Niemiec płakał jak sprzedawał? Niekoniecznie, bo średni wiek ściąganych do Polski aut przeraża

Po raz pierwszy od 2011 r. import samochodów używanych do Polski spadł. W zeszłym roku nad Wisłą zarejestrowano 935 100 aut, co oznacza spadek o 9,1 proc. Średni wiek sprowadzanych samochodów wciąż nie napawa optymizmem. To 11 lat i 10 miesięcy.
1 Samochód używany Samochód używany fot. pexels.com

Import używanych samochodów spadł po raz pierwszy od 2011 r.

W zeszłym roku w Polsce zarejestrowano dokładnie 935 100 używanych samochodów z importu. Oznacza to spadek o 9,1 proc. w porównaniu z rokiem 2016 (1 037 706 szt.).

Co ciekawe, to pierwszy spadek importu od 2011 r., kiedy Polacy ściągnęli 653 314 samochodów. Rekordowym rokiem w ostatnich latach był 2008 r., kiedy liczba rejestracji wyniosła aż 1 103 961 sztuk.

Do kraju ściągamy przede wszystkim używane samochody osobowe. Dostawczaki do 3,5 t stanowią zaledwie 7,2 proc. całego importu.

Skoda Fabia TDI przejechała milion km
fot. Skoda

Źródła danych: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Polski Związek Motorowy, CEP, magazyn "Motor"

2 Średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów wynosi prawie 12 lat Średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów wynosi prawie 12 lat fot. Michał Zagórny

Średni wiek importowanych samochodów to 11 lat i 10 miesięcy

Niestety, Polacy wciąż ściągają do kraju stare samochody używane. Średni wiek importowanych aut w 2017 r. to aż 11 lat i 10 miesięcy.

Importujemy starsze samochody z silnikami benzynowymi (tutaj średnia to już 13 lat), a trochę młodsze z jednostkami wysokoprężnymi, gdzie średni wiek ściąganej do Polski używki to 10 lat i 4 miesiące.

Najpopularniejsze importowane roczniki w 2017 r.:

- 2006 r.  - 9 proc. importu

- 2007 r. - 8,8 proc. importu

- 2005 r. - 8,5 proc. importu

- 2008 r. - 8,2 proc. importu

- 2004 r. - 7,7 proc. importu

Co ciekawe, samochody z rocznika 1999 wciąż stanowią 2,8 proc. importu, prawie tyle samo, co nowsze auta z rocznika 2014 r (2,9 proc.).

Zobacz także: Polskie drogi jak rosyjska ruletka. Winni są kierowcy. Dane jasno to pokazują

3 Silnik Diesla bez filtra Silnik Diesla bez filtra MATEUSZ SKWARCZEK

Jaki silnik? Benzyna przed dieslem. Pojemność do 2 litrów

Większość rejestrowanych w 2017 r. samochodów używanych z importu miała pod maską silnik benzynowy. Stanowiły one prawie 60 proc. rejestracji.

Jeżeli chodzi o pojemność jednostek napędowych, to zdecydowanie królują małe silniki. Polacy decydują się przede wszystkim na silnik o pojemności 1,6-2,0 l, które stanowią aż 42,9 proc. importu. Zaraz za nimi znajdziemy mniejsze silniki z przedziału 1,4-1,6 l (22,3 proc.) oraz 1,0-1,4 l (20,2 proc.).

Większe jednostki cieszą znacznie mniejszym zainteresowaniem Polaków.

Zobacz także: Koniec diesli, elektryk w każdym segmencie i miliardowe kary. Branża moto walczy z emisją

4 Volkswagen Passat B6 2005-10 Volkswagen Passat B6 2005-10 fot. Volkswagen

Ściągamy najwięcej niemieckich samochodów

Nie będzie chyba żadnym zaskoczeniem fakt, że Polacy ściągają najwięcej niemieckich samochodów. Aż 42,1 proc. importu stanowią auta od naszego zachodniego sąsiada. Daleko za niemieckimi autami są te z Francji i Japonii.

Kraje pochodzenia marek importowanych samochodów w 2017 r.:

- Niemcy - 42,1 proc.

- Francja - 16,9 proc.

- Japonia - 13,9 proc.

- USA - 9,3 proc.

- Włochy - 4,6 proc.

- Korea Południowa - 4,3 proc.

- Hiszpania - 3,0 proc.

- Czechy - 2,3 proc.

- Szwecja - 2,2 proc.

- Wielka Brytania - 0,7 proc.

- Rumunia - 0,4 proc.

- Pozostałe - 0,1 proc.

Zobacz także: "NYT": Niemieckie koncerny zlecały testy szkodliwości spalin na małpach i ludziach. Niemcy zaprzeczają

5 Volkswagen Jetta Volkswagen Jetta fot. Michał Dek

Ulubione marki Polaków z importu w 2017 r.

Aż trzy miejsca na podium zajęły marki niemieckie. Z niemiecką dominacją starają się walczyć Ford oraz producenci z Francji, ale daleko im do zainteresowania, jakim cieszy się w Polsce niemiecka motoryzacja. Najwięcej importujemy Volkswagenów, Opli oraz Audi.

Dziesięć najpopularniejszych marek używanych samochodów z importu w 2017 r.:

01. Volkswagen - 117 461 szt.

02. Opel - 105 744 szt.

03. Audi - 76 456 szt.

04. Ford - 71 589 szt.

05.Renault - 66 727 szt.

06. BMW - 52 973 szt.

07. Peugeot - 46 114 szt.

08. Citroen - 44 834 szt.

09. Mercedes - 38 361 szt.

10. Toyota - 37 288 szt.

Zobacz także: Omijaj je szerokim łukiem. Oto najbardziej nieudane silniki - awaryjne i drogie w naprawie

6 Audi A4 2004-2008 Audi A4 2004-2008 fot. Audi

Ulubione używane samochody z importu w 2017 r.

Na szczycie rankingu nie zmienia się nic. W Polsce na rynku wtórnym wciąż największym zainteresowaniem cieszy się Audi A4, które było również najczęściej importowanym używanym autem w 2017 r. Na liście znajdziemy także sporo innych niemieckich modeli.

Dziesięć najpopularniejszych modeli używanych z importu w 2017 r.:

01. Audi A4 - 33 105 szt.

02. Volkswagen Golf - 31 585 szt.

03. Opel Astra - 29 929 szt.

04. Volkswagen Passat - 25 048 szt.

05. BMW serii 3 - 23 703 szt.

06. Audi A3 - 17 736 szt.

07. Opel Corsa - 16 896 szt.

08.Ford Focus - 16 684 szt.

09. Audi A6 - 16 023 szt.

10. Opel Zafira - 15 867 szt.

Zobacz także: Kupujemy używane Audi | Poradnik | Modele podwyższonego ryzyka

7 Skoda Octavia 2017 Skoda Octavia 2017 fot. Skoda

Import spada, ale rośnie sprzedaż nowych samochodów

Na koniec postanowiliśmy jeszcze wspomnieć o rynku samochodów nowych w 2017 r, bo polska branża odnotowała kolejny rekordowy rok. W całym 2017 r. nad Wisłą sprzedano dokładnie 483 195 samochodów, co oznacza wzrost aż o 16,1 proc w porównaniu z rokiem 2016. Co ważne, zmienił się lider. To już nie Skoda Octavia, a jej mniejsza siostra.

Pierwsza piątka nowych samochodów kupowanych przez Polaków w 2017 r.:

01. Skoda Fabia - 18 979 szt.

02. Skoda Octavia - 18 775 szt.

03. Opel Astra - 15 859 szt.

04. Volkswagen Golf - 13 224 szt.

05. Toyota Yaris - 12 528 szt.

Czołówka sprzedaży wygląda inaczej, jeżeli ze statystyk wyłączymy klientów flotowych, a skupimy się tylko na klientach indywidualnych. Wtedy na pierwszym miejscu znajdziemy Toyotę Yaris:

01. Toyota Yaris - 6 088 szt.

02. Skoda Fabia - 6 011 szt.

03. Opel Astra - 5 922 szt.

04. Fiat Tipo - 4 333 szt.

05. Dacia Duster - 4 181 szt.

Zobacz także: Pułapka reeksportu, czyli jak importerzy pompują statystyki, a dilerzy zyski ze sprzedaży samochodów

Komentarze (204)
Import używanych samochodów 2017 r.
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • bb7676

    Oceniono 246 razy 204

    no dobra cwaniaczki, a czym ma jeździć ktoś kto nie dostał od dobrej zmiany 500+, i zarabia najniższą pensję i codziennie musi dojechać do pracy bo PKSy przestały kursować na jego trasie 20 lat temu? nie każdy jest górnikiem, nie każdy pracuje w KGHM i paru innych firmach które tak dobrze płacą

  • hens

    Oceniono 113 razy 99

    Wiek samochodów przeraża............natomiast emerytury i poselskie apanaże PISowskich posłów post komuchów nie przerażają,
    a Kowalski ma głodowe od 650 do 1500 PLN ........... fajnie co ?

  • equidad

    Oceniono 94 razy 84

    Jacy tu wszyscy zaradni: "Weź kredyt, zmień pracę" itd. Nie, nie każdy może zmienić miejsce zamieszkania, z wielu względów np. konieczność opieki nad bliskimi osobami. I am prawo nie chcieć tego miejsca zmieniać. Nie każdy musi chcieć zmienić pracę, bo, choć mniej płatną, może ją po prostu lubić. Nie wszyscy są "młodzi, wykształceni, z wielkich miast" i nie muszą być. Ale mają prawo pracować i mieć czym dojechać do pracy, nawet jeśli jest to dwudziestoletni "trup". A osobom sugerującym dojazd rowerem polecam taką przejażdżkę np. 20 km w śnieżycy i kilkunastostopniowym mrozie. Szybko wyleczą się z dziwnych pomysłów.
    Moje miejsce pracy znajduje się w centrum miasta, 4 km w linii prostej od mojego osiedla. Niestety, włodarze miejscy nie wpadli na pomysł, że pracuje tam 300 osób i dziennie przewija się tam kilkuset interesantów i nie stworzyli linii autobusowej, którą można byłoby tam dotrzeć. Nie zamierzam w szpilkach i ołówkowej spódnicy (wymóg pracodawcy) jeździć tam rowerem. Dlatego jestem zmuszona jeździć samochodem. Starym, do bólu sprawdzonym samochodem, który jest tani w eksploatacji, niezawodny i na jazdę po mieście mi wystarczy. A gdybym miała wolne 50-60 tys. przeznaczyłabym na coś innego niż samochód. I nikomu nic do tego, gdzie mieszkam, pracuję, ile zarabiam i w jaki sposób wydaję swoje pieniądze.

  • Gość: Robur

    Oceniono 105 razy 65

    Polacy będą sprowadzać używane samochody, póki nie będzie ich stać na przyzwoite dobre auto. 60-70 tysięcy złotych to ciągle bardzo duża cena za auto dla większości społeczeństwa.
    I nie mówcie o autach za 30-40 tysięcy, bo one nie nadają się do niczego więcej, niż jazda wokół komina z punktu widzenia przestronności, komfortu, wyposażenia czy dynamiki.
    jako posiadacz nastoletniego już Peugeota 407, nie zamieniłbym go na fabrycznie nowe auto segmentu B warte 40 tysięcy, nawet jakby mi ktoś dał za darmo.
    PS: Nie mówcie mi o ekologii i bezpieczeństwie, bo mój nastolatek to nie kopcący diesel, tylko benzyna+LPG, na którą bez problemu dostałem zieloną naklejkę na wjazd do centrum Berlina. Przy regularnym serwisowaniu przechodzi wszystkie badania techniczne od ręki.

  • pamejudd

    Oceniono 96 razy 60

    Trzeba byc niezlym idiota, zeby oceniac stan samochodu po jego wieku...

  • hong2

    Oceniono 67 razy 53

    Nawet wlasciciel Ikei jedzil starym Volvo i zostal jednym z najbogatszych ludzi. Oszczednosc to piekna cecha.

  • demkel

    Oceniono 41 razy 41

    Samochód z 2008 roku to już niby taki staroć? Bez przesady. To dobrze że samochody użytkuje się długo. To bardziej ekologiczne niż kupowanie nowego co 5 lat

  • normalny1977

    Oceniono 57 razy 39

    Jako facet którego pierwszym samochodem był 10 letni żuk. Teraz jeżdżę rocznym S-Maxem prosto z salonu. Rozumiem tych którzy po prostu, nie maja kasy na nowe auto. Natomiast nie rozumiem ludzi kupujących 10 audi a8 za 40.000 by zaszpanować jakby 4 letnie Mondeo, Pasat czy Avensis za te same pieniądze nie był godzien by wozić ich szacownej dupy.

  • Gość: misiek

    Oceniono 46 razy 38

    Ciszej nad ta trumna, prosze. Dajcie Polakom normalnie zarabiac, to nikt zlomu nie bedzie kupowal.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX