140 lat temu urodził się Andre Citroen. Wizjoner z polskimi korzeniami

Założyciel jednej z największych marek na świecie, Andre Citroen, miał polskie korzenie. Ten urodzony 140 lat temu wizjoner nieustannie poszukiwał innowacji.
Andre Citroen - wizjoner z polskimi korzeniami Andre Citroen - wizjoner z polskimi korzeniami fot. Citroen

Andre Citroen - wizjoner z polskimi korzeniami

Andre Citroen urodził się 5 lutego 1878 roku. Gdyby żył, kilka dni temu obchodziłby 140. Urodziny. Był piątym dzieckiem francuskiego handlarza diamentami - Luisa Citroena. Jego matką była Polka - Masza Amelia Klienman. Rodzice konstruktora poznali się podczas biznesowej podróży jego ojca do Warszawy. W 1873 roku zamieszkali w Paryżu, gdzie kilka lat później przyszedł na świat Andre.

Citroen 2CV z 1949 r. Citroen 2CV z 1949 r. fot. Citroen

Andre Citroen - wizjoner z polskimi korzeniami

Przodkowie twórcy legendarnych modeli, takich jak 2CV, HY, CX czy DS. nazywali się Limoenman, co w wolnym tłumaczeniu oznaczało człowieka z cytrynami. Dlatego jego dziadek zdecydował się zmienić nazwisko.

Citroen Traction Avant z 1934 r. Citroen Traction Avant z 1934 r. fot. Citroen

Andre Citroen - wizjoner z polskimi korzeniami

Po ukończeniu studiów inżynierskich na Ecole Polytechnique, Andre Citroen wstąpił do wojska. Podczas wizyty w Polsce zobaczył w jednym z warsztatów nieznane wcześniej koła zębate w kształcie jodełki. Dzięki wykształceniu dostrzegł zalety takiej konstrukcji - możliwość przenoszenia większych obciążeń i cichą pracę. Citroen odkupił prawa do tego wynalazku i już w 1902 roku założył we Francji fabrykę kół zębatych. Opatentowany wzór w postaci szewronów do dziś widnieje w logo marki.

Citroen DS z 1955 r. Citroen DS z 1955 r. fot. Citroen

Andre Citroen - wizjoner z polskimi korzeniami

Jeszcze przed trzydziestką Andre był uznanym przedsiębiorcą stosującym innowacyjne rozwiązania i nowoczesne zarządzanie. Poza tym miał doskonałe wyczucie czasu i potrzeb rynkowych. Doświadczenia z fabryką Morsa i spotkania z Henrym Fordem zaowocowały seryjną produkcją samochodów.

Citroen CX z 1974 r. Citroen CX z 1974 r. fot. Citroen

Andre Citroen - wizjoner z polskimi korzeniami

Pierwszy samochód (Typ A) z logo Citroena wyjechał w 1919 roku z fabryki. Dziesięć lat później francuska marka produkowała 400 pojazdów dziennie, co stanowiło 1/3 całkowitej produkcji na terenie Francji.

Więcej o:
Komentarze (26)
Andre Citroen
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: jacek

    Oceniono 28 razy 20

    Na tle ostatnio toczonej patriotycznej dyskusji warto wspomnieć, że oboje rodzice André-Gustave Citroëna byli Żydami, a oryginalne nazwisko ojca brzmiało Limoenman. To tylko jeden z bardzo licznych przykładów, jak polski wkład w światowe dziedzictwo karleje, gdy oczyścić go z polskich Żydów.

  • justas32

    Oceniono 10 razy 6

    Bo Polacy są motorem rozwoju świata !!! Serio. Większość pisiorów autentycznie w to wierzy ...

  • Ted Pawlowski

    Oceniono 8 razy 4

    Malo ludzi wie, ze Taj Mahal zaprojektowal Polak, niejaki Tadzio Mahalski a rzymskie akwadukty bylo zaprojektowane przez Romka Akwadukskiego

  • libero1963

    Oceniono 4 razy 4

    Auta Citroen szczególnie DS21 i ukochany Lois...

  • gangut

    Oceniono 6 razy 2

    Tak. Masza Klienman urodzona gdzieś tam w połowie XIX w. w zaborze rosyjskim na pewno była Polką. Żałosne jest to doszukiwanie si wszędzie "polskich korzeni".

  • Gość: klo

    Oceniono 1 raz 1

    Co lepsze Polski zyd czy wogole nic nie Polak.

  • polsilver100

    Oceniono 1 raz 1

    Nazwisko matki coś po niemiecku brzmi

  • Gość: sprawdzacz głupot

    0

    Według Wikipedii:
    "Ojcem André Citroëna był holenderski handlarz diamentami Levie Citroën, matką warszawianka, Masza Amelia Kleinman, oboje pochodzenia żydowskiego. "

  • himils

    0

    Polak w tytule jest przesadą, zaledwie syn Warszawianki. Ale w takim razie AO wygrała w tym roku Polka. Tylko zastanawiam się co nam to właściwie daje w przełożeniu np na chleb z masłem?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX