Kupujemy używane. Kabriolet za 20 tysięcy złotych. Co oferuje rynek?

Polscy kierowcy coraz chętniej decydują się na zakup drugiego lub trzeciego samochodu w gospodarstwie domowym, wyłącznie z myślą o weekedowej eksploatacji. 20 tysięcy złotych wystarczy na zakup zarówno cabrio o komfortowym, jak i iście sportowym charakterze. Wybór należy tylko do zainteresowanego. Co ciekawe, w przypadku niektórych kabrioletów możemy liczyć na sztywny, składany dach. Dzięki niemu możliwa jest całoroczna eksploatacja auta bez strachu o kondycję tekstylnego poszycia.
Peugeot 308 CC I Peugeot 308 CC I fot. Peugeot

Peugeot 308 CC I

20 tysięcy wystarczy na Peugeota 308 pierwszej generacji. Francuski kompakt produkowany był od 2009 do 2013 roku. Podobnie jak w przypadku poprzednika, inżynierowie koncernu PSA postawili na metalowy, składany dach - w niespełna 30 sekund chowa się w przestrzeni bagażnika. Wówczas pozostaje jedynie niewielka przestrzeń na bagaże. 308 CC otrzymał wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. Szkoda tylko, że wnętrze jest identyczne z pozostałymi wariantami. Jedynie fotele zapewniają wyraźnie lepsze trzymanie ciała w dynamicznie pokonywanych zakrętach - na liście opcji dostępna była także skórzana tapicerka, elektryczna regulacja siedzeń i podgrzewanie. Dodatkowo większość egzemplarzy wyposażonych jest w dwustrefową automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, kolorową nawigację i rozbudowane nagłośnienie.

Do napędu 308 oddelegowano opracowany razem z BMW benzynowy silnik 1.6 THP o mocy 156 lub 200 KM. Potrafi przysporzyć sporo problemów związanych z napędem rozrządu oraz nadmierną konsumpcją oleju silnikowego. Alternatywą jest dopracowany diesel 2.0 HDI o mocy 163 KM. Oszczędny i dynamiczny.

Volkswagen Eos Volkswagen Eos fot. Volkswagen

Volkswagen Eos

Od 2005 do 2015 roku w portugalskiej fabryce Volkswagena produkowany był model Eos. Bezpośredni konkurent Peugeota 308 CC czy Renault Megane CC, wzorem innych klasowych rywali otrzymał składany, stalowy dach. Opracowany został z wykorzystaniem architektury Golfa piątej generacji, z którego czerpie płytę podłogową, układ jezdny i niektóre jednostki napędowe. Wnętrze imponuje jakością i starannością wykonania. Zwłaszcza w bogato wyposażonych wersjach jakość zastosowanych materiałów jest wyraźnie lepsza. Możemy liczyć między innymi na skórzaną tapicerkę, elektryczną regulację i podgrzewanie foteli przednich, dwustrefową klimatyzację, kolorową nawigację, rozbudowane centrum multimedialne i nagłośnienie.

Szeroka paleta jednostek napędowych niestety nie oferuje zbyt wiele dopracowanych konstrukcji. Silniki z rodziny FSI i TFSI borykają się z szeregiem wad konstrukcyjnych - 1.4 TSI 122-160 KM, 2.0 FSI 150 KM, 2.0 TSI 200-210 KM. Mechanicy polecają jedynie topowe wolnossące motory 3.2 i 3.6 V6 250-260 KM, gwarantujące dobre osiągi, ale i dość wysokie zapotrzebowanie na paliwo. Dostępny był także diesel 2.0 TDI o mocy 140 KM. Zapewnia akceptowalne osiągi i niskie zużycie oleju napędowego.

Volvo C70 I Volvo C70 I fot. Volvo

Volvo C70 I

20 tysięcy złotych wystarczy również na zadbane Volvo C70 pierwszej generacji. Szwedzki kabriolet produkowany był od 1997 do 2005 roku. Opracowany został z wykorzystaniem modeli S/V70. Pochodzi z nich płyta podłogowa, układ jezdny i jednostki napędowe. Archaiczne wnętrze wykonano z typowo szwedzką starannością. Jakość zastosowanych materiałów tekstylnych zachwyca - nawet po latach skórzana tapicerka prezentuje się wzorowo. Szwedzi postawili na klasyczny, elektrycznie składany, tekstylny dach. Regularnie konserwowany wytrzymuje długie lata.

Paleta jednostek napędowych składa się wyłącznie z pięciocylindrowych benzynowych silników. Wybierać możemy pomiędzy jednostkami 2.0 Turbo 163-225 KM, 2.3 Turbo 239-245 KM, 2.5 Turbo 193 KM lub 2.4 Turbo 170-200 KM. Dostępne cztero lub pięciostopniowe przekładnie automatyczne po latach mogą wymagać interwencji specjalisty. Ewentualna regeneracja to wydatek około 4 tysięcy złotych.

Alfa Romeo Spider Alfa Romeo Spider fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo Spider

Mimo niewielkiej liczby sprzedawanych egzemplarzy w Europie, na rynku wtórnym z łatwością znajdziemy interesujące, włoskie propozycje - wśród nich wyróżnia się Alfa Romeo Spider. Włoski roadster produkowany był od 1993 do 2004 roku wespół z zamkniętą wersją GTV. Zaprojektowane przez studio Pininfarina auto, otrzymało skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne. Charakterystycznym elementem są częściowo przysłonięte przednie reflektory i efektowny tył nadwozia. Spider wykorzystuje zmodyfikowaną płytę podłogową Fiata Tipo. W efekcie dysponuje napędem na przednie koła. Ascetyczne wnętrze w większości przypadków oferuje bogate wyposażenie oraz wystarczającą przestrzeń dla wysokich osób. Skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja i fabryczne radio są często spotykane.

Paleta silnikowa składa się z jednostek 1.8, 2.0 Twinspark, 2.0 Turbo, 3.0 V6, 3.2 V6 o mocy odpowiednio 144, 150-165, 200, 192-218 i 240 KM. Najmocniejsze można zagazować, co przełoży się na niższe koszty eksploatacyjne.

Ford Focus II CC Ford Focus II CC fot. Ford

Ford Focus II CC

Założony budżet wystarczy też na kupno kolejnego kompaktowego kabrioletu ze sztywnym, składanym dachem, przystosowanym do całorocznej eksploatacji. Ford Focus II w wersji CC opracowany został także przez studio Pininfarina. Ze standardowymi wersjami CC dzieli jedynie przednią część nadwozia. Linia boczna, a zwłaszcza tył istotnie wyróżniają się w tłumie. Wnętrze niestety przeszczepiono bez jakichkolwiek zmian z Focusa kombi i hatchbacka. Tutaj jednak niemal zawsze otrzymujemy kompletne wyposażenie. Spotkamy między innymi skórzaną tapicerkę, dwustrefową klimatyzację, rozbudowane nagłośnienie Sony, podgrzewane siedziska i nawigację.

Podobnie jak Peugeot 308 CC, także w Focusie awaryjnie podróżować mogą cztery osoby. Do napędu Forda najczęściej wybierano bezproblemowy, wolnossący silnik benzynowy 2.0 o mocy 145 KM lub wysokoprężny autorstwa koncernu PSA 2.0 TDCI generujący 136 KM.

Mazda MX-5 I Mazda MX-5 I fot. Mazda

Mazda MX-5 I

Propozycją dla prawdziwych entuzjastów klasycznej motoryzacji jest pierwsza generacja Mazdy MX-5. 20 tysięcy złotych pozwoli na zakup zadbanego egzemplarza z pewną historią. Niewielkie nadwozie z charakterystycznymi, podnoszonymi lampami przednimi boryka się z ogromnym problemem jakim jest korozja - regularna konserwacja tylko hamuje proces degradacji. Prędzej czy później konieczna okazuje się interwencja blacharza. Wnętrze wykonano w typowy azjatycki sposób. Intuicyjnie rozlokowane przyrządy pokładowe, twarde lecz solidnie zmontowane plastiki i przeciętne wyposażenie. Niekiedy możemy korzystać z elektrycznie sterowanych szyb i klimatyzacji. Ciasne wnętrze nakłada pewnie ograniczenia. Osoby o wzroście powyżej 185 cm będą mocno narzekać na deficyt przestrzeni.

Niska masa własna w zestawieniu z napędzającymi tylną oś niezbyt mocnymi silnikami zapewnia fenomenalne wrażenia z jazdy. Czterocylindrowe, zamontowane wzdłużnie jednostki dysponowały mocą 118 (1.6) i 113-135 (1.8).

Mercedes SLK R170 Mercedes SLK R170 fot. Mercedes

Mercedes SLK R170

Od 1996 do 2004 roku produkowana była pierwsza generacja najmniejszego roadstera Mercedesa. Model SLK R170 opracowany został na płycie podłogowej klasy C W202. Obłe nadwozie boryka się niestety z typowym problemem niemieckiej marki z tego okresu - korozją. Rdza atakuje progi, podłogę i odpływy techniczne. Podobnie jak w przypadku MX-5, sytuację ratuje cyklicznie powtarzana konserwacja. Dwuosobowe wnętrze SLK również nie należy do przestronnych. Wysokim osobom będzie brakować miejsca. Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy między innymi klimatyzację, rozbudowane nagłośnienie i niezłej jakości skórzaną tapicerkę.

W zależności od wersji napędowej, SLK dysponuje napędem na tylne koła przekazywanym poprzez manualną, pięcio lub sześciostopniową przekładnię bądź pięciobiegowy, klasyczny automat. Dostępne były benzynowe silniki 2.0 136 KM, 2.0 z kompresorem 163 KM, 2.3 kompresor 192 KM, 3.2 218 KM i 3.2 kompresor 354 KM.

BMW E46 BMW E46 fot. BMW

BMW E46

Następną propozycją dla kierowców oczekujących dobrych właściwości jezdnych i sportowego charakteru jest BMW E46 cabrio - model produkowany od 1998 do 2005 roku nawet po latach przyciąga rzesze kierowców. Estetycznie narysowane nadwozie mocno opiera się korozji. Rdza występuje tylko w niefachowo naprawianych egzemplarzach. Wnętrze oferuje wzorowy komfort jazdy dla dwóch dorosłych osób. Awaryjnie dysponujemy dodatkowymi dwoma siedziskami. W zależności od fantazji pierwszego właściciela, możemy mieć do dyspozycji dwustrefową klimatyzację automatyczną, rozbudowany komputer pokładowy i nagłośnienie, kolorową nawigację i szereg systemów bezpieczeństwa.

Wzorem poprzednika, producent postawił na składany, tekstylny dach. Największą popularnością cieszą się dopracowane, sześciocylindrowe silniki benzynowe 2.0, 2.5 i 3.0 o mocy 150, 192 i 231 KM. Moc trafia na tylną oś za pośrednictwem manualnych przekładni lub leniwie pracujących automatów.

Więcej o:
Copyright © Agora SA