Boisz się tanich diesli? Tych możesz być pewny

Jeżeli szukacie dla siebie używanego samochodu z silnikiem Diesla, to mamy kilka propozycji, którym warto się przyjrzeć. To sprawdzone i udane auta, które nie wydrenują naszych kieszeni
Toyota Avensis Toyota Avensis fot. Toyota

Toyota Avensis I 2.0 TD

W pierwszym Avensisie montowano dwa silniki wysokoprężne: 2.0 TD (90 KM) oraz 2.0 D4-D (110 KM). Mocniejszy z diesli może przysporzyć spore kłopoty. Użytkownicy Avensisa bardzo często narzekają na dwumasowe koło zamachowe, zacierającą się turbosprężarkę i awaryjne wtryskiwacze. Rozsądniejszym wyborem jest 90-konny 2.0 TD. Oferuje przeciętne osiągi, ale to prosta, sprawdzona i niezawodna konstrukcja.

Kupując Avensisa musimy dokładnie przyjrzeć się, czy Toyoty nie zżera korozja - to poważny problem niektórych egzemplarzy pierwszej generacji Avensisa.

Toyota Avensis na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Toyota Avensis (2000 r.)

Toyota Avensis (2000 r.)

Peugeot 206 Peugeot 206 fot. Peugeot

Peugeot 206 2.0 HDI

Peugeot 206 to bardzo popularny samochód na polskich drogach. Auto znajdowało się bardzo długo w produkcji (od 1998 do 2010 roku, a poza Europą nawet do 2012) i pod maską małego Peugeota pracowało kilka różnych diesli. Możemy tu wymienić 1.9 D, 1.4 HDI, 1.6 HDI oraz 2.0 HDI. Z perspektywy czasu najbardziej godny polecenia jest ten ostatni. Dwulitrowy silnik generuje 90 KM i 205 Nm maksymalnego momentu. W lekkim aucie segmentu B zapewnia rozsądne osiągi. Jest też najbardziej trwałą wysokoprężną jednostką, jaka trafiła pod maskę 206.

Na wielu forach można znaleźć narzekania na kiepskie wrażenia z jazdy przy wolnossących 1.9 D, a także poważną awaryjność jednostek 1.4 HDI po przekroczeniu 150 tysięcy kilometrów. Na te wersje silnikowe radzimy uważać.

Trzeba także pamiętać, że Peugeot 206 nie jest samochodem idealnym, ma już swoje lata, a wiele aut cierpi na dużą awaryjność. Usterki najczęściej nie są poważne, ale to duży problem tego modelu. Złą sławą okryta jest zwłaszcza elektryka małego francuza.

Peugeot 206 na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Peugeot 206

Peugeot 206

Renault Clio Renault Clio fot. Renault

Renault Clio III 1.5 dCi

Trzecia generacja Renault Clio (2005-2012) nie rozpieszcza zbyt dużym wyborem. Silnik wysokoprężny jest tylko jeden - 1.5 dCi. W Clio III wyciśnięto z niego 68, 86, 90, 103 i 106 KM mocy. To bardzo dobry silnik, który zaskakuje naprawdę niskim spalaniem - bez problemu da się zejść poniżej 5 litrów na 100 km. Ze względu na znacznie lepszą elektronikę i mniejszą awaryjność lepiej trochę dopłacić i zdecydować się na jeden z mocniejszych wariantów silnika 1.5 dCi.

Renault Clio na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Renault Clio

Renault Clio

Opel Astra Opel Astra fot. Opel

Opel Astra III 1.7 CDTI

Opel Astra to zawsze dobry wybór dla każdego, kto szuka porządnego i rozsądnego kompaktu. My przyglądamy się trzeciej generacji Opla (H) z lat 2003-2014.

Silników Diesla i ich wersji było bardzo dużo. Najbardziej chwalony motor to 1.7 CDTI. Występował w paru odmianach: 80, 100, 110 oraz 125 KM. Do niewątpliwych zalet jednostki należy mały apetyt na olej napędowy oraz mała awaryjność. Zainteresowanych Astrą H ostrzegamy przed dieslem 1.3 CDTI - to trochę za mały silnik jak do auta klasy kompakt. Konstrukcja Fiata bardzo dobrze radziła sobie w samochodach miejskich, ale w Astrze nie szło jej najlepiej.

Opel Astra na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Opel Astra 2004

Opel Astra 2004

Volkswagen Passat (2000 r.) Volkswagen Passat (2000 r.) fot. VW

Volkswagen Passat 1.9 TDI 2000-2005

Polski samochodowy rynek wtórny uwielbia Volkswagena Passata. Jeżeli interesujecie się Passatem z lat 2000-2005, to wybierajcie wersję silnikową 1.9 TDI. To udany i trwały silnik. Kupno Volkswagena klasy średniej obarczone jest ryzykiem, że trafimy na auto z bardzo dużym przebiegiem, dlatego trzeba uważnie obejrzeć dany egzemplarz. Większość importowanych zza granicy Passatów pozostawia wiele do życzenia.

Odradzamy jednostki 2.0 TDI i 2.5 TDI V6. Lubią się zepsuć, a koszty naprawy są wysokie. 1.9 TDI to najbezpieczniejszy wybór.

Volkswagen Passat na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

UWAGA

Ostatnio przygotowaliśmy materiał o najgorszych samochodach używanych i tam również znalazł się Volkswagen Passat z silnikiem Diesla. Przestrzegaliśmy przed Passatem B6 (2005-2011) z silnikiem 2.0 TDI. Największy problem? Po dłuższych przebiegach występują pęknięcia głowicy i awarie napędu pompy oleju (wyrabia się sześciokątny wałek napędzający pompę). Naprawy tych niedomagań są niestety bardzo kosztowne. Poprawki wadliwych elementów zostały wprowadzone dopiero w egzemplarzach z rocznika 2008. Pozostaje jeszcze kwestia wtryskiwaczy firmowanych przez Siemensa. Są nietrwałe i często zawodzą.

Volkswagen Passat (2000 r.)

Volkswagen Passat (2000 r.)

Ford Focus (2004 r.) Ford Focus (2004 r.) fot. Ford

Ford Focus II 2.0 TDCI

Popularny kompakt Forda także ma coś do powiedzenia w kwestii tanich i dobrych silników Diesla. Wybraliśmy drugą generację Focusa, tę z lat 2004-2011.

Najlepszym wyborem okazuje się najmocniejszy diesel w ofercie, dwulitrowy czterocylindrowiec 2.0 TDCI o mocy 136 KM. To rzadko psujący się, dynamiczny i oszczędny motor, któremu można zaufać. Odmianie 110-konnej i 1.8 TDCI zdarzają się awarie. Najbardziej kosztowne problemy kierowcom przysparzają jednak najmniejsze jednostki TDCI o pojemności 1,6 litra.

Przy zakupie Forda Focusa trzeba mieć się na baczności. Swego czasu kompakt był bardzo popularnym autem flotowym, a mocno eksploatowane poflotowe samochody to zawsze ryzyko.

Ford Focus na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Ford Focus (2004 r.)

Ford Focus (2004 r.)

Skoda Octavia Skoda Octavia fot. Skoda

Skoda Octavia I 1.9 TDI

Kolejny raz chwalimy turbodiesla Volkswagena 1.9 TDI. Polecamy tę jednostkę w Passacie, w Audi A4, a także w Skodzie Octavii. Wybraliśmy przystępną cenowo pierwszą generację najpopularniejszego auta w Polsce. W przypadku Octavii możemy trafić na bardzo dobre auto za niewielkie pieniądze. Z drugiej strony, wiele egzemplarzy na rynku wtórnym to samochody mocno zmęczone życiem. Nie kupujmy więc w ciemno i dokładnie oglądajmy naszą upatrzoną Skodę.

Skoda Octavia na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Skoda Octavia

Skoda Octavia

Fiat Grande Punto (2005 r.) Fiat Grande Punto (2005 r.) fot. Fiat

Fiat Punto III 1.9 M-Jet

Fiat Punto III (2005-2012) to jeden z najnowszych samochodów, jakie wybraliśmy. Ceny Fiata nie są zbyt wygórowane, a jednym z powodów jest duża liczba usterek, które gnębią wiele egzemplarzy. Zazwyczaj awarie nie są niczym poważnym, ale zdarzają stanowczo zbyt często. Z drugiej strony, na plus Grande Punto trzeba zaliczyć tanie części eksploatacyjne.

Fiat oferował kilka silników wysokoprężnych z rodziny Multijet, ale my chcemy wyróżnik motor o pojemności 1,9 litra. Występował w dwóch wersjach: 120 KM (280 Nm) oraz 130 KM (280 Nm). Tak mocny silnik w miejskim aucie zapewnia bardzo przyjemne osiągi. W dodatku, to konstrukcja trwała i oszczędna. Koszty eksploatacji są niższe niż w przypadku 1.6 Multijet 16v. Dla najoszczędniejszych dobrym wyborem może być 1.3 Multijet 16v (75 albo 90 KM).

Wszystkie diesle w Grande Punto są chwalone, ale naszym zdaniem to 1.9 Multijet 8v będzie najlepszym wyborem.

Fiat Punto na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Fiat Grande Punto (2005 r.)

Fiat Grande Punto (2005 r.)

Toyota Yaris Toyota Yaris Fot. Toyota

Toyota Yaris II 1.4 D-4D

Dla wszystkich, którzy potrzebują małego i zwinnego miejskiego auta, dobrym wyborem może być Toyota Yaris. To sprawdzony i lubiany w Polsce maluch.

Dzisiaj zajmujemy się silnikami Diesla, więc w przypadku Yarisa nie będzie dużego wyboru - druga generacja Toyoty miała pod maską tylko jeden silnik wysokoprężny. To 1,4-litrowa jednostka D-4D o mocy 90 KM. Toyota Yaris chwalona jest za dynamikę i oszczędność. To stosunkowo trwała i prosta konstrukcja - w razie potrzeby naprawy nie są trudne i nie wydrenują naszego portfela.

Jednak kiedy będziecie rozważać zakup Yarisa, pamiętajcie, że wiele egzemplarzy na rynku wtórnym to samochody bardzo wyeksploatowane z dużymi przebiegami (flotowa przeszłość).

Toyota Yaris na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Toyota Yaris

Toyota Yaris

Peugeot 407 Peugeot 407 fot. Peugeot

Peugeot 407 2.0 HDI

To drugi Peugeot na naszej liście, tym razem nie maluch z segmentu B, a przedstawiciel klasy średniej. Auto było produkowane w latach 2004-2011.

Francuzi przygotowali bardzo bogatą ofertę silników wysokoprężnych: 1.6 HDI, 2.0 HDI, 2.2 HDi, 2.7 V6 HDI oraz 3.0 V6 HDI. Musimy Was przestrzec przed większymi i mocniejszymi jednostkami V6, ponieważ wielu kierowców narzeka na bardzo kosztowne usterki. Dobrej opinii nie ma też 2,2-litrowy diesel HDI, którego eksploatacja również nie należy do tanich.

Za to pochwały zbiera dwulitrowy motor. Oferuje on bardzo rozsądną mieszankę ekonomicznej jazdy oraz przyzwoitych osiągów. Rzadko się psuje, a ewentualne naprawy nie są tak drogie jak w przypadku większych jednostek Peugeota. Uważajcie jednak na stan samochodu - dużo Peugeotów wiele już w swoim życiu widziało i mogą się znajdować w bardzo kiepskiej kondycji. Używanego Peugeota kupujemy tylko po dokładnym sprawdzeniu auta, najlepiej przez specjalistę. Pamiętajmy, że przekręcanie licznika i odmładzanie auta o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów to prawdziwa plaga w Polsce.

Peugeot 407 na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Peugeot 407

Peugeot 407

Audi A4 (2000 r.) Audi A4 (2000 r.) fot. Audi

Audi A4 B6 1.9 TDI

Audi A4 to zdecydowanie jeden z najpopularniejszych i najbardziej pożądanych samochodów na rynku wtórnym w Polsce. Jako że przyglądamy się najtańszym i najlepszym dieslom, dzisiaj wybraliśmy niezbyt drogą generację B6 z lat 2000-2006.

Najlepszym wyborem w Audi A4 B6 jest jednostka 1.9 TDI w jednym z trzech wariantów mocowych: 100, 115 albo 130 KM. Wersja 130-konna występowała z napędem 4x4 quattro. To sprawdzona jednostka.

Przy Audi A4 trzeba uważać na dwie rzeczy. Po pierwsze, odradzamy kupno większego i bardziej prestiżowego od 1.9 TDI silnika Diesla 2.5 V6. 150-konne jednostki lubią się zepsuć, a koszty naprawy do tanich nie należą. Po drugie, do polskich handlarzy trafiają wysłużone A4 z bardzo dużymi przebiegami. Na Zachodzie diesle pokonują naprawdę duże dystanse. Znalezienie zadbanego egzemplarza w dobrym stanie może być problematyczne.

Audi A4 na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Audi A4 (2000 r.)

Audi A4 (2000 r.)

Volvo V50 (2004 r.) Volvo V50 (2004 r.) fot. Volvo

Volvo V50 2.0D

W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć lubianego w Polsce Volvo. W poszukiwaniu diesla najlepiej skupić się na wersji 2.0D. Dwulitrowy motor generuje 136 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala to szwedzkiemu kombi rozpędzić się do pierwszej "setki" w 9,5 sekundy i osiągnąć 205 km/h prędkości maksymalnej. Kierowcy chwalą także niskie spalanie. Oszczędniejsza jest oczywiście jednostka 1.6D, ale 109 KM to trochę za mała moc.

Spośród trzech dostępnych w Volvo V50 diesli (1.6D, 2.0 D i D5 2.4) my polecamy wariant środkowy. To najrozsądniejszy wybór.

Volvo V50 na rynku wtórnym - sprawdź ogłoszenia

Volvo V50 (2004 r.)

Volvo V50 (2004 r.)

Mercedes E klasa (W124) Mercedes E klasa (W124) fot. Mercedes-Benz | Mercedes E klasa

Mercedes W124 2.5D

Mercedes W124 to prawdziwy klasyk. Postanowiliśmy go umieścić na naszej liście, bo pomimo upływu lat, to wciąż bardzo dobre i niezawodne auto. Oczywiście jeżeli trafimy na zadbany egzemplarz, a to niestety coraz trudniej. Z silników Diesla możemy polecić jednostkę o pojemności 2,5 litra.

Mercedes E klasa (W124)

Mercedes E klasa (W124)

Więcej o:
Copyright © Agora SA