Funkcjonalny nie znaczy brzydki. Samochody, które dobrze wyglądają i dojadą dalej

Dzięki SUV-om nie trzeba iść na kompromis pomiędzy wyglądem a funkcjonalnością. Auta ze zwiększonym prześwitem nie tylko dobrze wyglądają, ale są też praktyczne. Wybraliśmy te - naszym zdaniem - najładniejsze.

1.Mazda CX-9

Mazda CX-9Mazda CX-9 Fot. Mazda

Mazda CX-9 w polskich salonach pojawia się wyrywkowo. Model został stworzony z myślą o amerykańskim rynku, ale jego sporadyczne dostawy do Europy są gorączkowo wyczekiwane. Każda transza CX-9 na Starym Kontynencie sprzedaje się w mgnieniu oka. Nic dziwnego - przestronny SUV jest zawsze bardzo korzystnie wyceniony (ceny nie są stałe). Potężne gabaryty CX-9 robią wrażenie, przy czym całość nie wydaje się przyciężkawa. Jest to zasługa nisko opadającej linii dachu oraz  charakterystycznych dla Mazdy niewielkich przednich świateł. Stanowczego wyglądu dodaje jej wydatny grill i wyraźnie nakreślone nadkola. Obok tego auta nie da się przejść obojętnie.  

SUV jest o 30 mm krótszy od poprzednika, ale ma o 55 mm szerszy rozstaw osi. Jest też o 90 kg (FWD) lub 130 kg (AWD) lżejszy. Pod maską CX-9 zadebiutował także zupełnie nowy silnik Japończyków. To 2,5-litrowa, turbodoładowana jednostka SKYACTIV-G 2.5T o mocy 250 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który współpracuje z 6-biegowym automatem. To w połączeniu z powszechną opinią o niezawodności Mazd daje mocnego konkurenta do rozważenia przy zakupie kolejnego SUV-a.

Mazda CX-9Mazda CX-9 Fot. Mazda

Wnętrze jest przestronne. Nawet bardzo wysokie osoby nie będą narzekać na brak miejsca na nogi czy nad głowami. W wykończeniu czuć japońską precyzję, wykorzystano tu najlepsze materiały: aluminium i drewno (palisander) i piękne aplikacje dekoracyjne.

Naszej uwadze nie umknęło również bardzo staranne wyciszenie wnętrza. Japończycy twierdzą, że - dzięki zastosowaniu nowych technologii - przy prędkości 100 km/h natężenie hałasu jest o 12 proc. mniejsze niż w poprzedniej generacji CX-9.

2. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Alfa Romeo StelvioAlfa Romeo Stelvio fot. Alfa Romeo

Stelvio to pierwszy SUV w portfolio włoskiego producenta, w modelu czuć najlepsze geny Alfy. Jest bardzo blisko spokrewniony z pięknym sedanem Giulia.

Stelvio w topowej, sportowej wersji QV w dniu premiery było nazywane najszybszym SUV-em świata. Nie bez przyczyny. Kierowca testowy Alfa Romeo przejechał nim przez legendarne „Zielone Piekło” (tor Nurburgring) w czasie 7 min. i 51,7 s.

Wnętrze przypomina to ze wspomnianego już wcześniej modelu Giulia. Jest jednocześnie eleganckie, ale ubrane w sportową formę. W standardzie oferowana jest naturalna, czarna skóra i alcantara na fotelach. Dla tych, którzy pragną odrobiny szaleństwa, jest możliwość wybrania koloru przeszyć.

Alfa Romeo StelvioAlfa Romeo Stelvio fot. Alfa Romeo

Pod maską pracuje silnik 2,9-litrowy silnik V6 z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Rozwija on 510 KM mocy i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd jest przekazywany na wszystkie koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej – w trybie Race zmienia biegi w 150 milisekund.

Jeśli Stelvio QV z obniżonym względem standardowej odmiany zawieszeniem nie dojedzie dalej, to na pewno dojedzie szybciej...

3. Range Rover Evoque

To wyjątkowy model, który pomimo kilku lat od premiery wciąż wygląda świeżo, stanowiąc wzór dla projektantów z konkurencyjnych marek. Styliści zdecydowali się na bardzo odważny projekt o nieklasycznych liniach i wyszli z tego eksperymentu obronną ręką.

Range Rover EvoqueRange Rover Evoque Fot. Michał Dek

Range Rover Evoque to wieloletni bestseller brytyjskiej marki. Pomimo upływu lat jego sprzedaż utrzymuje się na niezmiennie wysokim poziomie. Evoque'a już dziś można nazwać kamieniem milowym Land Rovera - modelem, który spopularyzował auta "Wyspiarzy".

Range Rover EvoqueRange Rover Evoque Fot. Michał Dek

We wnętrzu Range'a masz poczucie obcowania z towarem luksusowym. Skóra i inne wysokiej jakości materiały okalają całą deskę rozdzielczą, boczki drzwi i perfekcyjnie wyprofilowane fotele, na których czujesz się jak na wygodnej sofie.

Zaskakująco wygodnie jest też w drugim rzędzie siedzeń - nawet rośli pasażerowie nie będą narzekać na brak miejsca nad głową. Równie dobrze jest pod względem przestrzeni na nogi, o ciasnocie też nie ma tu mowy. To spore zaskoczenie, tym bardziej gdy weźmie się pod uwagę wielkość kufra, który połknie 575 litrów.

4.Skoda Karoq

Skoda KaroqSkoda Karoq fot. Skoda

Mniejszy i tańszy brat bardzo popularnego w Polsce Kodiaqa. Nie mogliśmy nie umieścić go w zestawieniu. W Karoqu ostre kąty złagodzono, a model prezentuje się naprawdę dynamicznie i trzeba przyznać, że jest wyjątkowo zgrabny. W oczy przede wszystkim rzucają się  piękne reflektory, które wyglądają jak bryły lodu lub rzeźby z kryształu. Przy dolnej krawędzi świateł producent umieścił wąski światłowód, który wytwarza jednolite światło kierunkowskazów i świateł dziennych w technologii LED.

Skoda KaroqSkoda Karoq fot. Skoda

Skoda kusi bogatym wyposażeniem już w najtańszych wersjach. W standardzie dostajemy m.in.: 17-calowe felgi, trójramienną kierownicę skórzaną, bezkluczykowe uruchamianie silnika, relingi dachowe, czujniki parkowania, system wspomagania ruszania pod wzniesienia, przednie światła przeciwmgielne, elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, oświetlenie tylne w technologii LED, system Light Assist (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light) z czujnikiem deszczu i zmierzchu, system Front Assist (kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania), tempomat z ogranicznikiem prędkości, elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane lusterka boczne z oświetleniem wokół drzwi, Bluetooth i dwustrefowa klimatyzacja automatyczna.

Karoq wszedł na runek z dwoma silnikami benzynowymi i trzema dieslami. Moc waha się od 115 do 190 KM. W ofercie dostępny jest najnowszy silnik 1.5 TSI z systemem dezaktywacji cylindrów. Z kolei w topowym 2.0 TDI 190 KM dwusprzęgłowy automat DSG (7 przełożeń) i napęd 4x4 będą standardem. W niższych wersjach silnikowych są to dodatkowo płatne opcje.

5. Audi Q5 

Audi Q5Audi Q5 Fot. Michał Dek

Z wyglądu to klasyczny SUV. Zwiększony prześwit, klasyczne kształty, muskularna sylwetka i eleganckie przetłoczenia karoserii - to stara, dobra szkoła projektowania SUV-ów.

Audi SQ5Audi SQ5 Fot. Audi

Tak jak karoseria, również we wnętrzu podobieństwo Q5 do pozostałych modeli Audi jest ogromne. I nie jest to minusem. Wręcz przeciwnie. Materiały, ich spasowanie, dbałość o detale - to wszystko tworzy klimat luksusu. Nie masz wątpliwości, że siedzisz w samochodzie klasy premium. Audi po mistrzowsku miesza klasyczną skórę z alcantarą, aluminium z miękkimi plastikami. Tu nawet zaślepka zapalniczki jest cieszącym oko drobiazgiem.

Audi naszpikowało Q5 nowoczesną technologią. O bezpieczeństwo dbają systemy wykrywające inne samochody w martwych polach lusterek; obliczające odległość od poprzedzającego auta; ostrzegające, a nawet przyhamowujące w razie potrzeby; informujące o utrudnieniach w ruchu. Na duży plus trzeba też dopisać napęd quattro, który nie dopuszcza do nad- czy podsterowności i pozwala wjechać na leśne dukty.

W ofercie są cztery silniki, z których każdy poprawiono w celu uzyskania wyższej efektywności paliwowej i lepszych osiągów, 2.0 TDI (150 KM), 2.0 TDI (190 KM)
2.0 TFSI (258 KM), 3.0 TDI (286 KM).

Więcej o:
Copyright © Agora SA