiele pozycji.

A na miłośników prawdziwie sportowej jazdy w salonach Czechów czekają także sportowe odmiany OCTAVII oznaczone literami RS. Piorunujące wrażenie robi zwłaszcza topowa odmiana RS 245, która garściami czerpie z dokonań ŠKODY w motorsporcie.

 
Więcej o: