Trump ma "Bestię", Duda będzie miał Carozzę? Polak zaprojektował nowe auto prezydenta

Nie BMW, nie audi i nie Mercedesem - według polskiego projektanta prezydent powinien jeździć Carozzą
Carozza Carozza projekt: Daniel Platek

Trump ma "Bestię", Duda będzie miał Carozzę? Polak zaprojektował nowe auto prezydenta

Presidento - pod tą nazwą kryją się projekty dwóch samochodów przeznaczonych do przewozu polskich VIP-ów. Pierwszy - Carozza - miałby służyć prezydentowi. Drugi - Guardia - to SUV zapewniający bezpieczny przejazd całej kolumny. Za auta odpowiedzialny jest Daniel Platek z PLAGA Designers.

Nie tylko pancerne szyby i karoseria zapewniają bezpieczeństwo głowie państwa w prezydenckim aucie. Właśnie dlatego prócz projektu limuzyny Daniel Platek zaprojektował też wytrzymałego SUV-a, który podróżowałby w prezydenckiej kolumnie. Oba auta charakteryzuje oryginalna, bardzo nowoczesna i elegancka stylistyka. Inspiracją dla autora projektów było wyobrażenie o prezydenckim luksusie.

Carozza Carozza Projekt: Daniel Platek

Carozza

Potężny, silny, elegancki, majestatyczny - takimi słowami twórca nowej limuzyny polskiego prezydenta opisuje Carozzę. Auto ma być nie tylko komfortowe i luksusowe, ale przede wszystkim bezpieczne. Pojawiająca się w kilku miejscach polska flaga ma podkreślać to, że samochód powstał z myślą o polskiej głowie państwa. Donald Trump ma słynną "Bestię", Andrzej Duda mógłby mieć swoją Carozzę.

Guardia Guardia Projekt: Daniel Platek

Guardia

Równie ważnym elementem kolumny co prezydencka limuzyna są pojazdy eskortujące. Platek w ich roli widzi nowoczesne SUV-y swoją stylistyką wyraźnie nawiązujące do Carozzy.

Carozza Carozza Projekt: Daniel Platek

Carozza za granicą

O polskim projekcie zaczyna być głośno za granicą. Amerykańskie portale motoryzacyjne rozpisują się na jego temat, nie ukrywając pozytywnych opinii na temat stylistyki Carozzy i Guardii. "Wspaniałe" - to słowo najczęściej przewija się w opisach projektów Daniela Platka. Nie ma się czemu dziwić. Szerokie, długie i niskie nadwozie to mieszanka klasycznych, dostojnych linii z dominującymi nowoczesnymi kształtami.

Carozza Carozza Projekt: Daniel Platek

Plaga Designers

Daniel Platek jest członkiem PLAGA Designers, duetu stylistów z Wrocławia, w skład którego wchodzą Platek i Artur Gaca. PLAGA zajmuje się projektowaniem nie tylko samochodów, ale też innych środków komunikacji. Na swoim koncie ma też projekty m.in. wnętrz. Sam Platek zaprojektował m.in. koncepcyjny autobus, pickupa polskiej firmy Ursus, niesamowity samochód wyścigowy Audi oraz Renault Art Deco. Ten ostatni trafił do finału konkursu Renault i został nagrodzony w kategorii styl i inspiracje.

Carozza Carozza Projekt: Daniel Platek

Z chmur na ziemię

Projekt Presidento nie ma najmniejszych szans na urzeczywistnienie. Synonimem polskiej motoryzacji są dziś fabryki zagranicznych koncernów nad Wisłą i sporadyczne wizje odrodzenia polskich legend, np. Syreny. Próbę stworzenia czegoś zupełnie nowego podjęła Arrinera, ale póki co skupia się na supersportowcu dedykowanym na tory. Jej przygoda z motoryzacją to długa historia obietnic i nadziei, która wciąż trwa.

Guardia Guardia Projekt: Daniel Platek

Polskie projekty

Carozza i Guardia to przykłady fantastycznych polskich projektów, które są nie tylko polską wizytówką za granicą, ale i niespełnionym marzeniem o odrodzeniu polskiej motoryzacji. Pod koniec ubiegłego roku projekt równie luksusowego co Carozza auta przedstawiła Varsovia Motor Company, której auto niektóre media ochrzciły mianem nadziei polskiej motoryzacji. Twórcy Varsovii (pisaliśmy o niej tutaj: Varsovia | Polska limuzyna dla bogaczy) mają nadzieję, że ich auto wyjedzie na drogi.

Carozza Carozza Projekt: Daniel Platek

Smutne realia

Projekty polskich aut to tylko - a może aż - wizytówki dla ich twórców. Polskie, seryjnie produkowane auto w najbliższych latach na pewno nie powstanie. Koszty stworzenia od podstaw nowego samochodu, infrastruktury niezbędnej do jego produkcji i sprzedaży są niewyobrażalne, a bardzo konkurencyjny rynek nie daje pewności zwrotu. Jedyne, co nam pozostaje, to trzymać kciuki za sukcesy młodych polskich projektantów, biorących udział w zagranicznych konkursach. To często przepustka do międzynarodowej kariery.

Więcej o:
Copyright © Agora SA