Honda HR-V | Wzór małego SUV-a

Europejscy i koreańscy producenci prześcigają się dzisiaj w prezentowaniu kolejnych crossoverów i SUV-ów. Nic dziwnego, bo zostali daleko w tyle za Japończykami. To oni jako pierwsi postawili na SUV-y - Honda już w 1999 r. zapoczątkowała klasę niedużych, miejskich crossoverów.

Honda HR-V jest dzisiaj najlepiej sprzedającym się małym SUV-em na całym świecie. Japoński crossover uplasował się na pierwszym miejscu w wykresach z 53 głównych rynków sprzedaży nowych samochodów w swojej kategorii. Jednym z fundamentów ogromnego sukcesu sprzedażowego Hondy jest bez wątpienia doświadczenie. To właśnie Honda jest prekursorem samochodów tego typu. Japończycy pierwszą Hondę HR-V zaprezentowali już w 1999 roku!

Tym samym zapoczątkowali klasę niedużych, modnych, miejskich crossoverów. Honda HR-V mierzyła tylko 4,01 m w wersji trzydrzwiowej i 4,11 m w odmianie pięciodrzwiowej. Dzięki temu świetnie sprawdzała się w wąskich ulicach miast i na zatłoczonych parkingach. Dodatkowo, wysoki prześwit i charakter SUV-a pozwalał wjechać w miejsca niedostępne klasycznym miejskim samochodom. Kierowcom spodobała się również ciekawa stylistyka. O tym, że Honda trafiła w dziesiątkę najlepiej świadczy dzisiejsza popularność crossoverów. Sprzedaż aut tego typu wzrasta z roku na rok, a konkurencja stara się dorównać Japończykom.

Pierwsza Honda HR-VPierwsza Honda HR-V fot. Honda

Najnowszą Hondę HR-V zaprezentowano podczas Salonu Samochodowego w Tokio w 2013 r. pod nazwą Vezel, Europejczycy i Amerykanie na swoją wersję crossovera musieli poczekać do roku 2014 i targów odpowiednio w Nowym Jorku i Paryżu. Auto swoimi wymiarami idealnie wpisuje się w szalenie popularny w Europie segment miejskich crossoverów B. HR-V mierzy 4 290 mm długości, 1 772 mm szerokości i 1 605 mm wysokości.

Na pochwałę zasługuje zwłaszcza rozstaw osi – dzięki rozsądnemu 2 610 mm na tylnej kanapie komfortowo podróżować mogą nawet wysokie osoby. HR-V ma najbardziej przestronny przedział pasażerski w segmencie. Honda przyzwyczaiła swoich klientów do znakomitej praktyczności swoich samochodów. W H-RV nie jest inaczej. Bagażnik pomieści 453 l, co jest jednym z najlepszych wyników w klasie. Kiedy złożymy tylną kanapę, jego pojemność wzrośnie aż do 1 026 l. Ponadto asymetrycznie dzieloną kanapę możemy złożyć jednym ruchem ręki, uzyskując tym samym płaską podłogę. Na pokładzie nie zabrakło też uchwytów na kubki, dużego schowka pasażera, pojemnych kieszeni w drzwiach, podłokietnika i wygodnej półki z przodu, miejsca idealnego na portfel, klucze czy telefon.

W tym segmencie bardzo ważna jest także przyciągająca wzrok stylistyka. Kierowcy crossoverów lubią auta modne i stylowe, dzięki którym mogą wyróżniać się na drodze. Honda HR-V jest SUV-em w stylu coupe, od którego przejęła elegancki wygląd. Miesza więc dynamiczne, ostre linie sportowego auta z masywną sylwetką SUV-a. Pełna jest też ciekawych rozwiązań stylistycznych – charakterystyczne zderzaki i grill, ukryte klamki tylnych drzwi, mały spojler i kilka terenowych akcentów. Wszystko dopełnia szeroka paleta lakierów i wzorów felg. Trzeba przyznać, że Honda HR-V to jeden z najpiękniejszych crossoverów na rynku.

Honda HR-VHonda HR-V fot. Honda

W Polsce Honda HR-V dostępna jest z dwoma jednostkami napędowymi. Silnik benzynowy ma 1,5 litra pojemności, 130 KM mocy i 155 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Standardowo parowany jest z precyzyjną, 6-biegową ręczną skrzynią. W wyższych wersjach możemy go połączyć z bezstopniową przekładnią CVT. Osiągi to 10,2 s. do pierwszej setki i 192 km/h prędkości maksymalnej. Średnie spalanie podawane przez producenta to bardzo dobre 5,6 l/100 km. Zwolennicy silników wysokoprężnych zainteresują się drugim silnikiem, czyli 1.6 I-DTEC o mocy 120 KM i 300 Nm maksymalnego momentu. HR-V z dieslem jest trochę mniej zrywny (10,5 s. do setki), ale wynagradza to niższym spalaniem, które wynosi zaledwie 4,1 l/100 km. Diesel współpracuje tylko ze skrzynią manualną.

Przeznaczone dla Europy Hondy wyposażone są w napęd na koła przedniej osi. Przykładowo, w Stanach Zjednoczonych w ofercie znajduje się mocniejsza odmiana z napędem 4x4. W Europie jednak małe SUV-y z 4x4 cieszą się marginalnym zainteresowaniem. Stąd taka decyzja Hondy.

Honda HR-VHonda HR-V fot. Honda

Kokpit zaprojektowano tak, żeby był on podporządkowany kierowcy. Zastosowano klasyczny zestaw analogowych wskaźników, a deskę rozdzielczą zwrócono w stronę prowadzącego. Na niej znajdziemy nowy system multimedialny Honda Connect (oparty na systemie Android) z siedmiocalowym ekranem dotykowym. Ekran można obsługiwać za pomocą gestów znanych ze smartfonów. W opcji jest nawigacja firmy Garmin, możliwe jest też instalowanie dodatkowych aplikacji oraz łączność z urządzeniami zewnętrznymi za pośrednictwem WiFi, Bluetooth, HDMI oraz USB. W najbogatszej wersji Executive wnętrze doświetla elektrycznie otwierane i uchylane panoramiczne okno dachowe.

Nowy model to także okazja do wprowadzenia nowych czynnych systemów bezpieczeństwa. Układ aktywnego hamowania w ruchu miejskim będzie seryjny w HR-V. Ponadto wszystkie wersje wyposażeniowe, z wyjątkiem podstawowej, otrzymają w standardzie pakiet Advanced Driver Assist System. W skład pakietu wchodzą takie systemy, jak inteligentny tempomat adaptacyjny, system aktywnego hamowania w ruchu miejskim, system ostrzegania przed kolizją, system ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych oraz system automatycznych świateł drogowych. Rozbudowane systemy wykorzystują dane dostarczane przez czujniki radarowe oraz kamery skierowane do przodu i do tyłu.

Honda HR-VHonda HR-V fot. Honda

Honda HR-V dostępna jest w trzech wersjach wyposażenia: Comfort, Elegance oraz Executive. Konkurencja przyzwyczaiła nas, że podstawowe wersje to tylko wabiki cenowe, w który nie znajdziemy praktycznie nic. W Hondzie jest inaczej. Już w Comforcie dostajemy bowiem bardzo dobrze wyposażonego SUV-a. W HR-V w standardzie jest m.in. inteligentny wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID, klimatyzacja automatyczna, wielofunkcyjna kierownica, tempomat z ogranicznikiem prędkości, system podgrzewania foteli przednich, elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne, system składania foteli Magic Seats, Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, łączność Bluetooth, osłona przestrzeni bagażowe oraz radio CD, gniazdem AUX i USB. Za nagłośnienie odpowiadają 4 głośniki.

To wszystko sprawia, że Honda HR-V to zdecydowanie jeden z najlepszych samochodów w swoim segmencie. Znakomita sprzedaż i pierwsze miejsce na liście bestsellerów nie może więc dziwić.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.