Kupujemy używane Audi | Poradnik | Modele podwyższonego ryzyka

Audi to marka niezwykle popularna na polskim rynku. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się kilku modelom-pułapkom, które mogą was narazić na poważne wydatki [x]
Audi A4 2004-2008 Audi A4 2004-2008 fot. Audi

Audi A4 2.0 TDI Multitronic

Lata: 2004-2008

Dlaczego? Awaryjny silnik i skrzynia biegów

Zestawienie zaczynamy od jednego z ulubionych samochodów Polaków, a więc Audi A4, w dodatku z obowiązkowym wysokoprężnym silnikiem pod maską. Jednostka 2.0 TDI PD z lat 2003-2007 to chyba jeden z najgorszych silników w historii VW.

Ogólnie, Audi A4 B7 to bardzo dobry i chwalony przez kierowców samochód. Niektórzy twierdzą nawet, że w swojej kategorii wiekowej to "wzór niezawodności". Oprócz problemów z silnikiem 2.0 TDI i skrzynią Multitronic możemy jeszcze ponarzekać na: podatną na uszkodzenia przekładnię kierowniczą, zawieszenie, które czasem ma dość polskich dróg (zdarzają się problemy z łącznikami stabilizatorów i aluminiowymi wahaczami) i lubiącą zaszaleć elektronikę .

Nie bez powodu wyszczególniliśmy w nazwie modelu skrzynię biegów. Jeżeli w ogłoszeniu z Audi A4 B7 widzicie słowo Multitronic, to powinna się Wam zapalić ostrzegawcza lampka. Automatyczna, bezstopniowa skrzynia biegów boryka się z wieloma problemami. Niektórzy użytkownicy Audi A4 z Multitronikiem twierdzą nawet, że jej awaria jest wręcz nieunikniona. Co gorsza, naprawa skrzyni wiąże się z poważnymi kosztami.

Olbrzymim problemem jest także okryty złą sławą silnik 2.0 TDI.

Audi A4 2004-2008

Dwulitrowy silnik TDI przysparzał kierowcom mnóstwa kłopotów. W 2.0 TDI po dłuższych przebiegach występują pęknięcia głowicy i awarie napędu pompy oleju (wyrabia się sześciokątny wałek napędzający pompę). Naprawy tych niedomagań są niestety bardzo kosztowne. Poprawki wadliwych elementów zostały wprowadzone dopiero w egzemplarzach z rocznika 2008. Pozostaje jeszcze kwestia wtryskiwaczy firmowanych przez Siemensa. Są nietrwałe i często zawodzą.

Problemy skończyły się wraz z wprowadzeniem wersji 2.0 TDI CR, czyli z układem Common-Rail w 2007 roku. Od tej pory silnik 2.0 TDI znika z czarnej listy i można mu zaufać. Jednak pamiętajcie, 2.0 TDI w Audi A4 z roczników 2004-2008 to bardzo kosztowna pułapka, a zakup obarczony jest sporym ryzykiem! Dla dobra własnego portfela lepiej unikajcie tej wersji silnikowej.

VW Golf Plus z silnikiem 2.0 TDI

Zdjęcie Dywaniki samochodowe Alfa Romeo 145 (D102) Zdjęcie Dywaniki samochodowe GOODYEAR (75531) Zdjęcie MAT-GUM Dywaniki Samochodowe przód 4610
Dywaniki samochodowe Alfa R... Dywaniki samochodowe GOODYE... MAT-GUM Dywaniki Samochodow...
Sprawdź ceny Sprawdź ceny Sprawdź ceny
źródło: Okazje.info
Audi A8 1994-2002 Audi A8 1994-2002 fot. Audi

Audi A8 3.3 TDI

Lata: 1994-2002

Dlaczego? Kosztowne w naprawie nadwozie, zawodny silnik, drogie części zamienne

Audi A8 D2 z lat 1994-2002 to propozycja dla wszystkich, którzy szukają dużej limuzyny za rozsądne pieniądze. Stare Audi A8 to wciąż bardzo wygodny, ładnie wyglądający i porządny samochód. W dodatku ze względu na wiek jego ceny bardzo często znajdują się na przystępnym poziomie. Jednak wiek sprawia też, że na rynku wtórnym znajdziemy praktycznie tylko wysłużone i wyeksploatowane samochody - trzeba liczyć się z faktem, że tanie w zakupie Audi A8 zamieni się w auto drogie w utrzymaniu.

Jeżeli chodzi o jednostkę napędową, to zdecydowanie trzeba wystrzegać się awaryjnej, 3,3-litrowej V-ósemki TDI. Układ dwóch sprężarek się zużywa, wyciekają płyny, a wszystkie naprawy są bardzo trudne do przeprowadzenia. Na dodatek na rynku brakuje części zamiennych.

Kierowcy narzekają także na skrzynię biegów Tiptronic. Bardzo często słyszy się o wyciekach oleju, szarpaniu, opóźnieniach przy zmianie biegów i kosztownych naprawach.

W A-ósemce trzeba też liczyć się z naprawami zawieszenia (trudno trafić na "niestukający" egzemplarz, a lista napraw może ciągnąć się w nieskończoność...). Problemy przysparza też aluminiowe, odporne na korozję nadwozie. W przypadku stłuczki możemy mieć poważny problem z naprawą - niewielu mechaników podejmie się tego zadania.

Podsumowując, Audi A8 z lat 1994-2002 kusi świetną ceną i dobrym wyposażeniem, ale zdecydowanie nie polecamy tego samochodu nikomu, kto szuka taniego auta. Zakup limuzyny to dopiero początek wydatków. A8 D2 to raczej wybór dla bogatych koneserów, którym frajdę sprawi dłubanie przy aucie i przywracanie go do stanu świetności z lat 90' XX wieku. Dla całej reszty to koszmarnie kosztowna pułapka.

Audi A8 1994-2002

Audi A8 1994-2002

Audi A6 Allroad 2000-2006 Audi A6 Allroad 2000-2006 fot. Audi

Audi A6 Allroad 2.5 TDI

Lata: 2000-2005

Dlaczego? Silnik (!), zawieszenie, drogie części zamienne

Ostatnimi czasy zwykłe samochody w offroadowej stylizacji biją rekordy popularności. Dlatego wciągnęliśmy na naszą listę Audi A6 Allroad z lat 2000-2005. "Uterenowiona" A-szóstka kusi na portalach ogłoszeniowych świetnymi cenami. Za naprawdę niewielkie pieniądze można dostać dobrze wyglądające, modne, bogato wyposażone i szybkie auto. Okazja? I tak, i nie. Bo zakup A6 Allroad to igranie z ogniem. Allroad może dosłownie wydrenować nasz portfel.

W ogłoszeniach znajdziemy bardzo dużo Audi A6 z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic. Niestety, przy większych przebiegach skrzyni nagminnie przydarzają się awarie. Nie jest tak źle, jak w przypadku Multitronika, ale trzeba się liczyć z wydatkami.

Drugi poważny zarzut wobec Audi A6 Allroad to zawieszenie z pneumatycznymi amortyzatorami. To cecha A6 Allroad, która czyni z tego auta istną skarbonkę bez dna. Przy dużych przebiegach serwis zawieszenia jest prawie pewien, a jego koszty są bardzo wysokie. Niestety, A6 Allroad ma już swoje lata i trudno znaleźć na rynku wtórnym niewyeksploatowany egzemplarz.

No i zdecydowanie uważajcie na V-szóstkę TDI:

Volkswagen 2.5 TDI V6

Przy Audi A4 ostrzegaliśmy Was już przed 2.0 TDI PD. Drugi diesel podwyższonego ryzyka koncernu VAG to 2,5-litrowa V-szóstka TDI. Lepiej nie kupujcie Audi A6 Allroad z tą jednostką! Silnik był początkowo bardzo chwalony za sporą moc, świetny moment obrotowy i niskie spalanie. Ale problemy ujawniły się z czasem. 2.5 TDI V6 to jednostka, która może doprowadzić właściciela do bankructwa

Najpoważniejsze i najbardziej kosztowne problemy V-szóstki to: uszkodzenia pompy wtryskowej, zużycie wałków rozrządu, napęd rozrządu. Trzeba też wspomnieć o niewydajnym układzie olejowym, który może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. 2.5 V6 TDI może sprawiać kłopoty już po 100 tysiącach km przebiegu.

Audi A6 Allroad 2000-2006

Audi A6 Allroad 2000-2006

Audi A2 Audi A2 Audi A2

Audi A2 1.2 TDI

Lata: 2000-2005

Dlaczego? Drogi serwis i części zamienne, wysokie ceny, lubiący się zepsuć silnik TDI

Audi A2 to jeden z najodważniejszych eksperymentów w segmencie miejskich samochodów. Mieszczuch z Ingolstadt od razu rzuca się w oczy swoim nietypowym wyglądem - stylistyka modelu została podyktowana przez rewelacyjnie niski współczynnik oporu powietrza. Audi A2 to też nowoczesne jednostki napędowe i aluminiowe nadwozie (auto waży jedynie 850 kg!).

I właśnie to aluminiowe nadwozie to jedna z najważniejszych wad Audi A2. Każde uszkodzenie karoserii wymaga kosztownego i profesjonalnego serwisu. Zwyczajna stłuczka może okazać się problematyczna i bardzo kosztowna. Audi A2 w ma też problem z drogimi i czasochłonnymi naprawami - wiele elementów jest ukrytych, a mechanik ma problem z dostaniem się do nich, poza tym części zamiennych jest mało i są drogie.

Z dostępnych wersji silnikowych najbardziej ryzykowny jest trzycylindrowy silnik 1.2 TDI. Motor zapewnia bardzo przyjemne osiągi i zaskakuje niskim spalaniem, ale już po 140 tysiącach kilometrów staje się jednostką bardzo awaryjną. A jak to w przypadku nowatorskiego Audi A2 bywa, naprawy wiążą się z kosztami. Dużymi kosztami... Jeżeli chcecie zaszaleć i kupić A2, to najbezpieczniejszym wyborem jest benzyniak o pojemności 1,4 litra.

Kierowcy narzekają też na nietrwały układ kierowniczy, szwankującą elektronikę i przednie zawieszenie, które nie lubi się z polskimi, dziurawymi drogami. !UWAGA! W Audi A2 zdarzają się też pęknięcia przewodów hamulcowych. Dlatego obowiązkowo przy zakupie trzeba sprawdzić ich stan - to absolutny priorytet.

Audi A2

Audi A2

Audi A4 2004-2008 Audi A4 2004-2008 fot. Audi

Audi A4 2.0 TFSI Multitronic

Lata: 2004-2008

Dlaczego? Silnik lubi olej, dość wysokie spalanie, skrzynia biegów

Wracamy do popularnego w Polsce Audi A4 B7. To naprawdę bardzo dobry samochód, który może posłużyć nowemu kierowcy jeszcze przez kilka długich lat, ale trzeba ostrożnie podchodzić do wersji silnikowych. Na A4 z lat 2004-2008 najczęściej narzekają ci, którzy wybrali jedną z wersji podwyższonego ryzyka.

Teraz na celownik bierzemy dwulitrowe, turbodoładowane 2.0 TFSI. Benzyniak może generować 200 albo 220 KM. 2.0 TFSI bardzo sprawnie radzi sobie z A4, zapewnia przyzwoite osiągi i bardzo przyjemne wrażenia z jazdy. Trzeba mieć jednak na uwadze, że to paliwożerna jednostka. Co więcej, wielu kierowców narzeka na bardzo duży apetyt silnika na olej.

Raz jeszcze przestrzegamy przed skrzynią biegów Multitronic. Jest bardzo awaryjna, a jej naprawy koszmarnie drogie. Tym bardziej uważamy na nią w parze z tak mocnym silnikiem jak 2.0 TFSI - Multitronic najzwyczajniej nie radzi sobie z taką mocą. Kupując używane Audi A4 B7, zdecydowanie unikajcie tej skrzyni biegów.

Audi A4 2004-2008

Audi A4 2004-2008

Więcej o:
Komentarze (48)
Kupujemy używane Audi | Poradnik | Modele podwyższonego ryzyka
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: szej

    Oceniono 51 razy 31

    Zawsze rozczula mnie taki zestaw:
    Janusz lat 50,
    Audi A8 lat 18,
    buty Janusza lat 10
    ostatnia wizyta Janusza u dentysty w 1995 (bo strasznie bolało)
    budżet Janusza na serwis i eksploatację - 40 PLN

  • susdomestica

    Oceniono 42 razy 28

    Najbardziej podobają mi się teksty w stylu "jeżeli ktoś szuka taniego auta, to odradzamy", albo "części są drogie"... Oczywiście, że Audi to nie jest tanie auto i części są drogie... jak we wszystkich samochodach uchodzących za klasę wyższą.
    Poza tym problem z awaryjnością samochodów w klasie premium występuje tylko w .pl. Sprowadzone, zajeżdżone, po "korekcji" licznika, nieumiejętnie serwisowanie po kosztach - okazje z dupy - i potem lament i problemy, że trzeba płacić za serwis.

  • Gość: ASD

    Oceniono 54 razy 22

    Nie prawda, mam A4 TFSI Multitronic i mało pali i wcale się nie psuje.

    Ale humor dzisiaj się mnie trzyma :)

  • zdunman

    Oceniono 18 razy 14

    może w końcu jakiś artykuł o używanych samochodach które warto kupić?

  • mr.knox

    Oceniono 33 razy 13

    To nie sa wpadki tylko niemieckie standardy. Natomiast szczesciem jest jak cos niemieckiego nie popsuje sie od razu...

  • pigol07

    Oceniono 30 razy 12

    Audi, BMW, Mercedesy, VW, Fordy, Ople - wszystko niemieckie badziewie- do dupy. Domagamy siä natychmiast powrotu Syrenek, Poloneza, 125p, 126p i innych cudownych produktów rodzimej produkcji. Nie będzie Niemiec wciskał nam kit!

  • Gość: sdf

    Oceniono 19 razy 7

    gó... wiecie. 2.5TDI miało kilka wersji i oznaczeń. Jedne są awaryjne, inne niezawodne. Ale lepiej wrzucić wszystko do jednego wora i straszyć polaków-cebulaków.

  • Gość: Ronn

    Oceniono 15 razy 7

    Najlepiej nie kupować w ogóle auta. Ja jestem przed zakupem nowego i zamiast się cieszyć już mam stresa, czy się będzie psuł. Marka japońska - czy to nadal synonim jakości?

  • Gość: miszczu.szczaw

    Oceniono 6 razy 4

    Coś wam powiem. Jak sprowadzicie z Reichu 20-letniego diesla z przebiegiem 180 tys. km. to taki zakup zawsze was zrujnuje. Nie ważne, czy będzie to A8, czy polówka.
    Ludzie, jak was nie stać na auto klasy premium, to szukajcie w klasach niżej. To żadna ujma kupić używanego kompakta.
    Ujmą nie jest brak funduszy - ujmą jest głupota. A tylko głupotą kupującego można tłumaczyć sprowadzenie audicy ze szrotu, na której eksploatację i naprawy i tak Cię nie będzie stać.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX