Historia Mercedesa w obrazkach

Świętowania ciąg dalszy! Z okazji 125. rocznicy narodzin pierwszego samochodu Mercedes zorganizował na Facebook'owym koncie swoistą podróż w czasie. W swojej historii odnalazł i w formie galerii przypomniał tuzin wybranych modeli. Które dostąpiły tego zaszczytu? Sprawdźcie sami

"Benz Patent-Motorwagen Nummer 1"

Obecność maszyny uważanej za protoplastę wszystkich współczesnych samochodów nie jest chyba żadną niespodzianką. Carl Benz opatentował swojego trójkołowca 29 stycznia 1886 roku. "Benz Patent-Motorwagen Nummer 1" posiadał skrętne przednie koło oraz silnik spalinowy o mocy 0,75 KM napędzający koła tylnej osi za pośrednictwem łańcucha. Wehikuł Benza potrafił jechać z prędkością 16 km/h.

 

ZOBACZ TAKŻE:

U LOGOpedy - Mercedes

Mercedes Simplex

Simplex produkowany był od 1902 do 1909 roku. Maszyna zaprojektowana przez Wilhelma Maybacha okazała się wielkim skokiem stylistycznym i technologicznym. Pierwsze Simplexy napędzane były czterocylindrowymi, chłodzonymi cieczą silnikami rozwijającymi moc 40-50 KM (te same, lekkie konstrukcje spalinowe trafiły również do pierwszych motocykli). Auto pozwalało podróżować z prędkościami dochodzącymi do 80 km/h.

Pierwszy egzemplarz Simplexa można wciąż podziwiać w muzeum Mercedesa w Stuttgarcie.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes doskonale wie, co ma najlepsze

Mercedes-Benz 500 K Roadster

Luksusowy, sportowy model Mercedesa zadebiutował w 1934 roku. Literka K w nazwie pochodzi od słowa Kompressor. Mechanicznie doładowany, pięciocylindrowy silnik rozwijał moc 160 KM i po wciśnięciu gazu w podłogę potrafił rozpędzić roadstera do prędkości 160 km/h. Technologiczna innowacyjność tego modelu objawiała się m.in. w niezależnym, tylnym zawieszeniu, układzie wspomagającym hamowaniei pięciostopniowej skrzyni biegów.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SLR Stirling Moss - na pożegnanie

Mercedes 180 "Ponton"

W sierpniu 1953 roku pojawił się Mercedes 180, po raz pierwszy wykorzystujący konstrukcję samonośną. Opływowa stylizacja pomogła z kolei zmniejszyć opór powietrza i zużycie paliwa. Ponton potrafił rozpędzić się do prędkości 126 km/h i dostępny był kilku wariantach nadwozia jako sedan, coupe i kabriolet.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Wybierz najlepszą generację Mercedesa klasy E

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

Cywilny "skrzydlak" narodził się w 1954 roku i pochodzi od pełnokrwistej maszyny wyścigowej (W194). W borykającym się z problemami finansowymi Mercedesie początkowo nie planowano seryjnej produkcji sportowego modelu. Ostatecznie - po uporczywych namowach niejakiego Maksymiliana "Maxi" Hoffmana, oficjalnego dystrybutora Mercedesa w Stanach Zjednoczonych - zarząd firmy zmienił jednak zdanie. Dzięki smukłej, "spłaszczonej" sylwetce i charakterystycznym unoszony drzwiom 300SL Gullwing wciąż uważany jest za jedno z najpiękniejszych aut w historii.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Frankfurt 2009 | Pierwsze zdjęcia skrzydlatego Mercedesa

Mercedes W114/115

Zaprezentowana na początku 1968 roku limuzyna /8 po raz pierwszy pokonała barierę miliona sprzedanych egzemplarzy (łącznie ponad 1,8 mln). Karoserię Strich Acht zaprojektował Francuz Paul Bracq, "ojciec" m.in. BMW serii 6 (E24). Wraz z W114 po raz pierwszy do sprzedaży trafiła wersja coupé (oznaczenie CE), a lista wyposażenia seryjnego objęła pasy bezpieczeństwa.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Modelowy zawrót głowy

Mercedes W116

We wrześniu 1972 r. firma Daimler-Benz wprowadziła do produkcji nową rodzinę samochodów osobowych oznaczonych numerem W116. Od tego momentu zaczęto oficjalnie używać nazwy "S-klasa". 116-tka zastąpiła poprzednią rodzinę luksusowych Mercedesów W108/109 z lat 1965-1972. Nowe było przede wszystkim nadwozie (niższe, szersze i dłuższe), z zespolonymi lampami przednimi i tylnymi w układzie poziomym.

Znaczącą innowacją w Mercedesach W116 było niezależne przednie zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach poprzecznych ze stabilizującymi drążkami skrętnymi. Dla poprawienia bezpieczeństwa wprowadzono po raz pierwszy umiejscowienie zbiornika paliwa nad tylną osią zamiast w strefie zgniotu pod bagażnikiem, bezpieczna, miękko wyłożona deska rozdzielcza z odpowiednio skonstruowanymi wskaźnikami i przełącznikami oraz składająca się teleskopowo kolumna kierownicy.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Najszybsze biuro świata

Mercedes W201

"Sto dziewięćdziesiątka", która zadebiutowała w 1982 roku była pierwszym po długiej przerwie modelem Mercedesa reprezentującym klasę średnią. Przedtem firma skupiona była przede wszystkim na budowie aut bardziej luksusowych. Nakłady na opracowanie nowej rodziny aut przekroczyły równowartość obecnych 2,5 mld złotych, co - jak do dziś przyznają przedstawiciele firmy - było zbytnią rozrzutnością.

Nowe auto poziomem komfortu, niezawodności i pasywnego bezpieczeństwa miało nawiązywać do większych, bardziej luksusowych braci, a za sprawą bardziej kompaktowej formy i niższej masy miało być jednocześnie bardziej ekonomiczne.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Wszystkie C-klasy będą hybrydami

Mercedes SLK

Model SLK zadebiutował w 1996 roku. Nazwa nowej rodziny pochodzi od niemieckich słów Sportlich, Leicht und Kurz (sportowy, lekki i krótki). Był to pierwszy model Mercedesa ze składanym twardym dachem. Najnowsza odsłona SLK - oznaczona kodem R172 - właśnie wjeżdża do salonów Mercedesa na całym świecie.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SLK | Pierwsza jazda

Mercedes B-klasa F-CELL

Jest to pierwszy - zbudowany na bazie B-klasy - seryjny model Mercedesa zasilany ogniwami paliwowym. Koła napędzane są przez silnik elektryczny rozwijający moc 136KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 290 Nm dostępny jest już od najniższych obrotów. Według zapewnień producenta, auto oferuje osiągi porównywalne do B-klasy wyposażonej w dwulitrowy silnik benzynowy. Z tą różnicą, że F-CELL może się jednocześnie pochwalić zerową emisją spalin.

Auto zakończyło właśnie - szczęśliwie, acz nie bez przygód - pokazową podróż dookoła świata. Oprócz promowania nowego źródła napędu Mercedes chciał udowodnić, że mimo wciąż rzadkiej sieci stacji do tankowania wodoru, auto świetnie spisuje się także poza granicami wielkich aglomeracji.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Brakujące ogniwo Mercedesa

Mercedes CLS

Sportowy i jednocześnie opływający w luksusy model w nadwoziu czterodzwiowego coupe zadebiutował w 2004 roku. Produkcyjna wersja auta bazowała na prototypie Vision CLS zaprezentowanym rok wcześniej we Frankfurcie. Cytując informację prasową towarzyszącą premierze nowego modelu CLS był "połączeniem sportowej charyzmy auta typu coupe z komfortem i praktycznością typowymi dla przestronnych limuzyn".

Nowa generacja (W218) fastbacka ze Stuttgartu pokazana została w ubiegłym roku podczas salonu samochodowego w Paryżu.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes CLS w pełnej krasie | Galeria

Mercedes F800 Style Concept

F800 pokazany podczas ubiegłorocznych targów w Genewie to wizja przyszłości Mercedesa, zarówno pod względem stylistycznym jak i technologicznym. Futurystyczne czterodrzwiowe coupe kryje zaskakujące rozwiązania jak brak środkowych słupków, suwane tylne drzwi, wyjątkowo luksusowe wnętrze oraz ekologiczne, choć nie pozbawione pazura warianty napędu. Dla F800 inżynierowie przewidzieli dwa: hybrydę na bazie benzynowej V6-ki oraz jednostkę elektryczną zasilaną ogniwami paliwowymi - rozwiązanie zastosowane zresztą we wspomnianej wcześniej B-klasie F-CELL.

I to już koniec urodzinowej podróży w czasie. Czy zgadzacie się z Facebook'owym wyborem Mercedesa? Nie ukrywamy, że czujemy pewien niedosyt. Naszym zdaniem w historii niemieckiej firmy można odnaleźć przynajmniej drugi tuzin równie wspaniałych modeli.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes F800 Style Concept

Więcej o:
Copyright © Agora SA