Tanie i niedoceniane, czyli auta, których nie chciałeś kupić, a warto

Wybraliśmy dziesięć modeli, które można dziś kupić po niewygórowanej cenie, a świetnie sprawdzą się w roli pierwszego auta lub samochodu do zadań specjalnych
Daewoo Lanos Daewoo Lanos fot. Daewoo

Daewoo Lanos

Lata: 1997-2008

Daewoo Lanos nie ma dobrej prasy. Wielu kierowców podchodzi do niego pogardliwie. Czy naprawdę poczciwy Lanos zasłużył na takie traktowanie? Nie. To tani i niedoceniony samochód, który ma swoje wady, ale rekompensuje je niską ceną i niezawodnością.

Lanos nie sprawia wielu problemów. Jest tani w utrzymaniu, oferuje dość dynamiczne silniki i trwałe podwozie, przyzwoicie zabezpieczone przed korozją. Ogromną zaletę Lanosa stanowi także szeroka oferta niedrogich, fabrycznych i niefabrycznych części zamiennych, ułatwiająca codzienną eksploatację. W dodatku Lanos (najpopularniejszy silnik to nieśmiertelne 1.5 l 8v) bardzo dobrze znosi montaż instalacji LPG, co znacznie obniża koszty użytkowania.

Choć Daewoo zbiera pochwały za dobre zabezpieczenie przed korozją, to trzeba pamiętać, że to już dość leciwy samochód - w egzemplarzach z początku produkcji mogą pojawiać się rdzawe wykwity. Radzimy więc uważnie przyjrzeć się karoserii.

Lanos może pochwalić się wyjątkowo trwałymi i dość niezawodnymi jednostkami napędowymi. Nawet osprzęt prezentuje się pod tym względem znakomicie. Silniki mają jednak jedną poważną wadę - pasek zębaty w napędzie rozrządu. Wymaga szczególnej dbałości, bo niewymieniony na czas może się zerwać i zdemolować silnik. Absolutnie graniczny przebieg to 90 tys. km. Jeśli historia paska nie ma dokumentacji serwisowej, lepiej wymienić go zaraz po zakupie auta.

Przyglądamy się tanim i sprawdzonym samochodom, które można określić mianem "na każdą kieszeń", dlatego po Lanosie nie można spodziewać się cudów. Wielu kierowców zaraz po zakupie narzekało na skrzypiące elementy wnętrza, luzującą się regulację siedzeń, słabe wyciszenie silnika czy brak elementów podwyższających komfort i bezpieczeństwo. Nie każdy egzemplarz wyposażony jest chociażby w poduszkę powietrzną kierowcy, centralny zamek czy elektrycznie sterowane szyby z przodu.

Jednak jeżeli szukacie prostego i niedrogiego auta, które was nie zawiedzie, to Lanos sprawdzi się w takiej roli znakomicie.

Daewoo Lanos na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Daewoo Lanos

Daewoo Lanos

Daewoo Lanos

Chevrolet Aveo Chevrolet Aveo fot. Chevrolet

Chevrolet Aveo

Lata: 2002-2011

To jeden z najmłodszych samochodów w naszym dzisiejszym zestawieniu. Pierwsza generacja była produkowana w latach 2002-2011. Część egzemplarzy powstawała w Warszawie w zakładach FSO. Ze względu na mały prestiż i kiepskie wykończenie Aveo nie zdobyło uznania klientów. Mały Chevrolet cierpiał też na wiele awarii np. problemy z ABS-em, wadliwe przewody paliwowe (akcja serwisowa), nietrwałe synchronizatory skrzyni biegów i sprzęgło czy zawodna elektronika.

Dzisiaj na rynku wtórnym to jednak bardzo łakomy kąsek. Łatwo trafić na dobrze utrzymany egzemplarz z niskim przebiegiem. Auto nie cieszy się zbyt dobrą opinią, więc można je kupić za naprawdę niewielkie pieniądze.

Najmniej narzekań na forach znajdziemy na 1,4-litrowy silnik o 16 zaworach. Słabsze jednostki oferują słabą dynamikę jazdy. Silniki w Aveo są raczej bezawaryjne, a w razie problemów na rynku znajdziemy części w bardzo niskich cenach. Trzeba jednak pamiętać, że jedną z wad Aveo jest duży apetyt na paliwo. Zaradzić temu może instalacja LPG.

Niewątpliwym plusem Aveo są klienci, do których trafiał. Bardzo często na zakup małego Chevroleta decydowali się ludzie starsi. To grupa kierowców, która nie pokonuje samochodem dużych odległości i dba o swoje auta. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że trafimy na ogłoszenie z bardzo dobrze utrzymanym Aveo bez dużego przebiegu.

Chevrolet Aveo na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Chevrolet Aveo

Chevrolet Aveo

Hyundai Sonata Hyundai Sonata fot. Hyundai

Hyundai Sonata

Lata: 1998-2005

Hyundai Sonata to duży sedan, rasowy przedstawiciel klasy średniej. W Polsce to raczej mało znana ciekawostka, ale na rynku wtórnym można trafić na dobrze utrzymany egzemplarz w niewygórowanej cenie. Hyundai oferuje kierowcy wysoki komfort podróży, jest przestronny i odporny na zniszczenia. To raczej bezawaryjne i godne polecenia auto. W dodatku jest nieskomplikowane, łatwe i tanie w naprawie. Najbezpieczniejszy wybór to standardowy silnik 2.0 (136 KM). Na tej półce cenowej wielu Polaków interesuje się instalacją LPG - benzyniak Sonaty bardzo dobrze z nią współpracuje.

Po stronie wad Hyundaia można zapisać niezbyt dobrze wyglądające wnętrze. Sonata to także auto, którego spalanie nie należy do najniższych.

Hyundai Sonata na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Hyundai Sonata

Hyundai Sonata

Lancia Lybra Lancia Lybra fot. Lancia

Lancia Lybra

Lata: 1999-2005

Kolejna ciekawa propozycja to Lancia Lybra. Lybrę wciąż wyróżnia eleganckie wykończenie wnętrza oraz wysoki komfort jazdy, zapewniany nie tylko przez odpowiednio zestrojone podwozie i dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego, ale również przez wyjątkowo bogate wyposażenie. Samochód zbudowano na płycie podłogowej Alfy Romeo 156. Niewątpliwymi atutami Lancii z klasy średniej są dynamiczne silniki oraz sporo wolnej przestrzeni we wnętrzu, pozwalającej wygodnie podróżować nawet przy komplecie pasażerów. Nie brakuje też miejsca na bagaż. Sedan ma kufer o pojemności 420 l, kombi 420/1300 l.

Silniki nie należą do najtrwalszych i zdarzają im się małe usterki. Jednak większość jednostek napędowych jest konstrukcji Fiata, a to oznacza, że pozyskanie oryginalnych części i zamienników jest dużo łatwiejsze. Najgorsze opinie zbiera benzynowy silnik 1.6, który zresztą najgorzej sobie radzi ze stosunkowo ciężką Lybrą. Trzeba uważać w nim na pasek rozrządu. W większości ogłoszeń znajdziecie udanego diesla 1.9 JTD. Jeżeli Lybra nie będzie mocno wyeksploatowana, to Lancia z 1.9 JTD powinna wam jeszcze długo służyć.

Lancia może odstraszać potencjalnych nabywców oryginalną stylistyką. Kierowcy narzekają też na szybko zużywające się materiały we wnętrzu. Użytkownikom mogą się także nie spodobać realia serwisowe. Obsługa jest droższa niż w przypadku typowych i popularnych samochodów.

Lancia Lybra na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Lancia Lybra

Lancia Lybra

Skoda Fabia Skoda Fabia fot. Skoda

Skoda Fabia 1.4 OHV

Lata: 1999-2007

Skoda Fabia to samochód-instytucja w Polsce i trudno ją nazwać autem "niedocenionym". My jednak chcielibyśmy zwrócić dzisiaj uwagę na jedną wersję silnikową, która nie cieszy się zbyt dużą popularnością na rynku wtórnym. Dzięki temu istnieje możliwość kupienia dobrze utrzymanej Fabii z niezbyt dużym przebiegiem po znacznie niższej cenie niż w przypadku jednostek napędowych Volkswagena.

Chodzi o silnik czeskiej konstrukcji 1.4 OHV. Zacznijmy od trapiących go problemów. Kierowcy narzekają na głośną pracę, duże zużycie paliwa, awarie układu chłodzenia (to prowadzi do przegrzewania się), zdarzają się także pęknięcia łańcucha rozrządu. Jednak wszystkie te usterki przytrafiają się Fabiom z dużymi przebiegami. Jeżeli trafimy na zadbany, niewyeksploatowany egzemplarz, to może nam posłużyć jeszcze przez długi czas. A ze względu na złą sławę silnika, uda nam się kupić auto po dużo niższej cenie.

Pamiętajcie jednak o problemach 1.4 OHV i nie kupujcie Fabii z dużym przebiegiem! Sprawdzając, ile auto przejechało, nie patrzymy tylko na licznik (częste cofanie przebiegu), ale też na zużycie klamek, kierownicy czy foteli. Bezpieczniej też kupić Fabię z tym silnikiem od prywatnego sprzedawcy niż profesjonalisty z komisu.

Używana Skoda Fabia - sprawdź ogłoszenia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Renault Laguna Renault Laguna Renault Laguna, fot. Renault

Renault Laguna

Lata: 1993-2001

Renault Laguna to samochód okryty bardzo złą sławą, który wielu ludzi szukających auta na rynku wtórnym omija szerokim łukiem. A to błąd! Na złą markę zapracowała głównie druga generacja (2001-2007), a my dzisiaj przyglądamy się pierwszej Lagunie. To wciąż bardzo dobre auto. Największe plusy Renault? Niewygórowana cena, duży bagażnik, przestronne wnętrze, bogate wyposażenie, komfort jazdy i chwalone silniki benzynowe.

Laguna, jak każde dojrzałe auto, ma też swoje problemy. Jednym z najpoważniejszych jest korodujące nadwozie. Dlatego bardzo dokładnie oglądajmy egzemplarz, którym się interesujemy, bo niektóry Laguny znajdują się w kiepskim stanie. Zaglądajmy też pod podwozie, gdyż korozja upodobała sobie układ wydechowy wygodnego francuza. Korozja elementów na całej długości zdarzała się nieraz już po trzech latach! Najbardziej podatne na rdzę są w Lagunie tłumiki - środkowy i końcowy. Wymiana całego wydechu może okazać się kosztowna.

Jeżeli chodzi o jednostkę napędową, to najbezpieczniejszym wyborem są czterocylindrowe silniki o pojemności 1,8 l i 2,0 l. Ze względu na bardzo duże przebiegi (najmłodsze Laguny I mają już 16 lat) zalecamy uważać na jednostki wysokoprężne. Ich naprawy mogą okazać się kosztowne, a wielu użytkowników narzeka na uszkodzenia pompy wtryskowej, zacierające się turbosprężarki oraz awarie wtryskiwaczy. Wszystkim silnikom w Lagunie zdarzają się wycieki oleju.

Polecamy zwłaszcza Laguny z końcówki produkcji, po liftingu (1998-2001).

Renault Laguna na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Renault Laguna

Renault Laguna

Ford Scorpio Ford Scorpio fot. Ford

Ford Scorpio

Lata: 1995-1999

Przyglądamy się dzisiaj samochodom tanim, więc większość propozycji to auta mniejsze. Jednak postanowiliśmy wciągnąć na naszą listę także przedstawiciela segmentu E. To Ford Scorpio MK II z lat 1995-1999. Limuzyna Forda w dniu swojej premiery wzbudziła duże kontrowersje niecodziennym wyglądem, przez co auto nigdy nie cieszyło się dużą popularnością.

Na rynku wtórnym Scorpio kusi przede wszystkim ceną i rozmiarami, a także wysokim komfortem jazdy i bogatym wyposażeniem. Na uwadze musimy mieć, że większość egzemplarzy na rynku wtórnym to auta mocno wyeksploatowane, o dużych przebiegach, którym zdarzają się drobne usterki. Scorpio nigdy nie słynął z bezawaryjności, choć jednostki napędowe zbierały raczej dobre recenzje. W tym przedziale cenowy i w tej klasie trudno znaleźć lepsze auto niż Scorpio.

Ford Scorpio na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Ford Scorpio

Ford Scorpio

Renault Twingo Renault Twingo fot. Renault

Renault Twingo

Lata: 1993-2007

Drugie Renault, którym chcemy Was dzisiaj zainteresować, to Twingo. Pierwsza generacja malucha znajdowała się w produkcji bardzo długo, bo aż od 1993 do 2007 roku. Jednak od razu przestrzegamy, żeby uważać na pierwsze roczniki. Lepiej zapłacić trochę więcej i kupić Twingo z lat 1998-2007.

Ten niewielki samochód ma swój urok i budzi sympatię. Ze względu na niską cenę trudno stawiać mu wysokie wymagania w zakresie gamy silnikowej, osiągów, bezpieczeństwa, jakości wykonania, własności jezdnych czy niezawodności. To proste auto na każdą kieszeń, dość kapryśne, ale zwrotne, wygodne i tanie w eksploatacji.

Renault Twingo na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Renault Twingo

Renault Twingo

Renault Twingo

Ford Fiesta 95 Ford Fiesta 95 fot. Ford

Ford Fiesta

Lata: 1995-2001

Czwarta generacja popularnego Forda Fiesty to propozycja dla ludzi, którzy chcą kupić proste auto za naprawdę niewielkie pieniądze. Na rynku wtórnym całkiem nieźle utrzymaną Fiestę można dostać już za około 2500 złotych. Niezbyt dobrą opinię mały Ford zawdzięcza przede wszystkim przestarzałym dieslom, bardzo złym opiniom o silniku 1.3 i korozji, która dręczy wiele egzemplarzy.

Godne polecenia silniki to benzynowe 1.25 (Yamaha) i 1.4. Jeżeli mamy więcej pieniędzy, warto przyjrzeć się rocznikom po modernizacji (1999 r.).

Ford Fiesta na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Ford Fiesta 99

Ford Fiesta 95

Seat Ibiza Seat Ibiza fot. Seat

Seat Ibiza

Lata: 1993-2002

Kolejne leciwe auto, które świetnie nadaje się na pierwszy samochód, to druga generacja Seata Ibizy. To już model w pełni zaprojektowany pod skrzydłami Volkswagena. Dobrze utrzymane, nieskorodowane Ibizy II to wciąż dobra propozycja. Po stronie plusów możemy zapisać niską cenę, porządne silniki Volkswagena, prostą konstrukcję i dostępność części.

Narzekać można na słabe osiągi przy stosunkowo dużym spalaniu. O korozji, która upodobała sobie Ibizę, już wspominaliśmy - wybrany przez nas samochód trzeba bardzo uważnie obejrzeć. No i pamiętajmy, że Seata Ibizy nie można nazwać autem niezniszczalnym. Wynagradza to jednak niewygórowaną ceną.

Seat Ibiza na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Więcej o:
Komentarze (102)
Tanie i niedoceniane, czyli auta, których nie chciałeś kupić, a warto
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • remo29

    Oceniono 94 razy 82

    Lanos i w ogóle cała seria Daewoo z tamtych czasów (Matiz, Lanos, Nubira, Legazna) to były (i są!) zajebiste samochody. Do bólu proste, dziś absurdalnie tanie w eksploatacji i naprawie, idealne dla ludzi, którzy chcą się przemieszczać z punktu A do B i mają wyjebane na opinie Mirków z sąsiedztwa, rodziny i grupy znajomych. W zestawieniu brakuje mi Fiata Cromy, która - nawet dziś - połyka 3/4 samochodów segmentu. Auto olbrzymie, komfortowe, dobrze wyposażone, z silnikami które dzisiaj mogą być koszmarem nocnym zarządu grupy VW-Audi. Reszta samochodów w tym zestawieniu to jakieś nieporozumienie, bo sprzedawały się dobrze. Ale widać redaktor mówił wtedy na auta brum-brum, to może nie pamiętać.

  • Gość: przegość

    Oceniono 42 razy 30

    Lancia Lybra i szybko zużywające się materiały w wnętrzu... taaak oczywiście .. za to w Skodzie takich problemów nie ma co? , no tak, bo fotele (o ergonomii taboretu) obszyte agrowłókniną, a kierownica się ściera po 50tyś.

  • Gość: Romano

    Oceniono 23 razy 23

    Miałem takiego Lanosa 1,5 8v tylko Pb bez LPG. Przejeździłem nim bezawaryjnie 11 lat. Był kupiony jak miał 5 lat i doczekał u mnie "zasłużonej emerytury". Wymiana tylko to co naturalne - klocki, tarcze , wydech końcowy i środkowy, szczotki rozrusznika (po 8 latach jazdy), akumulator,olej, w tym samochodzie naturalna wymiana sprężyn z tyłu na wzmacniane bo fabryczne są cieniowane i po pewnym czasie pękają. Ale te wszystkie "naprawy" to tylko kosmetyka, która można wykonać bez problemu we własnym zakresie w przydomowym garażu w jedno popołudnie z podstawowym zestawem kluczy. Super samochód. nie zwiódł mnie nigdy. Teraz takich samochodów już się nie produkuje. A szkoda bo to bardzo dobre auto za niewielką kasę.

  • Gość: Lolek

    Oceniono 21 razy 17

    Nie wiem jak inne, ale lanos faktycznie jest wyjątkowo solidny. Znajoma jeździ od lat podstawowym modelem 1.4, auto zbliża się do 300 tys (od początku na lpg) i wymienia się jedynie części zużyte wskutek normalnej eksploatacji, a nie było tego wiele. Jedyna wada to dość mułowaty silnik - za to absolutnie niezawodny, mimo przebiegu nie wymaga dolewek miedzy okresami wymiany oleju.

  • Expert 325

    Oceniono 23 razy 11

    "w roli pierwszego auta".... a w roli ostatniego auta okularnik-karawan

  • Oceniono 10 razy 10

    jezeli chodzi o Lanosa to moge tylko w superlatywach. 1 egzemparz z silnikiem1,5 8v kupiłem na poczatku 1998 roku, przejechałem nim przez 3 lata ze 300 tys km, bez zadnej awarii-ot normalne serwisowe wymiany, rozrzad,klocki ,drazki kierownicze,tłumiki.Nigdy nie zawiodł. Poźniej skusiłem sie na uzywana 2 letnia Leganze 2 litrowa, tez bez zarzutu tyle tylko ze paliło to od cholery po miescie a nie mam w zwyczaju zagazowywac auta, 2 lata i przejechałem nia około 200 tys wczesniej miala niecałe 100 przejechane , i tez poza normalnym serwicem praktycznie nic sie w niej nie popsulo poza sprezynami z przodu które po prostu popekały na naszych polskich drogach i musiałem wymienic przy przebiegu około 180 tys razem z amorkami. Pożniej był jeszcze jeden Lanos 3 drzwiowka HB silnik 1,6 l 16 v.Tez 4 lata ekspolatacji i przebieg okolo 200 tys bo byl jako drugi samochod w rodzinie i zero kłopotów , nic sie nie psuło nic nie pieprzyło ,wszystko działało bez zarzutu ,klimy silniki , uklady hamulcowe i elektryczne nigdy nie dały "ciała" . Załuje bardzo ze te auta znikneły z produkcji . Kontynuacja pod marka Chevroleta to juz nie to samo. Mam paru znajomych którzy kupili a to Lacetti (Lanos/Nubira po tuningu) a to Cruze i tylko pluli poźniej jakie to gie i psujace sie na okragło. Szkoda marki ((((

  • Gość: halo

    Oceniono 30 razy 10

    Marzy mi się wykup gdzieś od FSO maszyn i trzaskać tanim kosztem takiego Lanosa dla Polskiego ludu.

    Silniczek z Andorii, dieselek 90 Koni i jazda. Sprzedawać na taksówki

    Taki mały PRL, sprzedawać nawet po kosztach za 28 tyś zł :)

    No, ale Lublin dostawczak też umarł :(

  • Gość: endriu

    Oceniono 9 razy 9

    mam lanosa ktory ma 16 lat i po 150 tysiacach zalozylem gaz obecnie ma 220 tysiecy przejechane nie ma z tym samochodem zadnych problemow regularnie wymieniam pasek rozrzadu wiadomo klocki olej filtry i. t. p.samochod dowozi mnie dziennie do pracy 50 km jestem naprawde zadowolony nigdy mnie nie zawiodl na drodze i przyznam ze kiedys o koreanskich samochodach nie chcialem nawet slyszec...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX