Czy opony się starzeją? Kiedy trzeba je wymienić

Obok stanu technicznego, wiek opony ma równie duży wpływ na jej kondycję i parametry gwarantujące bezpieczeństwo i komfort podróży. Czy opony się starzeją? Kiedy trzeba je wymienić

Do trzech lat w magazynie

Według polskiej normy PN-C94300-7, opony mogą być swobodnie transportowane, dystrybuowane i sprzedawane przez trzy lata od daty produkcji. To oznacza, że zachowują w tym czasie swoje pierwotne własności dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji. W Niemczech normy są mniej restrykcyjne i przewidują sprzedaż w sklepach nawet 5-letniego ogumienia. Niemniej, wiele zależy od odpowiedniego magazynowania i warunków atmosferycznych. Według specjalistów Michelin, właściwe przechowywanie spowalnia proces starzenia 17-krotnie. Zupełnie inaczej przedstawia się kwestia użytkowania.

Czy opony się starzeją?

Proces starzenia opony zależy od wielu czynników. Istotne są nie tylko warunki przechowywania, lecz również klimat, a także obciążenie, prędkość i odpowiednie ciśnienie. Nie bez znaczenia pozostają również naprężenia. To od stylu jazdy kierowcy zależy, jak długo ogumienie wytrzyma. Agresywna eksploatacja przyspiesza zużycie bieżnika, a także elementów konstrukcyjnych produktu. Dynamiczne atakowanie krawężników, a także ubytków w jezdni może sprawić, że nowa opona już po kilku tygodniach będzie się nadawać do wymiany. Widoczne odkształcenia, nierównomiernie zużywany bieżnik oraz wszelkie pęcherze i usterki kluczowych elementów konstrukcyjnych powinny czym prędzej skierować nas do wulkanizatora.

Przy zachowaniu optymalnych warunków eksploatacji i przechowywaniu letnich oraz zimowych opon we właściwych pomieszczeniach (odpowiednia wilgotność, temperatura, brak kontaktu z  substancjami chemicznymi), ogumienie powinno bez większych przeszkód zachować swoje parametry nawet przez 10 lat i dłużej w określonych przypadkach. Z drugiej strony, nie można też przesadzać. Guma twardnieje i parcieje, co obniża jej skuteczność podczas hamowania i utrzymania właściwego kierunku jazdy w zakrętach. Po latach spada też efektywność odprowadzania wody, co wpływa na pogorszenie przyczepności na mokrej nawierzchni.

Warto też pamiętać, by w okazjonalnie użytkowanych samochodach, przynajmniej raz na dwa tygodnie przejechać kilka kilometrów, by uchronić ogumienie przed odkształceniem i nadmiernym eksponowaniem na promieniowanie UV.

Opona Nokian WaterproofOpona Nokian Waterproof materiały prasowe / Nokian

Jak sprawdzić datę produkcji opony?

W zeszłym stuleciu, datę produkcji opony oznaczano trzycyfrowym kodem. Pierwsze dwa znaki oznaczały tydzień, a ostatni rok wytworzenia. Tym samym, łatwo można było wpaść w pułapkę przesunięcia o dekadę, zwłaszcza w przypadku nieużywanych kół zapasowych. Sprawa jest prostsza w przypadku ogumienia wyprodukowanego po 2000 roku. Zmiana przepisów objęła wprowadzenie 4-znakowego oznaczenia DOT. Ciąg cyfr wytłoczony jest na boku opony w takim miejscu, by trudno go było uszkodzić otarciem o krawężnik lub inne przeszkody.

Nie sugeruj się tylko wiekiem

Wiek opony jest bardzo istotny, ale nie należy zapominać o innych aspektach. Stosunkowo młoda opona może posiadać dyskwalifikujące wady w postaci licznych uszkodzeń struktury nośnej lub bieżnika. Przed zakupem, należy wnikliwie skontrolować stan ogumienia. W razie wątpliwości, polecamy wizytę u doświadczonego wulkanizatora. Dodatkowo, trzeba też pamiętać o odpowiedniej głębokości bieżnika. Mimo, że normy dopuszczają minimalną wartość na poziomie 1.6 milimetra, fachowcy zgodnie twierdzą, że letnią gumę warto wymienić przy 3, a „zimówkę” przy 4 milimetrach.

Czy to alternatywa dla paliwa i elektryczności? Powstał samochód całkowicie zasilany energią słoneczną

Więcej o:
Copyright © Agora SA