Poradnik | Funkcjonalne kombi 4x4 za 20 tysięcy złotych

Nie trzeba SUV-a, czy crossovera, by sprawnie pokonywać zaśnieżone parkingi i koleiny pełne błota. Na rynku wtórnym znajdziemy wiele funkcjonalnych kombi z napędem na cztery koła. Zazwyczaj jest dołączany, ale i tak w zupełności wystarcza do forsowania lekkich przeszkód terenowych. Wytypowaliśmy dla Was 8 ciekawych propozycji
Skoda Octavia II Skoda Octavia II fot. Skoda

Skoda Octavia II

Przez kilka lat najpopularniejszym modelem sprzedawanym na polskim rynku była Skoda Octavia drugiej generacji. Czeski, wyrośnięty kompakt produkowano od 2004 do 2013 roku. Tym razem dawcą płyty podłogowej, jednostek napędowych i układu jezdnego została piąta generacja Volkswagena Golfa. Dzięki tej zmianie, wnętrze Octavii II nareszcie urosło, oferując przyzwoite warunki także w drugim rzędzie. Jedyną bolączką Skody jest ubogie wyposażenie wielu egzemplarzy. Jak przystało na auto koncernu VAG, każdy dodatek wymagał dopłaty.

Niemniej, bez trudu znajdziemy egzemplarz ze skórzaną tapicerką, kolorową nawigacją, czy klimatyzacją automatyczną regulowaną w dwóch strefach. Użyte materiały wykończeniowe zasługują na uznanie. Dzielnie znoszą trudy wieloletniej eksploatacji. Niestety, w palecie silnikowej nie znajdziemy w pełni udanych konstrukcji, zwłaszcza że z napędem 4x4 łączono tylko silniki 1.8 TFSI 160 KM i 2.0 TDI 140 KM. W przypadku benzyniaka, problemem jest wysokie zużycie oleju silnikowego i rozciągający się łańcuch rozrządu, natomiast diesle z początku produkcji borykają się z pękającymi głowicami. Zastosowany napęd 4x4 to w rzeczywistości nieskomplikowane sprzęgło międzyosiowe typu Haldex, w razie potrzeby przekazujące część mocy na tylną oś.

Volvo V70 II Volvo V70 II fot. Volvo

Volvo V70 II

Z podobnego rozwiązania odpowiadającego za rozdział siły napędowej korzystają też niektórzy producenci klasy premium. Od 1999 do 2007 roku Volvo produkowało model V70 drugiej generacji. Powstał on na wspólnej płycie podłogowej z modelem S60 i S80. Jak przystało na szwedzki koncern, V70 otrzymało kanciaste kształty - przekłada się to na zadowalającą przestrzeń w kabinie. Wnętrze gwarantuje wygodę dla czterech osób. Bagażnik nie należy do najbardziej pojemnych w segmencie, ale nadrabia foremnym kształtem i licznymi haczykami i siatkami zabezpieczającymi przewożone przedmioty.

Na rynku spotkamy wiele dobrze wyposażonych egzemplarzy. Możemy liczyć między innymi na "pełną elektrykę", dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, kolorową nawigację, okno dachowe, tempomat i skórzaną tapicerkę. Bardzo ciekawie prezentuje się uterenowiona wersja XC70 doposażona w podwyższone zawieszenie, plastikowe osłony zderzaków i podwozia. V70 lub XC70 w wersji z napędem 4x4 napędzane może być silnikami 2.4 Turbo 200 KM, 2.5 Turbo 210 KM lub wysokoprężnym 2.4 D 163-185 KM. Dużym ryzykiem obarczone są wersje wyposażone w automatyczne skrzynie biegów - dość awaryjne i kosztowne w serwisowaniu.

Mercedes Klasy E W210 Mercedes Klasy E W210 fot. Mercedes

Mercedes Klasy E W210

Przeczesując rynek wtórny w poszukiwaniu kombi z napędem na cztery koła, warto zwrócić uwagę na Mercedesa Klasy E W210. Drugie wcielenie tego modelu produkowano w latach 1995-2003. Rodzinną wersję seryjnie wyposażono w samopoziomujące zawieszenie tylnej osi, jednak pneumatyczny układ po latach wymaga już inwestycji. Pojawiające się nieszczelności wynikają z zużycia przewodów. Kolejną bolączką W210 jest wszechobecna korozja - rdza pojawia się na progach, drzwiach, nadkolach i podłużnicach. Problem nieznacznie poprawiono po liftingu.

Wnętrze Mercedesa wykonano z materiałów wysokiej jakości. Częstym dodatkiem jest skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja oraz rozbudowany zestaw audio. Opcjonalnie, W210 dostępne było z systemem 4x4 4MATIC, gdzie większość mocy trafia na tylne koła. Na śniegu ów napęd daje sporo frajdy z jazdy. Najbezpieczniejszym wyborem będą silniki benzynowe 2.8 R6 lub V6 oraz 3.2 R6 lub V6 o mocy 193-224 KM. Do wyboru mamy pięciobiegową przekładnię manualną bądź klasyczny, hydrokinetyczny, trwały automat.

Subaru Legacy IV Subaru Legacy IV fot. Subaru

Subaru Legacy IV

Bardzo ciekawą konstrukcją, zwłaszcza dla pasjonatów nietypowych rozwiązań technicznych jest Subaru Legacy czwartej generacji. Ten model średniej klasy produkowano od 2003 do 2009 roku wyłącznie w Japonii. Tradycyjnie dla Subaru z tamtych lat, Legacy otrzymało drzwi pozbawione ramek, co po latach przekłada się na zwiększony hałas w kabinie. Aby temu przeciwdziałać, warto co kilka lat wymienić uszczelki oraz regularnie je konserwować.

Wnętrze wykończono twardymi i tanimi plastikami. Całość jest jednak wyjątkowo solidnie spasowana i trwała. W kwestii wyposażenia dodatkowego, Japończyk zapewnia "pełną elektrykę", automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy i przyzwoity zestaw audio. Pod maską pracować mogą wyłącznie silniki typu bokser - w naszym budżecie znajdziemy tylko benzyniaki 2.0 i 2.5 o mocy 150-173 KM. Nie zapominajmy również o znaku rozpoznawczym japońskiego producenta - symetrycznym, stałym napędzie na cztery koła.

Mazda 6 I Mazda 6 I fot. Mazda

Mazda 6 I

Od 2002 do 2007 roku w swoich japońskich fabrykach Mazda produkowała model 6. Bezpośredni konkurent Volkswagena Passata i Forda Mondeo dostępny był między innymi jako pakowne kombi, w którego wnętrzu wygodnie podróżować będą cztery dorosłe osoby wraz z bagażem. Jakość wykończenia wnętrza zachwyca - tworzywa są twarde, lecz wytrzymałe. Na pokładzie znajdziemy klimatyzację automatyczną, elektrycznie sterowane szyby, tempomat, niezłe nagłośnienie, a czasem też skórzaną tapicerkę i szyberdach.

Niestety, szóstka cierpi na typową przypadłość aut tego producenta - korozję nadwozia. Na rynku wtórnym trudno o egzemplarz nieskorodowany, lub taki, który nie przeszedł kuracji u lakiernika. Tego problemu nie da się całkowicie zlikwidować. Postępującą rdzę możemy tylko spowolnić. Mazda pozytywnie zaskakuje natomiast trwałością mechaniki. Z napędem na cztery koła dostępne były jednostki benzynowe 2.3 o mocy 162 KM oraz topowy 2.3 Turbo generujący imponujące 260 KM.

Alfa Romeo 156 Crosswagon Alfa Romeo 156 Crosswagon fot. Alfa Romeo

Alfa Romeo 156 Crosswagon

Warto też zwrócić się w stronę niszowej propozycji autorstwa Alfy Romeo. Od 1997 do 2007 roku włoska marka słynąca ze sportowych konotacji i bezkompromisowego podejścia, produkowała model 156. Plasujący się w klasie średniej samochód chwyta za serce pełnym dynamicznych przetłoczeń nadwoziem zaprojektowanym przez Giugiaro. Podobny szkic znajdziemy we wnętrzu, gdzie niestety wystarczającą ilość miejsca dostaną tylko podróżni na przednich fotelach. Na kanapie jest po prostu ciasno, a bagażnik nawet w wersji kombi nie przekonuje pojemnością.

Jedyną wersją Alfy wyposażoną w napęd 4x4 była Crosswagon Q4. Tutaj klienci nie mieli zbyt wielkiego wyboru w kwestii jednostek napędowych - zawsze otrzymywali sprawdzonego i oszczędnego diesla 1.9 JTD o mocy 150 KM. O niezłe prowadzenie dba niezbyt trwałe na dziurawych drogach wielowahaczowe zawieszenie. Komfort podróżnym zapewnia skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja, nagłośnienie Bose i komputer pokładowy.

Audi A4 B6 Audi A4 B6 fot. Audi

Audi A4 B6

20 tysięcy złotych wystarczy również na zakup rynkowego hitu. Mowa tutaj o Audi A4 Avant B6 produkowanym od 2000 do 2004 roku. Dystyngowane niemieckie kombi zostało dokładnie zabezpieczone przed korozją - rdzawy nalot spotkamy wyłącznie w powypadkowych egzemplarzach. Kabinę wykończono trwałymi materiałami wysokiej jakości. Zarówno po tekstylnej jak i skórzanej tapicerce nie widać zużycia eksploatacyjnego. Jeśli trafimy na sowicie wyposażoną sztukę, możemy liczyć na skórzaną tapicerkę, sportowe fotele, "pełną elektrykę", dwustrefową klimatyzację, szyberdach, czy kolorową nawigację.

W przypadku A4 B6, mamy do dyspozycji opcjonalny system 4x4 quattro gwarantujący bardzo dobrą trakcję. Napęd ten występował między innymi z silnikami 1.8 Turbo starszej generacji o mocy 150 KM i równie dopracowanym 3.0 V6 generującym 220 KM. Spotkamy go także w dieslach: 1.9 TDI (130 KM) i 2.5 TDI (163 i 180 KM).

BMW serii 3 E46 BMW serii 3 E46 fot. BMW

BMW serii 3 E46

Bezpośrednim rynkowym konkurentem Audi A4 B6 w czasach rynkowej świetności było BMW serii 3 E46. Trzecie wcielenie popularnej trójki wytwarzano w latach 1998-2007. Podobnie jak Audi, bezwypadkowe egzemplarze nie mają problemów z korozją. Wnętrze serii 3 nie zachwyca ilością miejsca w drugim rzędzie. Wygodnie podróżować będą tylko osoby o wzroście do 180 centymetrów. Pełen komfort zapewniają za to przednie, opcjonalnie sportowe fotele. W kwestii wyposażenia dodatkowego, E46 wyposażone w napęd na cztery koła oferuje często skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację, liczne systemy wspomagające kierowcę, jak również tempomat i sterowne elektrycznie okno dachowe.

Widniejący na liście opcji xDrive faworyzuje tylną oś przekazując jej domyślnie większość siły napędowej, dzięki czemu trójka nie traci charakteru prawdziwego BMW. E46 4x4 występuje z silnikami sześciocylindrowymi 2.5 i 3.0 o mocy 192 i 231 KM. Dostępny był także cechujący się wysoką trwałością diesel 3.0 D 184-204 KM.

Więcej o:
Komentarze (25)
Poradnik | Funkcjonalne kombi 4x4 za 20 tysięcy złotych
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gacek

    Oceniono 6 razy 6

    Legacy IV w wersji poliftowej która jest na zdjęciu w dobrym stanie kosztuje ok 30 tysięcy, za 20 tysięcy można kupić przedlifta z lat 2004-2005 z silnikiem 137 KM. Co do plastików to w większości są miękkie i dobrej jakości natomiast tekst o dobrym audio to jakiś ponury żart.

  • Gość: Luc

    Oceniono 9 razy 5

    Lata temu miałem Peugeota 405 Mi16x4. Fantastyczna fura, świetne prowadzenie. Nie tylko po drodze. Ku bankructwu również niestety ;)

  • Gość: idiota.ameryka

    Oceniono 5 razy 3

    Wymienione pojazdy - jeśli są w dobrym stanie - faktycznie mogą być świetnym wyborem. Natomiast kluczowy jest tu właśnie ten "dobry stan".
    Mieszacie też trochę generacje. Np. "wiekowym" odpowiednikiem W210 będzie Octavia pierwszej generacji (po lifcie), a nie dużo późniejsza dwójka. Potwierdza się to też w cenach, bo najtańsze egzemplarze tego merola to mniejszy wydatek.

  • Gość: typowy.forumowicz

    Oceniono 4 razy 2

    Hmmm. Nawet na takie mnie nie stać, ale... Co by tu napisać? A napiszę, że to stare graty do dupy i, że jeżdżą nimi rolnicy. I jeszcze coś śmisznego o tedeiku chciałem skrobnąć, ale mi weny zabrakło.

  • Gość: jam

    Oceniono 1 raz 1

    miałem kombi 4x4 i kup wydatków z nim, troche nerwów i napsuło puki nie polecil mi mechanik zamieników, zastosowałem firmy delphi i jak na razie samochod sprawuje sie tak jak na orginałach.

  • Gość: Michał

    0

    Mam Octavie II FL '2009 1.9TDI z podniesionym zawieszeniem. Jedyne co mogę jej zarzucić to kle-kle-kle-kle i ten smrodek diesla trujący środowisko, dlatego przymierzam się do TSI. Teściów mam w Świeradowie-Zdroju, a mieszkają na ostrym zboczu pie...ej góry, niektórzy wymiękają nawet latem, zostawiają swe autka na wypłaszczeniu w połowie drogi i zasuwają dwieście metrów do góry piechotą. Moja Octavia wjeżdża pod dom w każdych warunkach, błoto, śnieg, lód. Fakt, mam rewelacyjne zimowe opony Nokian. Podhale, Alpy, Karkonosze, nigdy nie miałem najmniejszych problemów z jazdą po ośnieżonej czy oblodzonej nawierzchni, a widziałem obok "tańczące" SUVy. W tym autku haldex IV generacji zdaje egzamin na 5tkę.
    I wcale nie pali dużo, trzeba tylko oszczędzać stopę i jeździć eko do 140km/g.

  • Gość: BMW

    Oceniono 4 razy 0

    sprzedam e46 330d ac schnitzer M pakiet kombi czarne 579064165 Częstochowa

  • olsztyniak79

    Oceniono 8 razy 0

    Piszecie, że Octavia jest ubogo wyposażona. To nie prawda, bo wersje 4x4 nawet gołe, były znacznie lepiej wyposażone od gołych wersji z napędem na przód. Nie jest to poziom audi, czy BMW, ale całkiem źle też nie jest.
    Nie napisaliście jeszcze, że Octavia II przed liftem miała niezniszczalny 1.9TDI (105KM) albo 2.0 FSI (bez turbo, ale za to bezpośredni wtrysk, co utrudnia zainstalowanie LPG).

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX