Andre Citroen urodził się 5 lutego 1878 roku. Gdyby żył, kilka dni temu obchodziłby 140. Urodziny. Był piątym dzieckiem francuskiego handlarza diamentami - Luisa Citroena. Jego matką była Polka - Masza Amelia Klienman. Rodzice konstruktora poznali się podczas biznesowej podróży jego ojca do Warszawy. W 1873 roku zamieszkali w Paryżu, gdzie kilka lat później przyszedł na świat Andre.
Przodkowie twórcy legendarnych modeli, takich jak 2CV, HY, CX czy DS. nazywali się Limoenman, co w wolnym tłumaczeniu oznaczało człowieka z cytrynami. Dlatego jego dziadek zdecydował się zmienić nazwisko.
Po ukończeniu studiów inżynierskich na Ecole Polytechnique, Andre Citroen wstąpił do wojska. Podczas wizyty w Polsce zobaczył w jednym z warsztatów nieznane wcześniej koła zębate w kształcie jodełki. Dzięki wykształceniu dostrzegł zalety takiej konstrukcji - możliwość przenoszenia większych obciążeń i cichą pracę. Citroen odkupił prawa do tego wynalazku i już w 1902 roku założył we Francji fabrykę kół zębatych. Opatentowany wzór w postaci szewronów do dziś widnieje w logo marki.
Jeszcze przed trzydziestką Andre był uznanym przedsiębiorcą stosującym innowacyjne rozwiązania i nowoczesne zarządzanie. Poza tym miał doskonałe wyczucie czasu i potrzeb rynkowych. Doświadczenia z fabryką Morsa i spotkania z Henrym Fordem zaowocowały seryjną produkcją samochodów.
Pierwszy samochód (Typ A) z logo Citroena wyjechał w 1919 roku z fabryki. Dziesięć lat później francuska marka produkowała 400 pojazdów dziennie, co stanowiło 1/3 całkowitej produkcji na terenie Francji.