Broń największego kalibru - SKODA FABIA R5, czyli czym różni się samochód rajdowy od zwykłego auta

SKODA FABIA była w zeszłym roku najczęściej kupowanym samochodem nad Wisłą. Jednak niewielu Polaków wie, jak ogromny potencjał drzemie w praktycznym i wygodnym miejskim aucie. FABIA w rajdowym wydaniu R5 to prawdziwa bestia.

SKODA FABIA R5 miała przed sobą niełatwe zadanie. Na rajdowych odcinkach specjalnych musiała zastąpić FABIĘ Super 2000, która była najbardziej udanym samochodem w historii SKODY Motorsport. Inżynierowie sportowego oddziału czeskiej marki dołożyli wszelkich starań, aby auto spełniło nowe wymogi FIA, a nowa rajdowa FABIA homologację uzyskała w 2015 roku.

Nowa rajdowa FABIA tworzona była według tych samych założeń, co poprzednik - miała słynąć z szybkości i niezawodności podczas rajdów. Ten przepis na rajdowy samochód dał poprzednikowi przez 6 lat prawie 50 tytułów krajowych i międzynarodowych.

Spektakularne sukcesy SKODY FABII R5

SKODA FABIA R5 nie potrzebowała wiele czasu, żeby zapisać się złotymi zgłoskami w historii motorsportu. FABIA R5 to najskuteczniejszy samochód w historii udziału SKODY w rajdach samochodowych. W zeszłym sezonie WRC-2 załogi FABII R5 były praktycznie niepokonane w Rajdowych Mistrzostwach Świata (FIA WRC-2), a SKODA FABIA R5 okazała się najskuteczniejszym autem w swojej kategorii.

FABIA R5 udowodniła swoją wszechstronność i niezawodność. Tylko w sezonie 2017 czeska rajdówka okazała się niezrównana w kilku zróżnicowanych rajdach:

  • na oblodzonych asfaltowych trasach Rajdu Monte Carlo,
  • na zaśnieżonych leśnych drogach Szwecji,
  • na nierównych szutrowych trasach Rajdu Meksyku,
  • w labiryncie asfaltowych, wąskich i nierównych dróg Korsyki.

Skąd biorą się sukcesy rajdowej FABII R5?

Inżynierowie sportowego oddziału SKODY podkreślają, że znakomita forma wersji R5 nie byłaby możliwa bez odpowiedniej bazy, jaką jest trzecia generacja bestsellerowej FABII. Większość kierowców kojarzy FABIĘ jako wygodne, praktyczne i bardzo dobrze wycenione miejskie auto. Nie bez powodu mała SKODA jest w Polsce samochodem nr 1. Jednak nie zdajemy sobie sprawy, jak ogromny potencjał drzemie w tej konstrukcji.

Podczas pracy przy produkcji trzeciej generacji FABII, nie zapomnieliśmy o przeszczepieniu kilku genów z naszych samochodów rajdowych, dzięki czemu powstała najbardziej emocjonująca FABIA w historii. Najnowszy model tego auta, przy którym praca od początku była samą przyjemnością, stał się też od razu podstawą dla nowej FABII R5 – odwrotnie, niż miało to miejsce w przeszłości

Prace nad przerobieniem zwykłej FABII na rajdowego dominatora swojej klasy trwały 15 miesięcy. Najlepsi kierowcy mieli cenny wkład w powstanie nowego samochodu rajdowego. W okresie przygotowań do procesu homologacji, przejechali blisko 10.000 km po różnych drogach, w rozmaitych warunkach, m.in. po trasach Czech, Austrii, Niemiec, Włoch, Francji, Grecji, Hiszpanii i Finlandii. Na lodzie, słońcu, asfalcie, żwirze i śniegu – wszędzie tam nowa SKODA FABIA R5 pomyślnie przeszła wszystkie testy.

Potężna moc, napęd na cztery koła, a przy tym niska masa

Rajdowa FABIA R5 różni się od tej, którą możemy kupić w każdym salonie nie tylko pakietem stylistycznym (dopracowanym oczywiście pod kątem aerodynamiki i przepisów FIA) i ascetycznym, surowym, rajdowym wnętrzem. Auto ma zupełnie nowy silnik, napęd oraz pokaźny pakiet sportowych modyfikacji.

SKODA FABIA R5 jest wyposażona w czterocylindrowy, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem, o pojemności 1,6 litra. Ponadto, nowy model samochodu rajdowego ma stały napęd na cztery koła, mechaniczny dyferencjał (z przodu i tyłu) a także pięciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów i kolumny McPhersona. Masa samochodu wynosi co najmniej 1 230 kilogramów, jak określono w regulaminie.

Jak mocna jest rajdowa FABIA? Kierowca ma do dyspozycji 205 kW, czyli ok 280 KM mocy, która dostępna jest przy 4750 obr./min. W tym samym zakresie obrotów dostępny jest również maksymalny moment obrotowy, który wynosi aż 420 Nm.

Rajdowe emocje na zwykłych drogach - limitowana SKODA FABIA R5

Namiastkę osiągów i rajdowych emocji może poczuć każdy kierowca. SKODA zdecydowała się wprowadzić na rynek specjalną edycję modelu FABIA, nawiązującą do mistrzowskiej konstrukcji znanej z rajdowych odcinków. Drogowa SKODA FABIA R5 to najszybsza wersja tego bestsellera, dzięki wykorzystaniu niedostępnego dla innych wersji FABII silnika 1.4 TSI o mocy 125 KM i zestawieniu go z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów DSG.

Osiągi drogowej FABII R5 to 8,8 s do pierwszej setki i 203 km/h prędkości maksymalnej.

Limitowana edycja specjalna nawiązuje do rajdówki kolorystyką. Uwagę przykuwają także siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów metali lekkich SAVIO w kolorze białym, czarnym lub zielonym. Atrakcyjną konfigurację modelu uzupełnia bogate wyposażenie standardowe, obejmujące między innymi: wielofunkcyjną kierownicę sportową obsługującą radio oraz telefon, sportowe fotele z elementami Alcantary, nawigację satelitarną Amundsen, kamerę cofania, aktywny tempomat i czujniki parkowania z tyłu.

To jeszcze nie koniec pięknej historii

Sukcesy SKODY FABII R5 robią ogromne wrażenie, ale Czesi wcale nie zamierzają na tym poprzestać. Kierowcy i piloci FABII R5 nie odpuszczą konkurencji i do długiej listy sukcesów będą dopisywać kolejne. FABIA R5 wciąż nie ma sobie równych w klasie WRC-2.

Wiele osób podchodzi do motorsportu z rezerwą, a to błąd. Nawet jeśli nie interesują nas zmagania na rajdowych odcinkach specjalnych i torach wyścigowych, to czasem warto sprawdzić, co w trawie piszczy. To właśnie w rajdach i wyścigach testowane są najnowsze rozwiązania, które później trafiają do cywilnych samochodów.

 
Więcej o: