Najbardziej utytułowane ŠKODY i ich kierowcy w historii motorsportu

Od 115 lat ŠKODA święci triumfy w motorsporcie. Nie bez przyczyny. Dla ŠKODY jeździli utalentowani kierowcy, a inżynierowie opracowywali samochody, z którymi konkurencji trudno było walczyć.

ŠKODA Popular i Popular Roadster

Skoda Popular Monte CarloSkoda Popular Monte Carlo Fot. Skoda

Wszystko zaczęło się od sukcesów Narcisa Podsedníceka, który brylował w rajdzie Paryż-Berlin na motocyklu marki Laurin & Klement (protoplaście ŠKODY). To był fundament pod zaangażowanie ŠKODY w motorsport.

W styczniu 1936 roku doskonały start w słynnym już wtedy Rajdzie Monte Carlo zaliczyła ŠKODA Popular Roadster. Rok później jej sukces powtórzył model ŠKODA Rapid coupé. Duet Zdenek Pohl/Jaroslav Hausman rozpoczęli fascynującą historię sukcesów ŠKODY w rajdach samochodowych.

ŠKODA 1000 MB

Skoda 1000 MB RallySkoda 1000 MB Rally Skoda 1000 MB Rally / fot. Skoda

ŠKODA 1000 MB była jednym z kamieni milowych w historii marki. Ten kompaktowy samochód miał swój debiut 21 marca 1964 roku, jako następca ŠKODY OCTAVIA. Jako pierwsza ŠKODA z napędem na tylną oś, silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośną konstrukcją nadwozia, 1000 MB była kamieniem milowym w historii marki.

W czasach swojej świetności ten czterodrzwiowy model był jednym z najlepszych pojazdów w klasie do jednego litra pojemności i ustanawiał nowe standardy w dziedzinie komfortu, osiągów i technologii. Całkowicie nowa fabryka, zupełnie nowy design pojazdu, najbardziej zaawansowany w tamtym czasie silnik w swojej klasie – wiosną 1964 roku, 1000 MB była rewolucją dla ŠKODY. Doświadczenia nabyte podczas budowy tego samochodu ŠKODA wykorzystała później w motorsporcie.

ŠKODA 130 RS

Skoda 130 RSSkoda 130 RS Fot. Skoda

130 RS zadebiutował na rajdowych oesach rok po uzyskaniu homologacji, w 1975 roku podczas Rajdu Barum. Załoga John Haugland/Arild Antonsen wywalczyła zwycięstwo w pierwszym starcie nowego samochodu. Rok później Vaclav Blahna/Lubislav Hlavka powtórzyli sukces w tej samej imprezie.

Rajd po rajdzie fabryczny zespół ŠKODY deklasował rywali, wygrywając niemal wszystkie rajdy w klasie A2, w których startował, czasami nawet wygrywając z takimi sławami jak Lancia Stratos, Renault Alpine A110 czy Porsche Carrera, które zaliczane były do dużo mocniejszych klas.

Zmierzch modelu 130 RS nadszedł w roku 1982, kiedy Międzynarodowa Federacja Sportów Samochodowych zlikwidowała klasę A2 (do 1 300 cm3) i zastąpiła ją klasą do pojemności 1,6 litra, co w naturalny sposób pozbawiło RS-ki szans na konkurencyjne starty.

ŠKODA Favorit

Skoda FavoritSkoda Favorit fot. Skoda

Kolejna era ŠKODY w motorsporcie przyszła wraz z debiutem modelu Favorit. Popularny hatchback był godnym następcą swoich wielkich przodków: załoga Pavel Sibera/Petr Gross cztery razy pod rząd wygrała nim Rajd Monte Carlo (klasa F2 w latach 1991–1994). ŠKODA potwierdziła swoją jakość jako konstruktor, wygrywając między innymi Puchar FIA klasy F2. Następcą rajdowego modelu Favorit była Felicia Kit-Car. Za jej sterami Stig Blomqvist wywalczył trzecie miejsce w RAC Rally w 1996 roku.

ŠKODA Fabia Super 2000

Skoda Fabia Super 2000Skoda Fabia Super 2000 Fot. Materiały Partnera

Zdecydowanie najbardziej udanym modelem w całej 115-letniej historii udziału ŠKODY w sporcie była jednak dominująca na poziomie krajowym i światowym ŠKODA FABIA Super 2000. Jeżdżący tą nowoczesną czteronapędową konstrukcją z Mladej Boleslavi duet Jan Kopecky?/Pavel Dresler osiągnął dla ŠKODY historyczny wynik, zdobywając tytuły Rajdowego Mistrza Europy (FIA ERC) i Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku (FIA APRC) w dwóch kolejnych latach. Między rokiem 2009 a 2014 zawodnicy jeżdżący ŠKODĄ FABIA Super 2000 zdobyli w sumie ponad 50 krajowych i międzynarodowych tytułów.

ŠKODA Fabia R5

SKODA Fabia R5SKODA Fabia R5 Fot. SKODA

W roku 2015 ŠKODA świętowała cztery zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC 2) swojej najnowszej konstrukcji - modelu FABIA R5. Bazujący na kompakcie trzeciej generacji wyczynowy samochód wyposażony w napęd na cztery koła i najnowsze zdobycze techniki uzyskał homologację FIA 1 kwietnia 2015 roku.

W swoim pierwszym sezonie jazdy nową ŠKODĄ FABIA R5 szwedzki duet Pontus Tidemand/Emil Axelsson zdobył dla czeskiego giganta motorsportu już czwarty tytuł Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku z rzędu. Model ten zdobył w tamtym sezonie także pięć zwycięstw krajowych. To najlepiej świadczy o potencjale tego samochodu.

FABIA R5 kontynuuje pasmo sukcesów swoich poprzedników, utrwalając wizerunek ŠKODY jako mocnego gracza w dziedzinie motorsportu.

Więcej o: