Zakup podwyższonego ryzyka, czyli co psuje się w samochodach z LPG?

Samochód z zadbaną instalacją LPG to oszczędność, ale niedbałość podczas serwisowania może sporo kosztować. Co najczęściej psuje się w samochodach na gaz i jak uniknąć kosztownych napraw?
Skoda Octavia 1.4 TSI LPG Skoda Octavia 1.4 TSI LPG Fot. Michał Dek

Samochód z instalacją LPG - zakup podwyższonego ryzyka

Gigantyczna różnica w cenie względem benzyny, wciąż przyciąga nowych kierowców do LPG. Koszt samej instalacji zwróci się już po roku, jeśli intensywnie użytkujemy auto. Warto jednak pamiętać, że jazda na gazie wymaga regularnego serwisu. Zaniedbania mogą prowadzić do kosztownych napraw.

Decydując się na montaż LPG lub kupno samochodu już wyposażonego w takowy zestaw, musimy być świadomi kilku problemów. Warto sobie uzmysłowić, że nikt nie montuje instalacji bez powodu. Użytkownik liczy przecież każdą wydawaną złotówkę. W takich okolicznościach nie powinny nas dziwić liczne nieprzemyślane oszczędności na bieżącym serwisie mechanicznym samochodu. Kierowcy często stawiają na możliwie tanie części zamienne mizernej jakości, co tylko przekłada się na degradację ogólnej kondycji pojazdu. Chociażby z tej przyczyny wnikliwie sprawdźmy stan techniczny samochodu, wychwytując wszystkie oznaki nadmiernego oszczędzania.

Skoda Octavia 1.4 TSI LPG Skoda Octavia 1.4 TSI LPG Fot. Michał Dek

Legalizacja butli na 10 lat

Montując instalację gazową wraz z niezbędną dokumentacją do celów urzędowych, otrzymujemy także pełną specyfikację zestawu i butli gazowej. Wyłącznie ten ostatni element objęty jest homologacją. Po zakupie, zbiornik może być użytkowany przez 10 lat. Wynika to z faktu, że pracuje on pod wysokim ciśnieniem magazynowanego wewnątrz paliwa. Po upływie określonego w homologacji okresu, użytkownik ma do wyboru dwa rozwiązania - udać się na badanie legalizacyjne kosztujące 150-300 złotych (przedłuża okres przydatności butli o 2-3 lata) lub wymienić butlę na nową za około 600 złotych. Pamiętajmy, bez ważnej legalizacji tego elementu, nasze auto nie przejdzie pozytywnie przeglądu technicznego. Ponadto, po upływie 10 lat warto zastanowić się na zmianą pojemnika na większy, o ile jest to możliwe. Zwiększy się zasięg i rzadziej zaczniemy pojawiać się pod dystrybutorem.

Tankowanie gazu LPG Tankowanie gazu LPG fot. Skoda

Problematyczne luzy zaworowe

Najlepiej przystosowane silniki benzynowe do pracy na LPG wyposażone są w hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. Dzięki niej nie mamy problemów z regularną kontrolą i niwelacją wspomnianych luzów. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku motorów pozbawionych tego rozwiązania. Jeśli eksploatujemy jednostkę wyłącznie na benzynie, regulację należy powtarzać co kilka lat. W przypadku pracy na gazie, dla bezpieczeństwa luzy zaworowe warto usuwać co 12 miesięcy. W przeciwnym razie może dojść do wypalenia gniazd zaworowych i obniżenia kompresji. Rozwiązaniem jest kompleksowa regeneracja głowicy kosztująca przynajmniej 1500 złotych.

Instalacja LPG IV generacji Instalacja LPG IV generacji Instalacja LPG IV generacji

Kontroluj przewody

W skład instalacji gazowej, obok wtryskiwaczy, parownika i innych elementów, wchodzą także gumowe przewody odpowiedzialne za doprowadzanie LPG i cieczy chłodzącej do parownika. Niestety, większość specjalistów montujących instalacje oszczędza na ich jakości, stosując produkty z najniższej półki cenowej. W efekcie przewody gumowe poddają się zatrważająco szybko - parcieją i pękają, powodując wycieki gazu i cieczy chłodzącej. Nadmierny ubytek chłodziwa skończyć może się nawet przegrzaniem silnika w czasie jazdy. Eksploatując samochód z LPG, warto każdego roku przeprowadzić wnikliwą kontrolę ich kondycji - ewentualnie wymienić zużyte podzespoły. Komplet przewodów pochłonie kilkadziesiąt złotych.

Skoda Octavia 1.4 TSI LPG Skoda Octavia 1.4 TSI LPG Fot. Michał Dek

Wymieniaj filtry, pamiętaj o reduktorze i wtryskiwaczach

W przypadku instalacji gazowej ogromne znaczenie ma stan filtrów. Wpływ na funkcjonowanie silnika na LPG ma także filtr powietrza, jak również filtry gazu (filtr fazy ciekłej, filtr fazy lotnej). Ich wymiana kosztuje nie więcej niż 100 złotych, zapewnia jednak poprawne działanie całego układu - swobodny przepływ gazu w przewodach. Na takich rzeczach nie warto oszczędzać.

Po latach intensywnej eksploatacji, normalnemu zużyciu podlegają kluczowe podzespoły instalacji gazowej, z reduktorem i wtryskiwaczami na czele. W zależności od intensywności użytkowania i regularności serwisowania, wytrzymują około 100-150 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu powyższe elementy zdradzają już pewne oznaki zużycia - nierówna praca na wolnych obrotach, czy wyraźny spadek mocy silnika. To wszystko zwiastuje kres wytrzymałości reduktora i wtryskiwaczy. Na rynku dostępne są zestawy naprawcze, jednak niemal tym samym kosztem możemy kupić fabrycznie nowe podzespoły. Nowy reduktor dostaniemy za około 200-300 złotych, zaś wtryskiwacze od 200 do 1000 złotych. Nie zapominajmy także o kalibracji całego mechanizmu - dzięki niej instalacja pracuje możliwie poprawnie.

Auto z używaną instalacją LPG to ryzykowna decyzja. Z łatwością możemy trafić na zaniedbany egzemplarz wymagający tuż po zakupie szeregu kosztownych napraw. O wiele pewniejszy jest zakup samochodu bez instalacji i montaż w zaufanym warsztacie. W ten sposób mamy pewność, że wszystko funkcjonuje jak należy. Koszt takiej operacji dla 4-cylindrowego silnika nie przekroczy 3 tysięcy złotych. Co ważne, dobre komponenty zapewnią nam spokój przez wiele tysięcy kilometrów.

Więcej o:
Copyright © Agora SA