Kupujemy używane. Auta z segmentu D z wolnossącymi silnikami benzynowymi. Budżet - 30 tysięcy zł

Rynek wtórny rządzi się swoimi prawami, więc nie dziwi wciąż ogromne zainteresowanie autami klasy średniej. Cenione przez kierowców za przestrzeń, komfort jazdy i często bogate wyposażenie. Szczególnie poszukiwane są nieprodukowane już wolnossące silniki benzynowe, gwarantujące bezawaryjną pracę przez długie lata i zazwyczaj bezproblemowo współpracujące z nieskomplikowanymi instalacjami gazowymi. Sprawdzamy, co ciekawego znajdziemy w ogłoszeniach dysponując kwotą rzędu 30 tysięcy złotych.
Volkswagen Passat B6 3.6 Volkswagen Passat B6 3.6 fot. VW

Volkswagen Passat B6 3.6

Koncern VAG już od kilku lat nie produkuje tak dopracowanych i trwałych silników benzynowych z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Kierowcom pozostają konstrukcje doładowane i wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Jednym z ostatnich bezobsługowych motorów jest sześciocylindrowy 3.6 R6 montowany między innymi w Volkswagenie Passacie B6. Niemiecki średniak produkowany od 2005 do 2010 roku dostępny był jako sedan i funkcjonalne kombi. W jego przypadku należy uważać na problemy z korozją nadwozia. R36 to topowa wersja rodzinnego Passata. Nic więc dziwnego, że zawsze otrzymujemy kompletne wyposażenie z zakresu komfortu.

>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<

Wolnossący silnik 3.6 generuje 300 KM i 350 Nm przekazywanych na cztery koła za pośrednictwem automatycznej lub manualnej przekładni. Zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa podważa sens ekonomiczny montażu instalacji gazowej. Niemniej, rodzinne kombi cechuje się świetnymi osiągami. Sprint do setki trwa zaledwie 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Trzeba się liczyć natomiast ze sporym zużyciem paliwa przekraczającym 15 litrów w mieście i 10 w trasie.

Mazda 6 II 2.5 Mazda 6 II 2.5 fot. Mazda

Mazda 6 II 2.5

Stałe grono zwolenników od lat ma Mazda 6 drugiej generacji produkowana w latach 2007-2012 między innymi w japońskich zakładach marki. Jedynym poważnym problemem modelu jest korozja atakująca wszystkie egzemplarze bez względu na przeszłość. Dodatkowo istnieje też ryzyko kradzieży, bowiem ten japoński model upodobali sobie polscy złodzieje.

Obszerne wnętrze wykończono twardymi, lecz solidnie spasowanymi plastikami. Możemy liczyć także na bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Miejsca na pokładzie liftbacka i kombi jest sporo, ale w drugim rzędzie będzie go brakować osobom o wzroście przekraczającym 185 centymetrów. W kwestii jednostek napędowych, mechanicy zgodnie polecają wszystkie oferowane silniki benzynowe. To czterocylindrowe 1.8, 2.0, 2.5 i sześciocylindrowy 3.7 V6 generujące odpowiednio 120, 147-155, 170 i 276 KM. Każdy z silników wykorzystuje wtrysk wielopunktowy. Popularny jest 2.5-litrowy połączony z manualną, 6-stopniową przekładnią. Do setki przyspiesza w 8,3 sekundy i rozpędza się do 220 km/h.

Ford Mondeo IV 2.0 Ford Mondeo IV 2.0 fot. Ford

Ford Mondeo IV 2.0

Ogromną popularnością w każdym wariancie silnikowym cieszy się czwarta generacja Forda Mondeo. Klasowy konkurent VW Passata produkowany był od 2007 do 2014 roku w belgijskich zakładach marki jako sedan, liftback i kombi. W 2008 zajął trzecie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. W przeciwieństwie do poprzednika jest konstrukcją dopracowaną i co istotne trwałą. Estetyczne nadwozie skrywa największe w klasie wnętrze, przeważnie przyzwoicie wyposażone. Cztery dorosłe osoby z łatwością zajmą komfortową pozycję podczas długiej podróży.

Wydajnie skalibrowany układ jezdny Mondeo gwarantuje sporo radości z jazdy. Jedyny polecany przez specjalistów silnik wolnossący 2.0 o mocy 145 KM okazuje się wystarczający do codziennej eksploatacji. Regularnie serwisowany odwdzięcza się bezawaryjną pracą przez długie lata. Specjaliści odradzają montaż instalacji gazowych, a dynamikę możemy uznać za zadowalającą. Auto rozpędza się do setki w 9,9 sekundy, natomiast prędkość maksymalna wynosi 210 km/h.

Citroen C5 II 3.0 V6 Citroen C5 II 3.0 V6 fot. Citroen

Citroen C5 II 3.0 V6

Kolejną ciekawą propozycją na rynku wtórnym w klasie średniej jest Citroen C5 drugiej generacji produkowany od 2008 do 2017 roku. Klienci mieli do wybory klasycznego sedana i pojemne kombi, każda z odmian została skutecznie zabezpieczona przed korozją. Nietuzinkowy design nadwozia znalazł odzwierciedlenie także w projekcie wnętrza. W oczy rzuca się kierownica z nieruchomą centralną częścią i wygodne fotele. Większość egzemplarzy ma pełne wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa.

Poszukując Citroena z benzynowym, wolnossącym silnikiem skazani jesteśmy na auta z początkowego okresu produkcji. Wówczas dostępny był nieskomplikowany motor czterocylindrowy 2.0 140 KM lub flagowy 3.0 V6 o mocy 211 KM dostępny tylko z sześciobiegowym automatem. Najmocniejszy wariant potrzebuje 9,2 sekundy na zapędzenie wskazówki do pierwszej setki. Prędkość maksymalna wynosi 224 km/h. Ponadto, specjaliści polecają wersje z hydropneumatycznym zawieszeniem, rozwijanym przez francuską markę od przeszło sześćdziesięciu lat.

Honda Accord VIII 2.4 Honda Accord VIII 2.4 fot. Honda

Honda Accord VIII 2.4

Miłośnicy japońskiej motoryzacji docenią szczególnie ostatnią dostępną w Europie generację Hondy Accord. Ze względu na wysoką cenę, produkowany w Japonii model nie zdobył większej popularności na naszym rynku. Na rynku wtórnym natomiast wyjątkowo dobrze trzyma cenę. W ofercie był sedan i funkcjonalne kombi. Każda z odmian boryka się z przeciętnym zabezpieczeniem antykorozyjnym nadwozia. Dość surowe wnętrze zapewnia wystarczającą przestrzeń dla czterech dorosłych osób.

Dla użytkowników ważniejsze są jednak właściwości jezdne i charakterystyka wolnossących silników benzynowych. Bazowy 2.0 156 KM jest zadowoli spokojnych kierowców. Znacznie więcej emocji generuje również czterocylindrowy motor o pojemności 2.4 litra. Ma 201 KM, 234 Nm i uwielbia wysokie obroty, zapewniając bardzo dobre osiągi. Pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 7,9 sekundy, a wskazówka kończy bieg na 224 km/h.

Renault Laguna III 2.0 16V Renault Laguna III 2.0 16V fot. Renault

Renault Laguna III 2.0 16V

30 tysięcy złotych wystarczy również na Renault Lagunę trzeciej generacji z końcowego okresu produkcji z wolnossącym silnikiem benzynowym 2.0 o mocy 140 KM. Dostępna jako liftback, kombi lub coupe, Laguna III produkowana była od 2007 do 2015 roku. Nadwozie jest doskonale zabezpieczone przed korozją. Niestety, jakość materiałów wykończeniowych we wnętrzu pozostawia trochę do życzenia. Główny zarzut dotyczy dość szybko wycierającej się tapicerki i niektórych tworzyw potrafiących po latach piszczeć. W zamian, wnętrze zapewnia bogate wyposażenie i sporo przestrzeni dla czterech dorosłych. Pojemność bagażnika w kombi to przyzwoite 508 litrów. Po złożeniu asymetrycznego oparcia kanapy, możliwości przewozowe rosną do 1593 litrów.

Czterocylindrowy silnik 2.0 o mocy 140 KM wyposażono w wielopunktowy wtrysk paliwa. To konstrukcja wystarczająca do spokojnej codziennej jazdy. Można ją zagazować i cieszyć się przyzwoitymi osiągami. Auto przyspiesza do setki w 9,1 sekundy i rozpędza do 210 km/h. Bardziej wymagającym kierowcom polecamy wolnossące 3.5 V6. W tym przypadku mamy do czynienia z agregatem generującym 238 KM i 330 Nm. Sprint do setki trwa niewiele ponad 7 sekund.

Opel Insignia I Opel Insignia I fot. Opel

Opel Insignia I 1.8

Od 2008 do 2017 roku produkowana była pierwsza generacja Opla Insigni oferowana jako sedan, liftback i kombi. Każda z wymienionych odmian nie ma problemów z korozją, w przeciwieństwie do starszych konstrukcji niemieckiej marki. Wnętrze jest zaskakująco ciasne, biorąc pod uwagę pokaźne wymiary auta. Na domiar złego, niektóre tworzywa są twarde i podatne na uszkodzenia. Istotne jednak, że spora część egzemplarzy z ogłoszeń pochodzi z polskiej sieci sprzedaży.

W bogatej palecie napędowej Insigni mechanicy polecają tylko jedną wolnossącą jednostkę 1.8 o mocy 140 KM. Pozostałe godne polecenia silniki wyposażone są w turbodoładowanie. Wspomniany motor dysponuje czterema cylindrami i wielopunktowym wtryskiem paliwa - producent oferował fabryczną instalację gazową. Niestety, duża masa własna auta przekłada się na mizerne osiągi tej wersji napędowej. Sprint do setki trwa 11,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 206 km/h.

Subaru Legacy V 2.5 Subaru Legacy V 2.5 fot. Subaru

Subaru Legacy V 2.5

Propozycją dla wymagających kierowców jest piąta generacja Subaru Legacy. Japoński przedstawiciel segmentu D produkowany był od 2009 do 2014 roku w macierzystych zakładach marki w Japonii. Tym razem producent postawił na klasyczne drzwi z ramkami, rezygnując ze swojego znaku rozpoznawczego znanego przez lata. We wnętrzu Legacy przeważają materiały twarde, lecz dokładnie spasowane i jakością dorównujące Maździe czy Toyocie. Niestety, siedziska okazują się zbyt krótkie dla europejskiego kierowcy.

Pod ciekawie zaprojektowanym nadwoziem wciąż ukryte są jednak sprawdzone i uwielbiane przez klientów rozwiązania. Otrzymujemy do dyspozycji stały napęd 4x4 i wolnossące silniki typu bokser. Do wyboru mamy jednostki 2.0, 2.5 i 3.6 o mocy 148, 170 i 256 KM. Złoty środek stanowi wersja wolnossąca 2.5 wyposażona w wielopunktowy wtrysk paliwa. Niezłe parametry przekładają się na przyzwoite osiągi. Japoński sedan przyspiesza do setki w 10,3 sekundy i rozpędza się do 210 km/h.

Więcej o:
Copyright © Agora SA