115 lat sukcesów, czyli historia SKODA Motorsport

Zaczęła się od nieuznanego zwycięstwa w morderczym wyścigu Paryż-Berlin i trwa do dziś. Historia SKODY w motorsporcie to historia sukcesów i ciągłych wyzwań.

SKODA FABIA R5 zdeklasowała rywali w ubiegłorocznych zmaganiach rajdowych WRC2. Z dwunastu rozegranych w ubiegłym sezonie rund rajdowych, auta SKODY okazały się najszybsze w dziesięciu z nich. W ten rok również weszła z przytupem, zwyciężając w otwierającym sezon słynnym rajdzie Monte Carlo, zajmując dwa stopnie podium w Szwecji. Mocna pozycja SKODY w rajdach nie powinna nikogo dziwić – marka ma już ponad 115 lat doświadczenia w motorsporcie. To 115 lat doskonalenia silników, zawieszenia, układów kierowniczych oraz zwiększania efektywności każdego elementu.

Skoda Fabia R5Skoda Fabia R5 Fot. Materiały Partnera

- Od 1901 roku zespół z Mladej Boleslavi brał udział w wyścigach i rajdach, które przyniosły nam i naszym fanom wiele wspaniałych chwil. W naszej historii były też chwile wyzwań, które musieliśmy przezwyciężyć. Dziś chcemy budować zespół na dorobku tych pionierów motorsportu – mówi Dyrektor SKODA Motorsport, Michal Hrabánek.

Zaczęło się od motocykli

Historia SKODY w motorsporcie zaczęła się od największego wówczas wydarzenia wyścigowego na świecie – rajdu Paryż-Berlin. Narcis Podsednícek, dosiadając motocykl Laurin & Klement (przyszła SKODA), na mecie pojawił się na długo przed przewidywaniami organizatorów. Jedynym świadkiem jego zwycięstwa był miejscowy policjant. Nieobecni na mecie sędziowie nie uznali czasu reprezentanta czechosłowackiego konstruktora. Podsednícek musiał zadowolić się tytułem „moralnego zwycięzcy”. Rajd niezasłużenie wygrali zawodnicy z Francji. Było to 30 czerwca 1901 roku.

Od roku 1905 motocykle Laurin & Klement zwyciężały w wielu wyścigach górskich i wytrzymałościowych. Jednak to 1908 rok przyniósł marce globalny rozgłos. To wtedy czterocylindrowy Laurin & Klement FCS o mocy 95 KM ustanowił rekord prędkości wynoszący 118,72 km/h.

Samochody SKODY na odcinkach specjalnych

W okresie międzywojennym tonu rozwojowi motoryzacji nadawała nowa generacja samochodów SKODY wspartych na ramie centralnej. W styczniu 1936 roku doskonały start w słynnym już wtedy rajdzie Monte Carlo zaliczyła SKODA Popular Roadster. Rok później jej sukces powtórzył model Rapid coupé.

Po drugiej wojnie światowej wielką formę SKODY kontynuowały modele: 1101, zaprezentowana w 1959 roku pierwsza OCTAVIA, 1000 MB wyposażona w nadwozie samonośne i zespół napędowy zamontowany za tylną osią, legendarna 130RS, FAVORIT i FELICIA Kit-Car.

Skoda 130RSSkoda 130RS Fot. Materiały Partnera

Czas na WRC

Wraz z debiutem rajdowej wersji modelu OCTAVIA Kit-Car SKODA zdecydowała się na zaangażowanie w topowych rozgrywkach Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). W roku 2001 model OCTAVIA WRC wywalczył trzecie miejsce w znanym z morderczych warunków Rajdzie Safari.

Zdecydowanie najbardziej udanym modelem w całej 115-letniej historii udziału SKODY w sporcie motorowym była jednak dominująca na poziomie krajowym i światowym SKODA FABIA Super 2000. Kierowcy jeżdżący za jej kierownicą osiągnęli historyczny wynik, zdobywając tytuły Rajdowego Mistrza Europy (FIA ERC) i Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku (FIA APRC) w dwóch kolejnych latach. Między rokiem 2009 a 2014 zawodnicy jeżdżący SKODĄ FABIA Super 2000 zdobyli w sumie ponad 50 krajowych i międzynarodowych tytułów.

Skoda Fabia Super 2000Skoda Fabia Super 2000 Fot. Materiały Partnera

Później nadszedł czas SKODY FABII R5. Auto uzyskało homologację FIA 1 kwietnia 2015 roku. W roku debiutu SKODA świętowała cztery zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC 2) swojej najnowszej konstrukcji.

Historia sukcesu SKODY FABII R5 wciąż trwa. Absolutna dominacja klasy WRC2 to tylko potwierdzenie najwyższej formy. Formy, którą SKODA utrzymuje od ponad 115 lat.

Więcej o: