Najczęściej sprowadzane samochody | Polacy wciąż wybierają niemieckie, ale coraz starsze

Sprowadziliśmy w tym roku już prawie ćwierć miliona samochodów używanych, czyli o ponad 15 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Jakie modele cieszą się największym wzięciem?
Średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów wynosi prawie 12 lat Średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów wynosi prawie 12 lat fot. Michał Zagórny

Sprowadzamy coraz starsze

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar zebrał dane dotyczące importu samochodów używanych w marcu 2016 r. Wynika z nich, że Polacy coraz częściej decydują się na sprowadzenie auta z zagranicy.

"W marcu sprowadzono do Polski i zarejestrowano 78 105 używanych samochodów osobowych, czyli o 10,5 proc. więcej niż w roku ubiegłym i o 11,7 proc. więcej niż w lutym. Wynik skumulowany to już 212 587 aut, tj. o 16,8 proc. więcej w porównaniu do 2015 roku" - czytamy na stronie Instytutu.

Analitycy Samaru przewidują, że przy obecnym tempie wzrostu w całym 2016 r. sprowadzimy do Polski ponad 850 tys. używanych samochodów. Nie jest to jednak dobra wiadomość dla polskiego rynku, bo importujący decydują się na coraz starsze samochody. W 2015 r. średni wiek sprowadzanych do naszego kraju samochodów wynosił 10 lat i 5 miesięcy. W tym roku to 11 lat i 4 miesiące.

Które marki i modele cieszą się największym wzięciem? Skąd pochodzą importowane samochody?

Zdjęcie Continental ContiPremiumContact 2 195/65/R15 91H Zdjęcie CONTINENTAL ContiPremiumContact 5 185/60/R14 82H Zdjęcie CONTINENTAL ContiPremiumContact 5 195/55/R16 87H
Continental ContiPremiumCon... CONTINENTAL ContiPremiumCon... CONTINENTAL ContiPremiumCon...
Porównaj ceny Porównaj ceny Porównaj ceny
źródło: Okazje.info
Volkswagen Jetta Volkswagen Jetta fot. Michał Dek

Najpopularniejsze marki z importu

1. Volkswagen - 27 633 szt. (+8,82 proc.)
2. Opel - 24 668 szt. (+17,4 proc.)
3. Audi - 19 228 szt. (+17,2 proc.)
4. Ford - 15 669 szt. (+19,9 proc.)
5. Renault - 14 718 szt. (+12,9 proc.)
6. BMW - 13 326 szt. (+18,8 proc.)
7. Peugeot - 9 883 szt. (+17,9 proc.)
8. Citroen - 9 392 szt. (+20,8 proc.)
9. Toyota - 8 296 szt. (+11,4 proc.)
10. Mercedes - 7 659 szt. (+17,3 proc.)

Najmniejszy wzrost zainteresowania odnotował w marcu Volkswagen - import używanych samochodów tej marki wzrósł o niecałe 9 proc. Nie przeszkodziło mu to jednak w zajęciu pierwszego miejsca w stawce. Pierwszą dziesiątkę zamyka Mercedes.

Największym wzrostem popularności od miesięcy cieszą się marki koreańskie. Nie inaczej było w marcu. Import samochodów zajmującego 16. miejsce Hyundaia wzrósł o 37,5 proc., a lokującej się na 19. pozycji Kii o 31,2 proc.

ZOBACZ TAKŻE: Najczęściej sprowadzane samochody używane w 2015 r.

Audi A4 Audi A4 Fot. Audi

Najpopularniejsze modele z importu

1. Audi A4 - 8 538 szt. (+12,2 proc.)
2. Volkswagen Golf - 8 165 szt. (+8,3 proc.)
3. Volkswagen Passat - 7 844 szt. (+6,0 proc.)
4. Opel Astra - 7 464 szt. (+20,0 proc.)
5. BMW serii 3 - 6 297 szt. (+21,1 proc.)
6. Renault Scenic - 4 374 szt. (+9,3 proc.)
7. Ford Focus - 4 286 szt. (+19,3 proc.)
8. Audi A3 - 4 268 szt. (+23,3 proc.)
9. Audi A6 - 4 238 szt. (+21,3 proc.)
10. Opel Zafira - 4 091 szt. (+13,0 proc.)

W pierwszej dziesiątce najczęściej sprowadzanych samochodów używanych tylko dwa nie są reprezentantami niemieckich marek. Audi A4 wciąż na czele, ze wzrostem wyraźnie wyższym niż w przypadku drugiego Volkswagena Golfa. Podium zamyka Volkswagen Passat, ale jeśli obecne trendy się utrzymają, w przyszłym miesiącu jego miejsce zajmie czwarty w zestawieniu Opel Astra.

ZOBACZ TAKŻE: Kupujemy używane BMW | Poradnik | Co psuje się najczęściej?

Volkswagen gratuluje Niemcom tytułu Volkswagen gratuluje Niemcom tytułu VW

Ojczyzny najczęściej sprowadzanych samochodów

1. Niemcy - 93 158 szt. (+14,8 proc.)
2. Francja - 33 993 szt. (+16,4 proc.)
3. Japonia - 30 587 szt. (+17,6 proc.)
4. USA - 19 030 szt. (+22,2 proc.)
5. Korea Południowa - 8 369 szt. (+34,2 proc.)

Pozycja samochodów niemieckich marek jest niezagrożona - Polacy zdecydowanie najczęściej wybierają Volkswageny, Ople, Audi i BMW. Największym hitem ostatnich miesięcy są jednak samochody z Korei. Dzięki rekordowym wzrostom zajęły one piąte miejsce.

ZOBACZ TAKŻE: Twój pierwszy samochód | Poradnik | Samochody do 5 tys. zł

Kia cee'd Kia cee'd Kia cee'd

Dokąd trafiają sprowadzone samochody?

1. Wielkopolskie - 28 056 szt. (+17,6 proc.)
2. Mazowieckie - 25 247 szt. (+17,8 proc.)
3. Śląskie - 20 893 szt. (+17,6 proc.)
4. Małopolskie - 17 389 szt. (+13,8 proc.)
5. Dolnośląskie - 17 087 szt. (+16,6 proc.)

IBRM Samar w każdym województwie zanotował dwucyfrowe wzrosty. Najwięcej używanych samochodów trafia do województwa wielkopolskiego. Drugie - z niewielką stratą - jest województwo mazowieckie. Znacznie słabiej pod względem liczby sprowadzonych samochodów wypada trzecie w rankingu województwo śląskie. Najmniej używanych aut z importu rejestrowanych jest w województwie opolskim (4956 egzemplarzy).

ZOBACZ TAKŻE: Tanie i niedoceniane, czyli auta, których nie chciałeś kupić, a warto

TDI TDI fot. Audi

Najpopularniejsze roczniki importowanych samochodów używanych

1. 2005 - 19 754 szt.
2. 2006 - 18 791 szt.
3. 2004 - 18 360 szt.
4. 2003 - 16 667 szt.
5. 2007 - 16 645 szt.
6. 2002 - 14 876 szt.
7. 2008 - 13 950 szt.
8. 2001 - 12 230 szt.
9. 2000 - 10 972 szt.
10. 2009 - 10 643 szt.

11 lat - tyle mają najczęściej sprowadzane do Polski samochody. Dane z marca wpisują się w trend z całego roku - średni wiek importowanych aut wynosi 11 lat i 4 miesiące, czyli o 11 miesięcy więcej niż w ubiegłym roku. Nie jest to dobra wiadomość z punktu widzenia bezpieczeństwa - im starsze auta, tym większe prawdopodobieństwo wypadku.

Z danych IBRM Samar wynika też, że Polacy powoli odwracają się od diesli. W marcu udział aut z silnikami wysokoprężnymi w ogóle importu wyniósł 42 proc. To - nie licząc lutego, w którym udział ten był o 0,1 proc. mniejszy - najniższa wartość od co najmniej 2000 r., czyli od chwili, w której dane dotyczące importu samochodów używanych są ogólnodostępne. Warto pamiętać, że jeszcze 6 lat temu udział diesli wynosił aż 63,5 proc.

ZOBACZ TAKŻE: Omijaj je szerokim łukiem | Najgorsze silniki Diesla

Źródło danych: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Więcej o:
Komentarze (44)
Najczęściej sprowadzane samochody | Polacy wciąż wybierają niemieckie, ale coraz starsze
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: lolo

    Oceniono 25 razy 19

    Polacy nie wybierają coraz starszych aut, tylko te same auta, które z roku na rok się starzeją!!

  • hiszpan25

    Oceniono 25 razy 11

    za kilka lat nikt nie bedzie chcial sprowadzac z zachodu aut z ekosilniczkami 1.0T (patrz np Mondeo!) zakup takiego auta bedzie zapewne oznaczac koniecznosc szukania od razu nowego (a nie tylko innego silnika). ludzie nie sa idiotami gdy wydaja swoje pieniadze... dlatego tez popularne sa auta majace szanse na jak najmniejsze klopoty techniczne... z drugiej strony jednak jak sie kupuje to co 90% spoleczenstwa to jest niemal pewnosc ze ktos pieknego dnia/nocy ktos sprobuje nam ukrasc auto na czesci bo rynek na tak popularne elementy z 2 reki jest ogromny.

  • Gość: iwoodrowąż

    Oceniono 15 razy 7

    Ja się nie dziwię, że uciekają od diesli. To przez obiegową teorię głoszącą, że nie należy kupować starych (10+) diesli. Każdy kto chciał kupić używany samochód, na pewno się z nią spotkał. Ach, gdyby to było takie proste, że jedynie typ silnika i marka decydują o tym, czy zakup okaże się udany...

  • Gość: ja

    Oceniono 15 razy 7

    Jak z winem są po prostu uznane roczniki i co roku będziemy sprowadzać o rok starsze :-)

  • Gość: przegość

    Oceniono 6 razy 6

    całe szczęście moje włoskie auto z 71r, ma się całkiem dobrze

  • Gość: Sepp

    Oceniono 7 razy 5

    A dlaczego nie bylo nic o aaa auto w pierwszym zdaniu? Przestali być solidni, czy przestali płacić za sponsorowane teksty?

  • antoniferdynand

    Oceniono 5 razy 3

    Problem z importem samochodów używanych to wciąż wielka niewiadoma. Ostatnio jeździłem we Włoszech i Francji samochodem z wypożyczalni - tłukąc ponad 1000 km w mniej niż tydzień (co nie jest żadnym wynikiem). W ciągu miesiąca te auto pewnie ma z 5-10 kierowców. W rok przebieg osiągnie ponad 50 tys. i niezliczoną liczbę użytkowników. Po 3 latach to będzie ponad 150 tys. km. i wszystkie układy w całkowitym rozjeździe.
    I co z tego, że auto młode, nie będzie bite, warstwa lakieru identyczna, roczniki szyb takie same skoro po cofnięciu licznika do 40 tys. km, wymianie kierownicy i lewarka skrzyni biegów auto będzie wyglądało jak użytkowane przez księdza czy kobietę co to tylko na zakupy...
    A teraz dodajmy, że przy każdym europejskim lotnisku stoi kilkaset aut do wypożyczenia i prędzej czy później ktoś je zwiezie do Polski czy innych państw Europy Środkowo-Wschodniej.
    I uwzględnijmy, że auta z wypożyczalni to tylko margines pojazdów nie należących do użytkowników prywatnych...

  • Gość: gosc

    Oceniono 17 razy 3

    bo są co raz biedniejsi ---a chęc jazdy co raz wieksza.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX