Jak radzić sobie z problemem parujących szyb w samochodzie?

Parujące szyby to zmora kierowców nie tylko najstarszych samochodów, bez klimatyzacji. Także w najnowszych pojazdach szyby pokrywają się parą wodną. Jak radzić sobie z problemem parujących szyb w samochodzie?

Wielu kierowców jest przekonanych, że problem parujących szyb w samochodzie dotyka tylko właścicieli starszych aut, które nie są wyposażone w klimatyzację. Nic bardziej mylnego. Przyczyn parowania szyb może być co najmniej kilka. Głównym źródłem pary wodnej jest zgromadzona w kabinie wilgoć. Jakiekolwiek nieszczelności sprawią, że nawet osuszenie wnętrza pojazdu nie pomoże na długo, bo woda będzie wracać.

Jak sobie radzić z problemem parujących szyb w samochodzie?

W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan uszczelek (drzwi i szyberdach), gdyż nawet niewielka nieszczelność zaowocuje parą na szybach. Większość kierowców zapomina też o regularnym czyszczeniu odpływów w karoserii, zwłaszcza umieszczonych na podszybiu.

Drożne zapewniają swobodny przepływ wody. Wystarczy jednak niewielka ilość liści, by uległy zatkaniu. W takiej sytuacji woda może przedostawać się przez ścianę oddzielającą komorę silnika od przedziału pasażerskiego.

W efekcie, ciecz zacznie gromadzić się na dywanikach pasażera i kierowcy nawet w bezdeszczowe dni. Dodatkowo, po kilku miesiącach pojawi się kiełkująca rdza. Długotrwałe bagatelizowanie problemu doprowadzi do tzw. "przeżarcia" podłogi i konieczności przeprowadzenia poważnej i kosztownej interwencji blacharskiej.

Jak radzić sobie z problemem parujących szyb w samochodzie? Gumowe dywaniki

Gromadzeniu wilgoci we wnętrzu pojazdu sprzyjają materiałowe dywaniki. Absorbują wodę, a dodatkowo te z jasnej tkaniny szybko się brudzą i są trudne w czyszczeniu.

Dlatego dobrze jest na okres jesienno-zimowy zmienić dywaniki samochodowe na gumowe z rynienkami (komplet kosztuje około 50 złotych). Dzięki nim woda spływająca z obuwia podróżnych nie wsiąknie w materiałowe obicie, co pomoże ograniczyć parowanie szyb.

Zobacz także: Co z karami za cofanie liczników?

Jak radzić sobie z problemem parujących szyb w samochodzie? Kontrola klimatyzacji

Przed nadejściem mrozów, warto zadbać o kontrolę szczelności układu klimatyzacji i odpowiednią ilość czynnika chłodzącego i smarującego. Należy też pamiętać, by w chłodniejsze dni uruchamiać „klimę” regularnie, co zagwarantuje względną poprawność funkcjonowania systemu.

Wymiana filtra kabinowego to kolejna obowiązkowa czynność. Brudny i zużyty filtr w istotnym stopniu przyczynia się do gromadzenia wilgoci w przedziale pasażerskim, a tym samym parowania szyb.

Jak radzić sobie z problemem parujących szyb w samochodzie? Czyść szyby także od wewnątrz

Na czystych szybach w znacznie mniejszym stopniu osadza się para wodna. O ile o czystość zewnętrznych powierzchni szyb większość kierowców dba systematycznie, o tyle wewnętrzna strona pozostaje często zapomniana. Kilkanaście minut poświęconych na porządne umycie ich od środka, to nie tylko wyraźna poprawa widoczności.

Do czyszczenia najlepiej nadaje się chemia przeznaczona do okien. Powierzchnię należy najpierw odtłuścić, by potem skutecznie pozbyć się przyklejonego do niej kurzu i innych nieczystości.

Bądź widoczny, sprawdź oświetlenie

W okresie jesienno-zimowym warto też zadbać o odpowiednią widoczność na drodze. Sprawne oświetlenie to podstawa bezpieczeństwa. Wielu kierowców bagatelizuje ten fakt i dowiaduje się o usterkach dopiero na przeglądzie rejestracyjnym lub podczas policyjnej kontroli, która może w takiej sytuacji skutkować mandatem lub utratą dowodu rejestracyjnego.

Kontrolę stanu oświetlenia należy zacząć od umycia lamp i sprawdzenia kondycji kloszy – porysowane szkło istotnie wpływa na pogorszenie jakości strugi światła. Zmatowiałe reflektory można we własnym zakresie i niewielkim kosztem wypolerować, przywracając im dawne właściwości.

Zobacz także: Różne kolory spalin. Kiedy należy zacząć się martwić?

Regulacja wysokości i żarówki dobrej jakości

Sprawne światła to nie tylko przejrzyste klosze i efektywne odbłyski. Należy też pamiętać o regulacji wysokości i stosowaniu żarówek dobrej jakości o odpowiednich parametrach.

Montaż kiepskich żarówek przełoży się na spadek intensywności oświetlenia, jak i przyspieszy zużycie kloszy i odbłyśników.

Przed wyborem właściwego produktu, trzeba zapoznać się z jego specyfikacją i żywotnością. H1 oraz H7 zazwyczaj wytrzymują od 200 do 600 godzin. Lepiej kupić markowy i droższy zamiennik, który powinien posłużyć dłużej. To ważne, bo w niektórych przypadkach wymiana oświetlenia wymaga na przykład demontażu zderzaka.

Końcówka żywota ksenonowych żarników daje o sobie znać zmianą barwy świecenia z niebieskobiałej na różową lub czerwoną. Jeśli jeden z palników się wypali, drugi wkrótce zrobi to samo. Dla własnego komfortu, należy je wymieniać parami. Tym samym, reflektory będą emitować światło o takiej samej temperaturze.

Zobacz także: Czy warto skorzystać z dużych obniżek cen samochodów na koniec roku?

Ręczna kalibracja wysokości

Światło ustawione na odpowiedniej wysokości zagwarantuje dobre oświetlenie drogi, a także nie będzie oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. W niektórych przypadkach, regulacje można przeprowadzić niewielkim nakładem sił i kosztów w przydomowym garażu.

W wielu starszych modelach wyposażonych w halogeny lub ksenony, poziomowanie snopu światła da się przeprowadzić manualnie. Do regulatora przytwierdzonego do obudowy lampy przyda się imbus lub śrubokręt. Jeśli pojawiają się obawy, co do odpowiedniej wysokości, warto udać się do diagnosty, który za regulację wystawi rachunek w wysokości 20-30 złotych.

Układ elektryczny

Warto też wiedzieć, że na wydajność oświetlenia ma wpływ cały układ elektryczny samochodu. Z tego powodu należy zweryfikować sprawność działania alternatora oraz stopień ładowania akumulatora.

Zbyt wysokie napięcie błyskawicznie wypali żarówki, natomiast zbyt niskie wpłynie na obniżenie jakości emitowanego światła, a także problemy z rozruchem silnika.

Na kłopoty z „elektryką” wskazuje również przygasanie lub migotanie świateł. Aby znaleźć przyczynę problemu, należy dysponować odpowiednią wiedzą i sprzętem (multimetr). Dla własnego bezpieczeństwa, polecamy kontrolną wizytę u zaprzyjaźnionego specjalisty.

Zobacz także: Kiedy służby mogą odholować samochód?

Kontrola stanu wycieraczek

Kolejnym czynnikiem rzutującym bezpośrednio na widoczność są wycieraczki. Także ten element wyposażenia pojazdu, należy okresowo sprawdzać i wymieniać.

Guma wycieraczek odpowiedzialna za zbieranie wody i brudu z przedniej szyby starzeje się – traci swoją pierwotną sztywność i elastyczność. Skutkiem tego są rozmazania na szybie, piszczenie w czasie pracy i rysowanie powierzchni szkła drobinami piasku wczepionymi w pióro.

Kontrolę wycieraczek należy zacząć od umycia gum detergentem. Pozbycie się trwałych zanieczyszczeń wpłynie na ich żywotność. Jeśli taki zabieg nie przyniesie widocznej poprawy, nie pozostaje nic innego jak wymiana piór.

Z tą czynnością powinien poradzić sobie każdy amator mechanicznego rzemiosła.

Aby dopasować odpowiednią długość wycieraczki, warto udać się do sklepu z zużytą częścią.

Najlepiej wybierać produkty ze środkowej półki cenowej. Zazwyczaj wytrzymują tyle, co najlepsze i okazują się wyraźnie trwalsze od najtańszych. Guma powinna wytrzymać około roku (w zależności od miejsca parkowania samochodu i warunków eksploatacji). Nowe pióro kosztuje około kilkadziesiąt złotych.

Zobacz także: Jak prawidłowo uruchomić samochód przy pomocy kabli rozruchowych?

Niewidzialna wycieraczka

Aby wspomóc działanie gumowych wycieraczek i poprawić przejrzystość szyby, wielu specjalistów zaleca stosowanie preparatu o potocznej nazwie niewidzialna wycieraczka. Ten hydrofobowy preparat w spreju dostępny jest w większości sklepów motoryzacyjnych za 15-60 złotych.

Wystarczy spryskać nim przednią szybę, by podczas jazdy krople wody były zdmuchiwane przez pęd powietrza, a usuwanie nieczystości (zaschniętych owadów) stało się znacznie łatwiejsze.

Są też dostępne specyfiki wcierane w powierzchnię szkła szmatką z mikrofibry lub płatkami kosmetycznymi. Przed nałożeniem ochronnej warstwy, należy szybę starannie umyć i odtłuścić, by nie pozostały na nim żadne smugi. Dobrej jakości produkty utrzymują się na szybie nawet przez dwa lata lub 30 tysięcy kilometrów.

Czy to alternatywa dla paliwa i elektryczności? Powstał samochód całkowicie zasilany energią słoneczną

Więcej o:
Komentarze (72)
Jak radzić sobie z problemem parujących szyb w samochodzie?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Aspa

    Oceniono 129 razy 117

    Janie Zomer - problemem nie są 'parujące szyby', tylko zaparowane szyby. Paruje w tym wypadku woda, a para skrapla się na chłodnych szybach. Szyby nie parują - i proszę mi nie pisać, ze 'tak się mówi', bo dziennikarz ma mówić i pisać poprawnie.
    Natomiast za stwierdzenie, że 'głównym źródłem pary wodnej jest zgromadzona w kabinie wilgoć' autorowi należy się przynajmniej Nobel z fizyki, bo dotychczas świat był przekonany, że głównym źródłem pary wodnej w kabinie auta jest masło śmietankowe...

  • swiroslaw_zbawiciel

    Oceniono 80 razy 78

    "Regulacja wysokości i żarówki dobrej jakości"
    "Ręczna kalibracja wysokości"
    "Kontrola stanu wycieraczek"
    To ma zapobiec parującym szybom?

  • swerd

    Oceniono 27 razy 21

    ja kupiłem żwirek dla kota i trzymam na podłodze od pasażera.
    zajebiście pochłania wilgoć

  • Gość: Kierowca

    Oceniono 27 razy 21

    Wystarczy nie pić alkoholu na godzine przed podróżą. Powinno pomóc.

  • anchois_45

    Oceniono 17 razy 15

    Artykuł powinien zaczynać się od: "przygotuj kilkaset złotych" a na koniec "sponsorami artykułu byli... (serwisy, sklepy z częściami) itp."

    Mnie od zawsze wystarczała gąbka, uchylone okno i dobry nawiew.

  • beblok

    Oceniono 14 razy 14

    Wymieniłem żarówki na lepsze, dokonałem kalibracji oświetlenia, wymieniłem alternator oraz pióra wycieraczek i stał się cud! Rzeczywiście szyby przestały parować! To niesamowite! Dziękuję Ci gazeto. Nie wiem jak bym żył bez Ciebie :-)

  • errorem

    Oceniono 15 razy 13

    Fachowcy od ruchu drogowego szacują, że ok. 80% aut jeżdżących w PL ma źle ustawione światła, tzn oślepiające innych użytkowników dróg. Ale kto by się tam przejmował :]

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX