Samochody luksusowe to w Polsce dobry biznes. Audi, Jaguar i Volvo mają za sobą rekordowy rok

Marki luksusowe w ubiegłym roku sprzedały o jedną trzecią więcej samochodów niż w roku 2015. Co ósme nowe auto wyjeżdżające z polskiego salonu ma na masce logo marki premium - w ubiegłym roku sprzedano ich ponad 50 tys. To historyczny wynik, choć wciąż mamy sporo do nadrobienia względem Zachodu. W Niemczech w 2016 roku sprzedano 67 tys. egzemplarzy mercedesa klasy C, czyli znacznie więcej niż wszystkich luksusowych aut w Polsce razem wziętych. Które marki i modele premium są najpopularniejsze?
BMW Vision Future Luxury BMW Vision Future Luxury fot. BMW

Kryzysy nie dotyczą najbogatszych

Przyglądając się sprzedaży samochodów luksusowych w Polsce trudno nie odnieść wrażenia, że kryzysy nie dotyczą najbogatszych. Jak inaczej wytłumaczyć fakt, że marki premium co roku (z wyjątkiem 2011 r.) notują wyraźne wzrosty, które w 2016 r. osiągnęły poziom aż 30 proc. r/r? Co prawda ubiegły rok był najlepszym od 15 lat dla całego rynku nowych samochodów, ale wzrost ogólny wyniósł 17 proc., czyli był prawie dwa razy mniejszy niż w klasie premium. Już co ósme auto wyjeżdżające z polskich salonów ma na masce logo jednej z marek luksusowych. Wciąż jednak daleko nam do Zachodu.

- Co do wzrostów, to nie nazwałbym ich dużymi, a raczej stabilnymi - komentuje w rozmowie z moto.pl Michał Sztorc z premiummoto.pl, ekspert ds. motoryzacyjnego rynku premium. - Nasz rynek samochodów zmierza do naturalnej równowagi między klasą premium a popularną, która ze względu na gospodarczą przeszłość była i nadal jest mocno zaburzona. W Niemczech co trzeci wyjeżdżający z salonu samochód jest sprzedawany przez markę premium. W skali Europy - co czwarty. A w Polsce jedynie co ósmy - dodaje.

Sprzedaż samochodów marek premium w PolsceDane: IBRM Samar, oprac. premiummoto.pl

Audi Q5 Audi Q5 fot. Audi

Najpopularniejsze marki premium w Polsce

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w większości opiera się na firmach. Szczególnie odczuwalne jest to w klasie premium. Aż 88 proc. nowych samochodów luksusowych sprzedawanych nad Wisłą trafia do firm. Największy udział przedsiębiorców w ogólnej sprzedaży notuje BMW, a najmniejszy - Lexus.

Udział firm w sprzedaży samochodów luksusowych w PolsceDane: IBRM Samar, oprac. premiummoto.pl

Jeśli do klasy premium nie doliczymy osobowych wersji dostawczych mercedesów, najczęściej wybieraną marką luksusową pozostanie (podobnie jak w poprzednich latach) BMW. Najmniejszy wzrost w pierwszej dziesiątce odnotował Land Rover, a największy - należący do tej samej grupy - Jaguar. Wielka niemiecka trójka urosła o jedną trzecią.

Najpopularniejsze marki premium w PolsceDane: IBRM Samar, oprac. premiummoto.pl

Mercedes klasy E Cabriolet Mercedes klasy E Cabriolet fot. Mercedes

Najpopularniejsze modele marek premium w Polsce

- W rankingu dziesięciu najpopularniejszych modeli można zauważyć sporo znaczących zmian względem roku 2015 - czytamy w raporcie premiummoto.pl. - Pierwsza dwójka jest niezmienna od lat. To dwa powoli ustępujące z rynku SUV-y od Volvo i Audi. Fenomen volvo XC60 - najpopularniejszego samochodu klasy premium w Polsce - trwa nadal. Co więcej, mimo że model ten jest obecny na rynku ponad 9 lat, a następca w Polsce pojawi się już w połowie roku, to zainteresowanie nim nadal rośnie. Mało tego - popyt na XC60 w naszym kraju jeszcze nigdy nie był tak wysoki jak w 2016 roku. Równie dobrze radzi sobie audi Q5, którego sprzedaż w ostatnim roku rynkowej kariery również znacząco wzrosła - dodaje czytamy dalej w raporcie premiummoto.pl.

Najpopularniejsze modele marek premium w PolsceDane: IBRM Samar, oprac. premiummoto.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA