Wybierz najlepszą generację BMW 3

Od 35 lat BMW produkuje najbardziej sportowego spośród niewielkich sedanów premium. Które z pięciu pokoleń serii 3 było najbardziej udane? Zapraszamy do głosowania
BMW 3 (E21) 1975-1983 BMW 3 (E21) 1975-1983 BMW 3 (E21) 1975-1983

BMW serii 3 (E21) 1975-1983

Pierwsze wydanie BMW serii 3 pojawiło się w 1975 roku w zastępstwie dla modelu 2002, dając początek klasie małych limuzyn premium. Obok 2-drzwiowego sedana powstała także kabriolet, zaprojektowany przez firmę Baur (tylko 4,5 tys. sztuk). Karoseria obydwu wersji mierzyła 4,35 m długości, 1,61 m szerokości i 1,38 m wysokości, a rozstaw osi wynosił 2,56 m. Właśnie w pierwszej "trójce" BMW zastosowało zwróconą w stronę kierowcy konsolę środkową, przez lata jeden z symboli aut tej marki.

Co pod maską? Początkowo 4-cylindrowe "rzędówki" o pojemności 1,6, 1,8 i 2 litrów (dwie mocniejsze dostępne później z wtryskiem paliwa). Podczas gdy modele 316 i 318 patrzyły na świat pojedynczymi reflektorami, mocniejsze 320-ki uzbrojono w podwójne lampy. W 1977 roku do oferty dołączyło najmocniejsze BMW 323i z 2,3-litrowym motorem R6 o mocy 143 KM, zdolnym rozpędzić je do 190 km/h, oraz słabsza rzędowa "szóstka" o pojemności 2 litrów (320/6). Cztery lata później pojawił się bazowy model 315 z 75-konnym silnikiem o pojemności 1,6 litra.

W 1981 roku BMW serii 3 dobiło do magicznej granicy miliona wyprodukowanych egzemplarzy (łącznie 1,36 mln sztuk).

Cała prawda o BMW - OZNACZENIA GENERACJI

BMW 320 - ogłoszenia

BMW 3 (E30) 1982-1994 BMW 3 (E30) 1982-1994 BMW 3 (E30) 1982-1994

BMW serii 3 (E30) 1982-1994

Kolejna "trójka" była nie tylko bardziej przestronna, opływowa i szybsza, ale wzbogaciła się również o nowe wersje nadwoziowe. Po coupe i kabriolecie przyszedł czas na sedana (1983) i kombi (1987). Fanów czterech kółek o szybsze bicie serca przyprawia jednak odmiana M3, zaprezentowana w 1985 roku (o historii BMW M3 przeczytasz w osobnym artykule).


Inne nowinki to: pierwszy motor wysokoprężny, napęd na cztery koła (325iX), pierwszy benzyniak z czterema zaworami na cylinder (318is) i pierwsza "trójka" z katalizatorem (325e). W ciągu 12 lat rynkowej kariery typoszereg E30 znalazł ponad 2,3 miliona nabywców.

25 lat BMW z napędem na cztery koła

BMW 325 - ogłoszenia

BMW 3 (E36) 1990-2000 BMW 3 (E36) 1990-2000 BMW 3 (E36) 1990-2000

BMW serii 3 (E36) 1990-2000

Wraz z nową generacją do rodziny wersji nadwoziowych serii 3 dołączył 3-drzwiowy Compact o długości 4,21 m (produkowany zresztą najdłuższej ze wszystkich "trójek" E36, bo do niemal do końca 2000 roku). Zamiast nowego tylnego zawieszenia wielowahaczowego, którym pochwalić się mogą pozostałe odmiany, odziedziczył on jednak konstrukcję stosowaną w typoszeregu E30.


Paletę cywilnych wersji BMW serii 3 E36 uzupełniły turbodiesle 318 tds i 325 tds. W benzyniakach zadebiutował układ regulacji faz rozrządu Vanos, a w topowej M-trójce - z rzędową "szóstką" o mocy 321 KM - sekwencyjna skrzynia SMG (rok 1997).

BMW serii 3 (E36) - GALERIA

BMW M3 - ogłoszenia

BMW 3 (E46) 1998-2005 BMW 3 (E46) 1998-2005 BMW 3 (E46) 1998-2005

BMW serii 3 (E46) 1998-2006

Czwarte wcielenie BMW serii 3 może się szczycić pierwszym turbodieslem z bezpośrednim wtryskiem paliwa (320d) i układem common rail (330d), pierwszym benzyniakiem z dwoma wałkami wyrównoważającymi (318i), systemem Valvetronic, sterującym skokiem zaworów ssących w silnikach benzynowych, oraz nową generacją napędu na cztery koła xDrive (o historii napędu na cztery koła w BMW 3 przeczytasz w osobnym artykule). 

Jesienią 2001 roku Niemcy przeprowadzili pierwszy facelifting modelu, a dwa lata później kolejny, tym razem dedykowany wersji coupe i kabriolet.

W 2000 roku gamę nadwozi "trójki" uzupełnił nowy Compact, bez specjalnego żalu zastąpiony cztery lata później serią 1.


Używane BMW 3 (E46) - WARTE ZAKUPU?

BMW 330 - ogłoszenia

BMW 3 (E90/91/92/93) 2005- BMW 3 (E90/91/92/93) 2005- BMW 3 (E90/91/92/93) 2005-

BMW serii 3 (E90/91/92/93) 2005-

Stylistyczne pokłosie serii 7 autorstwa Chrisa Bangle'a ma w obecnie produkowanej "trójce" nieco łagodniejsze oblicze. Nad deską rozdzielczą góruje symbol nowej ery - wyświetlacz systemu iDrive, służącego do sterowania pokładową elektroniką. Pod blaszanym płaszczem pracują oszczędne jak nigdy dotąd silniki, uzbrojone w układ start-stop i system odzyskiwania energii podczas hamowania. Wyjątek to oczywiście wersja M3, po raz pierwszy (i prawdopodobnie ostatni) napędza widlastą "ósemką".

Dziś BMW serii 3 ma na koncie ponad 12 milionów egzemplarzy i nieustającą metkę najbardziej sportowego spośród wszystkich sedanów premium. Podczas jesiennych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie Niemcy zaprezentują kolejne, szóste już wcielenie "trójki", oznaczone jako F30. Między jej przednie koła trafią m.in. turbodoładowane, 4-cylindrowe benzyniaki, a do palety wersji nadwoziowych dołączy crossover z przydomkiem GT.

Która z "trójek" okazała się najbardziej udana? Zapraszamy do głosowania w sondażu pod tekstem.

Marcin Sobolewski, źródła: bmw-klub.pl (historia typoszeregu E36)

1629 km na jednym baku w BMW 320d

BMW - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA