Skoda Octavia | To już 20 lat na rynku!

Lubiana i chętnie kupowana w Polsce Skoda Octavia kończy właśnie 20 lat. Sprawdzamy jak kompakt Czechów zmieniał się na przestrzeni trzech generacji i czym zdobył serca kierowców na całym świecie
Skoda Octavia | To już 20 lat! Skoda Octavia | To już 20 lat! fot. Skoda

Skoda Octavia | 20 lat minęło

Skoda Octavia rozpoczęła swoją karierę 20 lat temu - pierwsza generacja została zaprezentowana w 1996 roku. Octavia kojarzy nam się przede wszystkim z niekwestionowanym hitem sprzedażowym nad Wisłą, ale kompakt Czechów świetnie się sprzedaje nie tylko w naszym regionie. Na całym świecie sprzedano już ponad pięć milionów Octavii.

Pierwsza Octavia była produkowana przez 14 lat. W tym czasie powstało 970 000 limuzyn i 470 000 kombi. Dwójka tylko poprawiła te wyniki. W latach 2004-2013 w ręce kierowców trafiło 1,6 miliona limuzyn i 900 000 kombi. W Octavii II debiutowała m.in. dwusprzęgłowa skrzynia DSG i bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach benzynowych.

Aktualna generacja to dobrze znana z naszych ulic trzecia generacja. Sama Skoda określa Octavię III mianem największej rewolucji w historii modelu. Nowa Octavia została bardzo ciepło przyjęta przez rynek. Produkcję uruchomiono pod koniec 2012 roku, a w marcu 2016 zakłady w Mlada Boleslav świętowały wyprodukowanie Octavii III o numerze 1 000 000.

Skoda Octavia | To już 20 lat!

Skoda Octavia | To już 20 lat!

Przez 20 lat produkcji Skoda wypuściła na drogi aż pięć milionów Octavii. Żeby odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku Czesi musieli uruchomić fabryki na cały świecie. Kompaktowa Czeszka powstaje już nie tylko w Mlada Boleslav, ale także w Chinach, Indiach, Rosji oraz Kazachstanie.

Skoda Octavia | To już 20 lat!

Sprawdźmy, czym Skoda Octavia zdobyła serca kierowców na całym świecie.

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda i Volkswagen | To już 25 lat razem

Skoda i Volkswagen | To już 25 lat razem

Zdjęcie Continental ContiPremiumContact 2 195/65/R15 91H Zdjęcie CONTINENTAL ContiPremiumContact 5 185/60/R15 84H Zdjęcie Pirelli CINTURATO P7 235/45/R17 94W
Continental ContiPremiumCon... CONTINENTAL ContiPremiumCon... Pirelli CINTURATO P7 235/45...
Porównaj ceny Porównaj ceny Porównaj ceny
źródło: Okazje.info
Skoda Octavia I Skoda Octavia I fot. Skoda

Pierwsza generacja | 1996-2005

Skoda rozpoczęła prace nad Octavią już w 1992, rok po przejęciu marki przez koncern VAG. Auto było opracowywane na zupełnie nowej platformie całej Grupy (VW A4), dlatego pierwsza Octavia to bliski krewniak czwartej generacji Volkswagena Golfa. Auto było gotowe do rynkowego debiutu równo 20 lat temu - w 1996 roku.

Pierwsza generacja ustąpiła miejsca nowszej Octavii w 2005 roku, ale wersja niektóre wersje były produkowane jeszcze do 2010 roku. Przez 14 lat zakłady Czechów opuściło dokładnie 970 000 limuzyn i 470 000 kombi. Octavia I była produkowana nie tylko w Republice Czeskiej (Mlada Boleslav i Vrchlabi), ale także w Poznaniu i Indiach.

Pierwsze Octavie wyjechały na drogi z dwoma czterocylindrowymi jednostkami benzynowymi i jedną wysokoprężną. Bazowym silnikiem był benzyniak 1.6 MPI o mocy 75 KM, półkę wyżej znalazł się większy 1.8 20V o mocy 125 KM. Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych przygotowano lubianego turbodiesla 1.9 TDI o mocy 90 KM. Z tym silnikiem Skoda Octavia spalała tylko 5,1 litra oleju napędowego na 100 km. Z biegiem lat gama silnikowa pierwszej Octavii się poszerzała. Warto tu jeszcze wymienić bardzo oszczędną jednostkę 1.9 SDI o mocy 68 KM i dynamiczny silnik 1.8 20V Turbo o mocy 150 KM.

Na rynku Octavia debiutowała w nadwoziu typu liftback. Auto było bardzo przestronne jak na swoją klasę - bagażnik miał 528 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń jego przestrzeń wzrastała do 1328 litrów. W 1998 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie rodzina Octavii powiększyła się o jeszcze praktyczniejszą odmianę Combi. W 1999 roku na pokładzie Octavii zadebiutował napęd 4x4.

Wraz z faceliftingiem z 2000 roku do oferty dołączyła wersja RS. Octavia RS pierwszej generacji produkowana była tylko w czterech kolorach: srebrnym (diamond), żółtym (lemon), czerwonym (corrida) oraz czarnym (magic).

Skoda Octavia I

Skoda Octavia I

Skoda Octavia I

q

Skoda Octavia II RS Skoda Octavia II RS Fot. Skoda

Druga generacja | 2004-2013

Druga Octavia debiutowała na rynku w 2004 roku z bardzo ambitnym zadaniem - miała powtórzyć sukces poprzedniczki. Okazało się, że Octavia II nie miała z tym większych problemów. Klienci polubili kompakt Czechów jeszcze bardziej. To wciąż był duży samochód za stosunkowo nieduże pieniądze. Po stronie zalet Octavii można było zapisać walory użytkowe, praktyczność, solidne nadwozie, bezpieczeństwo i technologie Volkswagena.

W latach 2004-2013 sprzedano 1,6 miliona limuzyn i 900 000 kombi.

Jedną z największych zalet Octavii II był rozmiar. Auto mierzyło 4,57 metra długości i klasyfikowano je jako kompakt, ale z lekkimi aspiracjami do podgryzania klasy średniej. Drugą generację zbudowano na płycie podłogowej Golfa V, ale wyraźnie wydłużono w tylnej części. W stosunku do jedynki długość wzrosła o 7 cm, a rozstaw osi o ponad 6 cm. Zyskano w ten sposób więcej przestrzeni za przednimi fotelami i wygospodarowano ogromną przestrzeń bagażową (hatchback 560 l, kombi 580 l).

Z technologicznych nowości trzeba wymienić: dwusprzęgłową skrzynię DSG, bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach benzynowych, zrezygnowanie w tylnym zawieszeniu z belki skrętnej na rzecz układu wielowahaczowego oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego Servotronic, działające progresywnie (zmniejszanie siły wspomagania wraz ze wzrostem prędkości) i automatycznie wspomagające utrzymanie kierunku podczas jazdy na wprost.

Octavia II oferowała też bardzo bogatą gamę silników. Najsłabszy benzyniak to 1.4 MPI o mocy 80 KM, za to na drugim biegunie znajdziemy nowoczesną, dwulitrową jednostkę TFSI o mocy 200 KM. Silniki wysokoprężne to konstrukcje TDI Volkswagena - od 1.6 TDI CR (105 KM) po topowe 2.0 TDI o mocy 170 KM.

Skoda Octavia II liftback

Skoda Octavia II liftback

Skoda Octavia II Scout

Skoda Octavia II liftback

Skoda Octavia II Combi

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Octavia II (2004 - 2013) - opinie Moto.pl

Skoda Octavia II RS

Skoda Octavia III Skoda Octavia III fot. Skoda

Trzecia generacja | 2012-

Skoda określa trzecią generację modelu mianem największej rewolucji w historii modelu. Najnowsze wcielenie kompaktu kontynuuje wspaniałą passę kompaktu i z miesiąca na miesiąc poprawia wyniki sprzedaży. Czesi w rekordowym dla siebie czasie zdołali sprzedać milion sztuk Octavii - kamień milowy osiągnięto w marcu 2016.

Nowa Skoda Octavia została wprowadzona na rynek europejski w 2013 roku. Bardzo szybko do oferty dołączyła Octavia Combi. W połowie 2013 roku do sprzedaży trafiła Octavia Combi 4x4, a także wariant RS - najszybsza do tej pory seryjnie produkowana Octavia. Od końca 2013 roku najoszczędniejszą Octavią jest wersja GreenLine. Później swoje premiery miały natomiast Octavia G-TEC, napędzana gazem ziemnym, oraz uterenowiona Octavia Scout. W ofercie dostępna jest także ekskluzywna Octavia L&K.

Skoda zachęca klientów dużym wyborem jednostek napędowych i bardzo korzystnymi cenami:

Cennik Octavii

Do wersji Combi trzeba dopłacić około 4 tysięcy złotych.

Skoda Octavia III

Skoda Octavia III

Skoda Octavia III

Skoda Octavia III

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance | Test długodystansowy

Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance

Skoda Octavia 1959 Skoda Octavia 1959 fot. Skoda

Skąd się wzięła nazwa Octavia?

Wykorzystana w 1996 roku nazwa Octavia wcale nie była nową nazwą w historii czeskiego producenta. Ochrzczenie nowego modelu Octavią było nawiązaniem do bardzo udanego modelu, który powstawał w latach 1959-1964. W fabrykach w Mlada Boleslav i Kvasinach wyprodukowano aż 364 000 sztuk pierwszej Octavii.

Auto mierzyło 4065 mm długości, 1600 mm szerokości i 1430 mm wysokości. Pod maską podstawowej wersji pracował silnik o pojemności 1089 cm3. Przy 4200 obrotów na minutę generował 40 KM. Jak z osiągami? Octavia mogła się rozpędzić do 110 km/h i spalała około 7,7 litra na 100 km.

Dlaczego w 1959 roku zdecydowano się akurat na taką nazwę? Łacińskie słowo "Octavia" oznacza "ósma" - był to ósmy "nowoczesny" model czeskiej marki z niezależnym zawieszeniem, które zadebiutowało w roku 1933.

Skoda Octavia 1959

Skoda Octavia 1959

Skoda Octavia 1959

Pierwsza Octavia została zastąpiona w ofercie Czechów przez kultowy model 1000 MB.

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda 1000 MBX obchodzi 50. urodziny

Skoda 1000 MBX

Skoda Octavia Scout Skoda Octavia Scout Fot. Skoda

Skoda Octavia Scout | W teren

W dzisiejszych czasach każdy szanujący się producent ma w swojej ofercie "uterenowione" wersje zwykłych modeli. Koncern VAG to jeden z liderów tego segmentu - Volkswagen ma wersje Alltrack, Audi Allroad, a w Skodzie stworzono serię Scout.

Skoda Octavia Scout wyróżnia się obowiązkowymi masywnymi zderzakami z czarnymi nakładkami i srebrnymi listwami. Ciemny plastik znajdziemy także na nadkolach, listwach progowych oraz relingach dachowych. Logo Scout pojawiło się na grillu i tylnej klapie. Jak przystało na model z terenowymi aspiracjami, nie zabrakło także aluminiowej osłony podwozia.

Wszystkich, którzy naprawdę zechcą sprawdzić terenowe kombi poza asfaltowymi drogami, ucieszy fakt, że Skoda Octavia Scout to połączenie napędu 4x4 (Haldex V generacji, znany już z Octavii 4x4), z wysokim prześwitem (+ 31 mm w porównaniu do standardowej wersji modelu).

Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia Scout

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Octavia Scout | Pierwsza jazda | Na rodzinne wyprawy

Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia RS 230 Skoda Octavia RS 230 fot. Skoda

Skoda Octavia vRS | Ze sportowym pazurem

Skoda Octavia to od dłuższego czasu najlepiej sprzedający się samochód w Polsce i zdecydowanie najpopularniejsze auto flotowe. Właśnie dlatego Octavia bardzo często kojarzy nam się nudnym i praktycznym pojazdem, który w pracy sprawdza się świetnie, ale brakuje mu emocji.

Jednak nie można zapominać, że Czesi przygotowali Octavię, która pokazuje sportowy pazur!

Chodzi nam oczywiście o Skodę Octavię RS. To już trzecia odsłona ostrej Czeszki. W polskich salonach możemy wybrać dwie wersje nadwoziowe - liftback albo kombi. Co pod maską? 184-konny dwulitrowy diesel TDI oraz 220-konny benzyniak 2.0 TSI. W ubiegłym roku do rodziny dołączyła 230-konna topowa Octavia oznaczona jako RS 230.

W 2015 roku w Polsce sprzedano dokładnie 600 egzemplarzy Octavii RS. Co ciekawe, czeski podrasowany kompakt trafił także daleko na półkulę południową. Okazuje się, że to właśnie Octavia RS jest najpopularniejszą Skodą w Australii - w 2015 sprzedano tam 1050 sztuk tej wersji.

Skoda Octavia RS 230

Skoda Octavia RS 230

Skoda Octavia RS 230

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Octavia RS230 | Test | Rzeczywiście Sportowa?

Skoda Octavia RS230

Skoda Octavia Cup Skoda Octavia Cup fot. Skoda

Skoda Octavia Cup | Czeszka wraca na tory

Skoda Octavia RS to nie jedyny dowód, że Octavia ma sportowe aspiracje. W tym roku ponownie zostanie rozegrany wyścigowy puchar Skoda Octavia Cup. Wcześniej rozgrywano go w latach 1998-2010 i cieszył się bardzo dużą popularnością.

Po pięciu latach przerwy Octavia powraca na tory w zupełnie nowej odsłonie. Auto dysponuje mocą 280 koni mechanicznych, która przenoszona jest na przednie koła za pomocą automatycznej skrzyni DSG z mechanicznym samoblokującym się dyferencjałem.

Celem pucharu jest wyszukanie młodych talentów oraz pomoc im w wejściu do świata wielkiego motorsportu. W edycji 2016 polskie barwy będą reprezentować bracia Rzepeccy - Adam i Tomasz.

Kalendarz Skoda Octavia Cup 2016:

I runda - Hungaroring, Węgry (28-30 kwietnia)
II runda - Red Bull Ring, Austria (14-15 maja)
III runda- Most, Czechy (17-19 czerwca)
IV runda - Slovakia Ring, Słowacja (19-21 sierpnia)
V runda - Brno, Czechy (9-11 września)

Skoda Octavia Cup

Więcej o:
Komentarze (52)
Skoda Octavia | To już 20 lat na rynku!
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: edek

    Oceniono 111 razy 101

    jeszcze raz podziękujmy "związkowcom" z FSO, za to że skutecznie przepłoszyli "złego" VW jak chciał kupić te zakłady, mam nadzieję iż podobni związkowcy ze Skody co roku wysyłają beczkę piwa kolegom z Solidarnosci FSO, bo to dzięki nim, mają taki wspaniały sukces.
    A tymczasem u nas w FSO hula wiatr. Ale to jest dobry, nasz, "patriotyczny" wiatr....

  • liczbynieklamia

    Oceniono 31 razy 23

    Sukces Octavii jest niesamowity. To był samochód który powstał jako auto na biedne rynki - stąd filozofia nadmuchanego kompaktu. Po tych 20 latach jak równa z równymi konkuruje z samochodami uznanych w Europie marek w bogatych krajach - przy zbliżonych cenach. W Niemczech w 2015 w top 10 sprzedawanych samochód był tylko jeden samochód marki nieniemieckiej - Skoda Octavia właśnie. Myślę, że nikt ani w Skodzie, ani w VW nie spodziewał się, że sukces będzie aż tak wielki.

  • Gość: Piotr

    Oceniono 15 razy 9

    Mialem kiedys Skode 120 , przejechalem nia prawie 100 000 km . Bardzo milo wspominam . Nie byla moze to rakieta ale srawnie poruszala sie do przodu.
    Od 11 lat mam Skode Octawie Combi . olbrzymi bagaznik ktory swego czasu miescil wozek dziecka bez specjalnego rozkladania i jeszcze mnostwo bambetli. No i pierwszy dzien kiedy pojechalem nia w dluzsza trase i wrocilem na jednym zbiorniku ( ponad 1000 km ) Tak jest do dzis.
    Nie ma sie co dziwic tak wielkiej popularnosci . Male spalanie , pojemny bagaznik i w miare niedrogi serwis , czego wiecej wymgac od samochodu .

  • allegropajew

    Oceniono 16 razy 6

    Gimbusy nie wiedzą, jak fajna była poprzednia Octavia. I jaka ładna!!!

    Zastąpiona przez syf skodopodobny, wróciła we właściwym momencie. Czesi może i śmieszni są, i trochę dziadowscy, ale per saldo mają lepiej od nas, chyba od zawsze!

    Gościula

  • Gość: Gr

    Oceniono 19 razy 5

    A taka ciekawostka. dlaczego w bogatej Skandynawii skoda średnio się sprzedaje? Bo to niestety tylko taki VW. Dla ubogich.

  • Staszek Kolasa

    Oceniono 4 razy 4

    Jeździłem Octavią I przez 10 lat, zero problemu !!! !280 km na jednym baku na autostradzie - wykonanie rewelacyjne. To był świetny samochód.

  • Gość: riker

    Oceniono 8 razy 4

    A ja zawsze myślałem, że to liftback......... no ale jak można z Rapida zrobić kompakt, Octavia jawi się segmentem "D", Superb ociera się o Bentleya, to nic, tylko winszować. Przeciętne (w pozytywnym słowa znaczeniu) auto, za wysoką cenę.... ot, motoryzacyjny schabowy. Ale niektórzy też pieją z zachwytu nad góralsko-autostradową kuchnią. No i mamy sukces.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX