Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, opublikował bardzo ciekawe zestawienie. Dowiedzieliśmy się, które samochody w pierwszym półroczu tego roku zanotowały największe wzrosty liczby rejestracji w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017.
Z drugiej strony przyjrzano się także modelom, które notują największe straty.
Źródło: IBRM SAMAR
Nie może dziwić, że na szczycie takiego zestawienia muszą się znaleźć modele, które w 2018 r. debiutują. I tak największy przyrost liczby rejestracji notują dwa SUV-y koncernu VAG, Skoda Karoq oraz Volkswagen T-Roc. Na podium znajdziemy także nowego Opla Insignię ze świetnym wynikiem (+1518 rejestracji) - najwyraźniej najnowsza generacja Insignii okazała się strzałem w dziesiątkę na polskim rynku.
Mocne wzrosty z modeli o ugruntowanej już w Polsce pozycji notują także Toyota Yaris, Ford Focus, Skoda Fabia i Mazda CX-5.
Z SUV-owych debiutów, oprócz Karoqa i T-Roca, warto zwrócić uwagę na Kię Stonic, Forda EcoSporta, Hyundaia Konę oraz Seata Atekę.
01. Skoda Karoq: 1960 | +1960 sztuk (*)
02. Volkswagen T-Roc: 1682 | +1682 (*)
03. Opel Insignia: 2542 | +1518
04. Toyota Yaris: 7500 | +1270
05. Kia Stonic: 1191 | +1191 (*)
06. Ford Focus: 6459 | +1082
07. Skoda Fabia: 10 225 | +1009
08. Ford EcoSport: 1005 | +1005 (*)
09. Mazda CX-5: 1845 | +989
10. Volkswagen Arteon: 1061 | +986
11. Ford Kuga: 1755 | +957
12. Toyota Corolla: 4131 | +855
13. Hyundai Kona: 847 | +847 (*)
14. Ford Ka+: 842 | +842 (*)
15. SEAT Arona: 820 | +820 (*)
(*) oznaczamy modele, które debiutowały w 2018 r.
Tu z kolei musiały pojawić się modele, które zostały już wycofane ze sprzedaży albo w salonach trwa wyprzedaż ostatnich egzemplarzy. Dlatego na podium znajdziemy Opla Meriva, Skodę Yeti i Forda B-Maxa.
W statystykach sprzedaży możemy zaobserwować poważny kryzys klasy średniej. Przed spadkami uchronił się tylko lider tego segmentu, Volkswagen Passat. Za to praktycznie wszyscy jego konkurenci tracą klientów. To: Toyota Avensis, Ford Mondeo, Mazda 6 czy Renault Talisman.
Radzimy także zwrócić uwagę na Volvo XC60. To najpopularniejszy samochód klasy premium na polskim rynku, jednak w 2018 r. traci kierowców - przez pierwsze 6 miesięcy kupiło go aż o 933 osób mniej niż w pierwszym półroczu 2017 r.
01. Opel Meriva: 155 | -1321 sztuk (*)
02. Skoda Yeti: 13 | -1219 (*)
03. Ford B-Max: 80 | -1022 (*)
04. Volvo XC60: 2362 | -933
05. Toyota Avensis: 1975 | -693
06. Ford Mondeo: 1799 | -689
07. Renault Clio: 4450 | -655
08. Mazda6: 889 | -625
09. Toyota Verso: 412 | -607 (*)
10. Kia Rio: 1428 | -544
11. Fiat Punto: 159 | -433
12. Renault Talisman: 574 | -429
13. Opel Mokka: 2170 | -419
14. Toyota Auris: 5957 | -361
15. Opel Corsa: 3235 | -339
(*) oznaczamy modele, które wycofano w 2018 r.