Samochody luksusowe to w Polsce dobry biznes. Audi, Jaguar i Volvo mają za sobą rekordowy rok

Marki luksusowe w ubiegłym roku sprzedały o jedną trzecią więcej samochodów niż w roku 2015. Co ósme nowe auto wyjeżdżające z polskiego salonu ma na masce logo marki premium - w ubiegłym roku sprzedano ich ponad 50 tys. To historyczny wynik, choć wciąż mamy sporo do nadrobienia względem Zachodu. W Niemczech w 2016 roku sprzedano 67 tys. egzemplarzy mercedesa klasy C, czyli znacznie więcej niż wszystkich luksusowych aut w Polsce razem wziętych. Które marki i modele premium są najpopularniejsze?
BMW Vision Future Luxury BMW Vision Future Luxury fot. BMW

Kryzysy nie dotyczą najbogatszych

Przyglądając się sprzedaży samochodów luksusowych w Polsce trudno nie odnieść wrażenia, że kryzysy nie dotyczą najbogatszych. Jak inaczej wytłumaczyć fakt, że marki premium co roku (z wyjątkiem 2011 r.) notują wyraźne wzrosty, które w 2016 r. osiągnęły poziom aż 30 proc. r/r? Co prawda ubiegły rok był najlepszym od 15 lat dla całego rynku nowych samochodów, ale wzrost ogólny wyniósł 17 proc., czyli był prawie dwa razy mniejszy niż w klasie premium. Już co ósme auto wyjeżdżające z polskich salonów ma na masce logo jednej z marek luksusowych. Wciąż jednak daleko nam do Zachodu.

- Co do wzrostów, to nie nazwałbym ich dużymi, a raczej stabilnymi - komentuje w rozmowie z moto.pl Michał Sztorc z premiummoto.pl, ekspert ds. motoryzacyjnego rynku premium. - Nasz rynek samochodów zmierza do naturalnej równowagi między klasą premium a popularną, która ze względu na gospodarczą przeszłość była i nadal jest mocno zaburzona. W Niemczech co trzeci wyjeżdżający z salonu samochód jest sprzedawany przez markę premium. W skali Europy - co czwarty. A w Polsce jedynie co ósmy - dodaje.

Sprzedaż samochodów marek premium w PolsceDane: IBRM Samar, oprac. premiummoto.pl

Audi Q5 Audi Q5 fot. Audi

Najpopularniejsze marki premium w Polsce

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w większości opiera się na firmach. Szczególnie odczuwalne jest to w klasie premium. Aż 88 proc. nowych samochodów luksusowych sprzedawanych nad Wisłą trafia do firm. Największy udział przedsiębiorców w ogólnej sprzedaży notuje BMW, a najmniejszy - Lexus.

Udział firm w sprzedaży samochodów luksusowych w PolsceDane: IBRM Samar, oprac. premiummoto.pl

Jeśli do klasy premium nie doliczymy osobowych wersji dostawczych mercedesów, najczęściej wybieraną marką luksusową pozostanie (podobnie jak w poprzednich latach) BMW. Najmniejszy wzrost w pierwszej dziesiątce odnotował Land Rover, a największy - należący do tej samej grupy - Jaguar. Wielka niemiecka trójka urosła o jedną trzecią.

Najpopularniejsze marki premium w PolsceDane: IBRM Samar, oprac. premiummoto.pl

Mercedes klasy E Cabriolet Mercedes klasy E Cabriolet fot. Mercedes

Najpopularniejsze modele marek premium w Polsce

- W rankingu dziesięciu najpopularniejszych modeli można zauważyć sporo znaczących zmian względem roku 2015 - czytamy w raporcie premiummoto.pl. - Pierwsza dwójka jest niezmienna od lat. To dwa powoli ustępujące z rynku SUV-y od Volvo i Audi. Fenomen volvo XC60 - najpopularniejszego samochodu klasy premium w Polsce - trwa nadal. Co więcej, mimo że model ten jest obecny na rynku ponad 9 lat, a następca w Polsce pojawi się już w połowie roku, to zainteresowanie nim nadal rośnie. Mało tego - popyt na XC60 w naszym kraju jeszcze nigdy nie był tak wysoki jak w 2016 roku. Równie dobrze radzi sobie audi Q5, którego sprzedaż w ostatnim roku rynkowej kariery również znacząco wzrosła - dodaje czytamy dalej w raporcie premiummoto.pl.

Najpopularniejsze modele marek premium w PolsceDane: IBRM Samar, oprac. premiummoto.pl

Więcej o:
Komentarze (36)
Samochody luksusowe to w Polsce dobry biznes. Audi, Jaguar i Volvo mają za sobą rekordowy rok
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: tomcio

    Oceniono 26 razy 14

    Kolega z PL produkuje i sprzedaje produkt zatrudniając 25 osób - kooperuje z wspólnikiem w niemczech, który tam produkuje dokładnie to samo i zatrudnia około 20 osób - sprzedaż i cena produktu na podobnym poziomie na obu rynkach. Kolega płaci pracownikom około 2,5tyś brutto/mc, kooperant w niemczech około 1500euro/mc - komu zostaje więcej w kieszeni???? oboje jeżdżą nowymi fajnymi autami, ale pracownicy kooperanta też mają nowsze, lepsze auta niż ich polscy odpowiednicy (niejako "kosztem" niemieckiego pracodawcy). No ale u nas musi być "pan" i "dziad" aż zabraknie ludzi do pracy, nawet tych, którzy nie mówią po polsku...

  • Gość: kunta kinte

    Oceniono 21 razy 13

    Porównanie Polaków do Niemców? Zawsze mnie to wkurza. To porównujmy Polaków do mieszkańców Bangldeszu. Prynajmniej proporcje zachowamy.

  • Gość: Adam

    Oceniono 21 razy 11

    To nie są marki luksusowe, tylko premium.
    W dodatku ich auta są popularniejsze niż Citroen, Seat, Suzuki, Mitsubishi, Subaru czy Honda.

    Do luksusowych zaliczamy takie jak Bugatti, Bentley, Rolls Royce, Ferrari, Lamborghini itp.

  • wookiee.chewbacca

    Oceniono 7 razy 7

    „…mamy sporo do nadrobienia względem Zachodu. W Niemczech w 2016 roku sprzedano 67 tys. egzemplarzy mercedesa klasy C, czyli znacznie więcej niż wszystkich luksusowych aut w Polsce razem wziętych.”
    -----------------
    Co za kretynizm! Oto PKB polski i Niemiec za Wikipedią: Germany $3.842 trillion, Poland $508.857 billion
    Czyli PKB Niemiec jest 7.5 razy większe niż PKB Polski! Jak więc można porównywać bezwzględną liczbę sprzedanych samochodów? Porównajcie może liczbę samochodów na 1000 mieszkańców, to może wtedy takie porównanie miałoby sens.

  • s0nar

    Oceniono 17 razy 7

    Volvo i Audi markami luksusowymi? Hahahaha, chyba tylko w Bangladeszu i w Polsce. Ludzie, to są marki premium - podobnie jak Mercedes czy BMW. Marki luksusowe to np. Rolls-Royce, Bentley, Ferrari itp. Mówię to jako posiadacz nowego BMW. Niestety, to "tylko" premium, a nie luksus w światowym znaczeniu.

    Mało tego, spore grono klientów premium nie kupi takiego Audi, bo to w gruncie rzeczy plebejska marka kojarząca się ze Skodą czy VW (jeden koncern), a to są najpopularniejsze samochody dla najmniej zamożnej klienteli. Nikt z prawdziwą kasą nie chce być kojarzony z taką grupą. Nazywanie tej marki luksusową jest sporym nadużyciem.

  • Gość: xxx

    Oceniono 6 razy 4

    MINI w tym samym zestawieniu co Porsche i Jaguar. Spoko.
    Polacy tez kupują dużo Kia Ceed, w wersji Premium (czyli z elektrycznie otwieranymi tylnymi szybami).

  • Gość: Bungo

    Oceniono 16 razy 2

    BMW seria 3
    Volvo V40
    Audi A3, A4, Q5

    To zwykłe samochody z przeciętną jakością materiałów we wnętrzu. Jakie to premium?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX