Poradnik | Rodzinne auta 4x4 za 15 tysięcy złotych

Gdy zaczynają się przymrozki, a jezdnia miejscami staje się śliska, warto pomyśleć o samochodzie z napędem na cztery koła. Rynek wtórny oferuje mnóstwo rozmaitych konstrukcji produkcji amerykańskiej, europejskiej lub azjatyckiej. 15 tysięcy wystarczy na znalezienie rodzinnego auta w przyzwoitym stanie technicznym.
Subaru Legacy IV Subaru Legacy IV fot. Subaru

Subaru Legacy IV

Ciekawą propozycją wśród rodzinnych samochodów jest Subaru Legacy czwartej generacji produkowane od 2003 do 2009 roku wyłącznie w Japonii. Ikona wytrzymałości i dopracowania technicznego została wyposażona w stały napęd na cztery koła oraz silniki benzynowe z przeciwsobnym układem cylindrów.

Jedynym mankamentem azjatyckiej konstrukcji jest słabe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia - rdza atakuje progi, podłogę i ranty drzwi. Na szczęście, regularna konserwacja pozwala spowolnić ten proces. Jakość wykonania to japońska klasyka - twarde plastiki i odporne na upływ czasu materiały. W kwestii wyposażenia dodatkowego, możemy liczyć na automatyczną klimatyzację, "pełną elektrykę", tempomat, okno dachowe, a także radio z CD.

Na co dzień najlepiej sprawdzają się tanie w utrzymaniu czterocylindrowe, wolnossące silniki 2.0 i 2.5 generujące 137-165 i 165-173 KM.

Volvo V70 II Volvo V70 II fot. Volvo

Volvo V70 II

Szwedzki producent od lat słynie nie tylko z ogromnej dbałości o bezpieczeństwo swoich pasażerów, ale również o walory funkcjonalne. Jednym z takim przykładów jest V70 drugiej generacji produkowane w latach 2000-2007.

Opcjonalnie dostępne z napędem 4x4. Foremnych kształtów nadwozie skutecznie zabezpieczono przed korozją. Tylko niefachowo naprawiane sztuki borykają się z rdzawym problemem. Wnętrze zasługuje na słowa uznania ze względu na trwałość, poziom wyposażenia i ergonomię. Automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy, fabryczne radio i podgrzewane fotele są na pokładzie większości egzemplarzy. Mimo kanciastych kształtów, Volvo nie zachwyca przestronnością bagażnika ani przestrzenią na kanapie.

Opcjonalny napęd na cztery koła AWD to w rzeczywistości konstrukcja oparta na sprzęgle międzyosiowym Haldex, które w razie potrzeby część mocy kieruje na tylną oś. AWD występował z silnikami 2.4 Turbo 200-210 KM, 2.5 Turbo 210 KM i 2.4D 163 KM.

Audi A6 C5 Audi A6 C5 fot. Audi

Audi A6 C5

15 tysięcy złotych wystarczy na kolejną ikonę funkcjonalności i prestiżu. To Audi A6 C5 wyposażone w legendarny, stały napęd na cztery koła (quattro). Druga generacja A6 produkowana była na europejski rynek od 1997 do 2004 roku jako sedan i kombi.

Obła, ponadczasowa sylwetka wciąż może się podobać. Co ważniejsze, nadwozie zostało wzorowo zabezpieczone przed korozją. Tylko powypadkowe lub popowodziowe egzemplarze mierzą się z problemem rdzawego nalotu. Obszerne wnętrze w słabszych wersjach silnikowych razi ubogim wyposażeniem. Niemniej, wśród używanych da się znaleźć sztuki ze skórzaną tapicerką, wydajnym nagłośnieniem, szklanym oknem dachowym i kolorową nawigacją.

Znakiem rozpoznawczym najciekawszych odmian A6 jest wspomniany wcześniej napęd quattro. Był łączony z benzynowymi silnikami 1.8 Turbo 150-180 KM, 2.4 V6 170 KM, 2.8 V6 193 KM, 3.0 V6 220 KM, 2.7 V6 Turbo 230-250 KM. Z uwagi na duże przebiegi i wyeksploatowanie, należy ostrożnie podchodzić do motorów wysokoprężnych.

Volkswagen Passat B5 FL Volkswagen Passat B5 FL fot. Volkswagen

Volkswagen Passat B5 FL

Założony budżet pozwoli na znalezienie nad wyraz ciekawej odmiany Volkswagena Passata B5. Średniak VW produkowany był od 1996 do 2005 roku. Na szczególne zainteresowanie zasługują egzemplarze wyprodukowane po 2000 roku.

Przy okazji liftingu wyraźnie poprawiono jakość wykonania i dołożono kilka elektronicznych gadżetów do listy wyposażenia. Nienaganna sylwetka wersji kombi idzie w parze ze skutecznym zabezpieczeniem antykorozyjnym. We wnętrzu najsłabszym punktem są łuszczące się tworzywa na konsoli centralnej, co było typową bolączką aut Volkswagena z tamtych lat. Materiały tekstylne są z kolei bardzo odporne na wieloletnią eksploatację. Przy odrobinie szczęścia, można znaleźć bogato wyposażoną sztukę. Skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja, a nawet kolorowa nawigacja znajdowały się na liście opcji.

Passat B5 występował ze stałym napędem 4x4 zaczerpniętym z Audi A4 B5. Do wyboru są benzynowe jednostki 1.8 Turbo 150 KM, 2.8 V6 193 KM i flagowy 4.0 W8 275 KM. Diesel 2.5 V6 TDI jest szczególnie odradzany przez mechaników.

Alfa Romeo 156 Crosswagon Alfa Romeo 156 Crosswagon fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo 156 Crosswagon

Jednym z nietuzinkowych modeli mieszczących się w założonym budżecie jest Alfa Romeo Crosswagon. Wszechstronne kombi włoskiej marki to w rzeczywistości dobrze znany model 156 wyposażony w skuteczny napęd na cztery koła. Delikatnie "uterenowioną" Alfę produkowano od 2003 do 2007 roku.

Dobre zabezpieczenie antykorozyjne daje spory komfort użytkowania przez lata. Ciekawie narysowane wnętrze niemal w każdym przypadku gwarantuje bogate wyposażenie i zapewnia doskonałą pozycję za kierownicą. Do bolączek należy niewielka ilość miejsca na kanapie oraz skromnych rozmiarów bagażnik, dorównujący niektórym kompaktom. Obok zwiększonego prześwitu, wyróżnikiem wersji Crosswagon są wydatne osłony zderzaków i progów.

Pod maską pracuje wyłącznie silnik diesla 1.9 JTD o mocy 150 KM. Zarówno wśród mechaników, jak i użytkowników, zbiera bardzo dobre opinie.

Skoda Octavia I Skoda Octavia I fot. Skoda

Skoda Octavia I

Warto też zastanowić się na propozycją zza południowej granicy. Skody Octavia pierwszej generacji wyposażona w opcjonalny napęd na wszystkie koła sprawdzi się w każdych warunkach. Z linii produkcyjnych zjeżdżała od 1996 do 2010 roku wykorzystując technologię znaną z Volkswagena Golfa IV.

Pochodzi z niego płyta podłogowa, układ jezdny oraz napędowy. Karoseria została solidnie zabezpieczona przed korozja, a odporne na zużycie jest także wnętrze. Rozczarowują tylko twarde tworzywa sztuczne i mała ilość miejsca na nogi na kanapie. Ogromny jest za to kufer mieszczący 548 litrów. Przy odrobinie szczęścia można znaleźć Octavię wyposażoną w automatyczną klimatyzację, tempomat, komputer pokładowy i skórzaną tapicerkę.

Za dopłatą, czeski kompakt wyposażano w dołączany napęd 4x4 oparty na sprzęgle międzyosiowym typu Haldex. Do napędu wersji 4x4 oddelegowano sprawdzone silniki 1.8 Turbo 150 KM oraz diesla 1.9 TDI 130 KM. Oba uchodzą za długowieczne i stosunkowo tanie w bieżącym serwisie.

Range Rover P38 Range Rover P38 fot. Land Rover

Range Rover P38

Od 1994 do 2002 roku produkowana była druga generacja iście luksusowego auta terenowego, które doskonale sprawdzi się w roli rodzinnego środka lokomocji. Range Rover P38 bez trudu sprawuje się w ruchu miejskim, dalekich trasach i oczywiście terenie.

Foremne nadwozie przyzwoicie zabezpieczono przed korozją. Rudy nalot atakuje przeważnie egzemplarze intensywnie eksploatowane w ciężkich warunkach off-roadowych. Wnętrze zapewnia wysoki komfort podróżowania dla czterech pasażerów z pokaźnym bagażem. Oczywiście, możemy także liczyć na bogate wyposażenie: automatyczna klimatyzacja, "pełna elektryka", skórzana tapicerka, rozbudowane nagłośnienie i kosztowne w serwisowaniu pneumatyczne zawieszenie pozwalające na regulację prześwitu.

Najlepszym źródłem siły napędowej Range Rovera jest benzynowy silnik 4.0 lub 4.6 V8 o mocy 185 i 224 KM.

Honda CR-V I Honda CR-V I fot. Honda

Honda CR-V I

Szukając auta z napędem na wszystkie koła, nie sposób pominąć cenionych japońskich propozycji z segmentu crossoverów. Pierwsza generacja Hondy CR-V produkowana była w latach 1995-2001 - na potrzeby europejskiego rynku w brytyjskiej fabryce koncernu.

O wysokiej jakości karoserii świadczy brak problemów z korozją i to mimo kilkunastu lat eksploatacji. Kabina pasażerska wykończona została twardym, lecz odpornym na zużycie tworzywem oraz wytrzymałymi tekstyliami - nawet na nierównościach nic nie skrzypi i nie piszczy. W kwestii wyposażenia dodatkowego, możemy liczyć na elektrycznie sterowane szyby, manualną klimatyzację i fabryczne radio z odtwarzaczem na kasety.

Dołączany napęd wszystkich kół w razie potrzeby część mocy kieruje na tylną oś, poprawiając trakcję w krytycznych sytuacjach. Wybór jednostek napędowych sprowadza się do czterocylindrowego silnika benzynowego 2.0 o mocy 126-147 KM.

Więcej o:
Komentarze (22)
Poradnik - Rodzinne auta 4x4 za 15 tysięcy złotych
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Mariusz

    Oceniono 13 razy 9

    15 tyś to ja sobie wpłacam np na nowego Fiata Tipo a resztę spłacam w ratach i mam święty spokój. Używane auta w Polsce to straszna loteria a szansa że trafi się nam przyzwoity egzemplaż jest mało prawdopodobna. Ćwiczyłem to kilka razy i już (a raczej dopiero) więcej nie chcę.

  • Gość: kolo

    Oceniono 8 razy 6

    nie róbcie ludziom wody z mózgu

  • Gość: h2o

    Oceniono 6 razy 4

    oj, będzie płacz i zgrzytanie zębów ja ktoś rzeczywiście skusi się na auto 4x4 za 15k zł... i nie ma kolejnych 15-20k na najbliższe naprawy

  • Gość: ala22

    Oceniono 10 razy 4

    Panie redaktorze mamy koniec roku 2017, 2018 puka już do drzwi. Większość polecanych tutaj aut to 12-20-to letnie zjeżdżone złomy. Większość aut w okazyjnych ofertach wymaga mniejszego lub większego remontu, bo typowy właściciel starego pojazdu nie inwestuje w dobre części, tylko w najtańsze, ewentualnie używane, a sama terminowa wymiana oleju, żadnemu silnikowi nie zapewni długiej eksploatacji.

  • Gość: thr

    Oceniono 27 razy 1

    Sory, ale połowa tych aut to potencjalne skarbonki.

    Zamiast Legacy 4gen , raczej 3 gen. Nawet w środku będzie lepiej to wyglądało. 4ka to srebrny plastik fantastik (co autor pominął, a subaru w 5gen już wróciło do czerni). W dodatku Outback chyba fajniejszy (5cm wyższe prześwity i brak SLS jeśli były ciągle w legacy 4)
    Legasia 4 za 15k w dobrym stanie technicznym? No nie wiem.

    O alfie 156 CW "Pod maską pracuje wyłącznie silnik diesla 1.9 JTD o mocy 150 KM." no comment........................... i w zasadzie mimo dobrych opini nawet w tym dobrym silniku bym omijał bo nie przepadam za jazdą na gnojówkę.

    V70 2 gen ? Tu tak jak z Subaru tez wolałbym poprzednią generację (w tym przypadku mówimy o volvo i już o niezbyt volvo)

    A6 C5? Tu też Lepszym wyborem jest C4 chyba że ktoś lubi co rok wymieniac wahacze. 15k to cena na C4Q w naprawdę dobrym stanie, fajne C5Q za 15 to proszenie się o problemy, albo stan ogólny będzie jaki będzie.

    Tego Land Rovera to nawet lepiej nie komentować :)

    Chcecie zobaczyć ceny na dobre pojazdy , zobaczcie ceny za Odrą, a nie opieracie się na okazyjnych cenach z ogłoszeń w PL.
    Z powyższwego zestawienia w zasadzie tylko CRV jest sensownym wyborem w budżecie 15k jako suv, i oktawian z paseratti jako kombi. Legacy jak najbardziej, ale sugerowałbym porządne oględziny takich sztuk do 15k ;)

    Ciekawe że nie ma np E39 (bardzo bezpieczny samochód).

    PS.: zakłądam że jak ktoś chce wydać 15k na zakup auta to nie chce w pierwszym roku inwestować w nie 5-10k na doprowadzenie do stanu którego autor oczekuje za 15k oraz nie chce też płacić za eksploatację kilkukrotności kosztów zwykłego pojazdu. No chyba że jest fascynatem i chce konkretne auto w wielu 15+ lat na zrobienie z niego igły / założenie modów.

  • Gość: ksieciunio

    0

    Jakbym coś z tego miał wybrać to chyba jednak oktawke. Dosyć tania w utrzymaniu, części oe z delphi np. można dobrać niedrogo a ogólnie to jak słyszałem opinie, nie psuje sie za często. Oczywiście w tym budżecie nie można się spodziewać nie wiadomo czego, bo to jednak stare auto.

  • Gość: laks

    0

    Mam A6 C5 1,8T Quattro . Auto spisuje się genialnie . Ostatnio wymiany wymagały jedynie tarcze i klocki . Kupiłem Delphi . Dość tanie jak na jakość którą oferują . Ogólnie jestem zadowolony z auta :)

  • Gość: rR

    Oceniono 1 raz -1

    RR w tamtej generacji NIE BYŁ luksusowy, zwłaszcza wewnątrz. Co prawda nie ma 4x4 ale polecam Avensis II generacji po lifcie (nie bierze już oleju) benzyna co najmniej 1.8; po złożeniu siedzeń miesci się p palet (sprawdzałem). Jakie inne auto w tej klasie przebije go w "pakowności"? Wady oczywiście są. Mógłby być mocniejszy silnik.

  • Gość: Gosc

    Oceniono 2 razy -2

    Rodzinne auta? A do którego zmieszcza się 3 foteliki z tyłu albo chociażby dwa i wygodnie dorosły pomiędzy nimi?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX