Niemiec płakał jak sprzedawał? Niekoniecznie, bo średni wiek ściąganych do Polski aut przeraża

Po raz pierwszy od 2011 r. import samochodów używanych do Polski spadł. W zeszłym roku nad Wisłą zarejestrowano 935 100 aut, co oznacza spadek o 9,1 proc. Średni wiek sprowadzanych samochodów wciąż nie napawa optymizmem. To 11 lat i 10 miesięcy.
Samochód używany Samochód używany fot. pexels.com

Import używanych samochodów spadł po raz pierwszy od 2011 r.

W zeszłym roku w Polsce zarejestrowano dokładnie 935 100 używanych samochodów z importu. Oznacza to spadek o 9,1 proc. w porównaniu z rokiem 2016 (1 037 706 szt.).

Co ciekawe, to pierwszy spadek importu od 2011 r., kiedy Polacy ściągnęli 653 314 samochodów. Rekordowym rokiem w ostatnich latach był 2008 r., kiedy liczba rejestracji wyniosła aż 1 103 961 sztuk.

Do kraju ściągamy przede wszystkim używane samochody osobowe. Dostawczaki do 3,5 t stanowią zaledwie 7,2 proc. całego importu.

Skoda Fabia TDI przejechała milion km
fot. Skoda

Źródła danych: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Polski Związek Motorowy, CEP, magazyn "Motor"

Średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów wynosi prawie 12 lat Średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów wynosi prawie 12 lat fot. Michał Zagórny

Średni wiek importowanych samochodów to 11 lat i 10 miesięcy

Niestety, Polacy wciąż ściągają do kraju stare samochody używane. Średni wiek importowanych aut w 2017 r. to aż 11 lat i 10 miesięcy.

Importujemy starsze samochody z silnikami benzynowymi (tutaj średnia to już 13 lat), a trochę młodsze z jednostkami wysokoprężnymi, gdzie średni wiek ściąganej do Polski używki to 10 lat i 4 miesiące.

Najpopularniejsze importowane roczniki w 2017 r.:

- 2006 r.  - 9 proc. importu

- 2007 r. - 8,8 proc. importu

- 2005 r. - 8,5 proc. importu

- 2008 r. - 8,2 proc. importu

- 2004 r. - 7,7 proc. importu

Co ciekawe, samochody z rocznika 1999 wciąż stanowią 2,8 proc. importu, prawie tyle samo, co nowsze auta z rocznika 2014 r (2,9 proc.).

Zobacz także: Polskie drogi jak rosyjska ruletka. Winni są kierowcy. Dane jasno to pokazują

Silnik Diesla bez filtra Silnik Diesla bez filtra MATEUSZ SKWARCZEK

Jaki silnik? Benzyna przed dieslem. Pojemność do 2 litrów

Większość rejestrowanych w 2017 r. samochodów używanych z importu miała pod maską silnik benzynowy. Stanowiły one prawie 60 proc. rejestracji.

Jeżeli chodzi o pojemność jednostek napędowych, to zdecydowanie królują małe silniki. Polacy decydują się przede wszystkim na silnik o pojemności 1,6-2,0 l, które stanowią aż 42,9 proc. importu. Zaraz za nimi znajdziemy mniejsze silniki z przedziału 1,4-1,6 l (22,3 proc.) oraz 1,0-1,4 l (20,2 proc.).

Większe jednostki cieszą znacznie mniejszym zainteresowaniem Polaków.

Zobacz także: Koniec diesli, elektryk w każdym segmencie i miliardowe kary. Branża moto walczy z emisją

Volkswagen Passat B6 2005-10 Volkswagen Passat B6 2005-10 fot. Volkswagen

Ściągamy najwięcej niemieckich samochodów

Nie będzie chyba żadnym zaskoczeniem fakt, że Polacy ściągają najwięcej niemieckich samochodów. Aż 42,1 proc. importu stanowią auta od naszego zachodniego sąsiada. Daleko za niemieckimi autami są te z Francji i Japonii.

Kraje pochodzenia marek importowanych samochodów w 2017 r.:

- Niemcy - 42,1 proc.

- Francja - 16,9 proc.

- Japonia - 13,9 proc.

- USA - 9,3 proc.

- Włochy - 4,6 proc.

- Korea Południowa - 4,3 proc.

- Hiszpania - 3,0 proc.

- Czechy - 2,3 proc.

- Szwecja - 2,2 proc.

- Wielka Brytania - 0,7 proc.

- Rumunia - 0,4 proc.

- Pozostałe - 0,1 proc.

Zobacz także: "NYT": Niemieckie koncerny zlecały testy szkodliwości spalin na małpach i ludziach. Niemcy zaprzeczają

Volkswagen Jetta Volkswagen Jetta fot. Michał Dek

Ulubione marki Polaków z importu w 2017 r.

Aż trzy miejsca na podium zajęły marki niemieckie. Z niemiecką dominacją starają się walczyć Ford oraz producenci z Francji, ale daleko im do zainteresowania, jakim cieszy się w Polsce niemiecka motoryzacja. Najwięcej importujemy Volkswagenów, Opli oraz Audi.

Dziesięć najpopularniejszych marek używanych samochodów z importu w 2017 r.:

01. Volkswagen - 117 461 szt.

02. Opel - 105 744 szt.

03. Audi - 76 456 szt.

04. Ford - 71 589 szt.

05.Renault - 66 727 szt.

06. BMW - 52 973 szt.

07. Peugeot - 46 114 szt.

08. Citroen - 44 834 szt.

09. Mercedes - 38 361 szt.

10. Toyota - 37 288 szt.

Zobacz także: Omijaj je szerokim łukiem. Oto najbardziej nieudane silniki - awaryjne i drogie w naprawie

Audi A4 2004-2008 Audi A4 2004-2008 fot. Audi

Ulubione używane samochody z importu w 2017 r.

Na szczycie rankingu nie zmienia się nic. W Polsce na rynku wtórnym wciąż największym zainteresowaniem cieszy się Audi A4, które było również najczęściej importowanym używanym autem w 2017 r. Na liście znajdziemy także sporo innych niemieckich modeli.

Dziesięć najpopularniejszych modeli używanych z importu w 2017 r.:

01. Audi A4 - 33 105 szt.

02. Volkswagen Golf - 31 585 szt.

03. Opel Astra - 29 929 szt.

04. Volkswagen Passat - 25 048 szt.

05. BMW serii 3 - 23 703 szt.

06. Audi A3 - 17 736 szt.

07. Opel Corsa - 16 896 szt.

08.Ford Focus - 16 684 szt.

09. Audi A6 - 16 023 szt.

10. Opel Zafira - 15 867 szt.

Zobacz także: Kupujemy używane Audi | Poradnik | Modele podwyższonego ryzyka

Skoda Octavia 2017 Skoda Octavia 2017 fot. Skoda

Import spada, ale rośnie sprzedaż nowych samochodów

Na koniec postanowiliśmy jeszcze wspomnieć o rynku samochodów nowych w 2017 r, bo polska branża odnotowała kolejny rekordowy rok. W całym 2017 r. nad Wisłą sprzedano dokładnie 483 195 samochodów, co oznacza wzrost aż o 16,1 proc w porównaniu z rokiem 2016. Co ważne, zmienił się lider. To już nie Skoda Octavia, a jej mniejsza siostra.

Pierwsza piątka nowych samochodów kupowanych przez Polaków w 2017 r.:

01. Skoda Fabia - 18 979 szt.

02. Skoda Octavia - 18 775 szt.

03. Opel Astra - 15 859 szt.

04. Volkswagen Golf - 13 224 szt.

05. Toyota Yaris - 12 528 szt.

Czołówka sprzedaży wygląda inaczej, jeżeli ze statystyk wyłączymy klientów flotowych, a skupimy się tylko na klientach indywidualnych. Wtedy na pierwszym miejscu znajdziemy Toyotę Yaris:

01. Toyota Yaris - 6 088 szt.

02. Skoda Fabia - 6 011 szt.

03. Opel Astra - 5 922 szt.

04. Fiat Tipo - 4 333 szt.

05. Dacia Duster - 4 181 szt.

Zobacz także: Pułapka reeksportu, czyli jak importerzy pompują statystyki, a dilerzy zyski ze sprzedaży samochodów

Więcej o:
Komentarze (205)
Import używanych samochodów 2017 r.
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Mechtech

    Oceniono 16 razy -10

    Polacy genetycznie nie są przystosowani do nowych samochodów za to uwielbiają stare mocno przepierdziane fotele.

  • Gość: GG

    Oceniono 6 razy -6

    "Kraje pochodzenia marek importowanych samochodów w 2017 r.:
    ...
    Korea Południowa - 4,3 proc.
    ...
    "

    Korea Południowa? Tego to się nie spodziewałem.

  • pogromca_mrowek

    Oceniono 7 razy -5

    Mam auto które powoli dobija do 10 lat i jedno jest pewne - czas je zmienić. Dziesięcioletni samochód to pojazd wyeksploatowany, owszem pojeżdzi jeszcze z 5 czy nawet 10 lat ale to złom.

  • Oceniono 10 razy -4

    Samochody które nie spełniają norm opłaty opłaty i jeszcze raz opłaty ale min 10000zł od auta i skończy się zagracanie państwa. Zamiast kupować co pół roku auto za 5000zł i wysyłać na złom to lepiej chyba kupić nowe auto.

  • Gość: boyscout

    Oceniono 8 razy -4

    stare samochody maja zla emisje spalin oraz "zmeczenie" podwozia, zawieszenia , czesto gubia olej. Sa niebiezpieczne i nie powinny byc importowane do Polski

  • Gość: z kieleckiego

    Oceniono 9 razy -3

    Właśnie jestem w trakcie szukanie lepiej płatnej pracy. I co? Delegacja i tułanie się po kraju, bo w zasranym świętokrzyskim 2000-2500 z wielką biedą. Kup nowe auto, za co? Słuchałem kiedyś gościa, który szydził z mojego 18-letniego diesela, bo przyczynia sie do powstawania smogu. Panie koło ch...a mi to lata. Smogiem ma się zająć rząd nie jednostka. Ja nie będę chodził piechotą, bo nie stać mnie na nowe auto.

  • Gość: markoo

    Oceniono 2 razy -2

    W takie teksty to już nie uwierze tak samo jak samochodu od handlarza nie kupie bo śpiewka w kółko ta sama a tylko złomy ludziom wciskają. Teraz kupiłem od jakiegoś dziadka z mojego miasta ładną corolke, klocki i tarcze na delphi wymieniłem i chodzi jak ta lala.

  • pankrzysiek

    Oceniono 8 razy -2

    wprowadzą podatek ekologiczny od fury, to skończy się babci sranie

  • mgrlesio

    Oceniono 1 raz -1

    Ford to przecież jest całkowicie NIEMIECKA marka. Czyli 4 niemieckie na czele.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX