Niemiec płakał jak sprzedawał? Niekoniecznie, bo średni wiek ściąganych do Polski aut przeraża

Po raz pierwszy od 2011 r. import samochodów używanych do Polski spadł. W zeszłym roku nad Wisłą zarejestrowano 935 100 aut, co oznacza spadek o 9,1 proc. Średni wiek sprowadzanych samochodów wciąż nie napawa optymizmem. To 11 lat i 10 miesięcy.
Samochód używany Samochód używany fot. pexels.com

Import używanych samochodów spadł po raz pierwszy od 2011 r.

W zeszłym roku w Polsce zarejestrowano dokładnie 935 100 używanych samochodów z importu. Oznacza to spadek o 9,1 proc. w porównaniu z rokiem 2016 (1 037 706 szt.).

Co ciekawe, to pierwszy spadek importu od 2011 r., kiedy Polacy ściągnęli 653 314 samochodów. Rekordowym rokiem w ostatnich latach był 2008 r., kiedy liczba rejestracji wyniosła aż 1 103 961 sztuk.

Do kraju ściągamy przede wszystkim używane samochody osobowe. Dostawczaki do 3,5 t stanowią zaledwie 7,2 proc. całego importu.

Skoda Fabia TDI przejechała milion km
fot. Skoda

Źródła danych: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Polski Związek Motorowy, CEP, magazyn "Motor"

Średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów wynosi prawie 12 lat Średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów wynosi prawie 12 lat fot. Michał Zagórny

Średni wiek importowanych samochodów to 11 lat i 10 miesięcy

Niestety, Polacy wciąż ściągają do kraju stare samochody używane. Średni wiek importowanych aut w 2017 r. to aż 11 lat i 10 miesięcy.

Importujemy starsze samochody z silnikami benzynowymi (tutaj średnia to już 13 lat), a trochę młodsze z jednostkami wysokoprężnymi, gdzie średni wiek ściąganej do Polski używki to 10 lat i 4 miesiące.

Najpopularniejsze importowane roczniki w 2017 r.:

- 2006 r.  - 9 proc. importu

- 2007 r. - 8,8 proc. importu

- 2005 r. - 8,5 proc. importu

- 2008 r. - 8,2 proc. importu

- 2004 r. - 7,7 proc. importu

Co ciekawe, samochody z rocznika 1999 wciąż stanowią 2,8 proc. importu, prawie tyle samo, co nowsze auta z rocznika 2014 r (2,9 proc.).

Zobacz także: Polskie drogi jak rosyjska ruletka. Winni są kierowcy. Dane jasno to pokazują

Silnik Diesla bez filtra Silnik Diesla bez filtra MATEUSZ SKWARCZEK

Jaki silnik? Benzyna przed dieslem. Pojemność do 2 litrów

Większość rejestrowanych w 2017 r. samochodów używanych z importu miała pod maską silnik benzynowy. Stanowiły one prawie 60 proc. rejestracji.

Jeżeli chodzi o pojemność jednostek napędowych, to zdecydowanie królują małe silniki. Polacy decydują się przede wszystkim na silnik o pojemności 1,6-2,0 l, które stanowią aż 42,9 proc. importu. Zaraz za nimi znajdziemy mniejsze silniki z przedziału 1,4-1,6 l (22,3 proc.) oraz 1,0-1,4 l (20,2 proc.).

Większe jednostki cieszą znacznie mniejszym zainteresowaniem Polaków.

Zobacz także: Koniec diesli, elektryk w każdym segmencie i miliardowe kary. Branża moto walczy z emisją

Volkswagen Passat B6 2005-10 Volkswagen Passat B6 2005-10 fot. Volkswagen

Ściągamy najwięcej niemieckich samochodów

Nie będzie chyba żadnym zaskoczeniem fakt, że Polacy ściągają najwięcej niemieckich samochodów. Aż 42,1 proc. importu stanowią auta od naszego zachodniego sąsiada. Daleko za niemieckimi autami są te z Francji i Japonii.

Kraje pochodzenia marek importowanych samochodów w 2017 r.:

- Niemcy - 42,1 proc.

- Francja - 16,9 proc.

- Japonia - 13,9 proc.

- USA - 9,3 proc.

- Włochy - 4,6 proc.

- Korea Południowa - 4,3 proc.

- Hiszpania - 3,0 proc.

- Czechy - 2,3 proc.

- Szwecja - 2,2 proc.

- Wielka Brytania - 0,7 proc.

- Rumunia - 0,4 proc.

- Pozostałe - 0,1 proc.

Zobacz także: "NYT": Niemieckie koncerny zlecały testy szkodliwości spalin na małpach i ludziach. Niemcy zaprzeczają

Volkswagen Jetta Volkswagen Jetta fot. Michał Dek

Ulubione marki Polaków z importu w 2017 r.

Aż trzy miejsca na podium zajęły marki niemieckie. Z niemiecką dominacją starają się walczyć Ford oraz producenci z Francji, ale daleko im do zainteresowania, jakim cieszy się w Polsce niemiecka motoryzacja. Najwięcej importujemy Volkswagenów, Opli oraz Audi.

Dziesięć najpopularniejszych marek używanych samochodów z importu w 2017 r.:

01. Volkswagen - 117 461 szt.

02. Opel - 105 744 szt.

03. Audi - 76 456 szt.

04. Ford - 71 589 szt.

05.Renault - 66 727 szt.

06. BMW - 52 973 szt.

07. Peugeot - 46 114 szt.

08. Citroen - 44 834 szt.

09. Mercedes - 38 361 szt.

10. Toyota - 37 288 szt.

Zobacz także: Omijaj je szerokim łukiem. Oto najbardziej nieudane silniki - awaryjne i drogie w naprawie

Audi A4 2004-2008 Audi A4 2004-2008 fot. Audi

Ulubione używane samochody z importu w 2017 r.

Na szczycie rankingu nie zmienia się nic. W Polsce na rynku wtórnym wciąż największym zainteresowaniem cieszy się Audi A4, które było również najczęściej importowanym używanym autem w 2017 r. Na liście znajdziemy także sporo innych niemieckich modeli.

Dziesięć najpopularniejszych modeli używanych z importu w 2017 r.:

01. Audi A4 - 33 105 szt.

02. Volkswagen Golf - 31 585 szt.

03. Opel Astra - 29 929 szt.

04. Volkswagen Passat - 25 048 szt.

05. BMW serii 3 - 23 703 szt.

06. Audi A3 - 17 736 szt.

07. Opel Corsa - 16 896 szt.

08.Ford Focus - 16 684 szt.

09. Audi A6 - 16 023 szt.

10. Opel Zafira - 15 867 szt.

Zobacz także: Kupujemy używane Audi | Poradnik | Modele podwyższonego ryzyka

Skoda Octavia 2017 Skoda Octavia 2017 fot. Skoda

Import spada, ale rośnie sprzedaż nowych samochodów

Na koniec postanowiliśmy jeszcze wspomnieć o rynku samochodów nowych w 2017 r, bo polska branża odnotowała kolejny rekordowy rok. W całym 2017 r. nad Wisłą sprzedano dokładnie 483 195 samochodów, co oznacza wzrost aż o 16,1 proc w porównaniu z rokiem 2016. Co ważne, zmienił się lider. To już nie Skoda Octavia, a jej mniejsza siostra.

Pierwsza piątka nowych samochodów kupowanych przez Polaków w 2017 r.:

01. Skoda Fabia - 18 979 szt.

02. Skoda Octavia - 18 775 szt.

03. Opel Astra - 15 859 szt.

04. Volkswagen Golf - 13 224 szt.

05. Toyota Yaris - 12 528 szt.

Czołówka sprzedaży wygląda inaczej, jeżeli ze statystyk wyłączymy klientów flotowych, a skupimy się tylko na klientach indywidualnych. Wtedy na pierwszym miejscu znajdziemy Toyotę Yaris:

01. Toyota Yaris - 6 088 szt.

02. Skoda Fabia - 6 011 szt.

03. Opel Astra - 5 922 szt.

04. Fiat Tipo - 4 333 szt.

05. Dacia Duster - 4 181 szt.

Zobacz także: Pułapka reeksportu, czyli jak importerzy pompują statystyki, a dilerzy zyski ze sprzedaży samochodów

Więcej o:
Copyright © Agora SA