Historia legendy, czyli Renault Megane R.S. od narodzin do dziś

Na rynku znajdziemy wiele przeróżnych hot-hatchy. Praktycznie każdy producent oferuje kompakt z mocnym silnikiem, ale mało które auto cieszy się taką sympatią, jak Renault Megane R.S. Do sprzedaży wchodzi właśnie nowa generacja kultowego auta. Czym Megane R.S. zdobyło serca kierowców?

W 2003 roku narodził się kultowy hot-hatch

Renault ma bardzo bogatą historię i duże doświadczenie w tworzeniu samochodów sportowych, ale do zaciętego wyścigu kompaktowych hot-hatchy francuska marka dołączyła stosunkowo późno. Pierwsza generacja Renault Megane nie doczekała się prawdziwie sportowej wersji, tę zaprojektowano na bazie drugiej generacji bestsellera.

Renault Megane R.S. zadebiutowało w 2003 roku i od razu zmieniło zasady gry.

Renault Megane R.S. z 2005 r.Renault Megane R.S. z 2005 r. fot. Renault

Kompaktowe, szybkie Renault wyróżniało się na drodze agresywną, bardzo zadziorną stylizacją. Wzrok przyciągały: podwójny wylot rury wydechowej, przeprojektowane zderzaki, spojler, oznaczenia Renault Sport i 18-calowe felgi.

Co ciekawe, Renault Megane R.S. było dostępne nie tylko jako hatchback, ale w ofercie pojawiła się również wersja coupe.

Renault Megane R.S. z 2004 r.Renault Megane R.S. z 2004 r. fot. Renault

Sercem pierwszego Megane R.S. był kultowy już silnik. Miał dwa litry pojemności i cztery cylindry. Moc? Początkowo 225 KM, a z czasem w kolejnych wersjach podniesiono ją do 230 KM. Moment obrotowy to 300 Nm (310 Nm). Pierwsze Megane R.S. robiło wrażenie nie tylko na papierze. Cała ta moc świetnie przełożyła się na osiągi. 6,5 s do setki i 236 km/h prędkości maksymalnej.

Wzmocnione edycje specjalne były jeszcze szybsze - 100 km/h na liczniku pojawiało się po 6,0 s. Chodzi tu o odchudzoną aż o 123 kg wersję R26R.

Renault Megane R.S.R26 z 2007 r.Renault Megane R.S.R26 z 2007 r. fot. Renault

Druga generacja debiutuje w 2009 roku

Trzecia generacja Renault Megane zadebiutowała w 2008 roku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Trochę później zobaczyliśmy zbudowaną na jej bazie drugiego hot-hatcha Megane R.S.

Auto pokazano w Genewie rok po premierze zwykłego Megane. Pod maską pracował dwulitrowy silnik z turbosprężarką o mocy aż 250 KM i 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W standardowej wersji francuski hot-hatch rozpędzał się do 100 km/h w 6,1 s i mógł osiągnąć 250 km/h prędkości maksymalnej.

Renault Megane R.S.z 2009 r.Renault Megane R.S.z 2009 r. fot. Renault

W porównaniu z poprzednikiem francuscy inżynierowie nie tylko podnieśli moc, skupili się także na pozostałych elementach auta. Szczególną uwagę poświęcono układowi kierowniczemu i zawieszeniu, a do okiełznania narowistego hot-hatcha oddelegowano hamulce Brembo. Do wyboru były dwa rodzaje zawieszenia - Sport oraz ekstremalne Cup, dostosowane do jazdy po torze.

Wszystko to sprawiło, że Renault Megane III R.S. z miejsca zdobyło serca kierowców w całej Europie. Niektórzy konkurenci mogli mieć więcej mocy i legitymować się lepszymi liczbami w tabelce "osiągi", ale to Megane R.S. uważano za jedno z najlepiej prowadzących się aut w klasie. W najważniejszej kategorii w hot-hatchach, frajdzie z jazdy, Renault nie miało sobie równych.

Renault Megane R.S.z 2009 r.Renault Megane R.S.z 2009 r. fot. Renault

W tak zażartym wyścigu, jaki toczą ze sobą producenci aut kompaktowych, nie można osiąść na laurach. I Renault doskonale zdawało sobie z tego sprawę. Bardzo szybko w ofercie pojawiła się wersja Trophy z zawieszeniem Cup i silnikiem wzmocnionym do 265 KM (360 Nm). Z kolei dla fanów Formuły 1 przygotowano limitowane edycje RB7 i RB8, którymi świętowano sukcesy Red Bulla w F1. Bolidy Red Bull Racing napędzał silnik Renault.

Wisienką na torcie okazały się jednak odmiany 275 Trophy i 275 Trophy-R. W obydwu moc podniesiono do 275 KM (349 Nm). 275 Trophy otrzymało także tytanowy układ wydechowy Akrapovic i amortyzatory Ohlins. Trophy-R to najbardziej ekstremalna i najszybsza odmiana Renault Megane III R.S. Dodatkowo, auto odchudzono jeszcze o 101 kg, co przełożyło się na 5,8 s do setki i bezkonkurencyjne prowadzenie.

Renault Megane R.S. 275 Trophy-RRenault Megane R.S. 275 Trophy-R Fot. Renault

Idzie nowe - lada chwila na drogach pojawi się najnowsze wcielenie legendy

Do Polski właśnie przyjechała trzecia generacja francuskiego hot-hatcha. Renault Megane R.S. jest gotowe do walki i zewsząd zbiera bardzo pozytywne recenzje.

Nowe, szerokie lampy powiększają optycznie nadwozie, a spory wlot powietrza nadaje sportowego charakteru. Kolejna generacja Megane R.S. jest nadal dostępna w kultowym, kanarkowym kolorze "Żółty Sirius", ale tym razem do oferty dołącza jeszcze lakier "Orange Tonic", który jeszcze bardziej podkreśla charakter samochodu.

Renault Megane R.S. 2017Renault Megane R.S. 2017 fot. Renault

W nowym Megane R.S. standardem jest system czterech skrętnych kół 4CONTROL. Dzięki temu zwiększa się zwrotność i stabilność pojazdu. Szczególnie przy dużych prędkościach na ostrych zakrętach. Podczas jazdy z prędkością do 60 km/h (lub 100 km/h w trybie Race) system skręca tylne koła do 2,7 stopnia w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich. Przy prędkości powyżej 60 km/h przednie i tylne koła skręcają w tym samym kierunku, a kąt skrętu nie jest większy niż 1 stopień.

Nowy model jest dostępny z dwoma wersjami zawieszenia: "Sport" i "Cup". Pierwszy wariant jest bardziej uniwersalny - sprawdzi się podczas codziennej jazdy. W drugim przypadku możemy liczyć na lepsze wrażenia podczas sportowej jazdy. Oprócz twardszych o 10 proc. amortyzatorów dochodzi jeszcze samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen, dwuskładnikowe tarcze hamulcowe i czerwone zaciski.

Renault Megane R.S. 2017Renault Megane R.S. 2017 fot. Renault

Pod maską znajdziemy zupełnie nowy silnik opracowany przez alians Renault-Nissan. Motor o pojemności 1,8 litra z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa rozwija 280 KM maksymalnej mocy i 390 Nm momentu obrotowego. W zależności od wersji silnik współpracuje z 6-biegową skrzynią ręczną lub dwusprzęgłową, automatyczną EDC o 6 przełożeniach.

Najnowsze Renault Megane R.S. przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 s i osiąga prędkość maksymalną 250-255 km/h.

Renault Megane R.S. 2017Renault Megane R.S. 2017 fot. Renault

GTI to specyficzny segment. Wygrywa w nim producent, który zaoferuje najlepszą kombinację praktyczności i realnych osiągów. Wygląd również ma znaczenie, ale najważniejsza jest przyjemność z jazdy, której nie da się zmierzyć i pokazać na papierze. Bez wątpienia nowe Renault Megane R.S. jest jedną z najciekawszych propozycji w tym rosnącym i coraz bardziej konkurencyjnym segmencie rynku.

Nowe Renault Megane R.S. to samochód praktyczny, dojrzały, dopracowany i przepełniony sportowymi emocjami. Francuski hot-hatch raz jeszcze zachwyca znakomitym prowadzeniem i frajdą, jaką dostarcza kierowcy. Legendarny model wciąż znajduje się w świetnej formie!

Więcej o: