Z archiwum moto.pl | Jeremy Clarkson wybiera 10 najlepszych aut 2015/2016 r.

[19.08.2016] Jeremy Clarkson to jedna z najsławniejszych postaci w całej branży. Kontrowersyjny były prowadzący "Top Gear" wybrał właśnie 10 najlepszych aut, jakimi miał okazję jeździć w 2015 i 2016 r. Na liście obok Lamborghini i Ferrari znalazł się także praktyczny europejski minivan [x]
2015 Mazda MX-5 2015 Mazda MX-5 fot. Mazda

Mazda MX-5

Jeremy Clarkson lubi nie tylko obłędnie mocne supersamochody. Dał temu wyraz zaczynając swoją listę najfajniejszych samochodów od Mazdy MX-5.

Mocniejszy silnik ma pojemność 2,0 litra i generuje 160 KM mocy przy 6000 obr./min. i maksymalny moment 200 Nm przy 4600 obr./min. Ważąca z nim 1000 kg MX-5 przyspiesza do 100 km/h w 7,3 sekundy i potrafi rozpędzić się do 214 km/h.

Ile Miata kosztuje w Polsce? 89 900 za wersję 131-konną i 96 900 za mocniejszy silnik.

Dlaczego? Również on docenił niesamowitą frajdę z jazdy jaką dostarcza Miata. Clarkson porównał ją nawet do leku na depresję:

It's a cure for depression, this car, it really is. You just can't be in a bad mood when you're driving it.

 

2015 Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

2015 Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

Alfa Romeo 4C | Uczucia i emocje

W ostatnich miesiąc w ręce Clarksona wpadła także przepiękna Alfa Romeo 4C i od razu zdobyła jego serce. Na pokładzie Włoszki pracuje silnik R4 Turbo o pojemności 1,75 litra. 240 KM potrafi rozpędzić 4C do 100 km/h w 4,5 sekundy.

Dlaczego? Alfa urzekła Clarksona uczuciami, jakie wzbudza:

I've never driven any mainstream road car that generated quite such an outpouring of affection as the Alfa Romeo 4C.

 

Galeria tygodnia - Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo 4C

Mercedes-AMG GT S Mercedes-AMG GT S Fot. Krzysztof Słomski

Mercedes-AMG GT S | Nowoczesny muscle car

Mercedes-AMG GT dostał od twórców bardzo ambitne zadanie - na rynku ma zmierzyć się z Jaguarem F-Type i prawdziwą legendą, Porsche 911. W wersji S V-ósemka Biturbo osiąga 510 KM mocy i 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Osiągi? 100 km/h na liczniku po 3,8 sekundy oraz 310 km/h prędkości maksymalnej.

Dlaczego? Brytyjczyk określa AMG GT S mianem nowoczesnego muscle cara. To Mustang Mercedesa:

This is a modern-day muscle car. It's Merc's Mustang. You sense this when you drive it. It feels raw.

Mercedes-AMG GT S

 

Mercedes-AMG GT S

2016 Ford Focus RS (wersja amerykańska) 2016 Ford Focus RS (wersja amerykańska) fot. Ford | Ford Focus RS

Ford Focus RS | Król hot-hatchy

Pod maską Focusa RS pracuje silnik R4 2.3 znany z Mustanga. Po serii gruntownych modyfikacji Ford wycisnął z niego aż 350 KM i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moc trafia na wszystkie cztery łapy nowego drapieżnika.

Osiągi? Jest naprawdę nieźle... Wskazówka prędkościomierza minie pierwszą "setkę" po zaledwie 4,7 sekundy i zatrzyma się dopiero przy 266 km/h. To najszybszy i najlepiej przyspieszający RS w historii! W Polsce ten model kosztuje lekko ponad 150 tysięcy złotych.

Dlaczego? Wrażenia z jazdy zawsze są znakomite. Nawet przy niskich prędkościach ("Jamesa Maya") Focus RS jest jak Nissan GT-R.

Even at James May speeds, on a roundabout in Hounslow, this car feels cleverer than is normal. It feels like a Nissan GT-R.

 

2016 Ford Focus RS (wersja amerykańska)

2016 Ford Focus RS

Ford Mustang Ford Mustang fot. Ford

Ford Mustang 5.0 V8 GT | Palenie gumy

Tego samochodu nie trzeba chyba nikomu przedstawiać - Ford Mustang to prawdziwa legenda. Na listę Clarksona trafiła oczywiście jedyna słuszna wersja GT z pięciolitrową V-ósemką (421 KM). Mniejszy i oszczędniejszy 2.3 EcoBoost nie ma tak dobrej prasy.

Dlaczego? Mustang urzekł Clarksona swoją bezkompromisową duszą. To muscle car z krwi i kości, chętny do palenia gum i ostrej jazdy:

What it is, is a muscle car. And you sense that in the second yard. This is a machine that wants to turn its tyres into smoke and go round every corner sideways.

 

Ford Mustang

Ford Mustang

Volvo XC90 Volvo XC90 fot. Michał Dek

Volvo XC90 D5 AWD | "Można się zdrzemnąć"

Na liście znalazł się także SUV. To Volvo XC90. Clarkson jeździł wersją D5. Pod maską pracuje dwulitrowy silnik wysokoprężny o mocy 235 KM i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W Polsce za XC90 D5 trzeba zapłacić co najmniej 245 800 złotych (wyposażenie Kinetic).

Dlaczego? Jazda nim jest tak uspokajająca, że można się zdrzemnąć i wszystko będzie w porządku, bo w razie potrzeby Volvo obudzi kierowcę:

It's so soothing, you could nod off. And you'd be fine, because it'd wake you up if anything was wrong.

2015 Volvo XC90 - rafineria Lotos w Gdańsku

2015 Volvo XC90 - rafineria Lotos w Gdańsku

Opel Zafira 2016 Opel Zafira 2016 fot. Opel

Opel Zafira Tourer | Jak Rolls-Royce Phantom

Opel Zafira podąża ścieżką stylistyczną, którą znamy z nowej Astry czy Corsy. Minivan nabrał więc lekko sportowego charakteru. Kokpit nowej Zafiry został drastycznie przeprojektowany. Projektanci Opla chcieli, aby był o wiele prostszy i bardziej elegancki. Wnętrze jest teraz bardzo przejrzyste, na pierwszym miejscu stoi praktyczność oraz ergonomia. Ze środka wyrzucono niepotrzebne przyciski, a 7-calowy ekran dotykowy został przeniesiony ze szczytu konsoli centralnej znacznie niżej

Dlaczego? Minivan przekonał Clarksona do siebie komfortem jazdy i tłumieniem nierówności. Został nawet porównany do Rolls-Royce'a Phantoma i wyszedł z tego porównania zwycięsko...

Never have I encountered any car, including the Rolls-Royce Phantom, that's so good at refusing to transmit road irregularities into the cabin.

Opel Zafira 2016

Opel Zafira 2016

BMW M2 BMW M2 fot. BMW

BMW M2 | "Najlepsza eMka w historii"

Sercem BMW M2 jest 3-litrowy silnik R6 TwinPower Turbo o mocy 370 KM i 465 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala to małemu BMW (waży 1 565 kg) rozpędzić się do pierwszej "setki" w 4,5 sekundy z ręczną skrzynią lub 4,3 sekundy z przekładnią DCT. Oprócz świetnych osiągów auto oferuje równie dobre prowadzenie.

W gamie sportowych BMW ma zastąpić BMW 1M Coupe oraz pełnić rolę duchowego spadkobiercy BMW E30 M3. Jako jednego z ważniejszych przodków nowego modelu Bawarczycy wymieniają jeszcze kultowe BMW 2002 Turbo.

Dlaczego? Jeremy po prostu uwielbia M2 - ostatnio określił nowe BMW mianem najlepszej eMki w historii. Teraz po raz kolejny zachwyca się jak dobry to samochód:

It's so good that in a few bends I was actually dribbling with joy.

BMW M2

BMW M2

Ferrari 488 GTB Ferrari 488 GTB fot. Ferrari

Ferrari 488 GTB | Perfekcja

Następca uwielbianego 458 Italia to model przełomowy dla całej marki - wprowadza Maranello w erę turbodoładowania. Całkowitą nowością jest silnik V8, którego pojemność z 4,5 l zmalała do 3,9 litra, ale teraz wspomagana jest dwoma turbosprężarkami. Poprzednik miał 570 KM, 458 GTB dodaje do tego stada jeszcze setkę oferując 670 KM mocy przy 8000 obr. oraz 760 Nm przy 3000 obr.

Dlaczego? Na określenie Ferrari 488 GTB Clarkson ma tylko jedno słowo - perfekcja.

As a driving machine, it's - there's no other word - perfect.

Ferrari 488 GTB

Ferrari 488 GTB

Lamborghini Aventador LP700-4 Lamborghini Aventador LP700-4 Fot. Lamborghini

Lamborghini Aventador | "Cholernie wielki brontozaur"

Na takiej liście nie mogło zabraknąć Lamborghini. W starym "Top Gear" prowadzący nie raz zachwycali się superautami z Sant'Agata Bolognese. W ostatnich miesiącach na Clarksonie największe zrobił większy z byków, spektakularny Aventador. W podstawowym LP700-4 na pokładzie pracuje 6,5-litrowa V-dwunastka o mocy 700 KM. Pierwsza setka? Niecałe 3 sekundy. Prędkość maksymalna? Obłędne 350 km/h.

Dlaczego? W segmencie supersamochodów największe wrażenie na Clarksonie robi dopracowany technicznie McLaren P1. Jednak to szalone i nieokiełznane Lambo skradło jego serce.

Given the choice of any supercar, this is the one I'd buy. I admire the McLaren P1. But which would you rather have as a pet: a clever and sophisticated electronic robot? Or a bloody great brontosaurus?

Lamborghini Aventador LP700-4

Lamborghini Aventador LP700-4

Więcej o:
Copyright © Agora SA