Technologia w służbie osiągów

Renault Megane R.S. jeszcze nigdy nie było tak zaawansowane technologicznie. Inżynierowie zadbali o każdy detal, wykorzystując najnowsze rozwiązania. Wszystko po to, by dać kierowcy jak najwięcej frajdy z jazdy.

Już pierwsza generacja Renault Megane R.S. była technologicznym majstersztykiem, wyznaczając standardy w swoim segmencie. Nie inaczej jest z jego najnowszą odsłoną. Francuski hot hatch jest przesiąknięty najnowocześniejszymi technologiami, które dbają o najwyższe osiągi i bezpieczeństwo.

4CONTROL

W Renault Megane R.S. zastosowano system czterech kół skrętnych 4CONTROL. Żadne inne auto w tym segmencie nie dysponuje podobnym układem. System dostosowano do potrzeb sportowego auta. W efekcie uzyskano efekt, jakby auto poruszało się „przyklejone” do drogi. System 4CONTROL pozwala zwiększyć zwrotność i dynamikę samochodu na ostrych zakrętach i zwiększyć jego stabilność przy szybkim pokonywaniu zakrętów.

Renault Megane R.S. 2017Renault Megane R.S. 2017 fot. Renault

Przy małych prędkościach system skręca tylne koła w zakresie 2,7 stopnia w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, zwiększając zwrotność. Przy dużych prędkościach przednie i tylne koła skręcają w tym samym kierunku, przy czym kąt skrętu kół tylnych zmienia się wówczas w granicach 1 stopnia. Wszystko po to, by zwiększyć stabilność samochodu, umożliwiając kierowcy sportową i zarazem bezstresową jazdę.

Zawieszenie i hamulce

Montowane już w pierwszej generacji Megane R.S. zawieszenie zostało opracowane na potrzeby wyścigów samochodowych. W najnowszej odsłonie hot hatcha zostało kompletnie przeprojektowane – dostosowano je do większych i szerszych kół. Wyposażono je w hydrauliczne odbojniki. Ta technologia, wywodząca się bezpośrednio z rajdów, zapewnia optymalny kontakt opony z nawierzchnią. W Megane R.S. dostępne są dwie wersje zawieszeniaa: Sport i Cup, które różnią się parametrami pracy sprężyn, amortyzatorów, etc.

Zawieszenie Sport Nowego MEGANE R.S. zapewnia większą skuteczność na drodze. Jest znacznie bardziej uniwersalne i przystosowane do wszelkich, nawet najbardziej zniszczonych nawierzchni. Zawieszenie Cup przygotowano z myślą o intensywnej sportowej jeździe, w szczególności na torach wyścigowych. Charakteryzuje się twardszymi o 10% amortyzatorami i nowym, samoblokującym mechanizmem różnicowym typu Torsen.

Wraz z przeprojektowaniem zawieszenia, inżynierowie wzięli na warsztat hamulce. Średnica przednich tarcz hamulcowych została zwiększona do 355 mm (+15 mm w porównaniu do poprzedniej generacji). W przypadku zawieszenia Cup dostępne są w opcji dwumateriałowe tarcze hamulcowe, aluminiowo-żeliwne, umożliwiające obniżenie masy o 1,8 kg na każde koło przy równoczesnym zwiększeniu skuteczności chłodzenia podczas intensywnego hamowania.

Renault Megane R.S. 2017Renault Megane R.S. 2017 fot. Renault

Nowy silnik

W Nowym Renault MEGANE R.S. zadebiutowała nowa generacja silnika 1.8 turbo z bezpośrednim wtryskiem, Silnik rozwija maksymalną moc
280 KM przy 6000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 390 Nm -  w przedziale od 2 400 do 4 800 obr./min. Jest jednym z najwyższych w tym segmencie.

Konstruktorzy silników Renault Sport zaprojektowali całkowicie nową głowicę o wzmocnionej konstrukcji oraz jeszcze wydajniejszy system chłodzenia, umożliwiający rozpraszanie ciepła już w bezpośrednim sąsiedztwie komory spalania. Realizacja projektu została powierzona zespołowi zadaniowemu złożonemu z najlepszych specjalistów Renault Sport Cars, Renault Sport Racing i Technocentre Renault. Wiele wysiłku włożono również w modyfikację turbosprężarki z podwójnym przepływem („Twin Scroll”), stosowanej już poprzednio w Megane III R.S. Technologia ta pozwala zwiększyć moment obrotowy przy niskich obrotach.

Manualna skrzynia biegów lub automatyczna skrzynia EDC

Powszechnie doceniana przez posiadaczy Megane III R.S. manualna, 6-stopniowa skrzynia biegów kontynuuje swoją karierę w Nowym MEGANE R.S. W ofercie znalazła się ponadto – również 6-stopniowa – automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów EDC, już obecnie stosowana w gamie modeli Renault. Dla zapewnienia absolutnej niezawodności została ona wzmocniona ze względu na wysokie obroty i moment obrotowy sportowego silnika. Biegi zmieniane są automatycznie lub za pośrednictwem łopatek. Do wyboru kierowcy są cztery tryby jej pracy: Comfort, Normal, Sport i Race. W dwóch ostatnich kierowca może redukować biegi o kilka przełożeń, przytrzymując lewą łopatkę. Dostępna jest też funkcja launch control.

Renault Megane R.S. 2017Renault Megane R.S. 2017 fot. Renault

Technologia w służbie bezpieczeństwa

Francuski hot hatch to sportowe auto dostarczające wielu emocji, ale inżynierowie dużo energii poświęcili temu, by było jednocześnie komfortowe i bezpieczne w codziennym użytkowaniu. Dba o to szereg nowoczesnych rozwiązań, a wśród nich m.in.:

  • R.S. Vision - system wielofunkcyjnych świateł w technologii LED R.S. Vision to standardowe wyposażenie Megane R.S.. Światła, przypominające kształtem flagę z szachownicą, są wbudowane w przedni zderzak i okalają listwę F1, zapewniając doskonałą widoczność.
  • Przezierny, kolorowy wyświetlacz Head-Up, który wyświetla informacje o prędkości, nawigacji i systemach wspomagania prowadzenia samochodu.
  • Zestaw kilkunastu systemów wspomagających kierowcę w prowadzeniu auta (ADAS), w tym aktywny regulator prędkości (ACC), aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS), system kontroli bezpiecznej odległości między samochodami, system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli martwego pola, kamera cofania i system Easy Park Assist (parkowanie bez użycia rąk).
  • Multimedialny system R-LINK 2 z dotykowym ekranem o przekątnej 7 lub 8,7 cala, który umożliwia zarządzanie wszystkimi funkcjami samochodu.

Najnowsza generacja Renault Megane R.S. całymi garściami czerpie z dziedzictwa poprzedników. Francuzi znów bardzo wysoko zawiesili poprzeczkę.

Renault Megane R.S. 2017Renault Megane R.S. 2017 fot. Renault

Więcej o: